Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:55
Eind van de maand wissel ik van een TV & Internet abonnement van Ziggo naar een Internet Only Glasvezel abonnement van T-Mobile. Daarom wil ik graag mijn hele woning voorzien van stabiel, draadloos internet. Hiervoor heb ik de TP-Link Deco M5 op het oog.

Hoe ik deze optimaal kan instellen/opzetten, is mij nog niet helemaal duidelijk en ik hoop dat er hier mensen met wat ervaring zijn met dit - of soortgelijk - setje.

Eerst even de situatie in de woning qua apparatuur en bekabeling.

- In de meterkast komt Glasvezel binnen en daar wordt de modem/router van T-Mobile geplaatst.
- Vanaf de meterkast is er een UTP-kabel naar de woonkamer.
- Vanaf de meterkast is er een UTP-kabel naar de slaapkamer.
- In de woonkamer komt een switch zodat een Deco, TV, PlayStation en Hue bridge bekabeld zijn aangesloten.
- In de slaapkamer komt een Deco, die kan bedraad of draadloos zijn.
- Op zolder komt een Deco, maar daar is geen UTP dus zal deze draadloos zijn.

Als ik het goed heb kun je de Decos in twee modes zetten: Router of Access Points. Wat zou je voor mijn situatie adviseren?

Mocht er meer informatie nodig zijn om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, laat het dan vooral even weten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excalibaard
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-03 17:50
Vrijwel dezelfde setup hier, maar dan met KPN.

Mijn Deco M5 staat in access point modus en de wifi van het kastje van KPN staat uit zodat dat niet conflicteert. Voor router modus moet je je T-mobile kastje zo instellen dat het alle routing overlaat aan de Deco, en volgens mij moet alles dan ook verbonden zijn met de Deco ipv je t-mobile kastje, aangezien dat kastje dan alleen nog maar een modem is. w.m.b. een beetje onhandig tenzij je niets bekabeld aansluit. Bovendien vind ik het fijner om routerinstellingen als DHCP, parental controls via de web interface aan te passen ipv in de deco app ;p

Overigens, prima ervaring met de deco, overzichtelijke app, helaas wel een account voor nodig.

[ Voor 34% gewijzigd door Excalibaard op 18-01-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
Excalibaard schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:19:
Vrijwel dezelfde setup hier, maar dan met KPN.

Mijn Deco M5 staat in access point modus en de wifi van het kastje van KPN staat uit zodat dat niet conflicteert. Voor router modus moet je je T-mobile kastje zo instellen dat het alle routing overlaat aan de Deco, en volgens mij moet alles dan ook verbonden zijn met de Deco ipv je t-mobile kastje, aangezien dat kastje dan alleen nog maar een modem is. w.m.b. een beetje onhandig tenzij je niets bekabeld aansluit. Bovendien vind ik het fijner om routerinstellingen als DHCP, parental controls via de web interface aan te passen ipv in de deco app ;p

Overigens, prima ervaring met de deco, overzichtelijke app, helaas wel een account voor nodig.
Bedankt voor je reactie, toch nog een vraagje: hoeveel Decos heb je en zijn deze bedraad aangesloten als AP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:08
Ik heb dit ook, aangesloten als volgt:
Modem Ziggo in bridge met WiFi uit ->
Kabel naar een Deco M5 ->
Kabel vanuit de Deco naar een switch ->
Vanuit de switch alle kabels die naar andere ruimtes gaan ->
In de andere ruimtes alle Deco's bedraad aansluiten

In mijn geval heb ik in een woning uit 1999 op elke etage 1 Deco's. Dat zijn er 3 in totaal. Perfecte WiFi en sommige apparaten vanuit de Deco bedraad aangesloten, zoals de pc op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excalibaard
Rubik_31415 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:38:
[...]

Bedankt voor je reactie, toch nog een vraagje: hoeveel Decos heb je en zijn deze bedraad aangesloten als AP?
3 Deco M5's in 135m² rijtjeshuis uit 2019. Hier ook 1 per verdieping, beetje rondom het midden geplaatst.

2 kabels naar begane grond, 1 naar deco, 1 naar TV. Via deco met kabel de KPN ontvanger aangesloten, en via wifi de Nintendo Switch.
1 kabel naar 1e verdieping studeerkamer, switch naar computer(s), printer en deco
Op zolder een deco via wifi, via wifi de oude TV (sportruimte).

Binnenkort ga ik nog een switch toevoegen zodat ik die op zolder ook via kabel kan ophangen, is toch wat stabieler want zn ontvangst is niet zo goed op zolder door onze muren. Via amazon heb ik ook wat houders besteld om ze (iig op zolder) op te hangen.

Alle deco's in AP modus, hoofd-deco in woonkamer.

Ik had nog wel even een crossover adapter nodig om goed mijn signaal via kabel van deco naar ontvanger te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Excalibaard op 19-01-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Excalibaard schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:54:
[...]
Via amazon heb ik ook wat houders besteld om ze (iig op zolder) op te hangen.
Heb je zo gauw een link? Ze liggen bij mij nu op de kast en grond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excalibaard
BvZwolle schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:10:
[...]

Heb je zo gauw een link? Ze liggen bij mij nu op de kast en grond...
https://www.amazon.nl/BEC...kb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=

Alstu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
@Excalibaard bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
Dank voor jullie reacties. Ik heb even geprobeerd het schematisch weer te geven. Volgens mij heb ik drie opties, maar als ik ernaast zit hoor ik het graag.

Optie 1: Dit is volgens mij wat TP-Link Daisy Chain noemt. Alleen Deco (1) is in dat geval bedraad, dus ik zal wat verlies van snelheid hebben op de andere etages.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1osTS7UPAMSvN1g12vE1dQX3odA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sVMEq6QeQGclSA2eFtWrHMeE.png?f=fotoalbum_large

Optie 2: Dit is volgens mij wat TP-Link Star Network noemt. Alle Decos zijn dan bedraad, maar ik mis een punt op de zolder. Vraag is dus of dit voldoende bereik geeft op zolder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKSLmI14Cg94PgwP27i4i6EXzxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bKYqDGoqyqteB39lU7AMWoAz.png?f=fotoalbum_large

Optie 3: De Decos gebruiken als Access Points, waarbij Deco (1) en Deco (2) bedraad zijn en Deco (3) draadloos is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPWg3xxpdCEmdwCBDoHRgzRec54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WyNFw97XVdGQFbmy8vjcYcUW.png?f=fotoalbum_large

Vraag één is eigenlijk of bovenstaande een beetje klopt en vraag twee is welk van de drie opties het beste resultaat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excalibaard
Rubik_31415 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:26:
Dank voor jullie reacties. Ik heb even geprobeerd het schematisch weer te geven. Volgens mij heb ik drie opties, maar als ik ernaast zit hoor ik het graag.

Optie 1: Dit is volgens mij wat TP-Link Daisy Chain noemt. Alleen Deco (1) is in dat geval bedraad, dus ik zal wat verlies van snelheid hebben op de andere etages.
[Afbeelding]

Optie 2: Dit is volgens mij wat TP-Link Star Network noemt. Alle Decos zijn dan bedraad, maar ik mis een punt op de zolder. Vraag is dus of dit voldoende bereik geeft op zolder.
[Afbeelding]

Optie 3: De Decos gebruiken als Access Points, waarbij Deco (1) en Deco (2) bedraad zijn en Deco (3) draadloos is.
[Afbeelding]

Vraag één is eigenlijk of bovenstaande een beetje klopt en vraag twee is welk van de drie opties het beste resultaat geeft.
Ik gebruik optie 3, en dat voldoet voor mij prima. Daisy chain kan ook wel ok werken als ze onderling goede verbinding hebben (moeten elkaar wel zien via wifi natuurlijk). Als je bij optie 2 in de woonkamer voldoende coverage hebt vanuit de meterkast, kun je die deco natuurlijk gewoon (bedraad of niet) op zolder plaatsen. Bedraad of wifi maakt voor de Deco verder niks uit behalve misschien qua snelheid, zolang hij maar kan communiceren.

Denk dat op zekere hoogte je ook misschien iets te ver gaat in optimaliseren terwijl je ze nog niet eens in huis hebt ;p zal toch echt ook aan je eigen huis liggen hoe goed het bereik is of niet op bepaalde punten, dat kan je niet schematisch benaderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Excalibaard op 19-01-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:48
Ik heb dezelfde configuratie! Je kan de TM router na activatie verwijderen. Even VLAN ID = 300 in de app instellen, en je kan de netwerkkabel direct in je Deco plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
Excalibaard schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Denk dat op zekere hoogte je ook misschien iets te ver gaat in optimaliseren terwijl je ze nog niet eens in huis hebt ;p zal toch echt ook aan je eigen huis liggen hoe goed het bereik is of niet op bepaalde punten, dat kan je niet schematisch benaderen.
Haha true! Volgende week vrijdag komt T-Mobile mij aansluiten, dus dan zal ik aan de gang gaan. Mogelijk komt er dan nog een update. Bedankt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
@Rubik_31415 ik heb opstelling 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
Excalibaard schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:30:
[...]
Ik gebruik optie 3, en dat voldoet voor mij prima. Daisy chain kan ook wel ok werken als ze onderling goede verbinding hebben (moeten elkaar wel zien via wifi natuurlijk). Als je bij optie 2 in de woonkamer voldoende coverage hebt vanuit de meterkast, kun je die deco natuurlijk gewoon (bedraad of niet) op zolder plaatsen. Bedraad of wifi maakt voor de Deco verder niks uit behalve misschien qua snelheid, zolang hij maar kan communiceren.

Monteur van Guidion is net geweest en heeft de modem/router van T-Mobile geïnstalleerd. Wifi staat daarop nu uit, maar hij kan dus niet in bridge modus.

Gebruik nu optie 1, waarbij de Deco in de woonkamer bedraad is en de rest draadloos. Mijn abonnement is 100/100 mbit/s en ik haal in de woonkamer 95/95, slaapkamer 65/65 en op zolder 50/50. Voor nu wel even prima denk ik.

De monteur van Guidion adviseerde overigens AP-mode voor de Deco's maar zei dat die op zolder dan niet werkt, omdat die draadloos is. Hier op het forum lees ik volgens mij toch andere verhalen. Kan AP-mode werken als er twee Deco's bedraad zijn en eentje draadloos is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excalibaard
AP-mode werkt voor mij prima op 2 bedraad 1 draadloos. Die setting betekent alleen wat voor de 'hoofddeco', of hij het alleen door moet geven of ook routing moet afhandelen.

Als je modem/router niet in bridge modus kan, zullen de Deco's nu ook op AP-mode staan, dus je kunt het direct uitproberen. Mijn deco op het kantoor switcht automatisch naar ethernet als dat beschikbaar is, en naar wifi wanneer niet (laatst wat kabeltjes omgeplugd, afgezien van een paar seconden omschakelen heeft het internet boven daar geen last van gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
Excalibaard schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:58:
AP-mode werkt voor mij prima op 2 bedraad 1 draadloos. Die setting betekent alleen wat voor de 'hoofddeco', of hij het alleen door moet geven of ook routing moet afhandelen.
Heb dit dus even geprobeerd (2 bedraad en 1 draadloos, in AP-mode) en dan schiet m'n slaapkamer naar 100/100 maar valt de woonkamer terug naar 40/40. Enig idee hoe dat kan?
Excalibaard schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:58:
Als je modem/router niet in bridge modus kan, zullen de Deco's nu ook op AP-mode staan, dus je kunt het direct uitproberen. Mijn deco op het kantoor switcht automatisch naar ethernet als dat beschikbaar is, en naar wifi wanneer niet (laatst wat kabeltjes omgeplugd, afgezien van een paar seconden omschakelen heeft het internet boven daar geen last van gehad).
Modem/router kan niet in bridge modus maar de Deco's staan - in de app in ieder geval - in Router-modus. Mijn televisie, PS4 en Hue zijn in feite dus aangesloten op de router van T-Mobile (deze zie ik ook niet in de Deco-app), en alle draadloze apparaten op het netwerk van de Deco's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excalibaard
Nee geen idee wat dat verschil in snelheid zou kunnen zijn. Als je de deco in AP modus zet, wat zie je dan qua snelheid gebeuren? Als het goed is zijn al je andere apparaten dan ook zichtbaar, dan zijn het basically wifi versterkers met wat leuke mesh foefjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
Als ik ze in AP mode zet geeft de Deco in de woonkamer nu helemaal geen signaal. Wel draadloze verbinding maar 'kan geen verbinding maken met internet'...

Vreemd wel want beide zijn rechtstreeks aangesloten op de router en in AP mode gezet. Eentje slaat totaal dood terwijl de ander de maximale snelheid haalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
Schijnbaar is een extra switch in de meterkast tussen de TM en M5 de oplossing...

Twee bekabeld & één draadloos in AP werkt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0ekoe
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-01 10:00
Hi! Ik ga naar dezelfde setup kijken. Ik kan een draad naar de eerste verdieping trekken maar niet naar de zolder. Ik heb op dit moment ook 100 mb/s abbo. Wat is voor jou nu de snelheid op zolder Met de deco daar via WIFI verbonden te hebben?
Dan heb ik even een indruk over hoe de snelheid zou kunnen zijn en of een M5 voldoende is of dat ik toch naar de M9 ga. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubik_31415
D0ekoe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:36:
Hi! Ik ga naar dezelfde setup kijken. Ik kan een draad naar de eerste verdieping trekken maar niet naar de zolder. Ik heb op dit moment ook 100 mb/s abbo. Wat is voor jou nu de snelheid op zolder Met de deco daar via WIFI verbonden te hebben?
Dan heb ik even een indruk over hoe de snelheid zou kunnen zijn en of een M5 voldoende is of dat ik toch naar de M9 ga. Dank!
Dan krijg je dus redelijk dezelfde setup als ik heb: twee bekabeld, één draadloos. Op de bekabelde Decos haal ik 100/100 en op de draadloze Deco iets van 85/85. Meer dan voldoende voor de zolder.

Wel even zorgen dat de draadloze Deco de bekabelde Deco makkelijk 'kan zien'. Ze staan hier rondom het trappengat zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0ekoe
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-01 10:00
Dat is een prima snelheid, een M5 zou dan voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:38
Ik heb nog wel Ziggo, maar heb het zo aangesloten

____ Switch 1(8 poorts) - Deco1(BG) + Deco2(Werkkamer)
Modem Ziggo(ubee ubc1318zg) -------
____ Switch 2(8 poorts) - Deco3(slaapkamer) + Deco4(Zolder)

Ziggo Modem staat bij mij in router modus en alle Deco's op BG,1e,2e verdieping in AP modus. Haal zo goed als overal in huis overal de maximale snelheid die het apparaat aan kan, vaak rond de 400Mbps download en 50Mbit upload.

Edit: Schema is beetje misvormt, maar 2 switches aangesloten op Ziggo modem en daarachter 4x Deco's M4 in Accesspoint modus. Alles bekabeld dus aangesloten

[ Voor 12% gewijzigd door SirMemeAlot op 16-02-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-04 10:02
SirMemeAlot schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:23:
Ik heb nog wel Ziggo, maar heb het zo aangesloten

____ Switch 1(8 poorts) - Deco1(BG) + Deco2(Werkkamer)
Modem Ziggo(ubee ubc1318zg) -------
____ Switch 2(8 poorts) - Deco3(slaapkamer) + Deco4(Zolder)

Ziggo Modem staat bij mij in router modus en alle Deco's op BG,1e,2e verdieping in AP modus. Haal zo goed als overal in huis overal de maximale snelheid die het apparaat aan kan, vaak rond de 400Mbps download en 50Mbit upload.

Edit: Schema is beetje misvormt, maar 2 switches aangesloten op Ziggo modem en daarachter 4x Deco's M4 in Accesspoint modus. Alles bekabeld dus aangesloten
Wifi van het ziggo modem is dan niet in gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-04 10:02
TZC-T1-FX schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:15:
Ik heb dezelfde configuratie! Je kan de TM router na activatie verwijderen. Even VLAN ID = 300 in de app instellen, en je kan de netwerkkabel direct in je Deco plaatsen.
Klinkt ook erg logisch, als je geen wifi van het TM modem gebruikt, kan hem er beter helemaal uithalen? Of zijn er nog voordelen aan het TM modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Megalomania schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:58:
[...]

Wifi van het ziggo modem is dan niet in gebruik?
Nee, Modem wat ik heb heeft geen Wifi is een zakelijk non-wifi modem. Maar als het wel wifi zou hebben zou ik dat uitzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbrand1985
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07-10-2023
Het is bij mij gelukt glasvezelnetwerk kasje dan lan naar tp-link deco x90
instellingen >vlan aanzetten>1 er onder idmode>lijst met landen >scholen naar beneden aangepast klik dan vul je de gegevens in

Internet vlan id: 300
Internet vlan priority: 0
Dan iptv
Iptv vlan id: 640
Iptv vlan priority : 5

Ik niet gedaan voip
Voip vlan id : 35
Voip vlan priority: 6

Door bonus barbus gelukt ook tmobile tv werkt wel even resetten tv box met naald dan klant nummer en pin invullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-04 10:20
Hey allemaal,
Even een check of het goed is, of dat het beter kan. Ik ben geen held in internet/wifi enz.

Voor jullie een beeld van mijn situatie.
Ik heb internet via Ziggo. Deze heb ik in Brigde laten zetten een paar weken geleden.
Aan de modem van Ziggo heb ik een switch hangen, omdat de modem dicht bij de TV staat. Op die bridge zit de TV aangesloten, maar ook de Basis Deco M5. Daarnaast gaat een kabel van de Switch naar de meterkast, waar ook een switch zit voor de Synology en de UTP kabel richting de eerste verdieping. Daar komt deze uit in het kantoor waar ook een kleine switch zit voor de PC's daar en daarnaast de tweede Deco M5.

Op zolder staat de derde Deco M5. Niet aangesloten op een UTP kabel (is nog wel een wens van mij om een kabel tussen meterkast en zolder te trekken).

Ik heb de Deco's op Wifi-router gezet in de app van Deco. Is dit slim? Of kan ik beter deze in Access point zetten? Wat raden jullie aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Krode schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:25:
Hey allemaal,
Even een check of het goed is, of dat het beter kan. Ik ben geen held in internet/wifi enz.

Voor jullie een beeld van mijn situatie.
Ik heb internet via Ziggo. Deze heb ik in Brigde laten zetten een paar weken geleden.
Aan de modem van Ziggo heb ik een switch hangen, omdat de modem dicht bij de TV staat. Op die bridge zit de TV aangesloten, maar ook de Basis Deco M5. Daarnaast gaat een kabel van de Switch naar de meterkast, waar ook een switch zit voor de Synology en de UTP kabel richting de eerste verdieping. Daar komt deze uit in het kantoor waar ook een kleine switch zit voor de PC's daar en daarnaast de tweede Deco M5.

Op zolder staat de derde Deco M5. Niet aangesloten op een UTP kabel (is nog wel een wens van mij om een kabel tussen meterkast en zolder te trekken).

Ik heb de Deco's op Wifi-router gezet in de app van Deco. Is dit slim? Of kan ik beter deze in Access point zetten? Wat raden jullie aan?
Als je situatie schets klopt is het momenteel niet helemaal goed aangesloten. Als het modem in bridge staat kun je er maar 1 apparaat op aansluiten en dat is geen switch. De gewenste aansluiting zou dan zijn:

Modem ------ hoofd deco ----- Switch (4/8/16poorts maakt niet uit) --- overige apparatuur zoals 2e Deco/TV/en evt in de toekomst 3e Deco/etc.

Bridge modus = 1 apparaat aansluiten
Router modus= meerdere apparaten aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-03 12:27
Ik wilde nog even aanhaken maar weet niet of ik de vraag kan stellen.

Ik heb nu 3 TP Deco X50 PoE gekocht.
Heb zelf een KPN Box12. Wil de instellingen (parrent control) benutten van de Deco's.
Begrijp dat dit alleen in router modus kan?

Moet ik dan de eerste deco direct aansluiten op de KPN Box12? En moet ik daar nog instellingen in veranderen? Zoals bridge modus aanzetten. Ik geloof dat KPN dit niet ondersteund.

Als ik de eerste deco in router modus zet kan ik dan de andere 2 in AP modus zetten?
Of moeten deze dan ook in router modus staan?

Ik wil de eerste deco doorlussen naar een switch en de andere 2 deco's achter de switch plaatsen.
Pagina: 1