Hoe benodigde flow en drukval te berekenen Balance valves

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistijsen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-05 00:19
Ik ben bezig obv temperatuurmethode mijn verwarming in te regelen, maar t vraagt veel tijd.
Mijn installatie is voorzien van balanceer ventielen, misschien kan iemand me helpen de theoretische instellingen te bepalen, zodat ik vanaf daar verder kan inregelen?

Type ventielen: MMA ST10-50
Delta T over de installatie 20 graden, 40/20
Delta T over de vloer 5 graden 27/22

Ik heb tabellen die ik zou moeten aflezen op basis van benodigde flow en drukval.
Flow is neem ik aan te berekenen met afgifte vermogen en delta T?
Hoe de benodigde drukval te bepalen? 8)7

Vriendelijke groet Dennis

https://www.unimechkl.com...ng-Valve-STV-10-50-SE.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kySTDumLk7yDoqllr69gS9CmHTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3E1lM3S4fiZY2ZaVS5AnX1s.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe s2125-12 -400v SMOS40 BA-ST9040 2FE UKV120 EMK213

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistijsen
O ja, op basis van mijn eigen berekeningen denk ik op de volgende benodigde flow uit te komen:
IRA 1 = 1,0 m3/h
IRA 5 = 0,26m3/h
IRA 7 = 0,56 m3/h

Klopt dat? en hoe dan de drukval bepalen?
Moet IRA 1 zorgen dat de opvoerdruk van de vloerverwarmingspomp wordt weggeregeld?
De pomp staat op stand 3, constante druk en is een Wilo Yonos Para RS15/6-RKA

[ Voor 29% gewijzigd door dennistijsen op 17-01-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29
Normale rekenmethode was dacht ik als volgt:
- verliesberekening in elke ruimte bepaalt de warmtevraag
- type verwarmingstoestel (warmtepomp heeft lagere temperatuur nodig, gasketel wil je retour onder de 55° voor maximaal rendement) bepaalt aanvoertemperatuur.
- allerhande factoren (beschikbare plaats, types, ...) bepalen welke radiator/vloerverwarming er komt
- met verschil tussen nodige warmte van de ruimte, en geplaatste verwarmingstoestellen, kan je de inregeling ongeveer goed zetten.
- fijnregeling moet nog gebeuren om onvoorziene zaken in te regelen (vb badkamer heb je liever wat sneller warm dus meer flow; woonkamer heeft veel zoninstraling dus wat minder flow, ...)

De praktische methode is wat meer variabel, maar in grote lijnen:
- Vloerverwarming en radiatoren apart bekijken.
- Niet teveel dicht zetten!!!!!!
- Je mikt niet naar een bepaalde waarde van deltaT; je wil (over alle radiatoren) ongeveer dezelfde deltaT.
- Niet teveel dicht zetten!!!!!
- Waar het te koud is, wat open zetten; waar het vlot warm wordt kan je eventueel iets meer dicht zetten om meer flow te krijgen naar waar het te koud is.
- Het aanwarmen 's ochtends wil je meepikken op je radiatoren (als je met tijdsschema werkt), anders krijg je het moeilijk warm (bij aanwarmen heb je hogere temperaturen, dus meer vermogen uit je radiatoren; dan bij warm houden).

Waarom heb je trouwens 2 bypassen, eentje is genoeg. Let er zeker op dat die niet te snel open gaan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistijsen
Dank je.

Mijn ketel moduleert naar een delta T van 20 graden,
Beneden is volledig vloerverwarming boven ltv radiatoren.

Beneden zit de hoofdthermostaat, als die vraagt gaat de klep open en vervolgens de ketel aan.
De hal beneden is de enige slecht geïsoleerde ruimte, de radiator hier loopt altijd mee.
Boven zit een 2e thermostaat om evt bij te verwarmen met een radiator die altijd openstaat, zodat de thermostaat niet kan vragen terwijl de radiator dichtstaat. Boven loopt altijd mee met beneden, maar soms is er beneden geen warmtevraag en boven wel. Dus 2 radiatoren die altijd open staan en zo als bypass fungeren, niet omdat het moet maar omdat het kan.
De andere radiatoren boven hebben smart thermostatische kranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
OK, dat maakt het plaatje wat duidelijker. De problemen met combi radiatoren en vvw heb je vermeden door lagetemperatuur-radiatoren te gebruiken, dat is een zorg minder; wel zal je hogere flow nodig hebben voor zelfde vermogen.
Een vraag die wel wat blijft bij mij: wat is het probleem dat je wil oplossen (en waar je (dure?) balanceerventielen tegenaan gooit)? Wordt het overal snel genoeg warm, zijn er ruimtes die achterblijven, wil je rendement maximaliseren? Of is er eigenlijk geen probleem?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistijsen
Er zijn nauwelijks problemen, wil rendement en comfort maximaliseren.
De balanceerventielen gebruik ik dus om flow over de vv verdeler te reduceren (niet over de vloer, daar pomp ik volop rond).
Enige probleem dat ik ervaar zijn krimp en uitzet knallen in de badkamer radiatoren, wil eerst inregelen om uit te sluiten dat dit door een slechte inregeling komt.

En wat ik me wel nog afvraag bij het inregelen:
Mijn ketel wil altijd een delta T van 20 graden maken en regelt daar zijn toerental op, betekent dat dat ik mijn hele installatie op een delta T van 20 in moet regelen?
Wanneer ik mijn aanvoertemperatuur "maximaliseer" op 40 graden, maakt de ketel langzaam toch 48 als de retour 28 is. Deze delta T van de ketel is niet instelbaar zover ik kan achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Waarom je aanvoertemperatuur beperken?
Zeker omdat je met je inregelventielen de flow beperkt ga je zo hard het vermogen dat de ketel kan leveren beperken.
Het vermogen dat je ketel kan leveren wordt beperkt door de maximale temperatuur; maar die wordt sneller bereikt bij lagere flow.
Zolang de retourtemperatuur niet boven de 50° gaat, zit je op maximaal rendement van je ketel.

Wil je checken of een warmtepomp zou lukken, zet dan je CV pomp op maximaal (een warmtepomp wil verdeel flow op lage temperatuur, om zijn vermogen te kunnen leveren).

Pagina: 1