Toon posts:

DHL weigert claim kwijtgeraakt pakket

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-01 11:25
Beste Tweakers, ik heb een uitdaging. Met Black Friday heb ik een product gekocht bij een webshop. Die kwam begin december aan, maar hij beviel niet. De webshop geeft 30 dagen retour, maar je moet het pakket zelf retourneren, op eigen risico.

Dus ik heb bij DHL een label besteld, met extra verzekering. Die kreeg ik in de vorm van een QR-code, waarna het pakketpunt een label uit kon printen. Dit heb ik dus gedaan. Het pakket is 28 december naar het pakketpunt gebracht. De man achter de balie neemt hem aan, plakt het label erop en zegt iets in de trant van "bedankt en tot ziens".

Mijn ervaring met PostNL is dat ik vervolgens een mailtje krijg dat ik het pakket heb ingecheckt. Dus dat ik geen briefje kreeg vond ik niet heel gek, heb ik niet eens over nagedacht.

5 januari had ik nog niks gehoord, dus ik wilde eens kijken waar mijn pakket was gebleven. Het zendingsnummer werkte niet met T&T, dus in mijn inbox gezocht, maar ik kon niks vinden. Toen maar contact opgenomen met die vreselijke chatbot van DHL, maar de 5 medewerkers die ik over 1,5 uur heb gesproken konden het ook niet vinden, dus ik moest een onderzoek starten.

En je raadt het misschien al, op 11 januari krijg ik bericht dat ze hem niet konden vinden en alleen claims accepteren met een afgiftebewijs ;w

Vervolgens maar teruggestuurd dat ik die van hun niet heb gekregen en dat zij uiteraard moeten zien dat ik hem bij dat punt heb gebracht. De QR-code is gescand en daarna is er immers een label uit een printer gekomen en op de doos geplakt, dat heb ik gezien. Ik mij echt niet voorstellen dat hun systeem dat niet registreert.

Dus dit maar teruggestuurd. Vervolgens kreeg ik de dagen erop geen antwoord, dus ik ben maar even gaan praten met de meneer van het DHL-punt. Die vertelt mij dat hij inderdaad geen papieren afgiftebewijzen geeft (wat ik overigens ook nooit eerder bij hem heb gekregen met retouren) en dat ik een mailtje van DHL zou moeten hebben, wat het afgiftebewijs zou moeten zijn. Ik heb 100% zeker geen mailtje gehad. Ik heb wel de factuur met het verzendnummer, maar geen afgiftebewijs.

Vandaag kreeg ik eindelijk weer antwoord van DHL. Alleen is dit antwoord praktisch hetzelfde als het eerste bericht. "We kunnen het niet in behandeling nemen zonder afgiftebewijs". En het afgiftebewijs zou "het briefje óf de mail met de JVGL- track and trace code" moeten zijn. Ik heb geen briefje en geen mail ontvangen.

Is dit nou gewoon einde verhaal? Want ik kan niet iets laten zien wat ik nooit gekregen heb. Ik heb expliciet voor de extra verzekering gekozen, omdat het pakket een voor mij best prijzige inhoud had. Maar hun systeem faalt blijkbaar ergens, want de "zending *** is helaas vooralsnog niet bij ons bekend", ondanks dat het pakketje is ingescand bij het DHL-punt en volgens de medewerker diezelfde middag mee is gegaan met de DHL-chauffeur.

Het voelt erg onrechtvaardig dat ik hier sta op te draaien voor hun fout, ook al kan ik door die fout ook niet bewijzen dat ik het pakket heb afgeleverd. Kan ik nog wat doen?

TL;DR: verzekerd pakket met DHL verstuurd, geen afgiftebewijs gekregen, DHL is pakket kwijt, vraagt afgiftebewijs voordat ze de claim willen behandelen

[Voor 2% gewijzigd door purplevendetta op 17-01-2022 17:32. Reden: TL;DR toegevoegd]

Beste antwoord (via Yorinn op 10-03-2022 19:50)

• purplevendetta
20 januari kreeg ik de laatste mail van de klantenservice. Hier stond in dat het inderdaad waarschijnlijk mis was gegaan bij het koppelen tussen de QR-code en het verzendlabel. Er stond ook in dat ik een fysiek verzendbewijs had moeten krijgen, omdat het om een niet-voorgeplakt label ging.

Vervolgens werd er gezegd dat ze dit niet verder konden behandelen en dat ze me niet verder konden helpen. Wat ik nog kon doen was bezwaar maken bij een andere afdeling, maar ze zeiden me weinig kans van slagen te geven, maar dat ik dan binnen 5 werkdagen een bericht terug zou krijgen.

Ik zat dus even te twijfelen om hier nog moeite in te steken, maar ik heb dit op 31 januari toch gedaan. Een kleine tijdlijn en in heldere, maar beleefde taal aangegeven wat ik van dit proces vond. En vervolgens crickets...

Tot vandaag! Zojuist kreeg ik ineens een mail met de mededeling dat ze het erg vervelend vonden dat m'n pakket niet is aangekomen en dat de claim is toegekend. Dus uiteindelijk toch nog een happy ending.

Ik zal er in ieder geval voortaan goed op letten dat ik een fysiek verzendbewijs krijg, want dat scheelt een hoop ellende.

Alle reacties

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Je hebt toch een pin transactie? Dan kunnen zij toch zien welk pakket er toen tegelijkertijd is opgenomen?

• purplevendetta
President schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:33:
Je hebt toch een pin transactie? Dan kunnen zij toch zien welk pakket er toen tegelijkertijd is opgenomen?
Pin transactie? Ik heb het pakket vooraf aangemeld op de website van DHL. Via de mail heb ik een QR-code gekregen, die heeft de medewerker van het DHL-punt gescand. Dus ik heb niet gepind, omdat ik hem online al had betaald.

Voor het onderzoek bij DHL moest ik ook mijn gegevens, de gegevens van de ontvanger, de datum van inleveren en het DHL-punt opgeven. Ik heb opgeven welke tijd er +/- 2 minuten ik het pakket afleverde. Blijkbaar hebben ze hem daarmee ook niet kunnen vinden. Of geen zin om daar de moeite in te steken, want ze weten dat ik geen afgiftebewijs heb, en blijkbaar dan ook geen poot om op te staan.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:50

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

President schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:33:
TS heeft de label online besteld en geeft al meerderenmalen aan dat die een transactie bon heeft.

@purplevendetta wat zegt DHL over de zending is er niks ingeleverd of geregistreerd?

Je moet door blijven bellen en anders een escalatie aanvragen (klachten procedure)

Je hebt zeker wel een poot om op te staan alleen je moet DHL nu overtuigen dat ze wat gaan doen hoe irritant ook ze geven automatisch ''NEE'' want dat werkt in vele gewoon weg.

[Voor 15% gewijzigd door 42dpi op 17-01-2022 17:40]

Si vis pacem, para bellum

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@purplevendetta Degene die het pakje aanneemt, moet deze inscannen, en vraagt 99 van de 100x om je e-mailadres waar je het verzendbewijs ontvangt. iets van Perrysport of H&M krijg je vanzelf een bericht van. bijna live ter plekke bij het inleveren.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• purplevendetta
42dpi schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:38:
[...]

TS heeft de label online besteld en geeft al meerderenmalen aan dat die een transactie bon heeft.

@purplevendetta wat zegt DHL over de zending is er niks ingeleverd of geregistreerd?

Je moet door blijven bellen en anders een escalatie aanvragen (klachten procedure)
De T&T zegt "We hebben geen zending gevonden.". Ik vermoed dat de verzendcode anders is dan de QR-code, want hij ziet er wel anders uit dan andere code's die ik heb gezien.

Schandalig dat dat bellen ook nog eens €1 per gesprek kost, maar de mail beantwoorden ze eens per week, zo te merken.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:03
Dit wordt een vervelende, TS heeft pakket ingeleverd maar heeft geen verzendbewijs gekregen. DHL zegt niets ontvangen te hebben.

Doorvragen bij DHL en hopen dat je iemand vindt die je kan/wil helpen.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Al bij het pakketpunt langsgeweest?
Worden de pakketten terplekke gescand als ze worden opgehaald?

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• purplevendetta
Hackus schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:40:
@purplevendetta Degene die het pakje aanneemt, moet deze inscannen, en vraagt 99 van de 100x om je e-mailadres waar je het verzendbewijs ontvangt. iets van Perrysport of H&M krijg je vanzelf een bericht van. bijna live ter plekke bij het inleveren.
Ik ben een beetje bang dat het daar al mis is gegaan, want mij is niet om een mailadres gevraagd. Voortaan erop staan dat mijn mailadres dan ingevoerd wordt.

Alleen is de factuur van de verzending natuurlijk wel naar mijn adres gestuurd :? Dus waarom niet al daar koppelen? Ik dacht dat PostNL dat ook deed, maar misschien heb ik dat fout.

• purplevendetta
timovd schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:45:
Al bij het pakketpunt langsgeweest?
Worden de pakketten terplekke gescand als ze worden opgehaald?
Ja, daar ben ik inderdaad geweest. De eigenaar zei tegen mij dat ik een mailtje had moeten krijgen. De QR-code die ik had werd gescand, waarna er een label uit kwam, die hij vervolgens op de doos plakte.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met de hele drukte rond de feestdagen kan die er zomaar 'tussenuit zijn gevallen'
Normaal scant degene die de pakjes ophaalt ook nog elk pakket, voor hij die in de bus 'gooit'

* zou ook nooit rond dit soort dagen iets terugsturen. je hebt wettelijk 14 dagen bedenktijd. (melden van retour), dan nog 14 dagen om het terug te sturen

[Voor 30% gewijzigd door Hackus op 17-01-2022 17:51]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-01 14:56

Famous

R 400+

purplevendetta schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:46:
[...]

Ik ben een beetje bang dat het daar al mis is gegaan, want mij is niet om een mailadres gevraagd. Voortaan erop staan dat mijn mailadres dan ingevoerd wordt.

Alleen is de factuur van de verzending natuurlijk wel naar mijn adres gestuurd :? Dus waarom niet al daar koppelen? Ik dacht dat PostNL dat ook deed, maar misschien heb ik dat fout.
Als je hem online aanmeld/besteld vul je daar al je mailadres is.
Die is gekoppeld aan de QR code en zullen ze dus niet vragen.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Bij mij kwam de mail van DHL met verzendbewijs in mijn Gmail spam terecht. Daar al gekeken?

• purplevendetta
PP_Sound schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:55:
Bij mij kwam de mail van DHL met verzendbewijs in mijn Gmail spam terecht. Daar al gekeken?
Ja, daar stond hij helaas ook niet in ;(

• purplevendetta
Famous schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:50:
[...]

Als je hem online aanmeld/besteld vul je daar al je mailadres is.
Die is gekoppeld aan de QR code en zullen ze dus niet vragen.
Ja, dat verwachtte ik dus ook.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Als ik naar mijn facturen kijk van DHL voor verzendingen, zie ik daar wel een tracking staan.

Heb jij wel een factuur op de mail gekregen? Wellicht dat de tracking daar op staat. Ik weet niet hoe dat nu gaat met een QR code, of de tracking al bekend is bij het kopen van de label of dat de tracking pas wordt gegenereerd als je het pakketje gaat inleveren.

AMD Ryzen 7 5700X/AMD 7900 XTX/H1 V2 2022 -  MBP 16 M1 Max/32GPU/64GB/8TB -  MBP 13 M1/16GB/512GB -  iPhone 14 Pro Max 512GB -  iPad Pro 2021 12.9

• 42dpi
  • Laatst online: 14:50

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

purplevendetta schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:42:
[...]

De T&T zegt "We hebben geen zending gevonden.". Ik vermoed dat de verzendcode anders is dan de QR-code, want hij ziet er wel anders uit dan andere code's die ik heb gezien.

Schandalig dat dat bellen ook nog eens €1 per gesprek kost, maar de mail beantwoorden ze eens per week, zo te merken.
Laat de winkeleigenaar waar je de pakket hebt afgegeven bellen naar DHL die kan gewoon een normaal nummer bellen en info vragen en uitleggen dat die het heeft aangenomen.

Si vis pacem, para bellum

• purplevendetta
MysticX schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:05:
Als ik naar mijn facturen kijk van DHL voor verzendingen, zie ik daar wel een tracking staan.

Heb jij wel een factuur op de mail gekregen? Wellicht dat de tracking daar op staat. Ik weet niet hoe dat nu gaat met een QR code, of de tracking al bekend is bij het kopen van de label of dat de tracking pas wordt gegenereerd als je het pakketje gaat inleveren.
Onder "ZENDINGSNUMMER" staat dezelfde code als bij de QR-code staat. Deze code begint met "MDPR", wat er voor mij vrij onbekend uit ziet.

• purplevendetta
42dpi schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:08:
[...]

Laat de winkeleigenaar waar je de pakket hebt afgegeven bellen naar DHL die kan gewoon een normaal nummer bellen en info vragen en uitleggen dat die het heeft aangenomen.
Hij had me een telefoonnummer gegeven inderdaad, maar die opende met een bandje voor DHL Express, dus die had ik niet verder gevolgd.

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:43
purplevendetta schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:46:
[...]

Dat doet DHL ook, als je online een label besteld en die bij het afgiftepunt laat uitprinten dan ontvang je zonder iets op te geven (op locatie dus) een bevestigingsemail. Dat geldt overigens ook als je wel zelf je label print.

My flight statistics: (423.270km in 114 flights) Next trips: Rio de Janeiro (Brazil)

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:25

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

probeer hier je verzend nummer eens:

https://www.dhlexpress.nl/nl

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• purplevendetta
Daar herkennen ze hem ook niet, helaas.

Zojuist maar weer eens een mailtje terug gestuurd, maar gezien ze de vorige keer ook 6 dagen deden over beantwoorden, ga ik toch morgen weer met dat nummer bellen die ik van het pakket punt heb gekregen.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:58
Hackus schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:40:
Meestal bij een online bestelling is dat al bekend en krijg je hem vrijwel direct na het inscannen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SgtElPotato schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:06:
[...]

Meestal bij een online bestelling is dat al bekend en krijg je hem vrijwel direct na het inscannen.
Dat zeg ik. Maar TS heeft zelf een label moeten kopen/gekocht

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
purplevendetta schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:09:
[...]

Onder "ZENDINGSNUMMER" staat dezelfde code als bij de QR-code staat. Deze code begint met "MDPR", wat er voor mij vrij onbekend uit ziet.
Ah ja, dat is een andere code dan de tracking code. Je kan met DHL chatten en vragen of je een medewerker kan spreken. Anders kan je het ook op Twitter proberen. Heb je al navraag gedaan of zij die code kunnen omzetten naar een trackingnummer?

Geen rechtsbijstand verzekering toevallig?

AMD Ryzen 7 5700X/AMD 7900 XTX/H1 V2 2022 -  MBP 16 M1 Max/32GPU/64GB/8TB -  MBP 13 M1/16GB/512GB -  iPhone 14 Pro Max 512GB -  iPad Pro 2021 12.9

• purplevendetta
MysticX schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:11:
[...]

Ah ja, dat is een andere code dan de tracking code. Je kan met DHL chatten en vragen of je een medewerker kan spreken. Anders kan je het ook op Twitter proberen. Heb je al navraag gedaan of zij die code kunnen omzetten naar een trackingnummer?
Ik heb inderdaad een hele tijd met een paar medewerkers via de chat gepraat, juist om die QR-code om te zetten naar een tracking nummer. Die konden ze mij niet geven, maar ik moest toen gegevens opsturen om een onderzoek te starten.
Geen rechtsbijstand verzekering toevallig?
Nee, helaas niet.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

*knip* Eigen ongerelateerde ervaringen helpen TS niet verder met zijn probleem.

[Voor 96% gewijzigd door Yorinn op 17-01-2022 23:22]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:36
Tja, dit klinkt alsof het verkeerd is gegaan bij het afgegeven en er geen verzendlabel aan je bestelling (QR-code) is gekoppeld.

Bij DHL gaat het als volgt:
- Online pakket aanmelden -> je krijgt QR-code als je niet zelf print
- Afgeven bij pakketpunt
- Medewerker scant verzendlabel en QR-code, waarmee het label en daarmee de t&t-code aan jouw aangemaakte zending gekoppeld wordt.

Je had in principe na 5 minuten aan de bel kunnen/moeten trekken, omdat je geen mail had ontvangen.... Veel websites hebben dit zelfs bij hun retourproces staan: "bewaar je verzendbewijs goed".
Dusja, je hebt je pakket nooit verstuurd volgens DHL..
In principe zou DHL dit ook moeten kunnen zien en je moeten kunnen vertellen dat jouw aangemaakte zending nooit gebruikt en dus gekoppeld is aan een t&t-code.
UPS heeft daarbij het fijne systeem dat een niet gebruikt verzendlabel automatisch terugbetaald wordt. Als DHL dat ook automatisch zou doen na verlopen (5 dagen geloof ik) hadden er nog een keer alarmbellen bij je moeten afgaan, naast het niet krijgen van een mailtje.

Paar puntjes verder:
- Voor zover ik weet printen DHL-punten geen labels, maar hebben ze die barcodes kant en klaar liggen. Een QR-code omzetten naar een t&t-code kan dus niet, want die t&t kan alles zijn.
- Deze barcodes bestaan uit twee delen: eentje voor op het pakket en een klein stukje om aan de klant te geven met t&t-code. Maar vaak worden ze in hun geheel op het pakket geplakt als je er niet om vraagt.
- Na scannen/koppelen van het label aan de QR-code, wordt er automatisch een mail naar je gestuurd met de t&t-code. Krijg je die niet, dan weet je dat het niet goed zit.

[Voor 5% gewijzigd door henri86 op 17-01-2022 23:57]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:03

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Is het pakket ook echt kwijt en niet aangekomen bij de ontvanger?
Of heb je alleen geen T&T link om te checken?

Het klinkt meer alsof er wel een label op het pakket is geplakt, alleen de qr is niet goed gelinkt?
Dan had het pakket nog steeds wel een geldig label erop waarmee die naar je verkopende shop wordt gesorteerd.

[Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 17-01-2022 21:27]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:53
*knip* Eigen, ongerelateerde, ervaringen helpen TS niet verder met zijn probleem.

[Voor 84% gewijzigd door Yorinn op 17-01-2022 23:24]

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:56
Bij mijn laatste retour via DHL kreeg ik ook geen afgiftebewijs. Werd gewoon gescanned en achter de balie getrokken. Er werd wel om mijn emailadres gevraagd, maar wellicht is die, ondanks dat ik het spelde, verkeerd ingetoetst door het personeel.

Had achteraf gezien ook meteen aan de bel moeten trekken omdat ik geen bevestiging kreeg, maar dacht dat DHL dit misschien sowieso nooit deed.
Na twee weken was mijn retour nog steeds niet verwerkt en beide codes op het verzendlabel konden niet getraced worden.

Werd er een beetje huiverig van (ging om een stofzuiger van €600), en toen maar contact opgenomen met de webshop (Amazon)
Support daar was top, ik had binnen een uur mijn geld terug

Volgens de website wachten ze echter nog steeds op het pakket...

Mijn les wel geleerd: Volgende keer ALTIJD een bewijs van aflevering vragen, wat mij betreft schrijven ze zelf maar iets op een papiertje want een emailadres is blijkbaar te lastig.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Je levert een pakje in zonder om een ontvangstbewijs te vragen en nu is het "hun" fout?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:21

OMD

Valar dohaeris

Je krijgt niets terug, je hebt echt pech. Leergeld betaald en volgende keer vragen om een bewijs.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:36

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

evilution schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:07:
Je levert een pakje in zonder om een ontvangstbewijs te vragen en nu is het "hun" fout?
OMD schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:22:
Je krijgt niets terug, je hebt echt pech. Leergeld betaald en volgende keer vragen om een bewijs.
In principe ben ik het wel met jullie eens, maar tegenwoordig krijg je zoals TS aangeeft het bewijs via mail. Dat kan even duren, dus die heb je dan niet ter plekke. Moet je dan een half uur gaan staan wachten bij het afgiftepunt? Je mag er als consument toch op vertrouwen dat als jij je pakketje afgeeft dat de vervoerder een goed registratieproces en -systeem heeft.

Maar goed, in dit geval snap ik DHL ook wel; iedereen kan wel zeggen dat ze iets hebben ingeleverd met verzekering (je hoeft alleen maar zo'n label te kopen). Ik zeg niet dat TS deze intentie heeft, maar dat weet DHL natuurlijk niet.

• Joris748
Icephase schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:34:
[...]

[...]

In principe ben ik het wel met jullie eens, maar tegenwoordig krijg je zoals TS aangeeft het bewijs via mail. Dat kan even duren, dus die heb je dan niet ter plekke. Moet je dan een half uur gaan staan wachten bij het afgiftepunt? Je mag er als consument toch op vertrouwen dat als jij je pakketje afgeeft dat de vervoerder een goed registratieproces en -systeem heeft.

Maar goed, in dit geval snap ik DHL ook wel; iedereen kan wel zeggen dat ze iets hebben ingeleverd met verzekering (je hoeft alleen maar zo'n label te kopen). Ik zeg niet dat TS deze intentie heeft, maar dat weet DHL natuurlijk niet.
Dan is het aan DHL om of het systeem waterdicht te maken of om coulant hiermee om te gaan. Op deze manier wordt dit het probleem van de bonafide klant.

• Icephase

Icephase

Joris748 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:52:
[...]

Dan is het aan DHL om of het systeem waterdicht te maken of om coulant hiermee om te gaan. Op deze manier wordt dit het probleem van de bonafide klant.
Overal kunnen dingen fout gaan dus waterdichte processen of systemen bestaan niet. Dat wil niet zeggen dat je als aanbieder van een dienst in alle claims mee hoeft te gaan. Geen bonnetje? Dan geen recht op compensatie. Ik snap dat prima, anders kun je aan de gang blijven.
Het heet niet voor niks 'coulance'; je bent niks verplicht maar het zou je sieren om de klant tegemoet te komen. In het geval van TS kiest DHL dus niet voor die route en dat is -cru gezegd- hun goed recht.

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-12-2022
purplevendetta schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:42:Schandalig dat dat bellen ook nog eens €1 per gesprek kost, maar de mail beantwoorden ze eens per week, zo te merken.
Mooie is dus dat dat niet mag, maar DHL daar vierkant schijt aan heeft. Zo heb ik ze daar ook een aantal keer op gewezen (omdat de bezorger van DHL bij mij steevast m'n achtertuin in loopt om het pakket in de kliko te mikken, echt welke hersencel verzint dat), maar dan krijg je het antwoord dat je dat maar met een raadsman moet bespreken.

• purplevendetta
henri86 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:21:
Tja, dit klinkt alsof het verkeerd is gegaan bij het afgegeven en er geen verzendlabel aan je bestelling (QR-code) is gekoppeld.

Bij DHL gaat het als volgt:
- Online pakket aanmelden -> je krijgt QR-code als je niet zelf print
- Afgeven bij pakketpunt
- Medewerker scant verzendlabel en QR-code, waarmee het label en daarmee de t&t-code aan jouw aangemaakte zending gekoppeld wordt.

Je had in principe na 5 minuten aan de bel kunnen/moeten trekken, omdat je geen mail had ontvangen.... Veel websites hebben dit zelfs bij hun retourproces staan: "bewaar je verzendbewijs goed".
Dusja, je hebt je pakket nooit verstuurd volgens DHL..
In principe zou DHL dit ook moeten kunnen zien en je moeten kunnen vertellen dat jouw aangemaakte zending nooit gebruikt en dus gekoppeld is aan een t&t-code.
UPS heeft daarbij het fijne systeem dat een niet gebruikt verzendlabel automatisch terugbetaald wordt. Als DHL dat ook automatisch zou doen na verlopen (5 dagen geloof ik) hadden er nog een keer alarmbellen bij je moeten afgaan, naast het niet krijgen van een mailtje.
Ja, dit is waarschijnlijk het probleem. Ik vraag me dan wel af waar het pakket blijft, want als mijn bestelling en verzendlabel niet gekoppeld is, waar gaat het pakket dan naartoe?
Paar puntjes verder:
- Voor zover ik weet printen DHL-punten geen labels, maar hebben ze die barcodes kant en klaar liggen. Een QR-code omzetten naar een t&t-code kan dus niet, want die t&t kan alles zijn.
- Deze barcodes bestaan uit twee delen: eentje voor op het pakket en een klein stukje om aan de klant te geven met t&t-code. Maar vaak worden ze in hun geheel op het pakket geplakt als je er niet om vraagt.
- Na scannen/koppelen van het label aan de QR-code, wordt er automatisch een mail naar je gestuurd met de t&t-code. Krijg je die niet, dan weet je dat het niet goed zit.
Ik haalde inderdaad wat door elkaar, hij haalde het label van onder de kassa vandaan, in ieder geval. Maar dit maakt het proces veel duidelijker voor mij, waardoor ik weet waar het ongeveer fout is gegaan.
YakuzA schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:26:
Is het pakket ook echt kwijt en niet aangekomen bij de ontvanger?
Of heb je alleen geen T&T link om te checken?

Het klinkt meer alsof er wel een label op het pakket is geplakt, alleen de qr is niet goed gelinkt?
Dan had het pakket nog steeds wel een geldig label erop waarmee die naar je verkopende shop wordt gesorteerd.
Het pakket lijkt ook nog eens kwijt te zijn, inderdaad. De ontvanger heeft in ieder geval niks gekregen. De vraag is dan: als de QR en label niet zijn gekoppeld, waar blijft dan het pakket?
evilution schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:07:
Ik was naïef en vertrouwde hun systeem. Zij zouden mij een afgiftebewijs per mail sturen, maar hebben dat niet gedaan. Dat gedeelte is hun fout, of niet?
Icephase schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:34:
[...]

[...]

En dat laatste snap ik uiteraard ook van hun. Alleen zou ik wel verwachten dat ze in hun systeem hebben staan dat er een pakket is verstuurd op een bepaalde dag, om een bepaalde tijd, met oftewel een leeg verzendlabel (zonder gekoppelde QR en adres), oftewel naar de specifieke ontvanger.

• Icephase

Icephase

purplevendetta schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:35:
[...]

[knip]

En dat laatste snap ik uiteraard ook van hun. Alleen zou ik wel verwachten dat ze in hun systeem hebben staan dat er een pakket is verstuurd op een bepaalde dag, om een bepaalde tijd, met oftewel een leeg verzendlabel (zonder gekoppelde QR en adres), oftewel naar de specifieke ontvanger.
Dat mag je ook verwachten, maar er gaan soms dingen verkeerd en dat is bij jou dus helaas gebeurd. Door het ontbreken van een 'bonnetje' heb je helaas geen recht op compensatie (voor zover ik weet, maar IANAL), maar ben je overgeleverd aan de coulance van DHL in dit geval.

Daar kun je helaas weinig aan doen denk ik, tenzij je op een andere manier kunt aantonen dat jouw pakketje inderdaad op dat moment is ingenomen door de DHL-pakketpunt-meneer. Kan hij hier niks in betekenen? Kon hij zich herinneren dat jij iets had ingeleverd? Als hij op de een of andere manier verklaart dat hij jouw pakketje heeft ingenomen maar dat er blijkbaar iets mis is gegaan heb je een 'bewijs' waar DHL niet meer onderuit kan imho...

Moest je trouwens van de webshop via DHL iets retour sturen? Want dan mag je hén hierop aanspreken. Als zij de voorwaarden voor retour bepalen, zijn ze ook verantwoordelijk voor de terugzending!

• Mother_lepard
  • Laatst online: 08:40
Icephase schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:49:
[...]

Kon hij zich herinneren dat jij iets had ingeleverd? Als hij op de een of andere manier verklaart dat hij jouw pakketje heeft ingenomen maar dat er blijkbaar iets mis is gegaan heb je een 'bewijs' waar DHL niet meer onderuit kan imho...
Want? Zolang DHL het niet aan een specifiek pakket kan koppelen levert dit niks op.
[...]
Moest je trouwens van de webshop via DHL iets retour sturen? Want dan mag je hén hierop aanspreken. Als zij de voorwaarden voor retour bepalen, zijn ze ook verantwoordelijk voor de terugzending!
Aanspreken op het feit dat de TS niet scherp is geweest op het afgiftebewijs? Dit is gewoon standaard bij elke verzender.

[Voor 33% gewijzigd door Mother_lepard op 18-01-2022 10:10]

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-01 09:45
Wel vreemd dat hij bij een DHL punt zijn pakket aflevert, het vanaf daar fout gaat, of je nou wel of niet een verzendbewijs krijgt (die je altijd moet vragen in welke vorm dan ook) en dat DHL zelf zegt dat ze je niet kunnen helpen. Heel duidelijk is dat het daar fout is gegaan, en ik denk dat je ook door moet zeuren bij het DHL punt zodat ze wel gaan mee werken.

Als het om een pakket van een paar tientjes gaat, tja dan kan je er over nadenken om het te laten zitten en accepteren. Maar als het om meer centjes gaat, zou ik persoonlijk mijn tanden er in zetten en niet mee werken aan dit soort boeven praktijken.

Veel mensen ook hier houden vast aan procedures en dingen als "tja is ook stom als je geen bewijs vraagt" maar in het beginsel moet het aangeboden pakket ook gewoon netjes bezorgd worden bij de ontvanger, en niet ergens tussen een stelling liggen of gejat zijn door een bezorger, soms moeten mensen en bedrijven meer mensen worden dat procedure taal en ja/nee.

[Voor 4% gewijzigd door boswandeling op 18-01-2022 10:10]

• Icephase

Icephase

Mother_lepard schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:08:
[...]

Want? Zolang DHL het niet aan een specifiek pakket kan koppelen levert dit niks op.
Ja maar dát is dan hún probleem. Garantie mag bijvoorbeeld ook niet geweigerd worden omdat het kassabonnetje er niet is bijvoorbeeld, zolang maar helder is dat het voorwerp daar is gekocht (pintransactie bijv). Alleen in dit geval is het zelfs onduidelijk* of er überhaupt een pakketje ís...

*: in de ogen van DHL

• Mother_lepard
Icephase schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Ja maar dát is dan hún probleem. Garantie mag bijvoorbeeld ook niet geweigerd worden omdat het kassabonnetje er niet is bijvoorbeeld, zolang maar helder is dat het voorwerp daar is gekocht (pintransactie bijv). Alleen in dit geval is het zelfs onduidelijk* of er überhaupt een pakketje ís...

*: in de ogen van DHL
Waarom zou dat hun probleem zijn als er 0 bewijs is?

• Mother_lepard
https://www.degeschillenc...ug-bij-vermissing-pakket/

[Voor 61% gewijzigd door Mother_lepard op 18-01-2022 10:15]

• Joris748
Die uitspraak gaat over een geschil tussen consument en webwinkel. TS heeft geen geschil met webwinkel, maar met DHL.

Situatie is dus net even anders.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Heb je al geprobeerd naar het DHL punt te gaan en je pakje terug te vragen?
De kans is reëel dat ze het nooit hebben opgestuurd en dan slingert het daar misschien nog ergens rond?

• Mother_lepard
Joris748 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:38:
[...]

Die uitspraak gaat over een geschil tussen consument en webwinkel. TS heeft geen geschil met webwinkel, maar met DHL.

Situatie is dus net even anders.
Situatie is vergelijkbaar, alleen de claim is ergens anders gelegd.
Waar het mij om ging was deze uitspraak:

"Als artikelen retour gezonden worden gebeurt dat in opdracht van de consument, op een door de consument zelf te bepalen plaats en tijd. De verantwoordelijkheid voor de administratieve afhandeling van de retourzending ligt daarmee geheel bij de consument."

• purplevendetta
[...]

Dat mag je ook verwachten, maar er gaan soms dingen verkeerd en dat is bij jou dus helaas gebeurd. Door het ontbreken van een 'bonnetje' heb je helaas geen recht op compensatie (voor zover ik weet, maar IANAL), maar ben je overgeleverd aan de coulance van DHL in dit geval.

Daar kun je helaas weinig aan doen denk ik, tenzij je op een andere manier kunt aantonen dat jouw pakketje inderdaad op dat moment is ingenomen door de DHL-pakketpunt-meneer. Kan hij hier niks in betekenen? Kon hij zich herinneren dat jij iets had ingeleverd? Als hij op de een of andere manier verklaart dat hij jouw pakketje heeft ingenomen maar dat er blijkbaar iets mis is gegaan heb je een 'bewijs' waar DHL niet meer onderuit kan imho...

De man van het DHL-punt kon hier niets in betekenen. Hij zei dat hij zoveel pakketjes kreeg, dat hij dat zich echt niet kon herinneren. Hij wist in ieder geval zeker dat er geen (vrij groot en zwaar) pakket nog bij hem stond.
Hm, biedt niet heel veel hoop. Alleen is dit natuurlijk wel tussen de verkoper en klant en niet tussen klant en vervoersmaatschappij. De vervoersmaatschappij zegt dat ik een bewijs per mail krijg en die heb ik niet gekregen. Dat ik een week later pas zie dat ik die nooit heb gehad, verandert daar niks aan. Zeker omdat de klantenservice van DHL zelf aangeeft dat een afgiftebewijs niet later nagestuurd kan worden.

• purplevendetta
Kheos schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:42:
Heb je al geprobeerd naar het DHL punt te gaan en je pakje terug te vragen?
De kans is reëel dat ze het nooit hebben opgestuurd en dan slingert het daar misschien nog ergens rond?
Ja, daar ben ik geweest en de eigenaar van die winkel zegt dat er niets meer ligt. Het is een doos van 15kg en redelijk groot, dus het valt ook niet makkelijk ergens tussendoor, zeg maar.

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-01 18:13
Wellicht handig om het pakketpunt te informeren dat je aangifte zal doen en of hij de camerabeelden kan bewaren? Hangen er camera's? Wellicht dat je daarmee nog kan aantonen dat je echt het pakket hebt afgegeven. Als het een hele kleine DHL shop is (geen keten oid) lukt het misschien zelfs nog wel om de beelden te krijgen van de eigenaar van het winkeltje..

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Juist omdat DHL geen etiketten print maar voorbereidde barcodes gebruikt, print ik daar toch liever zelf. Dan klopt het etiket sowieso. Je hebt tegenwoordig ook van die zuilen waar je zelf kan scannen en zelf je mailadres kan intypen. Dat laatste gaat bij medewerkers vaak fout (geen of weinig interesse) en is priegelwerk op een vreemde smartphone.

Maar als er hier door een medewerker een niet gekoppelde barcode op het pakket geplakt is, dan is er ook geen adres aan gekoppeld en weet niemand waar het heen moet. Dat zou overigens direct op moeten vallen bij de ophalende DHL chauffeur want die scannen ook alles nog een keer op locatie. Maar ja, dan kan een foutmelding natuurlijk ook tot gevolg hebben dat die z'n schouder ophaalt en het er gewoon bij gooit. Dan verdwijnt het wel in het sorteercentrum als onbestelbaar.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

SgtElPotato schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:06:
[...]

Kun je niet via die online bestelling (order?) iets achterhalen op de dhlwebsite of een verzendbewijs naar boven toveren?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:55
Ik heb een keer met een retour gehad dat het bij de inname in het verkeerde bakje gelegd werd. Niet in het bakje versturen, maar ophalen. Na een paar dagen belde ik met het afgiftepunt, zijn ze gaan kijken en kwamen ze tot de conclusie dat hij in het bakje ophalen lag....
Dus bellen/langsgaan kan soms helpen.

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:02
In deze situatie zou ik mijn rechtsbijstand inschakelen. Ik snap DHL ook wel want voor hetzelfde geld heb je het pakketje gehouden. Ik kan nu ook een verzendopdracht maken met verzekering en het pakket nooit inleveren. Als jij dat pakketje echt hebt ingeleverd dan lijkt er sprake te zijn van of diefstal of het pakket ligt nog ergens om verwerkt te worden. Je rechtsbijstand kan je hier het beste bij helpen. Ik zou diefstal ook gewoon uitspreken, voor hetzelfde geld heeft meneer de ontvanger het product nu thuis liggen.

If you spell Chuck Norris in Scrabble, you win. Forever.

• EN-IS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:35
@purplevendetta , ik heb het topic gelezen en het lijkt er op dat je niet weet wat de t&t is (nummer op de sticker op de doos geplakt door medewerker) en ook geen foto hiervan gemaakt?

Ik heb namelijk precies (letterlijk) hetzelfde probleem gehad en ook nog eens rond dezelfde tijd. Doordat ik altijd een foto maak van de sticker (DHL t&t) had ik een track en trace code. Deze was dus niet vindbaar en zoals @henri86 bij het juiste eind heeft was mijn QR code en de sticker (track en trace) door de medewerker wel gescand maar niet bevestigd op de terminal!

De QR code en de sticker (track en trace) worden aan elkaar gekoppeld nadat het op de terminal wordt bevestigd, niet eerder en dan pas ontvang je een e-mail.

Uiteindelijk is mijn claim wel toegekend en uitgekeerd. Je kunt met deze info wel meer kracht zetten bij je claim, het probleem is voor jou geweest dat je QR code en track en trace niet zijn bevestigd op de terminal - ook al is het gescand en daarmee imho grotendeels de verantwoordelijkheid van de DHL Service Punt.

Om nog even snel aan te vullen aan mijn verhaal 'wat er met je pakket gebeurt';
deze wordt opgehaald door DHL medewerker, deze wordt in de winkel gescand, er is geen info op deze zending, gaat naar de lokale warenhuis, daar wordt het pakket geopend om te kijken of er info in zit waar ze wat mee kunnen.

[Voor 17% gewijzigd door EN-IS op 18-01-2022 18:59]

• mmjjb
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-12-2022
Zoals @moppentappers ook aangeeft; zo spoedig mogelijk zorgen dat het pakketpunt de camera beelden bewaart anders zijn ze straks weg.

Zodra het pakketpunt zeker is dat je het daar hebt ingeleverd zou ik vragen of hij dat kort op papier kan zetten met handtekening. Vanaf daaruit verder werken met DHL.

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:53
Heb je al de eigenaar van de DHL punt gevraagd de QR code opnieuw te scannen en kijken of daar iets uitkomt? Wellicht een T&T code, of iets anders waar de klantenservice van DHL iets mee kan.

• henri86
segil schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:54:
Heb je al de eigenaar van de DHL punt gevraagd de QR code opnieuw te scannen en kijken of daar iets uitkomt? Wellicht een T&T code, of iets anders waar de klantenservice van DHL iets mee kan.
Dat is nutteloos

• purplevendetta
sambalbaj schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:55:
Juist omdat DHL geen etiketten print maar voorbereidde barcodes gebruikt, print ik daar toch liever zelf. Dan klopt het etiket sowieso. Je hebt tegenwoordig ook van die zuilen waar je zelf kan scannen en zelf je mailadres kan intypen. Dat laatste gaat bij medewerkers vaak fout (geen of weinig interesse) en is priegelwerk op een vreemde smartphone.

Maar als er hier door een medewerker een niet gekoppelde barcode op het pakket geplakt is, dan is er ook geen adres aan gekoppeld en weet niemand waar het heen moet. Dat zou overigens direct op moeten vallen bij de ophalende DHL chauffeur want die scannen ook alles nog een keer op locatie. Maar ja, dan kan een foutmelding natuurlijk ook tot gevolg hebben dat die z'n schouder ophaalt en het er gewoon bij gooit. Dan verdwijnt het wel in het sorteercentrum als onbestelbaar.
Het stomme is, je kan kiezen tussen een etiket of een barcode. Ik had even geen printer bij de hand, en daarom had ik na wat twijfelen voor die QR gekozen. Vervolgens ben ik niet naar zo'n zuil gegaan, want die zou dan een etiket op het pakket moeten plakken en dat vertrouwde ik niet helemaal 8)7 Maar dan had ik tenminste wel een afgiftebewijs gehad :o

Mijn hoop is dat ze in het sorteercentrum nog een stapel onbestelbare pakketten hebben liggen ofzo, maar ik weet niet hoe DHL daarmee omgaat.
Marzman schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:00:
[...]

Kun je niet via die online bestelling (order?) iets achterhalen op de dhlwebsite of een verzendbewijs naar boven toveren?
Nee, en DHL zelf kan ook niets achterhalen met die bestelling en het "verzendnummer" dat op de factuur staat. Ze boden nu een restitutie van die factuur aan, maar daar zat ik niet echt op te wachten.
Burns schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:05:
Ik heb een keer met een retour gehad dat het bij de inname in het verkeerde bakje gelegd werd. Niet in het bakje versturen, maar ophalen. Na een paar dagen belde ik met het afgiftepunt, zijn ze gaan kijken en kwamen ze tot de conclusie dat hij in het bakje ophalen lag....
Dus bellen/langsgaan kan soms helpen.
De eigenaar van het punt was erg resoluut over dat hij er niet meer lag.
Als hij echt niet gekoppeld is aan een verzending, dan zal hij hem vast aan een nieuw etiket kunnen koppelen, maar dat helpt niet bij het opzoeken van het oude pakken, vermoed ik.
mmjjb schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:22:
Zoals @moppentappers ook aangeeft; zo spoedig mogelijk zorgen dat het pakketpunt de camera beelden bewaart anders zijn ze straks weg.

Zodra het pakketpunt zeker is dat je het daar hebt ingeleverd zou ik vragen of hij dat kort op papier kan zetten met handtekening. Vanaf daaruit verder werken met DHL.
Nou hopen dat hij camera's heeft hangen en die beelden wil geven. Morgen maar eens langs.

• EN-IS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:35
Dat is niet waar. |:(
Dit is correct en dit is precies wat ik gedaan heb. Na een dag nog steeds geen e-mail heb ik gebeld met DHL, er is toen een onderzoek gestart, op basis van mijn onderbuik gevoel ben ik langs de DHL Service Punt gereden en het verhaal daar voorgelegd en idd ik ontdekte dat de QR code was gescand + de track en trace code alleen was het op de terminal niet bevestigd (dan pas worden de twee in het systeem van DHL aan elkaar gekoppeld).

Mijn QR code heb ik opnieuw laten scannen en de track en trace code handmatig in de terminal laten voeren (omdat ik een foto had van de sticker met de track en trace), vervolgens werd deze bevestigd door de medewerker (het komt op een soort lijst op de terminal (meer dan 1 pakket), zodat de medewerker het op de terminal kan doorgeven/bevestigen).

En een seconde later een e-mail van DHL met 'we gaan voor je aan de slag'. Bijzonder, want het pakketje lag er al een dag niet meer maar dat zorgde er wel voor dat mijn QR code met de track en trace code werd gekoppeld.

Mijn pakket was daarmee terecht dus ik blij en direct met DHL in contact gekomen om uit te leggen waar het mis is gegaan zodat ze met deze info verder het pakket konden vinden in het sorteercentrum. Pakket wordt idd een dag later gescand op het sorteercentrum en dat was voor mij een teken dat het pakket terecht was.

Alleen DHL heeft het zo voor elkaar gekregen dat ze het een dag of twee later het pakket nog een keer kwijt zijn geraakt 8)7

Ik ben er in totaal 4 weken mee bezig geweest. Al jaren erg blij met DHL alleen deze keer hebben ze het zo verkeerd aangepakt (communicatie, administratief, terugkoppeling, enzovoort) dat ik voor de komende tijd DHL ga vermijden als de pest. Ik heb er geen vertrouwen in dat ze adequaat en direct op een probleem kunnen reageren.
purplevendetta schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:37:
Als hij echt niet gekoppeld is aan een verzending, dan zal hij hem vast aan een nieuw etiket kunnen koppelen, maar dat helpt niet bij het opzoeken van het oude pakken, vermoed ik.
Niet aan een nieuwe etiket (sticker met track en trace code) laten koppelen, want dan ben je het 100% kwijt, heeft weinig zin. Wel kun je je QR code nogmaals laten scannen en laten koppelen met de track en trace code wat je hebt gekregen (indien je dat hebt).

Mocht het daarna dan in het sorteercentrum je pakket dan worden gescand dan zullen ze jouw gegevens en die van de ontvanger dit keer wel te zien krijgen. Je pakket zal dan weer terug worden gezet in het juiste sorteer process.

[Voor 20% gewijzigd door EN-IS op 18-01-2022 19:00]

• henri86
EN-IS schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:52:
[...]

Dat is niet waar. |:(

[...]

[...]

Niet aan een nieuwe etiket (sticker met track en trace code) laten koppelen, want dan ben je het 100% kwijt, heeft weinig zin. Wel kun je je QR code nogmaals laten scannen en laten koppelen met de track en trace code wat je hebt gekregen (indien je dat hebt).
TS heeft geen t&t code, dus dan is het nutteloos

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:28
purplevendetta schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:37:
[...]

[...]

Nou hopen dat hij camera's heeft hangen en die beelden wil geven. Morgen maar eens langs.
En de fout ligt bij de winkel medewerker (eigenaar), dus ik zou daar wel echt op aandringen dat hij de QR heeft gescand maar vervolgens niet op de Terminal heeft geactiveerd. Wellicht kan hij jou het proces laten zien.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• purplevendetta
Inmiddels heb ik weer een antwoord van DHL per mail, gelukkig sneller dan de vorige keer:
Goedemiddag {naam},

Bedankt voor uw reactie.

Wat ontzettend vreemd dat de eigenaar van het ServicePunt aangeeft dat deze niet werkt met een fysiek afgiftebewijs. Dit is namelijk zeker wel de bedoeling, zodat situaties als deze juist voorkomen kunnen worden. Ik zal daarom nog wel een klacht hiervoor doorzetten, zodat het afgeven van een fysiek bewijs met deze meneer kan worden besproken.

Het klopt overigens ook wat hij aangaf wat betreft het verloop van verzenden met een QR code. U maakt via onze website eerst de opzet van het verzendlabel in orde. Deze opzet wordt als QR code naar u doorgestuurd, welke u vervolgens kunt laten scannen door het ServicePunt. Het systeem verwerkt vervolgens uw opzet in een daadwerkelijk verzendlabel. Helaas kan het soms zijn dat er bij het scannen van de QR code iets mis kan gaan, waardoor het gekoppelde JVGLOTC-nummer niet bekend is in ons systeem. De scans die worden gegeven via het verzendlabel wat is gemaakt bij het ServicePunt worden daarom ook niet geregistreerd. Het spijt mij dat dit ook voor u aan de orde is en we de situatie ook niet meer hebben kunnen oplossen.

Ik wil u hierom ook als tip meegeven om voortaan, wanneer u gebruik maakt van verzenden via een QR code, om altijd een fysiek afgiftebewijs op te vragen.

Zoals mijn collega {naam} al had aangegeven kunnen wij zonder een afgiftebewijs uw claim niet in behandeling nemen. De Claims afdeling kan zonder dit bewijs niet vaststellen dat uw pakket in ons netwerk is geweest en daarom zal uw claim worden afgewezen. In dit geval kunnen we in ieder geval wel de verzendkosten laten declareren. Dit verzoek kunt u indienen via ons web formulier. Deze vind u via onderstaande link:

www.dhlparcel.nl/nl/consument/restitutie-aanvragen

Nogmaals mijn excuses dat ik u op dit moment geen beter nieuws kan brengen. Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met andere woorden, de meneer van het DHL-punt heeft dus niet de waarheid gesproken, bewust of onbewust. Ik heb ook bij vele eerdere, normale retouren bij hem nog nooit een papieren of digitale afgiftebewijs gehad, dus het is niet zomaar vergeten. Blijkbaar heb ik tot nu toe geluk gehad, want zoals @Mother_lepard eerder in dit topic zei, de consument heeft geen poot om op te staan zonder afgiftebewijs, ook niet als de winkel het label verstrekt.

Tegelijkertijd is de reden waarom dit mis is gegaan ook omdat ik een QR-code heb gebruikt, waar een normaal label dit probleem nooit had gehad. En ook niet als de meneer het gewoon goed had gedaan, maar dat risico ga ik sowieso niet meer lopen. Voortaan weer gewoon met PostNL, waar mogelijk.

Het meest vervelende hieraan is dat ze hun DHL-punt blijkbaar niet als hun verantwoordelijkheid zien. Zij gaan nu misschien eens een keer met die man praten en hij zal overal ja op zeggen, en ik zit ondertussen nog steeds met een kostenpost van een paar honderd euro.

Het lukt me niet vandaag bij het pakketpunt langs te gaan, dus ik heb hem een mailtje gestuurd. Ik heb alleen een licht vermoeden dat hij ook niet zoveel zin heeft om camerabeelden af te staan waarop zichtbaar is dat hij zich niet aan de richtlijnen van DHL houdt.

Wijze lessen:
- Gebruik gewoon geen QR-code
- Ga niet weg zonder afgiftebewijs, hoe vaak de vertegenwoordiger van DHL ook zegt dat je die per mail krijgt
- Of verzend gewoon niet met DHL

• TMDC
  • Niet online
purplevendetta schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:05:
Het lukt me niet vandaag bij het pakketpunt langs te gaan, dus ik heb hem een mailtje gestuurd. Ik heb alleen een licht vermoeden dat hij ook niet zoveel zin heeft om camerabeelden af te staan waarop zichtbaar is dat hij zich niet aan de richtlijnen van DHL houdt.
Dat is misschien wel begrijpelijk. Echter... Je hebt in goed vertrouwen een pakket afgegeven die blijkbaar (?) nooit in de DHL-keten terecht is gekomen.

De nuclear option is om aangifte te doen van verduistering als de pakketmeneer bij het aangiftepunt niet mee wil werken.

Als de politie om camerabeelden gaat vragen is de medewerking misschien iets toeschietelijker...

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
TMDC schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:14:
[...]

Dat is misschien wel begrijpelijk. Echter... Je hebt in goed vertrouwen een pakket afgegeven die blijkbaar (?) nooit in de DHL-keten terecht is gekomen.

De nuclear option is om aangifte te doen van verduistering als de pakketmeneer bij het aangiftepunt niet mee wil werken.

Als de politie om camerabeelden gaat vragen is de medewerking misschien iets toeschietelijker...
Tegen de tijd dat de politie dit in behandeling neemt (waarschijnlijk nooit) zijn die videobeelden al 300x overschreven.

• TMDC
  • Niet online
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:29:
[...]
Tegen de tijd dat de politie dit in behandeling neemt (waarschijnlijk nooit) zijn die videobeelden al 300x overschreven.
Oh nou doe dan maar niet 8)7

• Joris748
Inmiddels heb ik weer een antwoord van DHL per mail, gelukkig sneller dan de vorige keer:

[...]

Met andere woorden, de meneer van het DHL-punt heeft dus niet de waarheid gesproken, bewust of onbewust. Ik heb ook bij vele eerdere, normale retouren bij hem nog nooit een papieren of digitale afgiftebewijs gehad, dus het is niet zomaar vergeten. Blijkbaar heb ik tot nu toe geluk gehad, want zoals @Mother_lepard eerder in dit topic zei, de consument heeft geen poot om op te staan zonder afgiftebewijs, ook niet als de winkel het label verstrekt.

Tegelijkertijd is de reden waarom dit mis is gegaan ook omdat ik een QR-code heb gebruikt, waar een normaal label dit probleem nooit had gehad. En ook niet als de meneer het gewoon goed had gedaan, maar dat risico ga ik sowieso niet meer lopen. Voortaan weer gewoon met PostNL, waar mogelijk.

Het meest vervelende hieraan is dat ze hun DHL-punt blijkbaar niet als hun verantwoordelijkheid zien. Zij gaan nu misschien eens een keer met die man praten en hij zal overal ja op zeggen, en ik zit ondertussen nog steeds met een kostenpost van een paar honderd euro.

Wijze lessen:
- Gebruik gewoon geen QR-code
- Ga niet weg zonder afgiftebewijs, hoe vaak de vertegenwoordiger van DHL ook zegt dat je die per mail krijgt
- Of verzend gewoon niet met DHL
Zo maakt DHL zich er wel heel gemakkelijk vanaf. DHL vindt/voelt zich niet verantwoordelijk voor wat er op het DHL-pakketpunt gebeurt. :(

• Mother_lepard
Joris748 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:35:
[...]

Zo maakt DHL zich er wel heel gemakkelijk vanaf. DHL vindt/voelt zich niet verantwoordelijk voor wat er op het DHL-pakketpunt gebeurt. :(
Wat had DHL in jouw ogen anders kunnen doen in dit geval?

• Joris748
Mother_lepard schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:54:
[...]

Coulance voor TS. En het vervolgens intern regelen met het DHL pakketpunt.

TS is klant van DHL, niet van het pakketpunt.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 18:19

[...]

Vreemd, ik verstuur regelmatig pakketjes bij het DHL servicepunt hier en krijg ook nooit een fysieke bevestiging. De servicebalie-medewerker vraagt mij om een mailadres en stuurt daar de bevestiging heen.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb ook echt nog nooit een fysieke bevestiging op welk DHL punt dan ook gekregen, ze lezen altijd het emailadres op en that's it. Ik vul dat altijd zelf in bij het aanmaken van het label dus als daar iets misgaat is het mijn eigen schuld.

• purplevendetta
TMDC schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:14:
[...]

Als er al een camera hangt, uiteraard. Maar de aangifte is wel last resort voor mij.
Joris748 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:35:
[...]

Dat vind ik dus ook.
Mother_lepard schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:54:
[...]

Natuurlijk snap ik dat DHL bewijs wil. Maar echt moeite hebben ze er niet in gestoken. Ze hebben een onderzoek gestart, daarvoor moest ik allerlei gegevens opsturen, inclusief het adres en de gegevens van het pakketpunt waar ik hem heb ingeleverd. Na 6 dagen krijg ik een mail dat ze geen verzending bij de QR-code konden vinden.

Mijn partner werkt in een winkel die ook een PostNL-punt is. Daarvan weet ik dat PostNL weleens belt om te vragen naar een pakket dat kwijt is. Omdat ik de gegevens van het DHL-punt moest opsturen, dacht ik dat DHL daar ook wel een belletje naar zou doen. Toen ik hier navraag van deed bij het pakketpunt, wisten ze van niks.

Op de meeste vragen geven ze geen antwoord. Het bovenstaande mailtje is het eerste antwoord dat geen copy paste van een protocol is sinds ik contact opnam op 5 januari.

Er is best een hoop dat DHL anders kan doen, zelfs al nemen ze niet zomaar een claim aan.

Nu is het een beetje zo: "Heeft onze vertegenwoordiger jou geen afgiftebewijs gegeven? Foei, dat had hij wel moeten doen. Anyway, jammer joh, volgende keer zelf naar vragen".

Maar ze staan inderdaad juridisch vast in hun recht om dit te doen.
Knul schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:58:
[...]

Vreemd, ik verstuur regelmatig pakketjes bij het DHL servicepunt hier en krijg ook nooit een fysieke bevestiging. De servicebalie-medewerker vraagt mij om een mailadres en stuurt daar de bevestiging heen.
Ik dus ook nog niet eerder, maar er is mij ook nog nooit om een e-mailadres gevraagd door de medewerker van dit pakketpunt.
Frieda schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:36:
Ik heb ook echt nog nooit een fysieke bevestiging op welk DHL punt dan ook gekregen, ze lezen altijd het emailadres op en that's it. Ik vul dat altijd zelf in bij het aanmaken van het label dus als daar iets misgaat is het mijn eigen schuld.
De medewerker heeft in dit geval waarschijnlijk de afgifte nooit heeft bevestigd, want het mailadres bij het aanmaken van het label klopt. Daar heb ik ook mijn factuur en de QR-code op binnen gekregen.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:49
Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

DHL is in mijn ogen echt wel aansprakelijk. Als je bewijs kunt verzamelen dat het pakketpunt het pakket heeft aangenomen sta je sterk. Probeer dat dus in een mail of iets dergelijks vast te leggen.

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Maar even, je hebt het pakket dus ingeleverd (staat mogelijk ook op camera bij het DHL-punt) en DHL geeft ook toe dat er in het bestelproces iets mis is gegaan (niet koppelen QR met het label op de doos) en dat het DHL-punt een fout heeft gemaakt (geen fysiek bonnetje overhandigt).

Dan is het toch knip en klaar te bewijzen dat jij (1) het pakket hebt afgegeven aan DHL en (2) er sprake is van een fout aan de kant van DHL en dus bijbehorende aansprakelijkheid?

Ik kan ook inzien dat een bonnetje méér overtuigend bewijs vormt dat het pakket daadwerkelijk in het proces zit, maar met camerabeelden moet toch voldoende te bewijzen zijn dat het pakket is overhandigd aan DHL (of misschien zelfs in combinatie met een getuige als je het pakket niet alleen hebt weggebracht).

Ik zou dat communiceren aan DHL + de camerabeelden opvragen in het betreffende DHL punt. Desnoods per aangetekende brief, desnoods onder vermelding van art. 843a Rv.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Mr. Stom schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:28:
Maar even, je hebt het pakket dus ingeleverd (staat mogelijk ook op camera bij het DHL-punt) en DHL geeft ook toe dat er in het bestelproces iets mis is gegaan (niet koppelen QR met het label op de doos) en dat het DHL-punt een fout heeft gemaakt (geen fysiek bonnetje overhandigt).

Dan is het toch knip en klaar te bewijzen dat jij (1) het pakket hebt afgegeven aan DHL en (2) er sprake is van een fout aan de kant van DHL en dus bijbehorende aansprakelijkheid?

Ik kan ook inzien dat een bonnetje méér overtuigend bewijs vormt dat het pakket daadwerkelijk in het proces zit, maar met camerabeelden moet toch voldoende te bewijzen zijn dat het pakket is overhandigd aan DHL (of misschien zelfs in combinatie met een getuige als je het pakket niet alleen hebt weggebracht).

Ik zou dat communiceren aan DHL + de camerabeelden opvragen in het betreffende DHL punt. Desnoods per aangetekende brief.
Ik heb nog niet gezien waar DHL toegeeft dat er in het process iets mis is gegaan. Daarnaast doet DHL dus niet meer aan fysieke bonnetjes, maar per e-mail, dus ook daar heeft het DHL punt geen traceerbare fout gemaakt.

Alle bewijslast valt of staat bij de cameraopnames, waar ook weer meerdere problemen aan zitten:
-dikke kans dat ze niet overhandigd worden want er kunnen ook andere mensen op staan, GDPR issues.
-de kans dat je op de camerabeelden alle handeling kan zien EN kan zien dat het om het betreffende pakket gaat, zijn minimaal.

Ik kom soms wel 10x per week bij het pakketpunt met verschillende pakketten. Een opname van mij die een pakket inlevert is dus niet veel waard als bewijs.

• henri86
Anoniem: 472287 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:34:
[...]

Ik heb nog niet gezien waar DHL toegeeft dat er in het process iets mis is gegaan. Daarnaast doet DHL dus niet meer aan fysieke bonnetjes, maar per e-mail, dus ook daar heeft het DHL punt geen traceerbare fout gemaakt.
Als je niet zelf print, krijg je gewoon een fysiek bonnetje. De verzendlabels (barcodes) die DHL punten hebben liggen om aan de QR-codes te koppelen bestaan uit twee delen: een lang gedeelte voor op het pakket, en een vierkant gedeelte om aan de klant mee te geven waarop ook de 3S code vermeld staat. Daarnaast krijg je automatisch een e-mail op het adres dat je ingevuld hebt bij het aanmaken van de zending (of een ander als je dat laat wijzigen in de terminal).

[Voor 13% gewijzigd door henri86 op 24-01-2022 12:19]

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Anoniem: 472287 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:34:
[...]

Alle bewijslast valt of staat bij de cameraopnames, waar ook weer meerdere problemen aan zitten:
-dikke kans dat ze niet overhandigd worden want er kunnen ook andere mensen op staan, GDPR issues.
-de kans dat je op de camerabeelden alle handeling kan zien EN kan zien dat het om het betreffende pakket gaat, zijn minimaal.

Ik kom soms wel 10x per week bij het pakketpunt met verschillende pakketten. Een opname van mij die een pakket inlevert is dus niet veel waard als bewijs.
Even teruglezen in dit topic, daar staat een e-mail van DHL aan TS waarin ze het tegendeel van jouw verhaal bevestigen.

Ten aanzien van de camerabeelden en de opgeworpen issues:
- GDPR: prima, dan ontvangen wij geen mp4tje maar mag DHL zelf de beelden nakijken, en
- Het gaat ook niet om het zien van de handeling, het gaat om het bewijs dat TS het pakket heeft afgegeven. Dus: TS loopt naar binnen met doos, TS loopt naar buiten zonder doos.

Dat je daarna nog een discussie krijgt over de waarde in het pakket, welke vergoeding in euro's we het over hebben komt daarna. Zo zal dus niks bekend zijn rondom het gewicht van het pakket (euro per kilo is dus lastig) en ook de daadwerkelijke inhoud is niet te bewijzen.

Maar met een kluitje het riet in met 'pakketpunt gaf je inderdaad geen bonnetje, dat is deed meneer fout en zullen we hem op aanspreken. Maar zonder bonnetje krijg je niks' is te kort door de bocht. Dat is ook raar: in een mail de fout bevestigen en dan alsnog de schade afwijzen als gevolg van die eigen fout.

[Voor 3% gewijzigd door Mr. Stom op 24-01-2022 15:39]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +14Henk 'm!

• purplevendetta
20 januari kreeg ik de laatste mail van de klantenservice. Hier stond in dat het inderdaad waarschijnlijk mis was gegaan bij het koppelen tussen de QR-code en het verzendlabel. Er stond ook in dat ik een fysiek verzendbewijs had moeten krijgen, omdat het om een niet-voorgeplakt label ging.

Vervolgens werd er gezegd dat ze dit niet verder konden behandelen en dat ze me niet verder konden helpen. Wat ik nog kon doen was bezwaar maken bij een andere afdeling, maar ze zeiden me weinig kans van slagen te geven, maar dat ik dan binnen 5 werkdagen een bericht terug zou krijgen.

Ik zat dus even te twijfelen om hier nog moeite in te steken, maar ik heb dit op 31 januari toch gedaan. Een kleine tijdlijn en in heldere, maar beleefde taal aangegeven wat ik van dit proces vond. En vervolgens crickets...

Tot vandaag! Zojuist kreeg ik ineens een mail met de mededeling dat ze het erg vervelend vonden dat m'n pakket niet is aangekomen en dat de claim is toegekend. Dus uiteindelijk toch nog een happy ending.

Ik zal er in ieder geval voortaan goed op letten dat ik een fysiek verzendbewijs krijg, want dat scheelt een hoop ellende.
Pagina: 1

Let op:
Dit is geen DHL ervaringentopic, eigen ervairngen mogen achterwege blijven, gezien ze TS niet verder helpen met zijn probleem.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee