Toon posts:

[aankoopadvies] systeemcamera met lens voor wijds landschap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 11:17

inXs

known as inXs

Topicstarter
Mijn vraag
Ik (en mijn vrouw) zijn veel op pad in binnen en buitenland, zowel met goed weer (zonnig) als mistig, met regen, etc. We maken flinke wandeltochten (Pieterpad, en in de toekomst Santiago) en ook dagtochten. Ook fietsen we veel (fietsvakanties e.d.). Onze vakanties en dagjes weg zijn vooral gericht op het bezoeken van landschappen (en soms een klein, middeleeuws stadje) waarbij mijn fascinatie eigenlijk altijd uitgaat naar de weidsheid van landschappen, uitzicht, bijzonder zonlicht (tegenlicht) en de ruigheid van de natuur (en soms de mens). Soms trekken we ook door bossen en meer besloten landschappen, waarbij met name bijzondere momenten qua licht, groen, etc. ons opvallen (en waar ik foto's van maak). Dit zowel in binnen als buitenland!

De afgelopen jaren gebruik ik mijn iphones hiervoor (nu de 12pro), waarmee ik overigens over het algemeen een heel eind mee kom (zie onderaan deze post). Echter wanneer de weerscondities net niet helemaal lekker zijn (vaak in de winter/herfst), dus denk aan regen, geen zon, mist, tegenlicht, etc. maar ook echt diepte in verre landschappen vind ik de iphone net even ondermaats.

Ofwel ik ben op zoek naar een waardige vervanger in de vorm van een systeemcamera met lens. Voor de volledigheid vinden we de volgende zaken belangrijk:
  • Budget maximaal 1300 - 1400 euro (zit wat rek in indien nodig)
  • Genoeg scherpte om groot af te kunnen drukken en/of te kunnen croppen.
  • Ik vind diepte in de foto, een hoog kleurbereik en landschappen (ook zee) fotograferen in diverse weercondities erg belangrijk
  • Zoombereik en allerlei macrostanden, portretstanden etc. zijn leuk, maar niet noodzakelijk
  • Ik loop en fiets met de camera om mijn nek. In het verleden deed ik dat met een maat camera zoals ongeveer de canon powershot SX70, alhoewel in dit geval de lens iets groter mag zijn
  • Zie hiervoor, enige robuustheid is een pré
  • Ik fotografeer veel uit de losse pols, een statief is vooralsnog niet aan de orde. Video's maken doe ik wel met de iphone
  • Een pré zou zijn koppeling met gps
  • HDR mogelijkheden hebben mijn voorkeur
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik ben zeer behendig met photoshop en dergelijke en andere software. RAW bewerken kan ik ook wel, alhoewel ik er niet toe neig om veel na te hoeven bewerken!

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb eerdere topics afgestruind, maar hier lag het budget net even wat lager. Daarnaast heb ik ook wel allerlei sites gevonden die bijvoorbeeld de sony a6400 aanraden (en welke ik ook niet verkeerd vind lijken). Echter is deze zeer lastig verkrijgbaar en weet niet of dit nu de beste optie is binnen het budget. De canon EOS 6 mark II komt ook veel voorbij. Ik heb in het verleden altijd Canons gehad en ben vaak erg merkvast, maar ik heb te weinig kennis om hier iets zinnigs over te zeggen.

Voorbeelden
Hieronder een paar foto's die ik met de iphone schiet (niet nabewerkt en ook geen filter), uiteraard is dit maar een beperkte scope van het type landschappen dat we bezoeken, maar bij een aantal mis ik 'net even wat' (ik vermoed de diepte). Of het is net even te heiig, of de zon staat tegen.

superB

Alle reacties

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-01 11:36
Als ik zo jouw overwegingen bekijk dan zou ik zelf neigen naar een Fujifilm setje; bijvoorbeeld de X-T30 II of X-S10 met de XC 15-45MM kitlens (999 of 1089 euro). De robuustheid en de compactheid van deze bodies zijn enorm geprezen. De X-T30 is van die twee iets kleiner. De lens-opties zijn binnen de X-mount iets beter voor de landschapsfotograaf als de kleinere camera's van Sony of Canon wat dat betreft.
Het grote voordeel van Fuji is daarnaast dat je met film simulations in-camera al heel veel creatieve oplossingen hebt en dat nabewerken scheelt.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-01 19:18

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Mooie plaatjes. Zou ook wel vaker op dit soort plekken willen staan met mijn camera.

