Toon posts:

VLAN setup icm managed switches en AP's

Pagina: 1
Acties:

• MrVirtual
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:49
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om mijn netwerk opnieuw in te richten en heb de volgende twee vragen:
  1. Ik wil graag weten of dit een juiste manier van opzetten is: combinatie van PFSense, Switches en de Ubiquiti AP's
  2. Een vraag over VLAN's en managed/unmanaged switches
Ik heb voorheen de ziggo modem gebruikt als router, maar ga nu een PFSense router inzetten om ook VLAN's te kunnen gebruiken. (Ziggo modem gaat in bridge mode)

De AP's zijn van Ubiquiti en de switches zijn nu nog unmanaged, maar deze wil ik vervangen met managed switches.

Ik heb het volgende schema gemaakt om de situatie te verduidelijken:

Vraag1: De router geeft alle VLAN's door aan Switch 1. Moet deze een managed switch zijn, of zal hij alle VLAN tags doorgeven aan switch 2, 3 en 4 als het een unmanaged switch is? De VLAN's hoeven eigenlijk pas op switch 2, 3 en 4 uitgesplitst te worden.

Vraag 2: Kan ik voor de managed switches gewoon een TP-link nemen?

Vraag 3: De VLAN's moeten alle drie naar de poort van AP's gaan, die dan de VLAN bepalen aan de hand van de SSID. Begrijp ik dit goed?

Vraag 4: Nog verdere opmerkingen of verbeteringen die ik over het hoofd gezien heb?

Alvast bedankt!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:17
Vraag 1:
Goede vraag. Als ik mij niet vergis hoeft dit niet perse een managed switch te zijn. De tagging zit gewoon in de ethernet frames die doorgezet worden naar de andere switches

Vraag 2:
Ja, alhoewel ik persoonlijk meer fan ben van de netgear gs105e serie maar dat heeft meer met igmp gedoe te maken (heb jij geen last van met iptv). Maar als je de unifi switches geburikt, dan zit het mooier in 1 eco systeem en te managen vanaf de controller.

Vraag 3:
Klopt, in unifi kun je instellen op welk vlan id de ssid moet uitkomen

Vraag 4: