Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-07 11:11

JTfoto

Work hard

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een UWA voor mijn panasonic G9, echter zijn er een paar opties die ik interessant vind, maar waarvan ik graag wat hulp en meningen van mede tweakers ontvang. Ik geef hieronder een overzicht welke opties ik gevonden heb met korte omschrijving waarom:

Olympus 7-14 f/2.8: Uitstekende optie, geschikt om redelijk mee in de avond te filmen gezien het een medium-snelle lens is. Wel pittig qua prijs, maar misschien tweedehands nog te doen.

Panasonic leica 8-18mm f/2.8-4.0: Net als de olympus een prima optie, ook pittig in de prijs, maar tweedehands voor een mooi bedrag te vinden. Stukje lichter, wat wel fijn is.

Laowa 7.5mm f/2.0: Lekker licht, klein en ook een snelle lens. Echter vind ik het lastig om te bepalen of ik het "gebrek" aan autofocus ga missen of niet.

Lenzen als de panasonic 7-14 en olympus 9-19 zijn te langzaam, dus die sla ik over.

Dan heb ik nog een andere interessante optie, namelijk een viltrox ef-m2 i.c.m:

Tokina atx-i 11-16mm f/2.8 -> wordt een 7.8-11mm f/2.0: autofocus, snelle lens maar wel redelijk zwaar. Ik twijfel over de scherpte i.c.m. de speedbooster in met name de hoeken.

Canon 10-18mm f/4.5-5.6 -> wordt een 7.1mm-13mm f/3.2-4.0: licht, autofocus, stabilisatie, maar niet heel snel.

Kortom: De Laowa klinkt in mijn oren als het mooiste lensje, alleen ben ik vrij twijfelachtig over het gebruik van manual focus, met name in video. Het is een uwa, dus heel lastig kan het niet zijn, maar ik vraag mij af welke mening jullie hebben en of er ook tweakers zijn die regelmatig mf schieten en daar wat tips bij kunnen geven.

Beste antwoord (via JTfoto op 19-01-2022 12:39)

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Ik moet een beetje tussen de regels doorlezen om te zien wat je wilt.
Filmen. Omvang en gewicht lijken geen issue te zijn (over de 7-14 Olympus hoor je alleen maar dat hij zwaar is en geen filters accepteert).

Bij heel erg wijde lenzen heb je niet veel meer aan autofocus, de enige reden die ik me kan voorstellen is als je jezelf vlogt en scherp wilt blijven. Anders zou ik vrolijk met de hand scherpstellen: Meer controle, leuke effecten mogelijk en vanwege de enorme scherptediepte zit je al snel goed.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ik heb zelf de 15/4.5 van Voigtlander die qua specs dan lijkt op de Loawa die jij voor ogen hebt (omgerekent naar fullframe). Ik gebruik deze lens niet voor video, maar voor foto's is dat heel makkelijk werken. Eigenlijk is met die setting alles vrijwel direct scherp en hoe je eigenlijk alleen voor onderwerpen dichter dan 5 meter tot je gedetailleerder scherp te stellen.
Het schil is echter dat die lens wel elektronische contacten heeft en de Loawa niet, waardoor focus peaking voor jou iets lastiger zal zijn. Ik denk dat je de moeilijkheidsgraad overschat; maar dat is mijn ervaring ook met het gebruik van diverse MF lenzen.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Je mist de nieuwe olympus 8-25mm F4 pro. Kitlens vervanger.

Heb zelf de laowa 7.5mm f2.0 (er zijn 2 versies, 1 zonder contactpunten en 1 met contactpunten voor exif).

De laowa zet je gewoon vast op 1 stand, dan is alles van 2 meter tot oneindig scherp. Je kunt focus peaking gebruiken, maar mijn ervaring is dat dan het hele frame gepixeld wordt en het juist slechter te zien is wat scherp is. Evf gebruiken.

12cm is de minimum focus distance. Scherp lensje. Klein, eigenlijk te klein om comfortabel aan de focus ring te draaien. Wel 1 van de goedkopere opties.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Ik moet een beetje tussen de regels doorlezen om te zien wat je wilt.
Filmen. Omvang en gewicht lijken geen issue te zijn (over de 7-14 Olympus hoor je alleen maar dat hij zwaar is en geen filters accepteert).

Bij heel erg wijde lenzen heb je niet veel meer aan autofocus, de enige reden die ik me kan voorstellen is als je jezelf vlogt en scherp wilt blijven. Anders zou ik vrolijk met de hand scherpstellen: Meer controle, leuke effecten mogelijk en vanwege de enorme scherptediepte zit je al snel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTfoto

JTfoto

Work hard

Topicstarter
Bedankt allen voor de antwoorden. Ik denk dat de keuze dan toch eerder op de Laowa gaat vallen. Oefening baart kunst dus ik ga proberen om mf goed onder controle te krijgen bij video.

En @Tarquin jouw antwoord klopt ook. Ik vlog niet en twijfelde met name over af, maar gezien bovenstaande adviezen denk ik dat ik lekker veel ga oefenen en dat het dan ook wel goed gaat komen met de Laowa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
JTfoto schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:39:
Bedankt allen voor de antwoorden. Ik denk dat de keuze dan toch eerder op de Laowa gaat vallen. Oefening baart kunst dus ik ga proberen om mf goed onder controle te krijgen bij video.

En @Tarquin jouw antwoord klopt ook. Ik vlog niet en twijfelde met name over af, maar gezien bovenstaande adviezen denk ik dat ik lekker veel ga oefenen en dat het dan ook wel goed gaat komen met de Laowa.
Zeker, gewoon de focus peaking aan.
Ik film echt niet vaak maar ik probeer voor een shot gewoon even uit van waar tot waar de focusring moet draaien. En dan kun je een hele leuke focus pull maken.
Als je dat vaak genoeg doet ga je ook iets meer op gevoel; onderwerp komt iets dichterbij, dan draai je een klein beetje bij. Zeker als je de focus peaking aan houdt heb je directe visuele feedback op wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto

JTfoto

Work hard

Topicstarter
Tarquin schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:47:
[...]

Zeker, gewoon de focus peaking aan.
Ik film echt niet vaak maar ik probeer voor een shot gewoon even uit van waar tot waar de focusring moet draaien. En dan kun je een hele leuke focus pull maken.
Als je dat vaak genoeg doet ga je ook iets meer op gevoel; onderwerp komt iets dichterbij, dan draai je een klein beetje bij. Zeker als je de focus peaking aan houdt heb je directe visuele feedback op wat je doet.
Het voordeel met de Laowa lijkt wel dat het een lineaire focus ring heeft. Ik heb ook een sigma 16mm f/1.4 maar die is niet linear en vrij lastig door te krijgen met mf, omdat elk snelheidsverschil bij het draaien van de focus ring invloed heeft op de snelheid waarop deze van oneindig -> dichtbij en andersom gaat. Ik ben erg benieuwd naar het proces en ben het eens dat bij zo'n wijde lens het een mooie mogelijkheid is om het eens goed aan te leren gezien je niet snel fouten zal maken met focus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Die Sigma heeft ook een electronische focusring en die vind ik zelf over het algemeen slecht. Ze lijken te reageren op de draaisnelheid waardoor ze niet consequent zijn als je even heel langzaam draait. En dat doet een echte mechanische natuurlijk wel anders.
Alleen de Olympus lenzen met harde stops aan de uiteinden lijken op mecanisch (een absolute focus); waarbij alleen de stand van de focusring uitmaakt en niet hoe snel je daar naar toe gedraaid hebt.

Als je mechanisch wilt focussen kun je kijken naar de TTartisan 17mm f1.4, kost rond de 100-130 euro en is 100% mechanisch. Voor film heb je daar misschien méér aan dan aan die Sigma.
Pagina: 1