Fuji is inderdaad mooi spul hiervoor. Compact en toch goede kwaliteit. Je zou evt nog kunnen kijken naar de 18-55mm lens, iets duurder maar ook wat beter en robuuster.

Een andere optie zou MFT zijn. Leuk Olympus E-M5 met 12-60 (de goedkope variant is al prima). Ook lekker compact, sterk en goede beeldkwaliteit.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-01 15:37

fdees

Trust me I'm an Engineer

Ik fotografeer zelf ook met een fujifilm en heb redelijk vergelijkbare eisen. Dus kan een X-T30 zeker aanraden.

Maar waar ik je nog eens wil aanraden is om ook goed te kijken naar accessoires. Ik heb een peak design Capture waardoor ik de camera aan mijn riem of tas kan hangen, wat echt heerlijk is dat deze niet aan je nek hangt. Vergeet daarnaast ook niet paar extra batterijen en extra SD-kaarten (zoek hier ook de juiste snelheid voor de camera)

Zelf heb ik de X-T20 met de kitlens gekocht toendertijd en heb deze naderhand uitgebreid met een XF23f2 en dat maakt het een heerlijke compacte reiscombinatie. Met een brandpuntafstand die ik fijn vind om mee te fotograferen.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien je vraag zou ik zeker ook kijken naar de mogelijkheden van de Pro-compact camera. Ik zie namelijk niet direct een vraag voor meerdere lenzen maar wel een latente onderliggende wens voor macro. Het grote voordeel is toch compactheid in samenspel met een goed afgestemde lens.Denk namelijk persoonlijk dat het voor wat betreft out-put niet voor elkaar onderdoet.
Overigens zou ik zeker als ik naar je foto's kijk ook meenemen hoe ga je je gemaakte foto's verder ontwikkelen denk aan schieten in RAW en gebruik Lightroom of ander pakket. Uiteindelijk is daarmee namelijk pas echt de potentie die je foto's hebben volledig te benutten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01 10:28
Mooie plaatjes, geeft goed aan wat je wilt.
Je hebt ook een vrij specifieke vraag en geen krap budget.

Als ik bij een camera zou beginnen kom je waarschijnlijk uit bij 'weersomstandigheden DUS de camera MOET weathersealed zijn' ... en dan begint het vanaf 700 euro.

Je vraag is heel concreet, daarom zou ik het omdraaien.
Als je een iPhone droog kunt houden lukt dat bij een camera ook. Of anders gezegd: fotograferen lukte ook toen er geen weather resistance was.
Verder stel je geen bijzondere eisen aan de camera. Elke camera kan HDR en kan groot afdrukken.

Ik zou beginnen bij een lens, en daar als sluitstuk van de begroting een camera (tweedehands!) aan hangen.

Ik denk dat je met een wijde lens (en wat zoom) erg leuke mogelijkheden krijgt.
Dingen die je nu nog niet wilt worden met een andere lens wel mogelijk. Leuk voor later.

Ik ken het lensaanbod van Olympus/Panasonic redelijk goed. Het grootste probleem is dat er zo veel mogelijkheden zijn!

Voorbeeld:
Niet te duur:
De Olympus 9-18mm zoom op een 2e hands body, bv een M5.II (die is trouwens weathersealed, de lens niet).
Voordeel: Kost ongeveer 700 euro. De 9-18 is een leuk lensje dat door zijn zoom nog wat mogelijkheden biedt. Vooral erg compact en licht.
Nadeel: Het diafragma laat niet superveel licht door en 18mm als max beperkt de mogelijkheden.

Universele zoom:
Olympus 12-40, zelfde camera als hierboven.
De hele set is dan weathersealed en deze lens is vaak te vinden voor 500-600 euro 2e hands. Razendscherpe lens. Samen met 300 voor de camera: 800-900 euro. Universele lens, kan ook heel dichtbij, portret, hij is lichtsterk, hij is alles.
Nadelen: De lens weegt wel 500g, en de maximale breedte van 12mm is wel breed, maar als hij breder kan zou jij het waarschijnlijk wel gebruiken.

Waarschijnlijk een toppertje:
Olympus 8-25mm lens, weer op een 2e hands M5.II (of andere).
Weer een weathersealed systeem. Deze lens is heel klein, licht, weathersealed (net als de camera), en gaat met 8mm heel breed. Er zit zoom in waardoor je wat meer mogelijkheden krijgt als hij je te breed is.
Kan ook heel dichtbij iets waardoor je leuk diepte krijgt. Kijk bv eens op dpreview.com voor een review van deze lens.
Nadeel: Deze lens is gloednieuw en daarom niet 2e hands te vinden.

Dit zijn alledrie opties die vooral de lens centraal zetten, en alles wat jij van een camera vraagt, kan met gemak.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:17
Even een korte opmerking, maar je noemt een paar keer dat je diepte mist. Dat is natuurlijk ook gewoon het verschil tussen onze ogen met hun stereoscopisch beeld en het vlakke beeld dat je uit een camera haalt. Je kan het uitzicht zoals je dat ziet nooit 100% overbrengen op een foto. Wat je wel meer kan met een camera dan met een telefoon is spelen met scherptediepte. Daarvoor zou ik richting een camera met een grotere sensor denken en een lens met een goede lichtsterkte (F2.8 of lager). Ik zou zelf daarom niet voor MFT kiezen, maar minimaal voor een APS-C sensor (zoals de hierboven genoemde Fuji).

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties tot nu, vanwege een coronabesmetting ben ik 'wat traag' met kijken en reageren! Het gemis van diepte gaat wat mij betreft over het zogenaamde atmosferisch perspectief (Wikipedia: Atmosferisch perspectief). Met de iphone moet ik echt goed mijn best doen om dat een beetje voor elkaar te krijgen (meestal dus niet). Dus @Archer_VC10 ik snap de beperking, ik ga vooral 'voor zoveel mogelijk'.

@zzzzz de fujifilm setjes zien er goed uit, ik ga er eens induiken! Idem voor @sys64738. Ik ben niet zo op de hoogte van Olympus, dus ik ga struinen! De winter in Frankrijk (buiten de Alpen) is een aanrader overigens ;) @fdees qua band is een goede, vroeger. had ik een te kleine/krappe en bij de iphone natuurlijk geen (wat erg onhandig is). En @Tarquin met de iphone gaat inderdaad prima, ook bij minder goed weer, alhoewel deze natuurlijk wel relatief waterdicht is. Echter bediening bij nat weer is een drama en als de lens een beetje vochtig is/beslaat, dan weet je het wel!

Wat ik overigens niet genoemd heb, maar wel lees bij de fujifilm, is dat deze op te laden is via USB-C (ofwel powerbank), voor ons erg handig!

Bedankt zover, stof om in te duiken alvast!

superB

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:17
inXs schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:04:
Het gemis van diepte gaat wat mij betreft over het zogenaamde atmosferisch perspectief (Wikipedia: Atmosferisch perspectief). Met de iphone moet ik echt goed mijn best doen om dat een beetje voor elkaar te krijgen (meestal dus niet).
Ok, ik snap wat je bedoeld. Ik vermoed (ben geen expert) dat dit ook erg afhankelijk is van het licht dat er op dat moment aanwezig is en dat je hier het verste in komt door een sensor met een goed dynamisch bereik te kiezen. Bij je eennalaatste foto (ergens in de buurt van Millau zo te zien) is te zien dat de kleuren van de voorgrond in de zon heel erg in de buurt komen van de achtergrond. Hierdoor mist die diepte een beetje. Felle zomerzon zal hierin helpen doordat dan de kleuren op de voorgrond meer geboost worden, maar de kleuring over de hele foto heen is wat vlak qua toon en dat kan zeker ook door de sensor en bewerking van de telefoon komen. Succes met de zoektocht!

• Tarquin
Wat ik overigens niet genoemd heb, maar wel lees bij de fujifilm, is dat deze op te laden is via USB-C (ofwel powerbank), voor ons erg handig!
Ik heb zelf een reserve-accu bij me en dan kan ik een hele tijd fotograferen. AliExpress verkoopt voor ongeveer alle soorten en maten USB laders, dus daar laad ik ze dan in op.
Mijn camera kan USB laden maar ik gebruik dat alleen als noodvoorziening (en sowieso niet onderweg). De camera+lens is nogal een groot gewicht ten opzichte van dat kleine stekkertje, vandaar dat ik niet graag een kabel erin heb.

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Tarquin schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:57:
[...]

Ik heb zelf een reserve-accu bij me en dan kan ik een hele tijd fotograferen. AliExpress verkoopt voor ongeveer alle soorten en maten USB laders, dus daar laad ik ze dan in op.
Mijn camera kan USB laden maar ik gebruik dat alleen als noodvoorziening (en sowieso niet onderweg). De camera+lens is nogal een groot gewicht ten opzichte van dat kleine stekkertje, vandaar dat ik niet graag een kabel erin heb.
Dat kan natuurlijk ook, op onze vakanties hebben we overigens vaker geen stroom dan wel (behalve in een wc gebouw bijvoorbeeld) en daar hang ik liever mijn powerbank op (die is goed vervangbaar op vakantie) dan een camera of accu. Daarnaast reizen we veel met de camper en staan we altijd off-grid en dan is 12volt laden de enige optie!

superB

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-01 23:31

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

inXs schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:14:
[...]
Daarnaast reizen we veel met de camper en staan we altijd off-grid en dan is 12volt laden de enige optie!
USB autolader in de 12V aansluiting stoppen. Zo laad ik gedurende ritten in mijn vakantie ook camera-accu's op, in een USB accu charger. Mijn DSLRs kunnen niet direct aan een kabeltje worden opgeladen, compact camera wel maar ik heb tijdens de ritten liever dat de accu's in een ladertje worden opgeladen dan in een camera die ergens los in de auto ligt.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Tarquin
inXs schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:14:
[...]
Dat kan natuurlijk ook, op onze vakanties hebben we overigens vaker geen stroom dan wel (behalve in een wc gebouw bijvoorbeeld) en daar hang ik liever mijn powerbank op (die is goed vervangbaar op vakantie) dan een camera of accu. Daarnaast reizen we veel met de camper en staan we altijd off-grid en dan is 12volt laden de enige optie!
Uiteraard, 12V naar USB is natuurlijk heel makkelijk geregeld. Dan zorg je ervoor dat in de auto alle accus en de powerbank worden volgeladen, geen probleem.
Ik wilde alleen maar aangeven waarom het laden-in-camera voor mij een uitzonderingsgeval is en zeker geen doorslaggevende factor bij de aanschaf.

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Tarquin schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:45:
[...]

Uiteraard, 12V naar USB is natuurlijk heel makkelijk geregeld. Dan zorg je ervoor dat in de auto alle accus en de powerbank worden volgeladen, geen probleem.
Ik wilde alleen maar aangeven waarom het laden-in-camera voor mij een uitzonderingsgeval is en zeker geen doorslaggevende factor bij de aanschaf.
Helder! Het zal ook geen dealbreaker zijn inderdaad, kan bij twijfel net de knoop doorhakken. Bij meerdaagse wandeltochten is zo min mogelijk wel weer handig ;) maar beide is een optie inderdaad!

superB

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:59
Bedankt voor alle reacties tot nu, vanwege een coronabesmetting ben ik 'wat traag' met kijken en reageren! Het gemis van diepte gaat wat mij betreft over het zogenaamde atmosferisch perspectief (Wikipedia: Atmosferisch perspectief). Met de iphone moet ik echt goed mijn best doen om dat een beetje voor elkaar te krijgen (meestal dus niet). Dus @Archer_VC10 ik snap de beperking, ik ga vooral 'voor zoveel mogelijk'.
Je iphone zal dat atmosferisch perspectief niet wezenlijk anders vastleggen dan een camera. Wel kun je met een camera en lens dat atmosferische perspectief benadrukken door een langere brandpuntafstand (richting telelens) te gebruiken. Dat is ook wat je ziet in de voorbeelden bij het wiki-artikel.

Ik roep ook maar wat

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Tarquin schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:31:
Mooie plaatjes, geeft goed aan wat je wilt.
Je hebt ook een vrij specifieke vraag en geen krap budget.

Als ik bij een camera zou beginnen kom je waarschijnlijk uit bij 'weersomstandigheden DUS de camera MOET weathersealed zijn' ... en dan begint het vanaf 700 euro.

Je vraag is heel concreet, daarom zou ik het omdraaien.
Als je een iPhone droog kunt houden lukt dat bij een camera ook. Of anders gezegd: fotograferen lukte ook toen er geen weather resistance was.
Verder stel je geen bijzondere eisen aan de camera. Elke camera kan HDR en kan groot afdrukken.

Ik zou beginnen bij een lens, en daar als sluitstuk van de begroting een camera (tweedehands!) aan hangen.

Ik denk dat je met een wijde lens (en wat zoom) erg leuke mogelijkheden krijgt.
Dingen die je nu nog niet wilt worden met een andere lens wel mogelijk. Leuk voor later.

Ik ken het lensaanbod van Olympus/Panasonic redelijk goed. Het grootste probleem is dat er zo veel mogelijkheden zijn!

Voorbeeld:
Niet te duur:
De Olympus 9-18mm zoom op een 2e hands body, bv een M5.II (die is trouwens weathersealed, de lens niet).
Voordeel: Kost ongeveer 700 euro. De 9-18 is een leuk lensje dat door zijn zoom nog wat mogelijkheden biedt. Vooral erg compact en licht.
Nadeel: Het diafragma laat niet superveel licht door en 18mm als max beperkt de mogelijkheden.

Universele zoom:
Olympus 12-40, zelfde camera als hierboven.
De hele set is dan weathersealed en deze lens is vaak te vinden voor 500-600 euro 2e hands. Razendscherpe lens. Samen met 300 voor de camera: 800-900 euro. Universele lens, kan ook heel dichtbij, portret, hij is lichtsterk, hij is alles.
Nadelen: De lens weegt wel 500g, en de maximale breedte van 12mm is wel breed, maar als hij breder kan zou jij het waarschijnlijk wel gebruiken.

Waarschijnlijk een toppertje:
Olympus 8-25mm lens, weer op een 2e hands M5.II (of andere).
Weer een weathersealed systeem. Deze lens is heel klein, licht, weathersealed (net als de camera), en gaat met 8mm heel breed. Er zit zoom in waardoor je wat meer mogelijkheden krijgt als hij je te breed is.
Kan ook heel dichtbij iets waardoor je leuk diepte krijgt. Kijk bv eens op dpreview.com voor een review van deze lens.
Nadeel: Deze lens is gloednieuw en daarom niet 2e hands te vinden.

Dit zijn alledrie opties die vooral de lens centraal zetten, en alles wat jij van een camera vraagt, kan met gemak.
Na veel lezen, zoeken, etc. ben ik toch wel enthousiast geraakt over de Olympus. Deze vind ik op amazon: https://www.amazon.nl/dp/...SMPL4VY&linkCode=asm&th=1

Niet de 8mm zoals jij voorstelt, maar wel de 12-40mm en hij voelt gezien de reviews als een goede camera met lens. Toch breed inzetbaar, robuust en te gebruiken in 'slecht' weer, de scherpte wordt veel geprezen en nog wat andere zaken. Denk dat ik hier wellicht voor ga.

superB

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-01 11:36
inXs schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:54:
[...]
Denk dat ik hier wellicht voor ga.
Wat denk ik ook nog even zou een bezoekje met vrouw maken aan een ouderwetse camerazaak om daar gewoon eens wat camera's te proberen en te kijken of het prettig in de hand ligt. Ouderwets een dagje naar de showroom :*)

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Tarquin
[...]
Na veel lezen, zoeken, etc. ben ik toch wel enthousiast geraakt over de Olympus. Deze vind ik op amazon: https://www.amazon.nl/dp/...SMPL4VY&linkCode=asm&th=1
De 12-40 Pro is een van de scherpste lenzen. Ik dacht alleen dat jij misschien behoefte had aan nog wijder.
Dat setje is een goede aanbieding. Ik heb 1100 betaald voor alleen de camera, en de lens kostte me 2e hands 550. You do the math.

Hij is enorm breed inzetbaar, ik doe er alles mee. Ook voor actiefoto's is hij erg goed. En ik heb precies deze combo een keer in de tuin gezet en de tuinslang erop om de weathersealing te testen... indrukwekkend.

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Tarquin schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:53:
[...]

De 12-40 Pro is een van de scherpste lenzen. Ik dacht alleen dat jij misschien behoefte had aan nog wijder.
Dat setje is een goede aanbieding. Ik heb 1100 betaald voor alleen de camera, en de lens kostte me 2e hands 550. You do the math.

Hij is enorm breed inzetbaar, ik doe er alles mee. Ook voor actiefoto's is hij erg goed. En ik heb precies deze combo een keer in de tuin gezet en de tuinslang erop om de weathersealing te testen... indrukwekkend.
Vervorming hoeft natuurlijk ook niet, bij de 8mm wordt dat toch wat meer zichtbaar zo lijkt het! De iphone heeft voor wat betreft de specificaties een groothoek van 13mm, daar ben ik al zeer tevreden mee! Als het echt niet past, dan is een panorama ook nog mogelijk ;)

[Voor 7% gewijzigd door inXs op 20-01-2022 16:17]

superB

• klaaas
inXs schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:13:
[...]

Vervorming hoeft natuurlijk ook niet, bij de 8mm wordt dat toch wat meer zichtbaar zo lijkt het! De iphone heeft voor wat betreft de specificaties een groothoek van 13mm, daar ben ik al zeer tevreden mee! Als het echt niet past, dan is een panorama ook nog mogelijk ;)
Wellicht ten overvloede, maar je weet dat je de 13mm van de iphone niet kunt vergelijken met de 12mm van de 12-40?

Ik roep ook maar wat

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:49
inXs schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:13:
[...]

De ultrawide van de iPhone is wel uitgedrukt in full-frame (35mm) equivalent dacht ik, dus dat komt overeen met 6.5mm in MFT. (bv MFT moet je x2 doen, bij APS-C x1.5). Nu heeft een smartphone wel een enorme vervorming (rechte lijnen worden krom in de hoeken) omdat de lens zo klein moet zijn. Een degelijke cameralens (behalve fisheye lenzen dan) heeft niet zo'n vervorming, en rechte lijnen blijven dus recht. Het geeft wel een enorme perspectief-vertekening door de beeldhoek, en vereist daarom wat aandacht/ervaring om goed te gebruiken, want er staat al snel veel te veel lege ruimte in je frame. Een telelens is daarin wat gemakkelijker.

De Olympus 12-40 is dus ongeveer 24 tot 80mm in full frame equivalent, standaard zoomrange dus. 24mm is ongeveer hetzelfde als de gewone lens van de iPhone, dus niet extreem breed ofzo. Op zich is dit wel een 'doe-het-al' bereik , want voor breder kan je inderdaad een panorama nemen. (sidenote: sommigen vinden dit bereik dan weer wat 'saai'/te normaal, en een echte landschapsfotograaf gaat vaak met enkel een ultra-wide en telezoom op pad).

Ikzelf heb de Fuji 16-80 f4 (dus 24-120 equiv.), wat voor het meeste wel voldoende is, al neem ik vaak m'n tele lens mee (ook bij landschappen). In dat opzicht kan je ook naar een lens met meer zoombereik kijken, of nog wat budget overhouden voor een extra tele lens later aan te schaffen moest dat nodig zijn.

Op zich zijn de lenzen belangrijker dan de camera body. Wat voor een bereik wil je, hoeveel gewicht, hoe lichtsterk heb je nodig etc.

Let ook op dat je Amazon link de M5 mark II is en niet de nieuwere mark III. Geen idee wat de verbeteringen zijn in de Mark III, maar toch iets om naar te kijken.

[Voor 12% gewijzigd door Thmz159 op 20-01-2022 17:38]

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:36

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik wil even de peak design clip 'seconden' die al eerder genoemd is. Dat is een van de beste accessoires die ik heb.
Mft camera's hebben uitstekende stabilisatie waardoor je vaak met iets minder licht toe kan. De lenzen zijn vaak niet zo wijd en de 9-18mm is redelijk uitzonderlijk.
Je kunt uiteraard ook nog altijd panorama schieten :)

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
klaaas schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:46:
[...]

Wellicht ten overvloede, maar je weet dat je de 13mm van de iphone niet kunt vergelijken met de 12mm van de 12-40?
Ja dat had in al door ja ;) ik weet dat de 12mm obv full frame richting de 24mm gaat. Voor echt brede beelden schiet ik 2 foto’s.

superB

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Thmz159 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:57:
[...]

De ultrawide van de iPhone is wel uitgedrukt in full-frame (35mm) equivalent dacht ik, dus dat komt overeen met 6.5mm in MFT. (bv MFT moet je x2 doen, bij APS-C x1.5). Nu heeft een smartphone wel een enorme vervorming (rechte lijnen worden krom in de hoeken) omdat de lens zo klein moet zijn. Een degelijke cameralens (behalve fisheye lenzen dan) heeft niet zo'n vervorming, en rechte lijnen blijven dus recht. Het geeft wel een enorme perspectief-vertekening door de beeldhoek, en vereist daarom wat aandacht/ervaring om goed te gebruiken, want er staat al snel veel te veel lege ruimte in je frame. Een telelens is daarin wat gemakkelijker.

De Olympus 12-40 is dus ongeveer 24 tot 80mm in full frame equivalent, standaard zoomrange dus. 24mm is ongeveer hetzelfde als de gewone lens van de iPhone, dus niet extreem breed ofzo. Op zich is dit wel een 'doe-het-al' bereik , want voor breder kan je inderdaad een panorama nemen. (sidenote: sommigen vinden dit bereik dan weer wat 'saai'/te normaal, en een echte landschapsfotograaf gaat vaak met enkel een ultra-wide en telezoom op pad).

Ikzelf heb de Fuji 16-80 f4 (dus 24-120 equiv.), wat voor het meeste wel voldoende is, al neem ik vaak m'n tele lens mee (ook bij landschappen). In dat opzicht kan je ook naar een lens met meer zoombereik kijken, of nog wat budget overhouden voor een extra tele lens later aan te schaffen moest dat nodig zijn.

Op zich zijn de lenzen belangrijker dan de camera body. Wat voor een bereik wil je, hoeveel gewicht, hoe lichtsterk heb je nodig etc.

Let ook op dat je Amazon link de M5 mark II is en niet de nieuwere mark III. Geen idee wat de verbeteringen zijn in de Mark III, maar toch iets om naar te kijken.
Bedankt voor de uitgebreide reactie! De iphone vervormt behoorlijk overigens en het beeld op de telefoon lijkt lekker wijds, echter snijdt de telefoon standaard een deel van de foto weg bij weergave (zie bij het bijdraaien), dus lijkt het wijder dan het werkelijk is!

De mark iii heeft wat verbeteringen zoals ik het kan lezen, ook wel weer duurder uiteraard ;)

superB

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Thmz159 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:57:
[...]

Bedankt voor de toelichting nogmaals, de corona 'droogt' op, dus ik wordt ook weer wat scherper in lezen en antwoorden. Gelijk een bekentenis! Ik heb via mijn buren (coronaproof) even een camera geleend (Fuji X-T20 met 18-55 lens) om de verschillen eens te bekijken tussen de iphone en een lens van dit formaat. Het viel mij op dat de standaard foto van de iphone qua breedte niet eens zoveel meer is dan die 18mm (en dan is dat volgens mij qua full frame een factor 1.6 bij deze, dus ongeveer 30mm). Ik bedacht mij tegelijkertijd dat ik ook altijd met de standaard camera schiet van de iphone (de foto's uit de start zijn met de standaard camera en niet met de groothoek), want daarvoor moet je '0,5' kiezen (deed altijd gewoon '1'). Dus als ik jou zo lees dat de 12mm olympus lijkt op de standaard lens van de iphone (en die check deed ik net), dan voelt die 12mm als wijds genoeg.

Overigens heb ik al een aantal mooie suggesties voorbij zien komen van nog meer groothoek lenzen, dus die optie is er altijd natuurlijk. Alhoewel ik dan toch net de flexibiliteit van de 12-40 lens kan waarderen denk ik. Met een fiets/camper vakantie kan ik dan altijd nog 2 lenzen meenemen, met wandelen doe ik dat liever niet ;)

superB

• klaaas
Dat je altijd de normale lens gebruikt is wel handige info voor de adviezen hier ;)

Als je toch een Fuji te leen hebt, dan is het wel handig om wat foto's te maken met zowel de iphone als de Fuji. En dan liefst in wat lastige lichtomstandigheden (tegenlicht, veel contrast e.d.). Smartphones zijn er erg goed in geworden om in dat soort omstandigheden goede kant en klare beelden af te leveren door de HDR functie. Camera's hebben die functie niet (of in mindere mate) en hoewel ze prima in staat zijn om lastige situaties vast te leggen zal daarvoor vaak nog nabewerking nodig zijn. Ik laat de vraag of foto's met die HDR functie van de telefoon beter of mooier zijn even liggen, maar het is iig wat jij gewend bent en iets waar je nog wel eens tegenaan zou kunnen lopen bij een camera. Dus als de quarantaine erop zit even naar buiten en wat platen schieten. Zal geen straf zijn, neem ik aan ;)

Ik roep ook maar wat

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
klaaas schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:16:
Dat je altijd de normale lens gebruikt is wel handige info voor de adviezen hier ;)

Als je toch een Fuji te leen hebt, dan is het wel handig om wat foto's te maken met zowel de iphone als de Fuji. En dan liefst in wat lastige lichtomstandigheden (tegenlicht, veel contrast e.d.). Smartphones zijn er erg goed in geworden om in dat soort omstandigheden goede kant en klare beelden af te leveren door de HDR functie. Camera's hebben die functie niet (of in mindere mate) en hoewel ze prima in staat zijn om lastige situaties vast te leggen zal daarvoor vaak nog nabewerking nodig zijn. Ik laat de vraag of foto's met die HDR functie van de telefoon beter of mooier zijn even liggen, maar het is iig wat jij gewend bent en iets waar je nog wel eens tegenaan zou kunnen lopen bij een camera. Dus als de quarantaine erop zit even naar buiten en wat platen schieten. Zal geen straf zijn, neem ik aan ;)
Voor wat jouw eerste punt betreft, zeker! Echter deed ik die ontdekking vandaag pas :X Dus tja... (en dat na 1.5jaar........). Overigens schiet ik met de iphone niet altijd HDR, maar met de Olympus zou het ook eventueel kunnen. Ik ben vanuit het raam al wat aan het testen overigens.

[Voor 8% gewijzigd door inXs op 21-01-2022 11:26]

superB

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:45
[...]

Niet de 8mm zoals jij voorstelt, maar wel de 12-40mm en hij voelt gezien de reviews als een goede camera met lens. Toch breed inzetbaar, robuust en te gebruiken in 'slecht' weer, de scherpte wordt veel geprezen en nog wat andere zaken. Denk dat ik hier wellicht voor ga.
Ik zou niet meer voor deze set gaan, maar voor deze: https://www.fotohanskeuze...iii-zwart-12-40mm-2-8-pro Dit is de opvolger van de ii, met dezelfde lens, maar een stukje goedkoper.

• Tarquin
hatsa schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:59:
[...]

Ik zou niet meer voor deze set gaan, maar voor deze: https://www.fotohanskeuze...iii-zwart-12-40mm-2-8-pro Dit is de opvolger van de ii, met dezelfde lens, maar een stukje goedkoper.
Dmn je hebt gelijk! Die op Amazon is de Mark II, die is echt wel gedateerd. Ik dacht dat ik naar de mark III zat te kijken, ja, als je die keuze hebt, neem dan de M1.2 of de M5.3.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee