• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-01 08:05

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Topicstarter
Het viel me laatst op dat mijn RAM op 2133MT/s lijkt te draaien ipv de verwachtte 3000MT/s

Voor zover ik weet staat XMP gewoon aan (zie foto) en zou hij dus op 3000 moeten draaien. Zie ik misschien iets over het hoofd? Heb deze build al een tijd maar heb nooit eerder mijn RAM 'gechecked' dus kan best zijn dat dit al vanaf dag 1 niet klopt.

Meer specs:

pricewatch: ASUS ROG Strix Z390-I Gaming
pricewatch: Intel Core i5-9600K Boxed (SRELU)
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15

Iemand een idee hoe dit zit?

My Youtube Channel

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-01 03:50
shit niet goed gelezen, ik zie in je screenshot dat ie wel aanstaat... 8)7 |:(

My bad, staat er in je bios ook nog een setting voor je dram frequency? als die op 2133 blijft hangen dan doet XMP soms rare dingen. kijk daar eens.

[Voor 92% gewijzigd door blamauci op 18-01-2022 12:20]

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-10-2022
Bios up to date? Ik zie een specifieke 32gb RAM bios update staan bij Asus?
CPU overclocked?
Geheugen staat op de QVL lijst voor dit bord.
Kun je ook een XMP 1.0 setting kiezen en heeft dat wel effect?
Als je XMP 2.0 kiest, zie je dan ook dat je bord de DRAM v naar 1.35v verhoogd?

[Voor 34% gewijzigd door AlainSki op 18-01-2022 12:41]

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-01 03:50
AlainSki schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:25:
[...]

Hier stuurt hij toch letterlijk een screenshot van of mis ik de clue?

Bios up to date? Ik zie een specifieke 32gb RAM bios update staan bij Asus?
CPU overclocked?
Geheugen staat op de QVL lijst voor dit bord.
Kun je ook een XMP 1.0 setting kiezen en heeft dat wel effect?
Als je XMP 2.0 kiest, zie je dan ook dat je bord de DRAM v naar 1.35v verhoogd?
Correct... ik heb direct mijn post aangepast en mijn excuses gemaakt, was een kwestie van te snel reageren en de screenshots negeren. je hebt helemaal gelijk.

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:13

Flexx

This side up

De SPD tab in CPU-Z leest de JEDEC profielen van je werkgeheugen uit, deze geeft niet de huidige snelheid weer.
JEDEC is een open standaard waar onder andere geheugenchip fabrikanten naar werken.
Zoals je ziet zijn er JEDEC voorgedefinieerde profielen. Behalve de door JEDEC voorgedefinieerde profielen bevat hij ook een XMP profiel (Extreme Memory Profiles).
Wanneer je in het BIOS de XMP aan zet (Profiel1) zal het werkgeheugen op deze snelheid gaan werken.
En houd er rekening mee dat DDR voor Double Data Rate staat, de 1499Mhz doe je dus x2 en dan kom je op 2998Mhz wat overeen komt met de snelheid die hij moet hebben wanneer je XMP aan zet.
Je geheugen werkt dus gewoon op de juiste snelheid.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:41
Flexx schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:42:
De SPD tab in CPU-Z leest de JEDEC profielen van je werkgeheugen uit, deze geeft niet de huidige snelheid weer.
Correct, maar op het tabje Memory (wat verderop in zijn bericht) zou de huidige snelheid moeten staan. Daar staat 1066MHz (dus 2133MT/s) en geen ~1500Mhz.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mattie112 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:30:
Het viel me laatst op dat mijn RAM op 2133MT/s lijkt te draaien ipv de verwachtte 3000MT/s

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor zover ik weet staat XMP gewoon aan (zie foto) en zou hij dus op 3000 moeten draaien. Zie ik misschien iets over het hoofd? Heb deze build al een tijd maar heb nooit eerder mijn RAM 'gechecked' dus kan best zijn dat dit al vanaf dag 1 niet klopt.

Meer specs:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

pricewatch: ASUS ROG Strix Z390-I Gaming
pricewatch: Intel Core i5-9600K Boxed (SRELU)
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15

Iemand een idee hoe dit zit?
Als ik in de bios screenshot kijk lijkt daar ook 2133 Mhz voor de memory te staan.

Ik zou eens kijken of je de laatste bios versie hebt en eventueel terug naar defaults en hierna opnieuw xmp instellen. Mogelijk pakt hij nu je xmp niet correct.

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Ah ja ik had de screenshots beter even in een andere volgorde kunnen doen :)

@Viper®
Waar zie je dat? Ik zie Target DRAM Frequency: 3000MHz

Ik denk dat mijn BIOS best wel actueel is maar ik zal dat na de werkdag even controleren / updaten indien nodig.

Ik kom dan ook terug op de andere vragen mbt BIOS.

En @AlainSki yes CPU heeft een OC naar 5GHz (AVX 4.8GHz)

My Youtube Channel

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mattie112 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:59:

@Viper®

Ik denk dat mijn BIOS best wel actueel is maar ik zal dat na de werkdag even controleren / updaten indien nodig.

4801.15Mhz. op X48.0 (btw; core voltage heb je best hoog op 1.350v. kan best naar 1.250v op 4800Mhz)
Zie nergens dat je op X50.0 staat

Ramvoltage(Dram volt) niet verlagen, maar op 1.35V laten staan. Instellingen wel opslaan in BIOS.
Dram volt staat nu in de 1.2v

[Voor 5% gewijzigd door Hackus op 18-01-2022 17:23]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mattie112 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:59:

@Viper®

Ik zie helemaal rechts bij hardware memory 2133 staan en ook 1.21v
Volgens mij heeft het xmp profiel meestal 1.35v.
Ben toch benieuwd of je de laatste bios hebt en eventueel na het flashen default settings laden.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:46
XMP II is nu actief. Wat doet XMP I ?

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Allright het is opgelost :)

Ik had de nieuwste BIOS (althans er is nog een beta die nieuwer is).

Ben weer even t BIOS in gegaan, XMP naar disabled gezet toen weer op XMP-II. Vervolgens save settings
"you changed memory speed from AUTO to 3500 and voltage from AUTO to 1.35".

Tja nu staat er ook netjes 1500MHz in CPU-z.

Heel gek? Weet dat ik vorige keer na BIOS update een reset heb gedaan, miss zet dat XMP aan maar updated dat de frequentie niet ofzo?

In elk geval opgelost, benieuwd of ik er in de praktijk wat van ga merken. In elk geval bedankt all!

(heb ook even de plaatjes omgewisseld uit de TS zodat het probleem in het eerste paatje staat ipv de profielen)

[Voor 9% gewijzigd door Mattie112 op 18-01-2022 19:02]

My Youtube Channel

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee