Toon posts:

Future-proof systeem voor 1440p/144Hz gaming met 3080 FE

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yevrah
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-01 21:50
Hola,

Eind 2015 had ik voor het eerst een 'game pc' in elkaar gezet met daarin onder meer een heuse i5-4460 en een 750 Ti. Na ruim zes trouwe dienstjaren lijkt het mij tijd voor iets nieuws. De afgelopen maanden hadden een aantal collega's en ik telkens misgegrepen bij de beruchte AMD drop voor een GPU. Als tussentijdse oplossing had ik besloten om dan maar een Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H aan te schaffen, zodat in ieder geval games zoals Back 4 Blood en Assassin's Creed Valhalla op 1440p en 144Hz kunnen worden gespeeld.

Nu is het gelukt om een 3080 FE voor de adviesprijs te bemachtigen en maakt dit hét moment om een nieuw systeem in elkaar te zetten. De laptop had ik eind december aangeschaft, waardoor ik 'm vorige week nog kon aanmelden voor retour.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag maximaal 1500 euro kosten exclusief de GPU. Ik ben mij ervan bewust dat een aantal componenten uit de lijst kan worden vervangen voor alternatieven die gunstiger zijn geprijsd zonder in te leveren op performance en opties zoals het werkgeheugen, maar het esthetische aspect speelt ook een rol bij dit systeem.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit nieuwe systeem is voornamelijk bedoeld voor games spelen op 1440p en 144Hz. Denk hierbij aan games zoals Back 4 Blood, Assassin's Creed Valhalla en League of Legends. Al is dit systeem een overkill voor League of Legends.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Eerder deze maand is een 1440p/165Hz monitor aangeschaft, dus daar ben ik al in voorzien. Daarnaast heb ik ook al een toetsenbord en muis. Wat betreft componenten is de 3080 FE het enige wat ik al heb.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
'Nodig' is misschien een iets te groot woord, maar de componenten uit de onderstaande lijst in combinatie met een 3080 FE lijken mij meer dan voldoende om een future-proof game systeem in elkaar te zetten (lees: de komende jaren nieuwe games kunnen spelen op 1440p en 165Hz).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke (merk)voorkeuren, maar neig wel naar componenten van de gevestigde namen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Idealiter heb ik liever een Mini-ITX systeem, maar op dit moment is er te weinig keuze als je wil gaan voor een Mini-ITX moederbord dat een LGA 1700 socket en Z690 chipset ondersteunt. Dus dit ATX systeem is eigenlijk een tweede optie.

Aanvullend hierop heb ik bewust gekozen voor de Noctua NH-U9S chromax.black, omdat het een van de weinige Noctua processorkoelers is, al dan niet de enige, die past op het ASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4 moederbord volgens Noctua's Compatibility Centre. Andere processorkoelers van Noctua moeten blijkbaar 90 graden worden gedraaid bij het monteren waarbij de lucht naar de bovenkant van de case wordt geblazen.

Als laatste heb ik de wens om een moederbord te hebben waar bluetooth op zit. Een moederbord met bluetooth die gebruik maakt van DDR5-geheugen slots heb ik liever niet vanwege het enorme prijsverschil tussen DDR4-geheugen en DDR5-geheugen op dit moment.

Ga je overklokken?
Nee, dat ligt niet in het vooruitzicht.

Wat verwacht je van ons?
Een check of de componenten samen een goed geheel vormen waar ik de komende jaren mee vooruit kan. Los hiervan ben ik ook benieuwd of de gekozen processorkoeler genoeg is om de CPU koel te houden bij een 'hoge' belasting en of de huidige voeding volstaat. Kan ik beter voor de Corsair RM850 gaan of is de 750W variant voldoende?

Overigens zijn alle tips en suggesties van harte welkom.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4€ 349,-€ 349,-
1BehuizingenNZXT H510 Zwart/Wit€ 73,89€ 73,89
1CasemoddingNZXT Puck Wit€ 22,95€ 22,95
1ProcessorkoelingNoctua NH-U9S chromax.black€ 64,90€ 64,90
1ProcessorkoelingNoctua NM-i17xx-MP78 Chromax Zwart€ 7,90€ 7,90
2VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm€ 28,50€ 57,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z Royal F4-3600C19D-32GTRS€ 180,46€ 180,46
1VoedingenCorsair RM750 (2021) Wit€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)€ 145,95€ 145,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.310,95

Alle reacties

• Thomvz
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-01 15:04
Het systeem is meer dan prima om die games op 1440p en 144hz te spelen.

Die voeding is met 750watt goed genoeg om hiermee vooruit te kunnen. Lees alleen regelmatig dat er gezegd wordt, "de 850" is maar een tientje duurder en biedt iets meer toekomst perspectief (evt uitbreiden naar 3080TI of volgende videokaarten).

Vanwaar dat moederbord? Is het ook de eis dat hij wit is of maakt de kleur van het moederbord niet uit ?

"Better to be a Warrior in a Garden than a Gardener in a War"

• Yevrah
Thomvz schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:04:
Het systeem is meer dan prima om die games op 1440p en 144hz te spelen.

Die voeding is met 750watt goed genoeg om hiermee vooruit te kunnen. Lees alleen regelmatig dat er gezegd wordt, "de 850" is maar een tientje duurder en biedt iets meer toekomst perspectief (evt uitbreiden naar 3080TI of volgende videokaarten).

Vanwaar dat moederbord? Is het ook de eis dat hij wit is of maakt de kleur van het moederbord niet uit ?
Thanks voor je reactie.

Op meerdere plekken had ik gelezen gelezen dat Nvidia adviseert om minimaal een 750W voeding te gebruiken voor de 3080, maar op zich lijkt 850W mij ook niet overbodig voor een eventuele upgrade naar de volgende generatie videokaarten. Die 10 euro extra valt inderdaad in het niet als het daarmee meer toekomstbestendig is.

Ik heb bewust gekozen voor dit moederbord, omdat hier bluetooth op zit en omdat 'ie wit van kleur is. Als het hebben van bluetooth en de kleur niet zou uitmaken, dan zou ik waarschijnlijk gaan voor de MSI PRO Z690-A DDR4.

• martyw
  • Laatst online: 21:40
Als je niet gaat overklokken heb je voor een paar tientjes minder de nog krachtigere i7-12700, op een soortgelijk gekleurd moederbord.
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Boxed€ 374,95€ 374,95
1MoederbordenASUS ROG Strix B660-A Gaming WiFi D4€ 239,10€ 239,10
Totaal€ 614,05

• Thomvz
  • Laatst online: 01-01 15:04
Dit is eventueel ook nog een optie met bluetooth en wat "witte/zilveren" tinten.

1MoederbordenASRock Z690 Steel Legend WiFi 6E€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-

Ik heb hier nog geen reviews oid van gezien. Dus ik durf niet te zeggen of dit ook daadwerkelijk een goed bord is maar stats wise ziet het er goed uit...

En is bij Azerty €272,-

[Voor 9% gewijzigd door Thomvz op 18-01-2022 10:31]

"Better to be a Warrior in a Garden than a Gardener in a War"

• Yevrah
martyw schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:27:
Als je niet gaat overklokken heb je voor een paar tientjes minder de nog krachtigere i7-12700, op een soortgelijk gekleurd moederbord.
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Boxed€ 374,95€ 374,95
1MoederbordenASUS ROG Strix B660-A Gaming WiFi D4€ 239,10€ 239,10
Totaal€ 614,05
Oh, dit is een interessante suggestie. Overklokken staat niet op de planning, en dan is een moederbord nemen die zich daarvoor leent ook niet per se nodig. Ik heb er niet veel notie van, maar de twee moederborden heb ik even met elkaar vergeleken en je levert niet heel veel in: minder opslagmogelijkheden, minder fan headers en natuurlijk de mogelijkheid om te overklokken, maar ik gebruik waarschijnlijk toch niet het maximale van zo'n moederbord.

De i7-12700 is wel een goede. Ik zat in de eerste instantie te overwegen om te kiezen voor de i7-12700K in plaats van de i5-12600K, maar de onderlinge prestaties scheelden, zover ik weet, niet veel waardoor een meerprijs van 125 euro het voor mij niet echt waard was.

Thnx hiervoor, ik ga dan denk ik voor de ASUS ROG Strix B660-A Gaming WiFi D4 i.c.m. de i7-12700.

• Yevrah
Thomvz schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:29:
Dit is eventueel ook nog een optie met bluetooth en wat "witte/zilveren" tinten.

1MoederbordenASRock Z690 Steel Legend WiFi 6E€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-

Ik heb hier nog geen reviews oid van gezien. Dus ik durf niet te zeggen of dit ook daadwerkelijk een goed bord is maar stats wise ziet het er goed uit...

En is bij Azerty €272,-
De specs zien er inderdaad goed uit; zeker voor dit bedrag. Je hebt dan alleen wel 2 M.2 slots voorzien van een heatsink in plaats van 3 in vergelijking met het ROG Strix B660 bord. Nu is dat op te lossen door een SSD aan te schaffen met heatsink, maar toch.

Dat er nog geen reviews zijn over het bord van ASRock maakt mij wel een beetje huiverig, maar dat hoeft natuurlijk niets af te doen aan de kwaliteit ervan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee