Toon posts:

Welke specs zijn van belang lightroom.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-02 13:40
Het gaat er om om korte "wachttijden" te hebben in lightroom naar de volgende foto.
Welke specs zijn daar voor belangrijk? Of is er een specifieke laptop voor?

Lightroom op Windows. Foto's bewerken is hoofdzaak, raw uit 5D mkiv

Budget the sky is the limit (liever niet te gek, is voor mijn dochter) ;)

Laptop zal niet vaak uit huis komen

Geen voorkeur kwa merk

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Beste antwoord (via hrt op 21-01-2022 13:34)

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:07

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

hrt schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:57:
Het gaat er om om korte "wachttijden" te hebben in lightroom naar de volgende foto.
In de 'E' mode bekijk je de snelle thumbnails en in de 'D' mode de echte files.
Daarom bij zoeken naar foto's altijd in E mode doen. En pas als je een foto gaat bewerken naar de D mode.
Jouw wachttijden zijn voornamelijk SSD lezen, dus die moet groot en snel zijn.

Zelf heb ik een desktop voor PS/LR. De foto's staan op gewone harddisk en de thumbnails en LR-cache op een speciale SSD (dus los van de SSD voor windows).

deepin linux addict

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zoiets?

Ik heb geen idee wat een "korte" wachttijd is. De ene persoon vindt 0.1s te lang. De andere 2 minuten. En over welke viewport of onderdeel van Lightroom gaat het dan?

Voor veel leeswerk (inladen) van data ben je het best af met een NVME-SSD met hoge IOPS; maar meten is weten dus ik zou eerst eens bekijken waar je nu tegenaan loopt; wie weet is je RAM te klein of je pagefile te traag; dan hangt alles in sequence rustig op...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-02 13:40
Deze vragen doen mij duizelen...
Ik weet dat ze met lightroom werkt en ze zou het fijn vinden als het allemaal wat vlotter ging.
Het verhaal met inlezen kan ik begrijpen.
Ze "moet" gewoon een nieuwe laptop, huidige is al een beetje gedateerd.

En ja ik moet eerst onderzoek doen, maar heb geen idee waar te beginnen.

[Voor 13% gewijzigd door hrt op 17-01-2022 15:05]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Laat ik een voorzetje geven; letterlijk...

- wat mag het kosten
- is Windows verplicht of is er ook een idee / ervaring met Mac?
- welke schermgrootte is de wens / extra wens / supergrote wens?
- zijn er externe schermen nodig / mogelijk aansluitbaar?
- hoe kleur-echt moet het scherm zijn?
- hoeveel foto's zitten er in een project / folder / groep?
- over hoeveel data gaat het dus per project / folder / groep?

Ik keek even snel en kwam https://www.techradar.com...hoto-editing-in-photoshop tegen en dan zit je rap tegen de 2000 Euro aan. Voor dat geld heb je als alternatief ook best een goede desktop / all-in-one.

Wat is de reden / eis voor een laptop?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

hrt schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:57:
In de 'E' mode bekijk je de snelle thumbnails en in de 'D' mode de echte files.
Daarom bij zoeken naar foto's altijd in E mode doen. En pas als je een foto gaat bewerken naar de D mode.
Jouw wachttijden zijn voornamelijk SSD lezen, dus die moet groot en snel zijn.

Zelf heb ik een desktop voor PS/LR. De foto's staan op gewone harddisk en de thumbnails en LR-cache op een speciale SSD (dus los van de SSD voor windows).

deepin linux addict

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Oh ja, het is standaard bij vragen over een PS/LR systeem dat er dan iemand reageert met de aanbevelingen van Puget. Maar die kan je maar beter negeren omdat Puget aanbevelingen voor power users zijn.

deepin linux addict

• Annie1980
  • Laatst online: 23-12-2022
Je kan een kijken bij cool blue daar kan je selecteren voor fotos, videos.
Maar 1 tip, kleurechtheid van de scherm is heel belangrijkste dus een IPS paneel, daarnaast in ieder geval hoge resolutie 1920x1080 maar liefst 4k. Ofwel een gaming systeem daar kwam ik destijds op uit (3jaar terug 1500 euro).
Werkgeheugen is ook belangrijk want lightroom slurpt nogal veel en anders wordt het traag.

Verder ben ik niet helemaal meer op de hoogte. Maar kleurechtheid is echt wel heeeeeel belangrijkste.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee