Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vijeta
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:15
Goedemiddag iedereen,

Op dit moment woon ik samen met mijn partner in haar woning en heb ik zelf een beleggingspand. Nu hebben wij een woning op het oog wat inc verbouwing en al denk ik uit zal komen op een hypotheek van een miljoen.

Wij kunnen een hypotheek van een miljoen krijgen en de maandelijkste lasten op dit moment makkelijk dragen. Gevoelsmatig klinkt dit echter als een enorm bedrag die mogelijk in de toekomst extra risico's met zich kan meenemen. Wij hebben nog geen kinderen, maar zelfs met kinderen zouden we de kosten kunnen dragen, maar je weet nooit wat de toekomst met zich meebrengt (qua werk, carriere etc).

De financiele rust die we hebben willen wij ook in de toekomst behouden en we zijn daarom aan het kijken hoe wij 1) extra passieve inkomsten kunnen creeren (door huidige woning straks te behouden) en 2) de maandlasten van een hypotheek van 1 miljoen zo laag mogelijk kunnen krijgen. Volgende week staat een gesprek met de makelaar gepland en daarna volgt een gesprek met een hypotheek- / financieel adviseur. Daarvoor zou ik graag een aantal scenario's willen uitdenken om mee te nemen naar de gesprekken en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.

Onze wens is om de woning van mijn partner te behouden en om te zetten naar een beleggingspand. Daar komt wel een boeterente bij kijken van ongeveer EUR 20K, maar dat vinden wij het wel waard.

Huidige situatie:

Woning partner:
> MW Woning: EUR 350K
> Resterende hypotheek: EUR 274K
> Verwachte huurinkomsten bij omzetten hyptoheek en verhuur woning: EUR 1.600 per maand

Mijn verhuurde woning
> MW Woning: EUR 420K
> Resterende hypotheek: EUR 290K
> Huurinkomsten op dit moment: EUR 1.700 per maand

Inkomsten en hypotheekrenteaftrek
> Ik verdien meer en heb nog geen gebruik gemaakt van hypotheekrenteaftrek, omdat mijn woning vanaf het begin is verhuurd.

Spaargeld
> 200K

Zelf heb ik een aantal ideeën om onze maandlasten zo laag mogelijk te houden met het oog van een bijkomend hypotheek van één miljoen, maar ik weet niet of dat allemaal mogelijk is.
  • Twee hypotheekdelen van ieder 50% afsluiten waarvan één geedelte aflossingvrij is
  • Het gedeelte annuïtair/lineair op mijn naam zetten omdat ik geen hypotheekrenteaftrek heb gehad en meer verdien. Kan dit?
  • Ik denk er over na om zelf 100K inleggen of de komende jaren (4 jaar zou dat met zekerheid kunnen) 50K per jaar af te lossen. Wat is dan handiger? Ik heb bij mijn ouders gezien dat zij bijv op één hypotheekdeel tussentijds kunnen aflossen, maar kan je dit ook in beginfase of los je dan op beide gedeeltes af?
Er zijn vast zaken die ik over het hoofd zie. Ik hoop dan ook zoveel mogelijk kritische vragen te krijgen naast natuurlijk adviezen/suggesties/andere ideeën.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Een paar vragen en daarnaast een paar punten :

Wat voor soort hypotheek zit er nu op de woning van je vriendin, zit hier bijvoorbeeld een oud-regime aflossingsvrije hypotheek op? Als dit het geval is, dan mag zij deze aanwenden om een fiscaal aftrekbare aflossingsvrije hypotheek op de nieuwe woning te krijgen. Jij mag dit niet, gezien je nog geen rente aftrek hebt genoten.

In het geval van de bovenstaande aflossingsvrije hypotheek kan je er over nadenken om juist niet direct geld in te brengen, mocht je in de nabije toekomst toch een nieuwe woning kopen dan kan je het aandeel oud-regime aflossingsvrije hypotheek weer oversluiten naar een eventueel nieuwe woning.

Waarom heb je deze vragen nog niet neergelegd bij een hypotheekadviseur? Deze kan je namelijk aan tafel alles uitleggen en daarnaast direct de berekening voor je maken

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:36
@Vijeta
De vraag je ik mij zelf eerst zou stellen is, moet ik überhaupt wel een huis van 1 M€ kopen?
Want blijkbaar zit het je niet lekker dat je zo'n duur huis koopt.
Voor minder moet je toch ook wel leuk kunnen wonen?

Aan de andere kant, je hebt er 406K aan vermogen tegenover staan + 3300 p/m aan inkomsten.
Daar zit natuurlijk ook een stuk zekerheid in.
Dus ik zou mij minder focussen op maandlasten en meer in scenario's voor als het financieel tegen zit.
Bijv. verkopen de twee verhuurder panden, verkopen van aandelen, etc.

De trend is nu dat mensen het liefst een zo hoog mogelijke schuld willen hebben omdat de rente zo laag is.
Vervolgens laten ze op een andere plek hun vermogen groeien door te beleggen in ETF's.

Maar het belangrijkste is dat jij 's nachts rustig kan slapen.
Dus misschien eerste een tussenstap, ander huis kopen maar goedkoper.
Beter passief inkomen opbouwen en pas als dat stabiel is de stap naar je droomhuis.
Dan heb je wellicht 3 woningen die je kan verhuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Laatst online: 17:42
> Ik verdien meer en heb nog geen gebruik gemaakt van hypotheekrenteaftrek, omdat mijn woning vanaf het begin is verhuurd.
-removed-

I stand corrected: https://www.belastingdien.../hypotheekrente-aftrekken

[ Voor 106% gewijzigd door Panzer_V op 18-01-2022 13:26 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 21:36
Panzer_V schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:16:
[...]

Jammer, die pet gaat niet op. Als jullie samen een woning kopen dan mag je de hyprente aftrekken voor zoveel jaar als jou of je partner nog rest totdat je aan de 30 zit. Heeft jouw partner al 10 jaar hyprente aftrek genuttigd en kopen jullie nu samen....dan hebben jullie samen nog 20 jaar hyprente aftrek.

Uiteraard gaat het er om of je fiscaal partner bent. En als je samen een huishouden vormt (i.e. jij woont nu bij haar in) dan ben je voor de belasting één huishouden. Dus jij nuttigt nu al hyprente aftrek omdat je bij je vriendin inwoont.

Misschien toch haar rente maar even op jouw salaris aftrekken?
Volgens mij klopt dat niet. Het gaat enkel over het gedeelte waar je al aftrek over hebt gehad. Dus had je aftrek over 3 ton had blijft de 30 jaar nog gelden over de 7 ton.
Panzer_V schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:21:
[...]

Absoluut niet IMHO. Want dan ga je gewoon iedere tien jaar verhuizen en duurder wonen en blijf je rente kunnen aftrekken. Neen, zo werkt het niet.
Laatst nog een hypo gesprek gehad. Werd gewoon gerekend met 30 jaar voor het bedrag wat extra was ten opzichte van huidige hypotheek. Dus volgens mij is dat de regel. Voor elke euro die je leent mag je 30 jaar aftrek krijgen. Dus elke euro extra betekend voor dat gedeelte weer start van 30 jaar.

De onderbouwing: https://www.belastingdien...uw%20hypotheek%20verhoogt.
De termijn van 30 jaar gaat iedere keer opnieuw in voor het bedrag waarmee u uw hypotheek verhoogt.

[ Voor 32% gewijzigd door chrisborst op 18-01-2022 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Laatst online: 17:42
[quote]chrisborst schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:19:
[...]

-removed-

I stand corrected.

[ Voor 99% gewijzigd door Panzer_V op 18-01-2022 13:26 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Panzer_V schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:16:
[...]

Jammer, die pet gaat niet op. Als jullie samen een woning kopen dan mag je de hyprente aftrekken voor zoveel jaar als jou of je partner nog rest totdat je aan de 30 zit. Heeft jouw partner al 10 jaar hyprente aftrek genuttigd en kopen jullie nu samen....dan hebben jullie samen nog 20 jaar hyprente aftrek.
Geef aub geen foute info... HRA is individueel. In jouw voorbeeld kan TS 30 jaar HRA krijgen voor zijn deel van de hypotheek, en vriendin nog 20/30 jaar voor haar deel van de hypotheek (20 jaar voor het bedrag dat ze al 10 jaar heeft, 30 jaar voor het deel daarboven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:32

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

De belangrijkste tip is volgens mij om met een goede onafhankelijke hypotheker te overleggen. Met dit soort bedragen wil je geen fouten maken. Ikzelf heb wel goede ervaringen met iemand in den haag,mocht je dat interessant vinden.

Mijn punten:

Focus niet teveel op HRA, want 1) het wordt afgebouwd, en 2) met een huis van een miljoen, moet je maar eens uitrekenen wat je EWF is, en wat dat doet met je netto HRA..

Knip je hypotheek in delen op. Ik heb zelf een hypotheek, bestaande uit meedere delen, met ook meerdere looptijdes en rentes. Nu met rentemiddeling, blijkt het heel erg handig te zijn, dat je dat voor een stukje kan doen, en niet alles in 1 keer hoeft te doen.

Meeste hypotheekverstrekkers staan toe dat je 10% per jaar (van de originele hypotheeksom) boetevrij mag aflossen. Je mag zelf weten waarop je dat doet, als je meerdere delen hebt.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Sparhawk schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:50:
Focus niet teveel op HRA, want 1) het wordt afgebouwd, en 2) met een huis van een miljoen, moet je maar eens uitrekenen wat je EWF is, en wat dat doet met je netto HRA..
Met de afbouw van de Wet Hillen komen HRA en EWF steeds meer los van elkaar te staan. EWF blijf je houden op je eigen woning, ook als je geen gebruik maakt van HRA.

Met een flink vermogen in Box 3 kan een hypotheek in Box 3 (dus geen HRA) overigens wel een interessante optie zijn. Maar niet vanwege de EWF, want die blijf je houden. Overigens lijkt de Box 3 belasting ook weer te gaan veranderen, dus het is een beetje koffiedik kijken om daar op voor te sorteren.

@Vijeta een hypotheekdeel op jouw naam zetten kan nog wel eens lastig zijn. Als twee personen eigenaar zijn van het onderpand, wil de bank ook dat beide personen op de hypotheek staan. Anders levert dat weer problemen op bij een eventuele gedwongen verkoop.

Qua eigen inleg: bedenk hoeveel geld je kan missen en overweeg wat je alternatief met dat geld kan doen (beleggen bijvoorbeeld). Zodra je weet hoeveel je in het huis wil steken, kan je dit het best direct doen.
Als je bijvoorbeeld 200k hebt, 25k buffer wil houden, 50k wil beleggen en 25k wil gebruiken voor wat klussen in huis, kan je 100k direct inleggen bij de aankoop. Waarom zou je die 100k pas over een paar jaar aflossen, terwijl het in de tussentijd niets staat te doen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-05 14:34

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

beetje raar om financiele rust te scheppen door je leningen _niet_ af te willen lossen... volgens mij is dat eerder het tegendeel bereiken; des te meer schulden je ophoopt en minder je aflost des te 'afhankelijker' ben je van allerhande markteffecten en tegenvallers.

Voor een lening waarop je helemaal niks aflost betaal je uiteindelijk meer, zelfs behoorlijk veel meer... al 'lijkt' het misschien dat je maandlasten lager lijken te zijn is er een enorm verschil of maandlasten bestaan uit rentelasten (die ook direkt weg zijn) of dat een maandlast een aflossing betreft waardooor je schuldpositie lager wordt, een bedrag dat uiteindelijk je vermogen weer doet groeien.

Overigens zou ik huurinkomsten bij een toekomst berekening altijd maximaal 11/12 aanhouden, om een beetje speelruimte te creeeren en een mandjee leegstand makkelijk te kunnen behapstukken zonder gelijk je planning dwars te zitten..
en ook zaken als onderhoud en andere beheerkosten inplannen, dat zie ik nu ook niet in je berekening terug.

twee woningen verhuren met een totale marktwaarde van 770K en daarop een schuld van 564K is volgens mij een LTV van ietsjes minder dan 75%.
dat is dan berekend over een Marktewaarde _zonder_ huurders erin, mét huurders is dat substantieel lager,

Mag ik ook vragen hoe 'stabiel' en langdurend de relatie tot je partner is?
Bestaat daar al langer een geregistreerd partnerschap en een vastgelegde verhouding tov een gedeeld eigendom of een duidelijke scheiding ertussen...
Wat je beschrijft lijkt dat eigendom nu twee verschillende vermogens te zijn dat je gaat samenvoegen tot een goederengemeenschap?

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Als je de maandlasten van je hypotheek zo laag mogelijk wil krijgen moet je zorgen dat 'ie kleiner is ;) Dus: twee huizen verkopen en je spaargeld er in. Blijft er ~600k over. Maximale rust want maar 1 lening die je makkelijk kan hebben.

Vragen die ik mezelf zou stellen:
- wat zijn de kosten van de woningen die jullie nu hebben (hypotheek, onderhoud, etc). Hoeveel levert het netto op?
- wat is je leegstandsrisico en slaap je nog goed als in een kwartaal bij beide panden geen huur binnen komt?
- hoeveel ruimte is er voor 'levens' risicos: ontslag, scheiding, ziekte, en hoeveel ruimte vind je ok daarvoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Als je van plan bent om een woning van een miljoen te kopen én je wil twee panden behouden, dan zou je zeggen dat er geld is om een financieel adviseur/hypotheekadviseur in te schakelen. Het gaat over serieus geld, dat verdient ook serieuze aandacht.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vijeta
Allemaal dank voor jullie input.

@KatirZan
Ze heeft een annuïteit hypotheek. Vragen heb ik nog niet neergelegd omdat ik nog een adviseur moet uitkiezen en eerst de scenario’s wilde uitdenken, maar je hebt gelijk.

@chrisborst
Goed punt. De opties zijn alleen op basis van onze (luxe) voorkeuren beperkt.

Goed kunnen slapen kan ik nu wel en ook als we al het huis zouden hebben, maar de vraag is natuurlijk of dat blijft als er een worst case scenario optreedt (bijv geen baan/lager inkomen). Ik denk dat wij het eea op papier moet zetten om te kijken wat voor impact een bepaalde scenario heeft.

@Sparhawk
Thanks voor de tips en goed om te weten dat dat kan. Ik stuur je een DM voor de adviseur.

@Anoniem: 677216
Hmm dat kan ik dat wegstrepen. Najah het is meer omdat je bij extra aflossen nadat je een hypotheek hebt de keuze hebt om te kiezen bij welke deel je wilt aflossen. Ik vroeg mij af of je dat in beginfase ook kunt doen of dat er dan bijv automatisch van beide hypotheek delen een bedrag afgaat. In dat geval zou ik dan denken dat ik beter die 100K later kan aflossen omdat ik dan zelf de keuze heb qua hypotheekdeel. Maar goed ik heb dus geen idee nog.

Rest van de comments kom ik morgen op terug! Thanks allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:36

rapture

Zelfs daar netwerken?

Deze topic inspireert mij om Credit Default Swaps op te zoeken. Kunnen particulieren ook de huizenmarkt shorten zoals de institutionele beleggers? Voor de Amerikaanse beleggers weet ik welke tickers, vanuit de EU ga ik verder moeten zoeken.

Bij de Amerikanen is de hypotheekrente in enkele maanden met 1% naar 3,7% gestegen en de vastgoedsector wordt daar nerveus. De Fed moet nog aan 3 à 4 renteverhogingen dit jaar beginnen.

Ik zou maar oppassen voor de jaren een structureel olie- en gastekorten dat de energieprijzen, inflatie en rente gaat opdrijven. Aan de ene kant daalt de waarde van de schulden bij hoge inflatie, aan de andere kant wil je geen renteverhogingen. Hoe minder de kopers kunnen lenen, hoe minder dat ze bieden en lager de huizenprijzen/meerwaarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Het beleggings pand... het rendement is erg laag? Is dit een pand dat je al enige tijd in bezit hebt en de huurder betrekkelijk weinig is opgetrokken?

Mijn optiek (ik ben een verhuurder zelf) zou ik dit zo spoedig mogelijk of optrekken of afstoten. 4.8% voor belastingen en andere lasten, blijft er misschien nog 3% over. Zodoende zou ik dit gewoon verkopen en het rendement in een SPDR steken.

Dit zorgt er ook voor dat je geen relatief dure hypotheek hebt en wellicht dure opstal? Idem trouwens het pand van je partner, gewoon verkopen dit zijn rendementen waar je veelste veel risico loopt voor geen geld. Als een huurder morgen de huur niet betaald ben je zo 6.000 euro lichter en 6 maanden geen huur.

Alles onder de 10% moet je gewoon niet aan beginnen, zeker nu niet wanneer je in een relatief dure woningmarkt iets nieuws wilt kopen. Blijf lekker zitten, verkoop je huurpandje, wacht tot alles afkoelt (vroeg of laat gaat dat gebeuren) en upgrade dan in iets groters.

[ Voor 33% gewijzigd door n4m3l355 op 19-01-2022 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:13

Honesty

kattenneus!

Grootste probleem is dat je vol in stenen zit, je eigen woning plus de twee huurwoningen. Zowel bij stijging of daling van de woningmarkt raakt het je heel hard. Stijging geen probleem maar daling kan dan weleens hard aankomen omdat de waarde van je huurpanden verdampt en ook je eigen woning daalt. Maar of je daar gevoelig voor bent ligt aan jou.

Als je goede baan hebt en meerdere leendelen kan je anticiperen op de markt en evt het ledendeel aflossen met de langste looptijd/hoogste rente. Die twee ton spaargeld kan je nog achter de hand houden om te kijken wat je wil doen met je huurpanden. Stel je voor je huurder wil er uit kan je dat pand verkopen voor meer geld dan verhuurt, anders kan je altijd extra aflossen per jaar en als je dat van plan bent zou ik rekening houden met een hypotheek die daarin de meeste flexibele is.

Als je in de stenen wil blijven zou ik beide beleggingspanden zo snel mogelijk aflossen omdat die de hoogste rentes hebben.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:15

Lordy79

Vastberaden

Ik zou in dit geval:
- max lenen
- max centen in kas houden en beleggen

De verhuurpanden zouden m.i. voldoende moeten opbrengen om rente en aflossing te betalen. Die heb je over 20 jaar dan vrij. Mooi pensioen.

Snel/veel aflossen op de hypotheek klinkt leuk maar met de huidige rentes kun je veel meer rendement maken met beleggen dan dat je aan rente bespaart.

Als je nu 100K kunt beleggen en maandelijks nog een leuk bedrag kunt inleggen heb je over 30 jaar ook een flinke pot tegenover dat huis van een miljoen. En dat huis is over 30 jaar echt wel meer waard dan een miljoen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
En dan gaat je hypotheek naar 10%, crashed de beurs binnen 5 jaar en ben je zoals men ook wel zegt, proper fucked. Het lijkt wel alsof men 2008, 2001, 1999, 1989 is vergeten. Naar mijn inziens twee uiterst risico volle beslissingen om slechts 2 pandjes met een bizar slecht rendement in een beurs die op een ongekend hoge koers staat.

[ Voor 49% gewijzigd door n4m3l355 op 19-01-2022 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zoek je advies op de juiste plek, dat is echt niet dit forum (met de bedragen die jij benoemd)

Hollandse zuinigheid ga je niet rijk mee worden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In feite is dit wat we in het Engels 'Leverage Investing' noemen, geleend geld gebruiken om een hoger rendement te kunnen behalen. Dat kan zijn door met geleend geld te gaan beleggen maar het kan ook het afsluiten van hypotheken zijn om woningen te verhuren.

De grootste risico's hierbij zijn dat het object waarin geïnvesteerd is minder waard kan worden en dat het duurder kan worden om geld te lenen. Het laatste punt is relatief makkelijk te beheersen door voor lange rentevast periodes te kiezen waarbij je zekerheid hebt of door te zorgen dat de inkomsten hoog genoeg zijn stijgingen op te vangen. Het eerste punt is waar het meeste risico zit, als de woningmarkt flink daalt kan dat aardig wat geld gaan kosten maar de woning kan ook minder waard worden door achterstallig onderhoud, vernielingen,... en dat kan ook een impact hebben.

Waar je dus eerst naar moet kijken is of de twee beleggingspanden de komende jaren nog genoeg inkomsten opleveren om het als investering te verantwoorden met de bijbehorende risico's. Is het rendement te laag dan kan risico management (in de vorm van een langere RVP) of risico afbouwen (verkoop) een betere optie zijn. Een rendement van 6% of hoger op het zelf ingelegde bedrag zou voor mij het minimum zijn, immers dat is ook het rendement dat je met aandelen kan behalen op lange termijn terwijl de risico's een stuk lager zijn door hogere spreiding.

Vergeet ook niet dat het verkopen van een verhuurde woning niet hetzelfde oplevert als een niet verhuurde woning, de marktwaarde is dus een stuk lager. Daarnaast zijn ze in een crisis lastiger te verkopen dus snel uitstappen is wellicht niet mogelijk, houd dat in het achterhoofd.

Daarnaast is het de vraag welke risico's je loopt ten opzichte van je nieuwe woning, kan je eventuele tegenslagen opvangen zoals werkeloosheid? Daarbij is cash doorgaans veel handiger dan een lagere hypotheekschuld, immers met cash geld kan je nog vele maanden of jaren je hypotheek betalen of de woning verkopen en met dat geld direct een goedkopere woning aanschaffen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:30

macnerd

No Apples please :-)

Zelf vastgoed bezitten zou niks voor mij zijn... teveel gedoe en beperkt rendement. Huurders worden stevig beschermd dus een slechte huurder krijg je er niet zo uit. En vastgoed is enorm duur momenteel (al kan het altijd duurder). Zelf blijf ik er daarom van weg, maar goed, ieder zijn ding.

ALS ik in vastgoed zou willen beleggen dan zou ik denk ik kijken naar een platform als matchingcapital.com. Dat is een P2P-hypotheek platform, waarbij je samen met anderen in panden kunt investeren en daarbij recht van hypotheek krijgt. Mocht de lener niet betalen dan kan het pand dus verkocht worden. Rente ligt op ongeveer 6 á 7% (netjes dus). Je zit dan indirect in vastgoed maar hebt geen onderhoud of gedoe met huurders. Maar zoals gezegd: ik heb tot nu toe geen ervaring met dit platform.

Ik zit in fysiek goud en zilver (via een online rekening) en heb een aardige aandelenportefeuille (met name grondstoffen zoals uranium, koper, nikkel, kobal, goud, zilver). Voor alle grondstofmijnen geldt dat de aanbouw minimaal 7 jaar duurt (o.a. vanwege vergunningen en juridische procedures, maar ook de fysieke bouw duurt een tijd). Bij een aantal grondstoffen is de prijs te laag waardoor er te weinig gezocht wordt, terwijl het huidige aanbod net genoeg is (maar productie afneemt) en de vraag toeneemt. Zo worden er in de komende 10 jaar alleen al in China 150 nieuwe kerncentrales bijgebouwd, en wil de EU alles elektrificeren (windmolens, zonnepanelen, electrische auto's etc) wat enorm veel grondstoffen vereist (waaronder koper). Mijn verwachting daarvan is minimaal maal 10 in het komende decennium. Ik verwacht echter eerder een stijging van 20-30 maal. Daarnaast heb ik nog een paar dingen lopen. Spreiding is belangrijk, het maakt dat je minder vatbaar bent voor dalingen in 1 hoek.

Dus wil je graag in vastgoed verder, dan zou ik niet gaan voor 2 beleggingspanden maar minimaal 5. Dan is het een minder groot probleem als er een wanbetaler is. Je kunt ook net buiten je regio (Amsterdam?) kijken, daar krijg je meer huis voor je geld en kun je dus meer panden kopen - misschien een lager huurinkomen per pand (percentueel hoeft dat niet te schelen) maar ook minder risico's.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
(jarig!)
Ik verhuur zelf niet, maar ken wel wat mensen die een of meerdere woningen verhuren.
Wat ik van allemaal hoor is dat je niet op de volle huurgelden mag rekenen.
Rekening houden met 20% verlies is realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:43
Hey Vijeya,

Spannend allemaal, leuke dingen.

Ga eens praten met Handelsbanken.

Daar kan je alles clusteren en heb je een personal banker.

Prima partij.

Daarbij;

Je berekeningen van MW's --> hoe kom je daaraan?

Reële waarde is anders dan in verhuurde staat.

Let goed op of je NWWI rapporten moet overleggen of dat dat NIET nodig is ;)

Dat scheelt...

Groet,

Vincent

[ Voor 109% gewijzigd door R0D1NZ op 19-01-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Als je 2 pander verhuurt dan komt dat toch ook bij de aangifte heb je overige inkomsten en mag je nog eens een smak extra inkomstenbelasting betalen? Tenzij je een eigen bedrijf hebt maar dan moet je meer dan 3 opdrachtgevers per jaar hebben?
Ik zou de 2 pander verkopen en investeren in het nieuwe pand en dan gaan kijken waar je in wil gaan beleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vijeta
Update vanuit mijn kant. Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken, adviezen en suggesties.

Ik ben met een financieel en hypotheek adviseur in gesprek gegaan. De knoop is doorgehakt en we gaan toch over tot koop.

Voor onze gemoedsrust ga ik direct 10% zelf inbrengen om de maandlasten lager te krijgen. De keuze m.b.t. de andere twee woningen is nog niet gemaakt. Waarschijnlijk gaan wij er wel voor kiezen om onze huidige woning te verkopen en de overwaarde (80-100K) ook in te brengen.

Het enige wat mij nu behoorlijk irriteert zijn de constant stijgende hypotheekrentes haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zou de verhuurpanden lekker aanhouden als dat financieel gaat. je hebt al voldoende afgelost en daarmee de belangrijkste risico's al gemitigeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Sethro op 07-02-2022 15:10 ]

Pagina: 1