Lokaliseren gestolen laptops

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky_luuk2
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-02 12:52
Ik lees al een aantal jaar mee op Tweakers. Nu toch maar besloten een eigen account aan te maken :-)

Het verhaal in het kort:
In de lade van mijn bureau op kantoor had ik 2 laptops liggen.
Een Hp elitebook 840 g3 (mijn oude werklaptop) deze had ik eigenlijk al overgekocht als schoollaptop voor mijn zoon. Maar was alleen nog aan het wachten op een nieuwe accu.
En een Elitebook 850 g7 mijn huidige laptop.

Na terugkomst van mijn vakantie bleken beide laptops verdwenen. Im dacht, mijn eigen collegas (kleine afdeling) kan ik wel vertrouwen. Niet dus...

Nu heb ik een vermoeden wie de dader is. Dit is iemand die kort bij ons werkte en in de week van mijn vakantie voor het laatst was.
Ik wil dit natuurlijk zeker weten voordat ik een uitgebreide aangifte kan doen bij de Politie.

De info die ik heb:

Van beide laptops.

- Onboard macadress
- WIFI macadress
- IMEI (alleen nieuwe had simkaart)
- Hash id ( om op tw kunnen voeren in MS Intune)

Volgens IT zijn de aparaten door mij voor het laatst ingelogd.

Is het mogelijk deze laptops eenmalig te lokaliseren? Op een actieradius van 5km zou genoeg zijn.

Of is het een kwestie van een USB stick met windows 10 installeren en nooiy meer terug te vinden?

Beide laptops hebben geen BIOS wachtwoord meer, maar wel Bitlocker.

De lokale iter gaf aan de laptops zo in te stellen dat als er een online komt, deze automatisch gewiped wordt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Zit er een GPS in?

Zonee: als degene die ze gejat heeft een beetje handig is ben je ze kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36

Esumontere

Floep, banaan.

Ik zou niet gelijk hoog van de toren blazen over het al dan niet stelen van de laptops. Voor hetzelfde geld is er een (goedbedoelende) collega geweest die ze heeft opgeruimd? Wellicht eerst een mailtje sturen waarin je dit netjes navraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Esumontere schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:35:
Ik zou niet gelijk hoog van de toren blazen over het al dan niet stelen van de laptops. Voor hetzelfde geld is er een (goedbedoelende) collega geweest die ze heeft opgeruimd? Wellicht eerst een mailtje sturen waarin je dit netjes navraagt?
Dit.

Geef mensen (indien nog in dienst) een kans om ze (anoniem) terug te leggen. Stel dat het níet die ex-collega was, dan is het voor je huidige collega's ook te makkelijk om in jouw redenering mee te gaan en de inmiddels vertrokken collega de schuld te geven. Diefstal = vaak ontslag op staande voet, dus zet je huidige collega's niet meteen tegen de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:40
Goed dat je het wifi mac adres hebt! Kan me niet voorstellen dat een opportunistische dief er aan denkt deze te veranderen.

Volgens mij worden op https://wigle.net/ alleen accesspoints opgeslagen en geen clients, maar als je weer waar de dief zich ongeveer zal bevinden kun je prima even vanuit de auto met een krachtige wifi dongle rondsnuffelen. En als je het mac tegenkomt heeft de politie vast genoeg reden om even aan te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 11:16
Lucky_luuk2 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:27:
Dit hebben wij 1x gehad; een demo model was per ongeluk in Intune gekomen (instelling dat alle Intune apparaten in Autopilot moet komen).

Toen het demo model teruggegeven was, kregen we later een belletje dat onze organisatie informatie op het scherm was gekomen toen ze het opnieuw wilden uitrollen. Wel mooi, maar je kan nog steeds kiezen voor een ander account.

Er is wel iets om dit op te vangen:
https://deviceadvice.io/2...utopilot-tenant-lockdown/

Nog niet in de praktijk gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

HenkEisDS schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:58:
... En als je het mac tegenkomt heeft de politie vast genoeg reden om even aan te bellen...
Nee. Dat is nog steeds geen bewijs dat die persoon de laptop gestolen heeft. Het is enkel een bewijs dat hij die laptop in zijn bezit heeft gehad (en daar is ook nog wel het een en ander op aan te merken). Hij kan 'm in bruikleen hebben gekregen of er te goeder trouw een waanzinnig bedrag voor hebben betaald.

Er is namelijk niets van jou gestolen; er is iets van je werkgever gestolen. In casu een stukje van jouw privé bezit wat je hem in bewaring hebt gegeven. Waarschijnlijk zonder dat je hem daarvan op de hoogte hebt gesteld.
Meld dit gewoon bij je werkgever. Die is degene die aangifte bij de politie moet doen. Jij niet.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:54

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:21:
[...]

Er is namelijk niets van jou gestolen; er is iets van je werkgever gestolen. In casu een stukje van jouw privé bezit wat je hem in bewaring hebt gegeven.
Of hier sprake is van diefstal van een persoonlijk eigendom van @Anoniem: 37297 of alleen sprake is van diefstal van TS' werkgever staat of valt met hoe je het woordje 'eigenlijk al overgekocht' interpreteert ;) : 'mijn oude werklaptop- deze had ik eigenlijk al overgekocht (...)'

[ Voor 11% gewijzigd door Goudvis op 18-01-2022 16:25 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Bitlocker stelt ook weinig voor, die keys zijn 'gewoon' te sniffen.

Ik zou je werkgever vragen om een nieuwe laptop. Kans is groot dat je het overkopen van je oude werklaptop niet vergoed gaat krijgen (want persoonlijke eigendommen horen niet op kantoor tijdens je vakantie), maar je werklaptop is gewoon niet jouw verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:37
IMEI kan je wel opgeven als gestolen. Komt ie vervolgens nooit meer mee online mee (in NL).

Tevens zal er vast wel een loket zijn bij HP om de garantie (van de nieuwe) te blokkeren.

[ Voor 33% gewijzigd door PROnline op 18-01-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:02
Ik lees al een aantal jaar mee op Tweakers. Nu toch maar besloten een eigen account aan te maken :-)

Het verhaal in het kort:
In de lade van mijn bureau op kantoor had ik 2 laptops liggen.
Een Hp elitebook 840 g3 (mijn oude werklaptop) deze had ik eigenlijk al overgekocht als schoollaptop voor mijn zoon. Maar was alleen nog aan het wachten op een nieuwe accu.
En een Elitebook 850 g7 mijn huidige laptop.

Na terugkomst van mijn vakantie bleken beide laptops verdwenen. Im dacht, mijn eigen collegas (kleine afdeling) kan ik wel vertrouwen. Niet dus...

Nu heb ik een vermoeden wie de dader is. Dit is iemand die kort bij ons werkte en in de week van mijn vakantie voor het laatst was.
Ik wil dit natuurlijk zeker weten voordat ik een uitgebreide aangifte kan doen bij de Politie.

De info die ik heb:

Van beide laptops.

- Onboard macadress
- WIFI macadress
- IMEI (alleen nieuwe had simkaart)

Volgens IT zijn de aparaten door mij voor het laatst ingelogd.

Is het mogelijk deze laptops eenmalig te lokaliseren? Op een actieradius van 5km zou genoeg zijn.

Of is het een kwestie van een USB stick met windows 10 installeren en nooiy meer terug te vinden?

Beide laptops hebben geen BIOS wachtwoord meer, maar wel Bitlocker.

De lokale iter gaf aan de laptops zo in te stellen dat als er een online komt, deze automatisch gewiped wordt.
Ik weet niet welke werkgever dit is, maar laptops in een onafgesloten lade op je werkplek, in de auto laten liggen, ed. was bij al mijn laatste werkgevers een nogo. Hierom. Als ze werden gestolen was het jouw schuld, niet in de laatste plaats om datalekken. Dat laatste al aan gedacht?

Ze zijn dus ingericht door je werk. Stond er dan geen enkele zakelijke data meer op? Want in dat geval moet je een melding maken.

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 18-01-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky_luuk2
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-02 12:52
Bedankt voor alle reacties!

Om even te reageren:

De oude laptop had ik betaald (eind vorig jaar van loon in laten houden)
Het was dus al wel mijn laptop, echter viel de accu nog net binnen de garantie van HP. Deze zou iemand van it voor mij vervangen.

Ik ben er zeker vam dat de laptops gestolen zijn en niet "opgeruimd".

Ik werk in een klein team van 5 man, deze club voelt meer als vrienden door de vele jaren samenwerking, vandaar dat de nieuweling vrijwel meteen als hoofdverdachten gezien wordt.

Ik weet dat deze man in een gehucht een half uur van mij vandaan woont. Vandaar was een eenmalige locatie voldoende geweest.
Ik zie het niet zitten om met een auto met sterke wifi dongle voor zijn huis te gaam campen.

Maar helaas heeft MS nog niet de zelfde anti diefstal beveiliging als bv Apple.

Ik ben inmiddels voorzien van een nieuwe werklaptop.

Zojuist aangifte gedaan bij de politie met alle beschikbare info.

Ik houw stille hoop dat ons bedrijf een keer een telefoontje krijgt met een Intune melding, of dat ik er 1 op Mp of fb voorbij zie komen.

Nog maals dank voor al jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik weet dat de G8 Elitebooks (sommige modellen?) ook over Tile beschikken, zeg maar een Apple Airtag alternatief.
Pagina: 1