Toon posts:

Aankoopadvies nieuwe televisie (55"/65") woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-01 16:28
edit;Heb even de originele startpost gedelete en een beknopte nieuwe versie gemaakt.

(huidige tv; Samsung 49KS7000)

Ik zoek een nieuwe tv met gebruik voor gamen, streams, en (oude) dvd's/blu-rays.
Bewuste keuze voor geen OLED wegens (zon)licht in kamer en gebruik tv.

Heb heel wat zitten flipfloppen met de tv's en grootte en budget die ik wil(de) maar zit nu al tijden aan te hikken tegen wel/niet kopen en nu wil ik de knoop gewoon doorhakken. Ook met de kans dat binnenkort (enkele) modellen echt uitverkocht kunnen raken.

Dit is de (huidige) shortlist; https://tweakers.net/pric.../1695684;1672570;1722074/

De Sony 94J kan ik voor €1100,- kopen. (letterlijk net) nog een aanbod gekregen voor de Samsung van 1275,-.
De 65X95J een aanbod voor 1400,- voor gekregen. De QNED heb ik er nog tussen staan maar de Sony x94J moet gelijk/beter zijn als die gelijk geprijsd is.

Benbaba hieronder geeft al om veel bovenstaande punten goed commentaar maar ik wil nog even wat laatste gedachten inwinnen.
Ik ben nog enkele prijsaanvragen aan het afwachten en het is natuurlijk altijd persoonlijk maar is bijv. voor 300 euro meer de x95J nog steeds de beste optie? Of is 1100 voor de x94J betere value/money?

(De hw-q990b soundbar komt er als het goed is bij als ondersteuning https://www.avforums.com/...90b-soundbar-review.19742 )

[Voor 95% gewijzigd door The Chosen One op 11-06-2022 12:53]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Beste antwoord (via The Chosen One op 12-06-2022 17:55)

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-01 19:30

Major_ton

Shoot!

Uit je shortlist is naar mijn mening de Sony 65X95J de beste keuze, maar natuurlijk ook weer de duurste. Je zou een stap terug kunnen doen naar de X90J/X94J, maar mogelijk blijf je dan zitten met een 'had ik maar' gevoel. De X95J wordt veel vergeleken met de QN90A en daar valt het volgende over te zeggen; De Samsung heeft iets meer helderheid in zich en kan een dieper zwart weergeven, maar combinatie van die twee gaan niet altijd lekker samen. In veel scenes worden de highlights juist gedimd en schaduwdetail kan verloren gaan om zwart zo zwart mogelijk te houden. Ook de uniformiteit van het paneel laat over het algemeen wat te wensen over (veel DSE). De Sony daarentegen heeft wat minder uitblinkers in de extremen, maar als een geheel klopt het beeld gewoon meer. De kleuren, de helderheid, schaduwdetail en de goede local dimming zorgen voor een goed totaalpakket. Deze goede beeldkwaliteit blijft ook in game mode behouden, iets waar de Samsung ook wat steekjes laat vallen die voor mij zeer irritant zouden zijn. Uiteindelijk is het persoonlijk en moet je zelf beoordelen waar je het meeste waarde aan hecht.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - Bluesound N130 - Topping E30-II - JBL 4309 - SVS SB-2000 - LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Alle reacties

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ga jouw topic ook met aandacht volgen, ben benieuwd waar je op uit komt.

Samsung QN95A / Sony X95J is denk ik vooral een keuze op basis van bepaalde voorkeuren. Beide zijn mooie toestellen die veel aangeraden worden.

Ik vond deze review van de X95J en deze vergelijking wel informatief op dat vlak. De QN90A wordt daarin meegenomen ter vergelijking en de plus en minpunten van beide worden benoemd tov elkaar. Dolby Vision komt ook voorbij.

[Voor 9% gewijzigd door Zamorano op 18-01-2022 16:58]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-01 19:30

Major_ton

Shoot!

Uit je shortlist is naar mijn mening de Sony 65X95J de beste keuze, maar natuurlijk ook weer de duurste. Je zou een stap terug kunnen doen naar de X90J/X94J, maar mogelijk blijf je dan zitten met een 'had ik maar' gevoel. De X95J wordt veel vergeleken met de QN90A en daar valt het volgende over te zeggen; De Samsung heeft iets meer helderheid in zich en kan een dieper zwart weergeven, maar combinatie van die twee gaan niet altijd lekker samen. In veel scenes worden de highlights juist gedimd en schaduwdetail kan verloren gaan om zwart zo zwart mogelijk te houden. Ook de uniformiteit van het paneel laat over het algemeen wat te wensen over (veel DSE). De Sony daarentegen heeft wat minder uitblinkers in de extremen, maar als een geheel klopt het beeld gewoon meer. De kleuren, de helderheid, schaduwdetail en de goede local dimming zorgen voor een goed totaalpakket. Deze goede beeldkwaliteit blijft ook in game mode behouden, iets waar de Samsung ook wat steekjes laat vallen die voor mij zeer irritant zouden zijn. Uiteindelijk is het persoonlijk en moet je zelf beoordelen waar je het meeste waarde aan hecht.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - Bluesound N130 - Topping E30-II - JBL 4309 - SVS SB-2000 - LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vergeet de verkoper en focus niet enkel op Dolby Vision. Wel op HDR: hoe beter de hardware hoe beter de prestatie. Gaat vaak ook hand in hand met prijs. Denk aan piekhelderheid, local dimming (zones) en kleurenbereik. Daarbij krijg je vaak bredere (VA) kijkhoeken en betere anti-glare cadeau.

Samsung kiest voor levendig HDR met veel (extra) helderheid, zo diep mogelijk zwart en felle kleuren. Dit zorgt voor verlies van detail in heldere- en donkere gebieden en soms voor uitgewassen kleuren. Sony kiest juist voor zoveel mogelijk detail in highlights- en zwart en voor (kleur)nauwkeurigheid. Dit gaat soms ten koste van de uniformiteit van zwart en wat helderheid. Verder biedt Samsung Freesync, Gsync en een iets lagere input-lag in gaming, maar ten koste van wat contrast. Local dimming van Sony blijft gelijk in game modus.

Dolby Vision zou Samsung vooral naar een nauwkeurig HDR helderheidsniveau dwingen, maar daar kiezen ze bewust niet voor met hun dynamic tone mapping voor extra helderheid/pop. Verder komt de X90/94J eigenlijk te kort voor goed HDR. QNED is met IPS paneel en vergelijkbaar met de QN85A en zou ik overslaan. QN92/93 kan je nog overwegen als 1x HDMI 2.1 voldoende is en one connect overbodig. Ik zou dus kiezen tussen de X95J of QN9xA.

4K content op een 65 inch op 2 meter werkt uitstekend, dvd's daarentegen not so. Mini-led is nog steeds een lcd. Beste moment van aanschaf is met cashbacks en/of van transitie van 'oud naar nieuw' en dat duurt nog wel even, dus nog genoeg voorraad en bedenktijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-01 16:28
edit; na wat heen en weer mailen en prijsaanvragen en combideals (soundbar) overstag gegaan voor de X95J.

[Voor 75% gewijzigd door The Chosen One op 12-06-2022 17:55]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee