Toon posts:

[Windows11] Waarom wordt netsh automatisch gestart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-01 22:48
Mijn vraag
Wanneer ik mijn laptop opstart zie ik een commandprompt voorbij komen waarin netsh.exe wordt gestart met een poging proxy instellingen te wijzigen. Mijn alarmbellen gaan gelijk af, maar wellicht is dat niet terecht.
Ik wil wel graag weten waarom dit wordt gestart - welk programma is verantwoordelijk voor het aanroepen van nets.exe. Als dat door een vertrouwd programma gebeurt - prima! Maar als er rare dingen op m'n pc gebeuren wil ik dat graag weten 8)
"Gelukkig" lijkt het commando te falen

Welke mogelijkheden zien jullie nog meer om te achterhalen door welk programma/event netsh wordt aangeroepen? Of zijn er mogelijkheden om in een command-venster meer te zien dan ik nu zie?
Of te achterhalen met welke parameters netsh wordt aangeroepen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11 21H2 op een Lenovo IdeaPad 5 Pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Uiteraard heb ik gegoogled, maar krijg vooral tips hoe ik zelf netsh automatisch kan starten.

Via autoruns van sysinternals alle automatisch-starten apps doorlopen, maar daar zie ik geen vreemde zaken bij staan (wel een aantal die ik niet kan plaatsen, maar als de leverancier "Microsoft" is ga ik er vanuit dat het vertrouwd is)

De eventlogs doorlopen en gezocht op netsh, maar daarin is geen resultaat te vinden

De melding geprobeerd af te breken met ctrl-c in de hoop dan meer te zien in de commandogeschiedenis. Helaas laat het zich niet afbreken

Alle reacties

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-01 17:13
Kijk even in Taakbeheer bij de Tab opstarten of ie daar staat.

44

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Kijk ook in de Taakplanner van Windows of er een geplande taak is die dit probeert uit te voeren bij opstarten/aanmelden

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-01 22:48
r44 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:48:
Kijk even in Taakbeheer bij de Tab opstarten of ie daar staat.
Dat lijstje is beperkter dan die sysinternals laat zien, daarom gebruikte ik sysinternals al.
akimosan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:41:
Kijk ook in de Taakplanner van Windows of er een geplande taak is die dit probeert uit te voeren bij opstarten/aanmelden
Da's een goeie, die ga ik morgenochtend eens doorspitten

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee