Vraag

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-02 19:57
Ik start binnenkort op een nieuwe job, werkgever heeft me enkele suggesties gedaan om uit te kiezen.

Momenteel werk ik op een HP Elitebook G5 en een core i7-8550U/32gb ram (overkill, niet meer nodig omdat ik mijn VM's nu op een server draai)

Ik zit in de ICT maar aan de netwerk- en systeemkant, programmeren of andere grafische dingen zijn mijn afdeling/hobby niet.

De keuze gaat voornamelijk tussen deze 2 Lenovo ThinkBooks:
  • Lenovo ThinkBook 15p IMH (20V30038MB)
  • Lenovo ThinkBook 15 G2 ITL (20VE0048MB)
Elk 16gb ram, 512gb ssd.

Grootste verschillen:
  • CPU i5-1135G7 vs i5-10300H
  • GPU Iris Xe integrated vs Geforce GTX 1650 Max-Q
De CPU's naast elkaar gezet dan haalt de recentere i5-1135G7 het doorgaans, wat ik ook zou verwachten.
https://nanoreview.net/en...7-vs-intel-core-i5-10300h

Maar hoe verhouden de grafische prestaties zich tov elkaar? De recente Iris Xe tegenover die Geforce? Ik ben absoluut niet thuis in videokaarten.
Als ik even ver kom met een Iris Xe qua prestaties, dan lijkt het me wel duidelijk om voor dat model te gaan.

Er zit ook 200gr verschil in gewicht in het voordeel van de G2, dat is mooi meegenomen.

Dus...alles lijkt in het voordeel van de Lenovo ThinkBook 15 G2 ITL (20VE0048MB) te gaan, maar ik hoor graag waarom ik toch het model met de 10300H zou moeten overwegen.

Alle reacties

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-02 20:53
Qua CPU-prestaties zal het weinig uitmaken, volgens userbenchmark is er een licht voordeel voor de i5-10300H. Het grote verschil ligt niet in prestaties, maar wel in energieverbruik. De i5-1135G7 zal een stuk zuiniger zijn. Qua grafische prestaties zal de GTX 1650 Max-Q wel iets beter zijn dan de Iris Xe, maar voor het beoogde gebruik lijkt mij dat niet relevant.

Is het trouwens geen optie om voor een AMD-model te gaan? Het model onderaan in het lijstje hieronder staat in de pricewatch voor € 869, maar daar gaat het om de qwerty-variant (21A4002DMH). De azerty-variant (21A4002DMB) staat niet in de pricewatch, mogelijks omdat dat model uitverkocht is bij Coolblue. Daar is het normaal te krijgen voor € 949.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsLenovo ThinkBook 15 G2 ITL (20VE0048MB, Azerty toetsenbord)€ 1.049,-€ 1.049,-
1LaptopsLenovo ThinkBook 15p IMH (20V30038MB, Azerty toetsenbord)€ 939,-€ 939,-
1LaptopsLenovo Thinkbook 15 G3 ACL (21A4002DMB, Azerty toetsenbord)€ 949,-€ 949,-

Voordeel van dat model is dat het voor de wat zwaardere toepassingen een stuk sneller is (anderhalf tot tweemaal). Voor lichte toepassingen is het wel iets trager (10-15%). Zie deze review van Hardware Unboxed.

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 22:46
Laptops met dedicated grafische chips maken doorgaans meer geluid. Als je die GPU niet nodig hebt zou ik ‘m niet nemen. Verder zou ik wel voor een Intel kiezen voor het gemak van thunderbolt. Dit maakt het docken van een laptop een stuk eenvoudiger.

AMD heeft geen thunderbolt waardoor je altijd een dongle of meerdere kabels moet aansluiten.

• Drwho1
WillemJanJansen schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:24:
Laptops met dedicated grafische chips maken doorgaans meer geluid. Als je die GPU niet nodig hebt zou ik ‘m niet nemen. Verder zou ik wel voor een Intel kiezen voor het gemak van thunderbolt. Dit maakt het docken van een laptop een stuk eenvoudiger.

AMD heeft geen thunderbolt waardoor je altijd een dongle of meerdere kabels moet aansluiten.
Wait what, geen Thunderbolt op AMD uitvoeringen? Heb net een ThinkPad met een Ryzen 7 5700U gekozen.

Dat Thunderbolt stuk heb ik helemaal gemist. :X :?

Dus een scherm met ingebouwde docking en rj45 zou dan niet werken? Nooit bij stilgestaan, altijd Intel gehad tot nu toe.

Dan kan ik beter op de i5-1135g7 variant van de ThinkPad overstap.

[Voor 13% gewijzigd door Drwho1 op 18-01-2022 19:09]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:11
Drwho1 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:07:
[...]

Wait what, geen Thunderbolt op AMD uitvoeringen? Heb net een ThinkPad met een Ryzen 7 5700U gekozen.

Dat Thunderbolt stuk heb ik helemaal gemist. :X :?

Dus een scherm met ingebouwde docking en rj45 zou dan niet werken? Nooit bij stilgestaan, altijd Intel gehad tot nu toe.

Dan kan ik beter op de i5-1135g7 variant van de ThinkPad overstap.
Er zijn nagenoeg geen schermen met Thunderbolt, dus daar mis je op dat moment weinig aan. Die schermen maken bijna alemaal gebruik van Alternate Mode over USB-c.
Voor bureauwerk kun je ook gewoon een dock nemen met Displaylink-chip, dat werkt op iedere laptop.

Alleen als je meerder hoge-resolutie-schermen gaat nemen of sneller veranderingen op het scherm hebt (gamen), dan is dat niet afdoende.

[Voor 10% gewijzigd door White Feather op 18-01-2022 19:19]

• Drwho1
White Feather schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:18:
[...]

Er zijn nagenoeg geen schermen met Thunderbolt, dus daar mis je op dat moment weinig aan. Die schermen maken bijna alemaal gebruik van Alternate Mode over USB-c.
Voor bureauwerk kun je ook gewoon een dock nemen met Displaylink-chip, dat werkt op iedere laptop.

Alleen als je meerder hoge-resolutie-schermen gaat nemen of sneller veranderingen op het scherm hebt (gamen), dan is dat niet afdoende.
Net even gecontroleerd, de iiyama die ik op het oog heb is inderdaad niet met Thunderbolt. Ik zie niet meteen andere use cases waarbij ik bewust al Thunderbolt gebruikt heb. *denkt na*

• WillemJanJansen
Het grote voordeel is dat je minder kabels nodig hebt. Je kunt bijvoorbeeld met één thunderboltkabel naar je laptop 2 schermen daisy chainen en als je monitor het ondersteunt één muis en keyboard voor meerdere computers gebruiken.

• White Feather
WillemJanJansen schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:14:
Het grote voordeel is dat je minder kabels nodig hebt. Je kunt bijvoorbeeld met één thunderboltkabel naar je laptop 2 schermen daisy chainen en als je monitor het ondersteunt één muis en keyboard voor meerdere computers gebruiken.
Dat kun je ook met Alternate Mode.

Het grappige is dat je nu ook aangeeft dat je het met meerdere computers kunt gebruiken als je monitor het ondersteunt. De ondersteuning in monitoren is dus gewoon een Displayport-signaal via de Alternate mode van USB-C of Thunderbolt. Er zijn nagenoeg geen Thunderbolt-monitoren namelijk. Er staan in de Pricewatch 28 monitoren met Thunderbolt 1 t/m 4, nieuw vanaf € 500+.

Er staan 295 monitoren in de lijst met USB-C-ondersteuning, vanaf € 160.

Er zijn een aantal voordelen aan Thunderbolt:
1) het is een standaard met minimum-eisen
2) er kan 20 Gbit/40 Gbit aan data over de kabel (versus de gebruikelijke 5 of 10 Gbit van USB-C), in een combi van video, usb en pci-express-signalen.
3) Je kunt gemakkelijker een Thunderbolt-dock vinden omdat de standaard al langer bestaat dan Alternate mode over USB-C
4) Er kunnen 1 of 2 volledige Displayport 1.2/1.4 signalen verstuurd worden. Er is dus meer bandbreedte voor hoge-resolutie-monitoren en/of high refreshmonitoren

Een nadeel is dat een dock ervoor flink prijziger is dan een dock voor USB-C met Alternate mode.

[Voor 20% gewijzigd door White Feather op 18-01-2022 21:54]

• WillemJanJansen
White Feather schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:47:
[...]

Dat kun je ook met Alternate Mode.

Het grappige is dat je nu ook aangeeft dat je het met meerdere computers kunt gebruiken als je monitor het ondersteunt. De ondersteuning in monitoren is dus gewoon een Displayport-signaal via de Alternate mode van USB-C of Thunderbolt. Er zijn nagenoeg geen Thunderbolt-monitoren namelijk. Er staan in de Pricewatch 28 monitoren met Thunderbolt 1 t/m 4, nieuw vanaf € 500+.

Er staan 295 monitoren in de lijst met USB-C-ondersteuning, vanaf € 160.

Er zijn een aantal voordelen aan Thunderbolt:
1) het is een standaard met minimum-eisen
2) er kan 20 Gbit/40 Gbit aan data over de kabel (versus de gebruikelijke 5 of 10 Gbit van USB-C), in een combi van video, usb en pci-express-signalen.
3) Je kunt gemakkelijker een Thunderbolt-dock vinden omdat de standaard al langer bestaat dan Alternate mode over USB-C
4) Er kunnen 1 of 2 volledige Displayport 1.2/1.4 signalen verstuurd worden. Er is dus meer bandbreedte voor hoge-resolutie-monitoren en/of high refreshmonitoren

Een nadeel is dat een dock ervoor flink prijziger is dan een dock voor USB-C met Alternate mode.
Kennelijk ben je goed ingeschoten in de materie. Dat is mooi. Zeg dat je een (niet thunderbolt) monitor aankoppelt via thunderbolt. Dat ding springt dan op alternate mode. Deze monitor beschikt over een kvm switch. Op deze kvm switch sluit je een muis en toetsenbord aan en je laat een andere thunderboltkabel naar pc2 lopen. Dan zou zowel de video als de keyboard/ muis toch via één kabel gaan en kun je met de kvm switch van de monitor van computer wisselen?

Of drukt die alternate mode dan je usb signaal weg?

• White Feather
Alternate mode kan gelijk met usb.

Oh ja, nog een probleem van zowel Thunderbolt als USB-C met Alternate mode is dat desktops het bijna nooit ondersteunen. Er is echter wel een USB-C insteekkaart, waar je een Displayport-signaal uit je gpu in kunt pluggen en deze kaart stuurt dit dan over usb-c heen door middel van Alternate mode.

Als je echter geen zware grafische dingen doet kom je weg met een dock met Displaylink-chip. Die werkt op iedere USB-poort en heeft geen ondersteuning voor Alternate mode nodig.

Ik hoop echt dat Thunderbolt nu eens echt overal gemeengoed gaat worden, ook op desktops, dan kun je eindelijk goed de hele poppenkast (usb-apparaten, dikke monitoren) schakelen met 1 apparaat, op zowel desktop als laptop.

• Thibaut1234
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14:29
Beste

Heeft de Lenovo ThinkBook 15 G2 - 20VE0048MB meerdere usb c poorten? Kan dit namelijk niet vinden. En zou deze graag als zakelijke laptop kopen.

• White Feather
https://psref.lenovo.com/...ok_15_G2_ITL?M=20VE0048MB
Standard Ports

1x USB 3.2 Gen 1
1x USB 3.2 Gen 1 (Always On)
1x USB-C 3.2 Gen 2 (support data transfer, Power Delivery 3.0 and DisplayPort 1.4)
1x Thunderbolt 4 / USB4 40Gbps (support data transfer, Power Delivery 3.0 and DisplayPort 1.4)
Thunderbolt 4 is altijd via een USB-C-aansluiting, dus er zitten 2 USB-C-aansluitingen op.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee