Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxdelta-mods
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-04 19:44
Zoals velen voor ons zijn ook wij bezig met de plaatsing van zonnepanelen echter is het onze situatie uniek. De panelen worden namelijk niet op ons dak geplaatst maar op het dak van de buren. Ons dak ligt volledig op het noord/noordoosten en is derhalve totaal niet geschikt. De buren daarentegen hebben het dak ideaal liggen en meer dakoppervlakte (i.v.m. bijkeuken + garage) waar panelen opgelegd kunnen worden. Verzekeringstechnisch en juridisch betekent dit een hoop uitzoek werk echter is dit niet van belang voor dit topic.
De buren hebben reeds zonnepanelen liggen van Zonneplan (320 Wp * 14). De wens vanuit onszelf is om onze opbrengst te maximaliseren maar tevens een eventuele toekomstige bewoner, dan wel de huidige bewoner, nog de kans te geven om panelen bij te leggen in de toekomst. Mijn buurman heeft zwarte panelen en om het esthetisch gelijk te houden gaan ook wij voor zwarte panelen van hetzelfde formaat.
Initieel heb ik Zonneplan gecontacteerd voor een offerte gezien zij de maten hebben van het dak. Op basis hiervan heb ik bij meerdere bedrijven offertes opgevraagd waarvan ik er tot op heden 2 heb verkregen.
Foto's
https://imgur.com/a/uJWWuLd
Beschikbare (dak)ruimte
/
Schaduw
In de winter ligt op de onderste helft van de bijkeuken schaduw, voor de rest is er het gehele jaar zon op het dak zonder schaduwvlakken.
Jaarverbruik
+- 5200kWh (excl. Airco en E-Auto die er dit jaar bijkomen)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25A
Budget en doel
Doel is rond de 6000kWh. Budget ligt rond de € 10000,-
Wie gaat het project uitvoeren
Externe partij.
Bijhouden van data
App of eventueel loggen via aparte thuisserver.
Reeds verkregen offertes
Zie overzicht: Google Drive
Regio
Midden-Limburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:19
Je buren zijn 'genereus'... Letterlijk geen haar op mijn hoofd die dat zou doen. (Ik zou zelf elke mm vol kwakken en mooi de 46ct teruglevering pakken).

De zonneplan offerte is met ruim voldoende afstand de voordeligste, en daardoor beste keuze.

En laat de opbrengst van je eigen dak volgooien even doorrekenen. Maak daarna pas de afweging of het de juridische poespas waard is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxdelta-mods
Ronald schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:43:
Je buren zijn 'genereus'... Letterlijk geen haar op mijn hoofd die dat zou doen. (Ik zou zelf elke mm vol kwakken en mooi de 46ct teruglevering pakken).
Fijn dat jij dit niet zou doen. Mijn buren denken er gelukkig anders over :)
De zonneplan offerte is met ruim voldoende afstand de voordeligste, en daardoor beste keuze.
Qua garantie zitten ze lager en daarbij gooien ze hun eigen sausje over te omvormer heen met de hele infrastructuur qua apps e.d. Tevens hebben hub maar één omvormer i.p.v. micro omvormers. Afhankelijk van hoe de ligging van de panelen kan komen er alsnog panelen (in de winter) in de schaduw te liggen.
En laat de opbrengst van je eigen dak volgooien even doorrekenen. Maak daarna pas de afweging of het de juridische poespas waard is.
Doorrekenen is nog niet gedaan echter van meerdere bedrijven reeds gehoord dat het niet te moeite waard is. Tevens is het jurisch geen poespas alleen een kwestie van contractueel dingen goed vast leggen. Verzekeringstechnisch is het alleen wat meer uitzoekwerk inzake opstal e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Foxdelta-mods schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:06:
Qua garantie zitten ze lager en daarbij gooien ze hun eigen sausje over te omvormer heen met de hele infrastructuur qua apps e.d. Tevens hebben hub maar één omvormer i.p.v. micro omvormers. Afhankelijk van hoe de ligging van de panelen kan komen er alsnog panelen (in de winter) in de schaduw te liggen.
Dat heb ik gezien, en ik blijf met overtuiging bij mij advies.
En micro omvormer maakt van schaduw geen zon. Zeker in de winter niet.
Garantie: wie gaat de kapotte micro vervangen na 11 jaar?
99/100 keer gaat de installateur dat niet kosteloos doen.

En kapotte centrale omvormer is daarin eenvoudiger.
Doorrekenen is nog niet gedaan echter van meerdere bedrijven reeds gehoord dat het niet te moeite waard is.
Als er daadwerkelijk gewoon een simulatie gedaan wordt, kan het zeker wel rendabel zijn. Zeker in combinatie met een zuid dak. Doordat de zon niet op hetzelfde moment op de dagen schijnt, gaat het op zo goed als dezelfde maat omvormer... Tenminste met een centrale omvormer.

Marginale kosten van meer panelen zou beduidend lager dan het offerte gemiddelde moeten zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:29
Foxdelta-mods schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:06:
[...]

Doorrekenen is nog niet gedaan echter van meerdere bedrijven reeds gehoord dat het niet te moeite waard is. Tevens is het jurisch geen poespas alleen een kwestie van contractueel dingen goed vast leggen. Verzekeringstechnisch is het alleen wat meer uitzoekwerk inzake opstal e.d.
Bedrijven moet je niet serieus nemen, die hebben (vaak) geen kennis van de markt. Ik heb onlangs op mijn noorddak 14 panelen á 380wp laten plaatsen á €0,73 per wp. Dit wekt ongeveer 2.500 kWh per jaar op. Reken maar uit wanneer het terugverdiend is (minder dan 3,5 jaar).

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxdelta-mods
Bravertal schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:32:
[...]

Bedrijven moet je niet serieus nemen, die hebben (vaak) geen kennis van de markt. Ik heb onlangs op mijn noorddak 14 panelen á 380wp laten plaatsen á €0,73 per wp. Dit wekt ongeveer 2.500 kWh per jaar op. Reken maar uit wanneer het terugverdiend is (minder dan 3,5 jaar).
Bedankt voor je toevoeging. Aan ruimte op ons dak zal het niet liggen. Ik ben ondertussen aan het kijken wat mogelijk is qua plaatsing en eventuele opbrengst op ons platte dak (garage) alsmede het schuine dak gelegen op het noordoosten. Reeds verdiept in SunCalc maar blijft toch een lastige inschatting. Enige hulp is altijd gewaardeerd om hier misschien een goede waarde uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Foxdelta-mods Probeer Sunny design (kan zonder account, met account kun je je werk ook opslaan)

Ik gebruik zelf SolarEdge designer; Ook voor ontwerpen waar ik niet denk dat SolarEdge de beste oplossing is... maar het tekent voor mij veel makkelijker en sneller. Registratie nodig 'zelf installateur'.

Voor een noord-dak is het zeker van belang 'prijsbewust' te werken. Dus panelen + goodwe omvormer; niet dure slimmigheden als SolarEdge of micro omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxdelta-mods
Ronald schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:31:
@Foxdelta-mods Probeer Sunny design (kan zonder account, met account kun je je werk ook opslaan)

Ik gebruik zelf SolarEdge designer; Ook voor ontwerpen waar ik niet denk dat SolarEdge de beste oplossing is... maar het tekent voor mij veel makkelijker en sneller. Registratie nodig 'zelf installateur'.

Voor een noord-dak is het zeker van belang 'prijsbewust' te werken. Dus panelen + goodwe omvormer; niet dure slimmigheden als SolarEdge of micro omvormers.
Ronald bedankt voor je bericht. Deze bedoelde ik ook. SunCalc had ik alleen gebruikt voor de zonpositie en stand te bepalen. 8)7 Had reeds getracht een opstelling te maken maar geen idee hoe, wie, wat en waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxdelta-mods
Ik haal het topic nog eens naar boven om meningen van andere te verkrijgen.

Oorspronkelijk was de planning om de panelen bij de buren op het schuine dak te plaatsen. Zij gingen hier uiteindelijk niet mee akkoord. De panelen op ons schuine dak plaatsen bleek niet rendabel waardoor de laatste optie is om de panelen op het platte dak te plaatsen waarbij we wel gebruik mogen maken van het platte dak van de buren aan de andere kant.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SSxqfmk.png

In theorie levert ons dit genoeg ruimte op voor de plaatsing van 12 panelen van 450+ Wp. Ik heb reeds een nieuwe offerte binnen van een lokaal bedrijf echter heb ik in mijn optiek te weinig kennis om hier een goed oordeel over te vellen.

Onze voorkeur gaat uit naar het plaatsen van micro-omvormers, of eventueel optimizers waarbij de omvormer aan de buitenkant van het huis wordt gehangen (buiten het zicht maar bereikbaar) gezien hier binnen geen plaats voor is.

Tot slot de vraag wat gebruikelijk is qua betaling/oplevering. Ik zie regelmatig betalen voordat er geleverd is, echter sta ik daar niet op te wachten, tevens zijn er maar weinig bedrijven die daadwerkelijk een opleverings- en controlerapport willen overhandigen na levering. Zover ik echter kan lezen en heb begrepen van een kennis die technische installaties keurt, is dit wel noodzakelijk.

Offerte 1
12 Stuks Zonnepanelen Canadian Solar 460 Wp HiKu
1 Stuks Omvormer SE 5.000 + 12 Optimizers S500B
1 Post DC-bekabeling en connectoren
1 Post Onderconstructie Hoogwaardig
1 Post Montage en BTW-teruggave
Inclusief dakdoorvoer maken.

Totaal (excl. BTW) € 5.395

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorhout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02-2024
Als je zonnepanelen plaatst op het dak van je buren, worden deze door natrekking eigendom van de buren zodra ze geïnstalleerd zijn.
Pagina: 1