Vette Fanbus Probs...(no UTFS plz)

Pagina: 1
Acties:

• Wouter185
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-03-2023

Wouter185

Skoltns.nl

Topicstarter
Hey,

Ik heb vandaag ff een baybus inelkaar GEPROBEERD te zetten..maar het werkt niet echt. Ik denk dat het handig is al ik ff uitlge heo dat ding behoort te werken.....

Alle intake- en exhaustfans op 1 on/off schakelaar, en regelbaar tussen 5 en 12 v, op een andere schakelaar. Er is een derde on/off schakelaar voor mijn CCFL's in me case. Bij iedere on/off schakelaar heb ik 1 12v ledjes zitten, bij de volt-schakelaar zitten heb ik 2 12v ledjes zitten, 1 voor iedere stand. Voor de rest komen mijn CCFL's en fans de baybus binnen in een fanbus ( 4 paartjes van 1 rode en 1 zwarte drukknop, zoals op de achterkant van hifi sets)
De stroom haal ik met een molex plug binnen....

Mijn bevindingen.....
Toen ik alles in elkaar had geknutseld, kwam ik erachter dat ALLES (hele systeem, niet alleen baybus) op 5v liep, en nix deed het dus... De on/of en de volt schakelaar van de fans deden helemaal nix, de ledjes ook nie. De schakelaar van de CCFL's deed het wel, maar het ledje ging aan als de CCFL uit ging :?

Nouja, ik denk dat ik gewoon een goed, custommade schakelschema nodig heb.... TIA |:(

Skoltns - Advies, Ontwerp, Ontwikkeling

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Als je voor je fans nu een 3 standen schakelaar pakt:12/7/0 volt.

Ik heb zo snel geen schema meer bij de hand. Maar is vast een lieve tweaker die dit zo leest en het hier even neerplant.

Geen inspiratie

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:30

CasGas

.

anders maak je ff een schema en gooi je die ff hier neer, ik denk dat het handiger is als je laat zien wat je gedaan hebt...

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

• Wouter185

Wouter185

Skoltns.nl

Topicstarter
ik ben een n00b mbt schema's. Ik kan wel ff dat ding eruit slopen (hopen dat ie het overleeft, en niet spontaan van het balkon afvliegt) en een paar webcam shots maken.....Good enough?

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Ik heb mijn schema even getekent en naar je mail gestuurd

Geen inspiratie

• Wouter185

Wouter185

Skoltns.nl

Topicstarter
Op woensdag 22 augustus 2001 18:10 schreef martijn12345 het volgende:
Ik heb mijn schema even getekent en naar je mail gestuurd
Kewl, heb het ontvangen, maaruh.....een gecombineerde ground - 5v switch? leg es uit?

• Gugger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 05:59
Omdat de + altijd 12V is. Door de - te varieren tussen ground en 5V schakel je zeg maar je fans tussen 12V en 7V.

Denk ik? :o

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:53
Op woensdag 22 augustus 2001 20:08 schreef Gugger het volgende:
Omdat de + altijd 12V is. Door de - te varieren tussen ground en 5V schakel je zeg maar je fans tussen 12V en 7V.

Denk ik? :o
En als je van je -5 naar 12 gaat heb je 17 V :):)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:20
zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://www.siet.f2s.com/blaat.jpg

op 12v is de led groen, op 5v is ie geel
staat de fan uit, is de led ook uit :)

• Gugger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 05:59
Op woensdag 22 augustus 2001 20:14 schreef DE_Michiel het volgende:

[..]

En als je van je -5 naar 12 gaat heb je 17 V :):)
+

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/n.aneke/baybus_schema.jpg

Gebruik dit schema, dan kan er niets misgaan. Gebruik voor de duidelijkheid even gekleurd draad en koop een 9v batterijtje om alle lussen te testen.

Verwijderd

En jouw systeem loopt plotseling helemaal op 5 omdat je waarschijnlijk 12 aan 5 hebt gehangen. Je hebt geluk dat die geschakelde voedibg z slim is

• Wouter185

Wouter185

Skoltns.nl

Topicstarter
Op woensdag 22 augustus 2001 20:45 schreef ImaStar het volgende:
[afbeelding]

Gebruik dit schema, dan kan er niets misgaan. Gebruik voor de duidelijkheid even gekleurd draad en koop een 9v batterijtje om alle lussen te testen.
Je piccie doet ut nie :(

BTW, ik vind het kewl dat jullie helpen, i really want this this to work, so post more :)

(EDIT: nu ineens wel.....Chello fuckt me weer eens denk ik :D)

• Wouter185

Wouter185

Skoltns.nl

Topicstarter
owkee, Ik heb ImaStar's schema een beetje doorgenomen, maar er zijn me een paar dingen nog onduidelijk.....

1) ik wil niet alleen een voltage switch voor me fans, ook nog een aan/uit schakelaar, waar moet ik doe plaatsen en hoe?
2) er moet bij iedere schakelaar een ledje, hoe moet ik die aansluiten, par of ser? ennuh, hoe gaat dat bij een volt-switch (met 2 aparte leds voor ieder voltage....?

Plz help me, TIA :)

Verwijderd

UTFS :P

Sorry kon het niet laten :) :) :)

• Wouter185

Wouter185

Skoltns.nl

Topicstarter
Nouja, dat kan ik JOU ook nie kwalijk nemen :+

• Wouter185

Wouter185

Skoltns.nl

Topicstarter
Op donderdag 23 augustus 2001 00:54 schreef Climaximizer het volgende:
owkee, Ik heb ImaStar's schema een beetje doorgenomen, maar er zijn me een paar dingen nog onduidelijk.....

1) ik wil niet alleen een voltage switch voor me fans, ook nog een aan/uit schakelaar, waar moet ik doe plaatsen en hoe?
2) er moet bij iedere schakelaar een ledje, hoe moet ik die aansluiten, par of ser? ennuh, hoe gaat dat bij een volt-switch (met 2 aparte leds voor ieder voltage....?

Plz help me here, again :D

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-03 18:20
470 ohm weerstandje aan plius pootje van elk ledje doen. das wat ik weet sorry

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 00:54 schreef Climaximizer het volgende:

ad 1) De schakelaars hebben 3 standen: 12v (omhoog), 7v (omlaag), uit (midden). Je kunt ze dus hiermee aan en uit schakelen.

ad 2) Ja elke schakelaar moet een ledje hebben (als je dat wilt tenminste). Deze kun je gewoon parallel aansluiten. Zorg er wel voor dat het ledje goed aangesloten is, zodat ie brandt (effe testen dus, voordat je hem vastsoldeert). Als je 2 aparte leds wilt hebben voor 7v/12v dan ku je dit schema eenvoudig aanpassen ... verbind de leds aan de betreffende lus, of neem een kijkje op http://www.fanbus.com.

• Wouter185

Wouter185

Skoltns.nl

Topicstarter
ImaStar, werkt je schema ook met een 2 standen schakelaar? ik heb namelijk al me baybus-shit al in huis, waaronder3 2standenschakelaars.....was nie echt van plan om die overpriced electroboer nog een keer lastig te vallen ;)

[EDIT: die 2 standen schakelaars hebben wel 3 polen :)]

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:56
waarom doet iedereen moeilijk? neem gewoon een schema van degene die die dingen bedacht heeft,
http://www.fanbus.com
kun je wel iets van 15 schema`s vandaan halen

Verwijderd

Mijn schema is bedoeld voor schakelaars met 3 standen (3-polig). Dus omlaag/midden/omhoog. Met 2 standen schakelaars krijg je dus 7v/12v o.i.d. met dit schema. Kijk anders even op http://www.fanbus.com.

• Wouter185

Wouter185

Skoltns.nl

Topicstarter
Thnx Ima.... ga nu ff solderen ;)

Ennuh, ik had voor mijn eerste soldeeractie zo'n schema van www.fanbus.com gebruikt, and look what happened :+

Verwijderd

Op maandag 27 augustus 2001 11:15 schreef Climaximizer het volgende:
Thnx Ima.... ga nu ff solderen ;)
No prob. Succes met het solderen. Test tussen het solderen door wel effe of alles nog goed werkt. Een 9v batterijtje is daar erg handig voor. Dat scheelt weer, want dan hoef je niet alles los te halen wanneer je bv. een led verkeerd hebt gesoldeerd. Ik spreek uit ervaring ;)

• Wouter185

Wouter185

Skoltns.nl

Topicstarter
Pfff, alles gesoldeerd, werkt het zooitje nog nie :? Voordat ik 'em in me kast zette, eerst ff getest met een 9v batterij, werkte wel?!?! Nouja, voor de geïnteresseerden:
http://members1.chello.nl/~w.h.scholtens/Misc/baybus-troep.zip

TIA :D

ff voor de duidelijkheid....aanschouw mijn panit-kunsten:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~w.h.scholtens/Misc/baybus-schema.jpg

Verwijderd

Op maandag 27 augustus 2001 14:33 schreef Climaximizer het volgende:
[afbeelding]
Dan doe ik het toch beter in Paint:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jordyb/Plaatjes/Schakelaars4.jpg

Verwijderd

Pfff, alles gesoldeerd, werkt het zooitje nog nie :? Voordat ik 'em in me kast zette, eerst ff getest met een 9v batterij, werkte wel?!?!
Werken zowel de fans/ccfl en de leds niet? Probeer anders een de zwarte en rode draad voor je fans eens om te draaien.

• Wouter185

Wouter185

Skoltns.nl

Topicstarter
ik heb zonet WEER ff gesoldeerd.....en die van de CCFL, enkel 12v doet het wel.... die van de fans doet het ook, alleen op 12v, als ik hem overschakel naar 5v, gaat alles uit....??!

Verwijderd

Pfff, alles gesoldeerd, werkt het zooitje nog nie :? Voordat ik 'em in me kast zette, eerst ff getest met een 9v batterij, werkte wel?!?! Nouja, voor de geïnteresseerden:
http://members1.chello.nl/~w.h.scholtens/Misc/baybus-troep.zip

TIA :D

[afbeelding]
vaaaaaag niet vervelend bedoelt maar door die leds rechtsboven is je schakelaar vrij zinloos???? zo is er toch gewoon altijd contact?

Verwijderd

o de ander schakelaar trouwens ook
zo sluit je die schakelaar toch gewoon kort :?

Verwijderd

OMG. Waarom sluit je die leds zo aan, gebruik gewoon mijn schema. Sluit de draadjes van je leds gewoon op de rode en zwarte draad van je fans.

• Wouter185

Wouter185

Skoltns.nl

Topicstarter
Everybody THNX! M'n baybus doet het eindelijk, het gewoon ff een dubbelpolige 2 standenschakelaar voor mijn volt-switch gehaald, en klaar :D

Pagina: 1