Ik wil al een poosje zonnepanelen plaatsen, en nu lijkt eindelijk het moment daar.Wil graag even situatie en plan voorleggen. Misschien heeft iemand nog tips of verbeteringen:
de locatie van de panelen wordt de schuur. deze heeft een oost-west dak. Helaas niet symmetrisch, het oost gedeelte is een stuk groter dan het west gedeelte.
Ik gebruik nu ong 6000-7000Kwh per jaar en we hebben plannen om airco voor eclectisch verwarmen en koelen toe te voegen. Wil dus een flink verbruik afdekken.
Nieuwe panelen is een beetje buiten budget, maar heb tweedehands 245pw panelen gevonden. Deze hebben piek van 52v
plan zonnepanelen:
string 1: 18 panelen west
string 2: 18 panelen oost
string 3: 18 panelen oost
string 4: 18 panelen oost
omvormer:
goodwe GW15K-DT
naast tips en opmerkingen heb ik specifiek de vragen:
is het een probleem om oost en west te combineren als parallele strings(de omvormer heeft maar 2 mppt's)?
is het een probleem dat het max voltage van de string erg dicht bij dat van de omvormer ligt?
edit: voltage veranderd van 53 naar 52
de locatie van de panelen wordt de schuur. deze heeft een oost-west dak. Helaas niet symmetrisch, het oost gedeelte is een stuk groter dan het west gedeelte.
Ik gebruik nu ong 6000-7000Kwh per jaar en we hebben plannen om airco voor eclectisch verwarmen en koelen toe te voegen. Wil dus een flink verbruik afdekken.
Nieuwe panelen is een beetje buiten budget, maar heb tweedehands 245pw panelen gevonden. Deze hebben piek van 52v
plan zonnepanelen:
string 1: 18 panelen west
string 2: 18 panelen oost
string 3: 18 panelen oost
string 4: 18 panelen oost
omvormer:
goodwe GW15K-DT
naast tips en opmerkingen heb ik specifiek de vragen:
is het een probleem om oost en west te combineren als parallele strings(de omvormer heeft maar 2 mppt's)?
is het een probleem dat het max voltage van de string erg dicht bij dat van de omvormer ligt?
edit: voltage veranderd van 53 naar 52