Toon posts:

Is de pc te gebruiken als mediaspeler voor Dolby Vision?

Pagina: 1
Acties:

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 06-01 00:19
Goedendag,
Ik heb sinds kort een LG CX oled tv, voor het eerst HDR en Dolby Vision content kunnen bekijken, en wil graag meer van dit moois kunnen bekijken via de pc/tv maar dan van betere kwaliteit als dat van een streamingdienst.

Mijn setup nu is:
-LG CX
-PC - i7 7700 16gig win10
-RTX 3080TI
-Hdmi 2.1 kabel

In windows heb ik in de menu settings HDR op aan staan.
Ook in mijn tv setting staat HDM1 op HDR.
Als ik mijn pc aan zet springt ook m'n tv over op HDR.
Met games werkt HDR ook prima,als ik deze setting aanzet ingame dan geeft de tv dit ook meteen aan.
Tot zo ver lijkt alles goed te gaan.

Echter HDR content wat ik via YouTube bekijk via de browser lijkt niet herkent te worden door de tv als HDR.
Hetzelfde geldt voor HDR films of Dolby Vision films die ik afspeel op de pc, ze lijken niet herkent te worden als HDR content door de tv.
Als mediaplayer gebruik ik de player van windows zelf, Mediaplayer classic en VLC player.

Na wat zoekwerk op YouTube en Google waarom het niet lukt kom ik er helaas nog steeds niet uit.
Nu mijn vraag, is het überhaupt wel mogelijk om de pc als afspeelbron te gebruiken voor Dolby Vision of HDR films?
En als dit kan, wat doe ik hier niet goed?

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-01 16:38
Welke media speler gebruik je op je pc..?
Uitbreidingen voor HEVC-video uit de windows store eropgezet?

[Voor 43% gewijzigd door Theodor op 17-01-2022 18:15]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:05

Umbrah

The Incredible MapMan

Welke GPU heb je? En welke media player/browser? Heb je deze extensie al?: https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab

• Pindakaasman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-12-2022
Misschien geen reactie op je vraag, maar ik ben zelf ook aan het rommelen geweest en gebruik smartshare op mijn PC, dit is een share app van LG, ik gebruik de player die LG standaard op de TV aanbied. werkt perfect.
Met VLC op mijn laptop die ik via HDMI aan mijn versterker hing snapte de TV het vaak net niet helemaal.

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Ben er ook mee bezig geweest (intel nuc en laptop). Het is niet makkelijk. Je krijgt het niet zomaar 123 aan de praat. Zoals voorgaande posters al aangeven, je moet met een plug-in werken, en je videokaart moet HDR ondersteunen. En dan hebben we het over hdr en niet dolby vision.

Mijn tip: wacht op een goede build van windows 11 (bugs eruit en HDR goed geïmplementeerd),

(of anders nvidia shield)

• melly
Bedankt voor de reacties.
Om even te reageren op de vragen.

Ja, volgens mij heb ik een codec uit win store er op gezet.
Met het gebruik van de Windows player zelf werd hier om gevraagd. Moest ik overigens 1 euro voor betalen.
Is er een manier om te kijken of ik idd de juiste codec er op heb staan?

Als GPU heb ik de 3080TI...
Als mediaplayer heb ik er een aantal geprobeerd.
VLC, MP classic (die geeft heel lelijk beeld), de player van windows zelf

Edit:even gekeken welke codec ik gekocht heb en hij heet "uitbreiding voor HEVC-video"

[Voor 8% gewijzigd door melly op 17-01-2022 19:26]

• melly
Jackie Moon schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:29:
Ben er ook mee bezig geweest (intel nuc en laptop). Het is niet makkelijk. Je krijgt het niet zomaar 123 aan de praat. Zoals voorgaande posters al aangeven, je moet met een plug-in werken, en je videokaart moet HDR ondersteunen. En dan hebben we het over hdr en niet dolby vision.

Mijn tip: wacht op een goede build van windows 11 (bugs eruit en HDR goed geïmplementeerd),

(of anders nvidia shield)
Nouja, als het met de pc niet kan, dan zou dit idd mijn vervolg vraag zijn.
Hoe kan ik wel mijn Dolby Vision en HDR films bekijken.
Daar heb ik ook op gezocht en ook hier is het lastig om een duidelijk antwoord te vinden.
Er komen ten eerste een hoop termen en afkortingen voorbij die mij geheel nieuw zijn.
En ook is de informatie nooit echt heel duidelijk met wat nu de beste keuze is.
Nvidia shield heb ik wel al een paar keer voorbij horen komen, maar speelt deze player dan echte alle HDR content af?
Want dit is wat ik bij elke mediaplayer lijk te horen, geweldig met het ene..maar niet compatible met het ander.

• melly
Pindakaasman schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:18:
Misschien geen reactie op je vraag, maar ik ben zelf ook aan het rommelen geweest en gebruik smartshare op mijn PC, dit is een share app van LG, ik gebruik de player die LG standaard op de TV aanbied. werkt perfect.
Met VLC op mijn laptop die ik via HDMI aan mijn versterker hing snapte de TV het vaak net niet helemaal.
Kan het kloppen dat je hier 5 euro voor moet betalen in de window store?
Even checken of ik de juiste heb.
Prima voorstel trouwens, want als dit werkt ben ik gered

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Je moet hdr aanzetten in windows 10.

• Pindakaasman
melly schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:30:
[...]

Kan het kloppen dat je hier 5 euro voor moet betalen in de window store?
Even checken of ik de juiste heb.
Prima voorstel trouwens, want als dit werkt ben ik gered
Volgens mij zou dit gewoon gratis moeten zijn, je kan ook een smb share gebruiken, maar ik dacht, ik probeer het gewoon, en het werkt prima.

• Theodor
Was gratis kost nu 99 eurocent....

• melly
Dank, maar deze "Windows HDR color" staat idd al aan in Windows

Ik heb de goede smart-share app gevonden, en idd was deze gratis (ik zocht in Windows store)
Het lijkt een oplossing te kunnen bieden, want als ik met de mediaplayer van de tv zelf de content van de pc af stream springt mijn tv idd in de HDR mode. So far so good.
Echter toegevoegde subs worden niet getoond, en ook niet alle audio sporen zijn te kiezen.
Zijn deze twee punten op te lossen dan is de Smartshare app voor mij een perfecte oplossing.
Lukt dit niet dan hoop ik dat het gaat lukken met de pc (tips zijn nog steeds welkom) of anders een goede tip welke externe Mediaplayer overweg kan met alle HDR content.
Hoorde al Nvidia shield voorbij komen bv

• Pindakaasman
Theodor schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:52:
Was gratis kost nu 99 eurocent....
Boeven, koop je eerst een TV, moet je ook nog voor hun lelijke interface software betalen.
Bovendien als er al veel files staan moet je soms refreshen via een menu setting voordat hij je laatst bijgeplaatste bestand kan vinden.

Maar als je er aan gewend bent, het werk wel gewoon, en als je niet weet hoe filesharing werkt, is het een uitkomst.

• Theodor
melly schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 07:12:
Dank, maar deze "Windows HDR color" staat idd al aan in Windows

Ik heb de goede smart-share app gevonden, en idd was deze gratis (ik zocht in Windows store)
Het lijkt een oplossing te kunnen bieden, want als ik met de mediaplayer van de tv zelf de content van de pc af stream springt mijn tv idd in de HDR mode. So far so good.
Echter toegevoegde subs worden niet getoond, en ook niet alle audio sporen zijn te kiezen.
Zijn deze twee punten op te lossen dan is de Smartshare app voor mij een perfecte oplossing.
Lukt dit niet dan hoop ik dat het gaat lukken met de pc (tips zijn nog steeds welkom) of anders een goede tip welke externe Mediaplayer overweg kan met alle HDR content.
Hoorde al Nvidia shield voorbij komen bv
Is Plex geen optie?

• melly
Ik ben mij zo aan het inlezen nu na wat een oplossing kan zijn. Wordt overladen met allemaal nieuwe termen, problemen, beperkingen, andere opties, etc
Voor mij is dit een geheel nieuwe topic en het duizelt mij van de informatie 😄
Als iemand mij een beetje de goede richting op kan duwen richting een werkende optie, dan hoor ik dit graag.

[Voor 5% gewijzigd door melly op 18-01-2022 11:15]

• Theodor
Gewoon eens een film 4k hdr afspelen op een usb stick op de tv en kijken of dat wel werkt...

• melly
Toevallig net gedaan.
Deed het prima.
Toegevoegde srt file wordt ook herkent (even uitzoeken wat nu de reden is dat het nu wel lukt)
Alleen niet alle audiosporen worden herkent.
Denk ook niet dat hier een kant en klare oplossing voor is.
Zal dan denk ik met MKVtoolNix het audiospoor wat ik nodig hebben moeten omzetten naar normaal stereo.

[Voor 3% gewijzigd door melly op 18-01-2022 17:54]

• Theodor
Las dat je tv geen dts doet,en MKVtoolnix kan geen audio omzetten naar stereo,wel weghalen als er bijv dts en ac3 inzit.
Geluid omzetten doe ik met AudioConverter....
https://www.videohelp.com...opCorn-MKV-AudioConverter

wel oud maar werkt nog steeds..

[Voor 38% gewijzigd door Theodor op 18-01-2022 18:28]

• melly
Dank, ik ga dit proberen. Goede tip
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee