Vraag

• Scanniexxl
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-01 21:00
Ik heb een vaste baan van 38 uur.

Ik wil op kleine schaal hondenvoer gaan verkopen.
De omzet schat ik in op maximaal 5000 per maand.

Dit zal ik moeten opgeven als inkomsten uit overige arbeid.
Daarnaast omzetbelasting.

Is er in dit geval sprake van vrijstelling voor een of veide belastingen?

Zijn er ook gevolgen voor de zorgverzekering?

Alle reacties

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:37

Mach

[END]Avengers

5000 euro omzet per maand is niet echt kleine schaal.
Je zult je iig moeten registreren bij de KVK en een sluitende administratie bijhouden. Niet alleen voor de btw maar ook voor je overige bedrijfskosten
Bij je aangifte inkomstenbelasting zul je dit ook moeten opgeven.

Beste advies wat je hier kunt krijgen is dat je een boekhouder moet zoeken die dit voor een paar duizend euro per jaar netjes zal regelen.

Die kosten haal je er met een omzet van 60k per jaar er makkelijk uit, tenzij je een flinterdunne marge gaat hanteren. Maar dan is sowieso de vraag of het rendabel is.

DUGG

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:33
Wat @Mach zegt, 5000 euro omzet is behoorlijk veel. Eenmanszaak oprichten, kan je de kosten ook aftrekken.

4 keer per kwartaal btw aangifte = omzet en je kosten en dan moet je betalen of bij verlies krijg je terug.

1x per jaar je IB aangifte invullen met je bedrijf.

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:16
Boekhouder kost je geen duizenden euros per jaar. zeker niet als je klein beetje zelf bij houdt.

Maar zoek er wel een die je kan adviseren met het opzetten en je ib aangifte

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
wm1234 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:54:
4 keer per kwartaal btw aangifte
Dat is 4 keer per jaar, of 1 keer per kwartaal toch?

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:33
Excuus, je hebt gelijk. Foutje.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:26
Mach schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:32:
5000 euro omzet per maand is niet echt kleine schaal.
Je zult je iig moeten registreren bij de KVK en een sluitende administratie bijhouden. Niet alleen voor de btw maar ook voor je overige bedrijfskosten
Bij je aangifte inkomstenbelasting zul je dit ook moeten opgeven.

Beste advies wat je hier kunt krijgen is dat je een boekhouder moet zoeken die dit voor een paar duizend euro per jaar netjes zal regelen.

Die kosten haal je er met een omzet van 60k per jaar er makkelijk uit, tenzij je een flinterdunne marge gaat hanteren. Maar dan is sowieso de vraag of het rendabel is.
De BTW aangiftes doe ik zelf. Aangifte IB heb ik een boekhouder voor, hij doet de aangifte voor mijn zaak en prive voor mijn vrouw voor ~250 euro.

Voor wat belastingaangiftes paar duizend euro betalen is echt heel erg veel geld :D

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Zoals al gezegd moet je gewoon een bedrijf oprichten en netjes je administratie bijhouden. Alle inkoop en verkoop netjes vastleggen.

Als je een pakket als bijv. Snelstart gebruikt dan kun je direct vanuit je administratie met een druk op de knop je aangifte doen. Wel raadzaam om de eerste paar keer even een boekhouder de paar tientjes (btw aftrekbaar, IB aftrekbaar) te betalen om een extra controle te doen voor je dadelijk achteraf correcties moet gaan doen.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:01

Qwerty-273

Meukposter

Buiten de tips hierboven, denk ook aan je aansprakelijkheid en eventuele verzekeringen om dat af te dekken. Trouwe viervoeters die ziek worden door “jouw” hondenvoer, dat zijn lastige zaken (en als consument sta je vrij om de winkel of producent aan te klagen)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-01 11:44
Naast een gewone baan, ineens hondevoer gaan verkopen en dan ook nog verwachten daar 5000 euro per maand mee te om te zetten.

Vind dit verhaal een beetje naar MLM rieken eerlijk gezegd.

Of die gewone baan moet ook al in het hondenwereldje zijn, dierenarts of kennelhouder oid. Dan maakt het meer sense dat je er zo iets bij gaat doen.

[Voor 70% gewijzigd door Brandaris01 op 18-01-2022 11:08]

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:44
Brandaris01 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:58:
Vind dit verhaal een beetje naar MLM rieken eerlijk gezegd...
Wat heeft dat te maken met de vraagstelling?

• Brandaris01
NimRod1337 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:00:
[...]

Wat heeft dat te maken met de vraagstelling?
Niks, maar een gewaarschuwde TS telt voor twee :)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:45

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Brandaris01 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:58:
Naast een gewone baan, ineens hondevoer gaan verkopen en dan ook nog verwachten daar 5000 euro per maand mee te verdienen.

Vind dit verhaal een beetje naar MLM rieken eerlijk gezegd.

Of die gewone baan moet ook al in het hondenwereldje zijn, dierenarts of kennelhouder oid. Dan maakt het meer sense dat je er zo iets bij gaat doen.
Ho wacht even!
5000 euro omzet per maand is niet hetzelfde als 5000 euro per maand verdienen.
Misschien is de marge maar 10% en gaat het over 500 euro per maand verdienen.

En als het MLM is, who cares? Maakt in feite niet veel uit.

• Brandaris01
Hann1BaL schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:07:
[...]

Ho wacht even!
5000 euro omzet per maand is niet hetzelfde als 5000 euro per maand verdienen.
Misschien is de marge maar 10% en gaat het over 500 euro per maand verdienen.
Oh ja, klopt natuurlijk. Heb het even verbeterd.

• Mach

Mach

[END]Avengers

c-nan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:02:
[...]

De BTW aangiftes doe ik zelf. Aangifte IB heb ik een boekhouder voor, hij doet de aangifte voor mijn zaak en prive voor mijn vrouw voor ~250 euro.

Voor wat belastingaangiftes paar duizend euro betalen is echt heel erg veel geld :D
Dan kan die boekhouder jouw vragen vast ook veel beter beantwoorden dan je mede tweakers :)

DUGG

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Qwerty-273 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:42:
Buiten de tips hierboven, denk ook aan je aansprakelijkheid en eventuele verzekeringen om dat af te dekken. Trouwe viervoeters die ziek worden door “jouw” hondenvoer, dat zijn lastige zaken (en als consument sta je vrij om de winkel of producent aan te klagen)
Handel in (honden)voer is registratieplichtig bij de nVWA.

Dus dit is echt iets waar je in moet verdiepen en dus ook nVWA voor op controle kan krijgen.

Dus hoop dat je beetje marge nodig hebt om inderdaad verzekeringen af te kunnen sluiten want een slechte partij loopt snel in de papieren.

En registratie kan alleen als bedrijf (denk ik) dus dat valt niet onder nevenverdiensten denk ik zoals je plan lijkt.

[Voor 8% gewijzigd door Barrycade op 18-01-2022 20:56]

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:39
Barrycade schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:53:
[...]

Handel in (honden)voer is registratieplichtig bij de nVWA.

Dus dit is echt iets waar je in moet verdiepen en dus ook nVWA voor op controle kan krijgen.
Is dat niet alleen het geval als je zelf hondenvoer maakt? Ik heb het idee dat het hier gaat om het verkopen van de bekende merken hondenvoer, maar ik kan het mis hebben.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Navi schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:23:
[...]

Is dat niet alleen het geval als je zelf hondenvoer maakt? Ik heb het idee dat het hier gaat om het verkopen van de bekende merken hondenvoer, maar ik kan het mis hebben.
Dat moet je mogelijk zelfs een erkenning, maar zoek maar eens op registratie diervoeders. Maar is een beetje afhankelijk denk ik wat TS van plan is en wat voor soort voer en of hij opslag gaat houden, alleen aan particulieren of ook aan bedrijven etc.

Maar anyhow gaat beetje off track qua originele vraag van TS.

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:52

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Mach schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Dan kan die boekhouder jouw vragen vast ook veel beter beantwoorden dan je mede tweakers :)
De persoon waar jij op reageert is niet de TS.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:27

de Peer

under peer review

Scanniexxl schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:52:

Zijn er ook gevolgen voor de zorgverzekering?
Nee, dat heeft er werkelijk niets mee te maken.

Maar misschien bedoel je zorgtoeslag? Even op toeslagen.nl een proefberekening doen. Waarschijnlijk verlies je die (terecht).

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Mach

Mach

[END]Avengers

Mr. Awesome schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 04:54:
[...]

oh haha...de inhoud van zijn reactie deed anders vermoeden :)

DUGG

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Mr. Awesome schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 04:54:
[...]

TS is zoals gebruikelijk met de noorderzon vertrokken :P

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:47
Die is vast even de hond uitlaten :+
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee