Schuifdeuren maken door platen te verbinden met deuvels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-06 22:52
In onze gang wil ik 2 deuren (naar de slaapkamer en badkamer) vervangen door schuifdeuren. Ik zit te denken om deze zelf te maken maar ik twijfel over mijn aanpak betreft het mogelijk kromtrekken van de deuren.

Ik zit te denken om 2 of 3 platen multiplex (welke weet ik nog niet) op maat te zagen en middels deuvels met elkaar te verbinden. Dit door de platen op elkaar te leggen en dan vervolgens gaten met een boorgeleider (voor rechte gaten) en vervolgens er deuvels inslaan. Om de deuvels niet te zien zodra de deuren worden geschilderd wil ik dan aan beiden kanten een klein beetje diepte overhouden (door de deuvels in het midden te slaan zegmaar). De boel vervolgens weer dichtsmeren met een 2-componenten houtplamuur.

Zou het op deze manier werken om schuifdeuren te maken die niet kromtrekken? De deuren worden natuurlijk aan beide kanten geschilderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:48
Wat voor dikte wil je bereiken? Bedenk ook dat het aardig zwaar wordt, multiplex is vrij gewichtig.

Er zijn overigens ook speciale multiplex deurplaten, voorzien van een aluminium kern om het kromtrekken tegen te gaan.

Waarom niet gewoon een paar boarddeuren pakken? Of spaanplaatgevulde deuren? Die heb ik wel eens aan rails gehangen, en dan heb je ook een schuifdeur :)

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:22
Wanneer het uitsluitend de deuvels zijn die de platen bij elkaar moeten houden dan heb ik daar een hard hoofd in. Je klemt namelijk niets, je maakt een losse verbinding tussen 2 willekeurige platen. Waarom lijm je ze niet op elkaar? Instrijken met lijm, platleggen, heel veel gewicht er op en een tijdje laten drogen. Lijkt mij iets simpeler.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Yaksa schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:27:
Wanneer het uitsluitend de deuvels zijn die de platen bij elkaar moeten houden dan heb ik daar een hard hoofd in. Je klemt namelijk niets, je maakt een losse verbinding tussen 2 willekeurige platen. Waarom lijm je ze niet op elkaar? Instrijken met lijm, platleggen, heel veel gewicht er op en een tijdje laten drogen. Lijkt mij iets simpeler.
Oh sorry, ik wilde inderdaad ook verlijmen. Had ik er niet bij gezet.

Dus de platen eerst op maat zagen, verlijmen, dan de deuvels erin en dan afwerken. Het idee van de deuvels is dat de platen dan niet meer krom kan trekken. Maar misschien hoeft dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
webber87 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:39:
[...]

Oh sorry, ik wilde inderdaad ook verlijmen. Had ik er niet bij gezet.

Dus de platen eerst op maat zagen, verlijmen, dan de deuvels erin en dan afwerken. Het idee van de deuvels is dat de platen dan niet meer krom kan trekken. Maar misschien hoeft dat ook niet.
waarom zouden die deuvels dat doen? maar als je toch gaat schilderen zou ik gewoon paar stompe deuren uit het rek pakken. is simpeler en waarschijnlijk netter dan lijmen, boren, plamuren schuren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Die deuvels doen helemaal niks meer als je zoveel verlijmd oppervlak hebt, ze zijn vooral handig en leuk voor het uitlijnen terwijl je het op elkaar klemt maar meer ook niet.

Ik zou eens nadenken over de suggestie van twain4me, al heb je misschien andere maten in je hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06 23:35

Roy

Hobbies?

Maar waarom platen op elkaar lijmen? Je kan toch ook gewoon een dikkere plaat multiplex kopen? Ik heb zelf wel eens een 25mm of 40mm dikke plaat gekocht. De 40mm wordt wel eens voor deuren gebruikt, trekt zeker niet krom, maar is belachelijk zwaar.

Ik heb zelf een schuifdeur gemaakt door twee grote vierkanten uit een 18mm multiplex plaat te zagen (zodat er een soort dikke rand over blijft) en die aan beide zijden beplakt met 12mm mdf. Ook dat ding is loeizwaar en trekt zeker niet krom.

Maar als je een standaard maat nodig hebt is zoals twain4me zegt het makkelijkst om gewoon een stompe deur te kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Roy op 17-01-2022 19:36 ]

Inderdaad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
Roy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:35:
Maar waarom platen op elkaar lijmen? Je kan toch ook gewoon een dikkere plaat multiplex kopen? Ik heb zelf wel eens een 25mm of 40mm dikke plaat gekocht. De 40mm wordt wel eens voor deuren gebruikt, trekt zeker niet krom, maar is belachelijk zwaar.

Ik heb zelf een schuifdeur gemaakt door twee grote vierkanten uit een 18mm multiplex plaat te zagen (zodat er een soort dikke rand over blijft) en die aan beide zijden beplakt met 12mm mdf. Ook dat ding is loeizwaar en trekt zeker niet krom.

Maar als je een standaard maat nodig hebt is zoals twain4me zegt het makkelijkst om gewoon een stompe deur te kopen.
Dank allen. Ik denk dat ik het advies van @twain4me ga aanhouden. Een stuk makkelijker. Fijn dank!
Pagina: 1