Raamgreep slotje kapot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:17

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Toen ik gisteren het raam op slot deed had ik ineens het halve slot in mijn handen. Binnenin was het finaal doormidden afgebroken.

Raam zit nu permanent op slot. Niet handig.

Geen paniek, ik schroef hem los, even het type opzoeken en haal een ander bij de Gamma of online.
Maar ik kan hem niet loshalen. Nergens is een schroefje o.i.d. te vinden op de greep.

Hoe kan ik deze losmaken? Heeft iemand een tip voor me?

De kunststofboer die het raam heeft geplaatst is een laatste optie. Het was geen succes: van twee ramen de draairichting omgedraaid, linoleum kapot en de muur (niet eens de muur van het raam) vol pur/lijm... Daar heb ik nu geen goede relatie meer mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvCoTR24_K7DsZoolSeOcvHw2BE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHiBFc0HgoIj2FhsG24wpMIL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XC9SBJCx-n9UDwWwMmKCy4Eynv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4cW8gkB902IOztuFXhsOwVKA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMAb3LN0XsUzNhUI8LfYT9K6U5A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTFXggfjCOXARtzF0zHNN2l7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYRGuD7JKtNa-2iUuTZ7ksqKKFU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1oQEi3HHd9JGocJQ7OqD71d.jpg?f=fotoalbum_tile

"What do you get if you multiply six by nine..."

Beste antwoord (via Punkrocker op 17-01-2022 15:31)

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
lange dunne platbek tang proberen het slot open te draaien. er moeten schroeven zijn om het slot te verwijderen, maar wellicht aan de andere zijde nu nit bereikbaar door het dichtzitten raam
het was niet vastgevroren oid?
Beetje wd40 inspuiten voor te draaien kan ook geen kwaad in dit soort gevallen

[ Voor 22% gewijzigd door Silent7 op 17-01-2022 14:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
lange dunne platbek tang proberen het slot open te draaien. er moeten schroeven zijn om het slot te verwijderen, maar wellicht aan de andere zijde nu nit bereikbaar door het dichtzitten raam

[ Voor 22% gewijzigd door Silent7 op 17-01-2022 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Laatst online: 06-05 23:25
De schroeven voor demontage zitten verstopt achter het plaatje waar de hendel op zit.

Als de hendel gedraaid is zodat het raam open kan kun je het plaatje opzij draaien en bij de schroeven.

Je zal dus inderdaad moeten proberen om het slot te ontgrendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-05 16:32
Ik zou het slotje gewoon weer even terug erin schuiven, en het slot omdraaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Silent7 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:40:
Was niet vastgevroren. Slot liep al enige tijd niet lekker meer. Ik heb ooit begrepen dat een slot beter met syliconen kan inspuiten dan met WD40?

Het was even pielen met een tangetje. Ik heb niet het ideee dat i was vast had maar na wat gedraai in het slotgat kan ik nu het raam weer openen! Bedankt!

En zie ik ook de schroeven zitten om hem los te draaien. _/-\o_

Met twee linker handen is het lastig klussen. Gelukkig is me dit gelukt. Als niet klusser een simpele oplossing bedenkt valt nog niet mee zoals je ziet :+
Remcoder schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:42:
De schroeven voor demontage zitten verstopt achter het plaatje waar de hendel op zit.

Als de hendel gedraaid is zodat het raam open kan kun je het plaatje opzij draaien en bij de schroeven.

Je zal dus inderdaad moeten proberen om het slot te ontgrendelen.
Klopt. Nu ik de hendel weer los heb gekregen zie ik de schroeven zitten. Thnx.
WEBGAMING schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:54:
Ik zou het slotje gewoon weer even terug erin schuiven, en het slot omdraaien.
Dat ging helaas niet. Breuklijn was waarschijnlijk te glad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:53
[b]Punkrocker schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:35:

De kunststofboer die het raam heeft geplaatst is een laatste optie. Het was geen succes: van twee ramen de draairichting omgedraaid, linoleum kapot en de muur (niet eens de muur van het raam) vol pur/lijm... Daar heb ik nu geen goede relatie meer mee.
#Hoedan 8)7

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Awesome!
WD40 is om dingen net dat tikkie losser te krijgen, het is geen smeermiddel maar meer een schoonmaker en losmaker en als dat gedaan is siliconespray oid als echte bescherming (hangt van de toepassing af)

linkerhanden klusser, heheh, ik garandeer je dat als je er een nieuw slot op gezet hebt je weet hoe dat werkt je op dit punt gewoon rechterhand klusser bent.
Wat mij altijd helpt (en door geld gebrek repareer ik alles zelf tot het half uit elkaar halen van onze diesel motor, remmen, en de 15 jaar oude auto weer door de zware Franse keuring krijgen tot koelkast demonteren en hem weer werkend krijgen) is te beseffen dat alle fabrikanten het er zo mooi mogelijk uit willen laten zien, maar dat er altijd een stap in de productie is waar het zo gemakkelijk mogelijk is gemaakt alles in elkaar te zetten, dus het zoeken naar de goede ingang in welk product dan ook kan net zo lang duren als het schoonmaken en oplossen problemen.
Een handige techneut vriend zei me eens, het meerendeel van problemen oplossen is goed schoonmaken.
Die twee dingen in het achterhoofd maakt dat een hele hoop zelf gedaan kan worden. Rustig kijken, ff denken en als het echt lastig is, foto's maken hoe het hoort te zitten en je komt zo ongelofelijk ver als het mechanisch is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Lompheid?

Draairichting was nog het minste erge. Twee raampjes op twee kamers verwisselt. Dat was nog redelijk simpel op te lossen maar die schade dus niet.

Pagina: 1