Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-02-2023
Zelf geassembleerd systeem (onderdelen donderdag 13 januari 2022 van verschillende leveranciers nieuw ontvangen) werkt goed, loopt niet vast en dergelijke maar na afsluiten blijft deze opnieuw opstarten. Ik heb uren lang gegamed zonder problemen. Ik kan de computer vanuit Windows en via de Powerknop gewoon afsluiten. Echter de computer gaat dan 1 seconde uit maar start dan direct weer op. Iedere keer weer. Hij kan alleen uit door stroom uit te zetten.

Ik heb de tips op diverse Forums en Youtube filmpjes opgevolgd, maar allemaal zonder resultaat. Ik heb zo ook een mooie lijst gevonden met zaken die je kunt aanpassen in Windows 10 (zoekopdracht "pc keeps restarting after shutdown"). Maar ook die aanpassingen hebben geen oplossing geboden. Is het wel Windows vraag ik mij dan af?

Moederbord BIOS geupdate, helaas hielp dat ook niet. Ook heb ik nogmaals alle stekkertjes nagelopen en die zitten allemaal goed. Toen ben ik per ongeluk vergeten de stroomkabel op de grafische kaart aan te sluiten. En toen opeens kon ik de PC normaal afsluiten. Advies op forums is om de GPU / grafische kaart op een ander moederbord te zetten. Maar ik heb natuurlijk geen ander moederbord liggen hier. Daarbij, wat zegt dat wanneer die andere PC bijvoorbeeld wel goed afsluit? Is het de combinatie tussen dit Gigabyt moederbord en de MSI GPU? Of zoek ik het teveel in de GPU, is het de power? Is het een geheugen ding? Ik heb echt geen idee. Wat kan ik nog proberen om het probleem verder te onderzoeken?

Alvast super bedankt voor de hulp _/-\o_ .... want ik zit echt een beetje vast 8)7

Configuratie:
CPU: Intel Core i5-11500 2.7GHz / 4.6GHz, 12MB, S1200
CPU Cooler: be quiet! Pure Rock Slim 2
Moederbord: Gigabyte Z590 D
GPU: MSI Radeon RX 6600 MECH 2X 8G Videokaart
Memory: AEGIS 32GB(2x16GB) 3000MHz CL16
SSD: Kingston A2000 1TB Nvme
Kast: Sharkoon RGB Slider, ATX, T.G., Zwart
Voeding: Corsair RM650 PSU / PC
Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:10
Probeer of het juist werkt zonder dat de power en reset connectors aangesloten zijn.

Moederbord BIOS up to date?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sylentic
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-01 14:47
Gebruik je een netwerk kabel? Controleer dan of Wake up on LAN aan staat.

Deze setting kan je normaal in je BIOS vinden. Anders in Windows zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:07
Maak eens foto’s vsn je moederbord met alle aansluitingen. Laatste bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
Uszka schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:22:
Probeer of het juist werkt zonder dat de power en reset connectors aangesloten zijn.

Moederbord BIOS up to date?
Bedankt voor de suggestie. Maar hoe start ik de PC dan zonder de aan-uit knop? Of aan zetten en dan de kabel verwijderen? Ja BIOS heeft meest recente versie, F6 in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
Sylentic schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:39:
Gebruik je een netwerk kabel? Controleer dan of Wake up on LAN aan staat.

Deze setting kan je normaal in je BIOS vinden. Anders in Windows zelf.
Bedankt voor het meedenken! Ik heb deze instelling in Windows aangepast. Ook heb ik een test gedaan waarbij ik alle kabels (muv stroom) heb verwijderd. Maar ook dan start hij weer opnieuw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
manzonderdas schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:11:
Oké ga ik doen. Ik zal ze hier plaatsen. Ja laatste bios, F6 in het geval van de Z590 D (rev. 1.0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Alles uit je moederbord trekken, behalve de stroomvoorzieningen. Dus geen HDD`s etc erin.
1 Bank geheugen de rest eruit. Alleen graka / toetsenbord aansluiten. Bios reset uitvoeren (jumper / knop).
Dan aanzetten.

Lukt het nog niet, andere geheugenbank proberen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-05 16:45
Toevallig een zelfde gevalletje aan de hand gehad afgelopen week. Een gevoed USB apparaat bleek vlak voor het daadwerkelijk uitschakelen een pulsje te geven waardoor de PC weer aansprong, en weer vrolijk ging booten.

De "oplossing" was om Wake from USB uit te zetten, hoewel het hier dus niet om een sleep modus ging maar om een shutdown. Raar maar waar!

[ Voor 4% gewijzigd door Blaffeh op 17-01-2022 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:41

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

dutchfoxy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:06:
Toen ben ik per ongeluk vergeten de stroomkabel op de grafische kaart aan te sluiten. En toen opeens kon ik de PC normaal afsluiten.
Wat staat er in de windows logs op de tijd van herstarten?
herstart de pc automatisch bij een blue screen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
dutchfoxy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:23:
[...]

Bedankt voor de suggestie. Maar hoe start ik de PC dan zonder de aan-uit knop?
Schroevendraaier tegen de pwr_on pinnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
arbraxas schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:27:
Alles uit je moederbord trekken, behalve de stroomvoorzieningen. Dus geen HDD`s etc erin.
1 Bank geheugen de rest eruit. Alleen graka / toetsenbord aansluiten. Bios reset uitvoeren (jumper / knop).
Dan aanzetten.

Ja kan ik ook doen. Vraagje: alles behalve de grafische kaart? Want met de GPU zonder stroom sloot de PC goed af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
Uszka schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:14:
[...]

Schroevendraaier tegen de pwr_on pinnen
Ah zo.... oei, met schroevendraaier? Aaaah spannend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
Blaffeh schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:28:
Toevallig een zelfde gevalletje aan de hand gehad afgelopen week. Een gevoed USB apparaat bleek vlak voor het daadwerkelijk uitschakelen een pulsje te geven waardoor de PC weer aansprong, en weer vrolijk ging booten.

De "oplossing" was om Wake from USB uit te zetten, hoewel het hier dus niet om een sleep modus ging maar om een shutdown. Raar maar waar!
Hallo Blaffeh, bedankt voor deze tip. Hoopte ook echt dat dit het was. Maar ik heb het uitgezet, helaas zonder het gewenste effect. Blij dat het voor jou wel de oplossing was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Gebruik je een USB hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
manzonderdas schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:11:
Hierbij de foto's. LET OP:
A> 1 foto toont de lege Pins op het moederbord, dus voordat ik de stekkertjes er op gezet heb. Zie je iets wat ik niet goed heb gedaan misschien?
B> 2 zeer gelijke foto's, echter 1 toont rode LED op moederbord wegens ontbreken bootschijf, de andere foto toont rode LED toen de VGA ontbrak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odZ_LkXLRyfy1BIKoYJThUP6iJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNS1sO6tchdWoyWA2s2KWbAN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_eufBbyK0fgZ4NzQyFTCifu7OE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVSdUdNxjhrwt3SObaAIQZH2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNKh6RuCZ23bjwMSWhqJduKdbis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J08gegt03nxVy3azsxmxvipz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Bot2lQLsdTSZty8f4ecgeBBwVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jpxn1fgEBz1FRoAW4SJyQgKn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-lvTE63w3wjz3KKGWWgSiKbVj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTErKezCiTSdvDttOAG6vuXm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naKMzVeSVsGJc6JGf1WG_VKzoOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNYpUaF7iJbdZBujO5o08KTS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHnrltoOEYs__IUpPw6SRUf8F-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5chyWuNupWyvaFsewO6ldJm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8UIEqlJrWMNDVYV2ih4YAiJroM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i96ZjSOW9FzFgTdvWRF69oIY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0AgELvQL8kn-MSTQ_0mgfmmXW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iM7Q39WxT4jp9PAm7inw0URZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door dutchfoxy op 17-01-2022 20:15 . Reden: extra toelichting 2 soortgelijke foto's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
Nee. De enige aansluitingen zijn de muis en het toetsenbord. Wel heb ik natuurlijk de kast / case aangesloten op de USB poort van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
arbraxas schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:27:
Dan aanzetten.

Oké, dit heb ik gedaan. Kreeg ook een melding "BIOS was reset". Maar ook zonder SSD (Nvme) ging de PC na het uitzetten gewoon weer opnieuw aan. Alleen wanneer ik zonder de Grafische Kaart de PC uitzet dan blijft hij ook echt uit. Ik begrijp er niets van!? |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
Moederbord lijkt erg dicht op de moederbord tray te liggen. Zitten er spacers tussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:29

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Quick boot wil gek genoeg ook wel eens roet in het eten gooien. Zet dat anders uit mocht dat aan staan.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-05 09:01
Dat probleem heb ik met mijn laptop gehad.
Dit was toen de oplossing: https://answers.microsoft...b7-40bb-b4b1-f0c1d62799eb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
Uszka schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:20:
Moederbord lijkt erg dicht op de moederbord tray te liggen. Zitten er spacers tussen?
Ja die zaten op de kast zelf. Wat is een goede afstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
De spacers die bij de kast geleverd worden.
Als ik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oj6fyjf0KLKqv1xVZ9UvwwrJxZ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6HEWakCFA29zVXBAnlLaybO7.png?f=user_large
zie dan betwijfel ik of daar een spacer tussen zit.

Heb je het systeem buiten de kast getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
Uszka schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:53:
[...]

De spacers die bij de kast geleverd worden.
Als ik
[Afbeelding]
zie dan betwijfel ik of daar een spacer tussen zit.

Heb je het systeem buiten de kast getest?
Hier een foto van de Sharkoon RGB Slider.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyoC9SqvX0ifeRoJSyyEEQTN1bs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u1RkANxMV9qhnC6AAzw7gWZI.png?f=fotoalbum_large

Ook te zien in deze video:

Maar het moederbord buiten de kast testen is zeker het proberen waard. Maar hoe zet ik het moederbord dan vast? Niet de bedoeling om hem los op tafel te laten liggen denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchfoxy
Grove den schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:22:
Dat probleem heb ik met mijn laptop gehad.
Dit was toen de oplossing: https://answers.microsoft...b7-40bb-b4b1-f0c1d62799eb
Ja die staat uit bij mij. Dit heeft helaas niet geholpen :'( Maar bedankt voor het meedenken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
dutchfoxy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:40:
Niet de bedoeling om hem los op tafel te laten liggen denk ik?
Op de doos van het moederbord leggen. Kan gewoon los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
tweakduke schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:20:
Quick boot wil gek genoeg ook wel eens roet in het eten gooien. Zet dat anders uit mocht dat aan staan.
In de BIOS gekeken. Die stond uit, even aangezet. Dan start hij inderdaad een stuk sneller op. Maar uitzetten zorgt weer voor een herstart. Toen in de BIOS weer uitgezet, maar helaas nog steeds blijft hij herstarten. Wat kan het toch zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:12
Volgens mij heb je geen spacers tussen je case en je moederbord zitten? Maak je niet gewoon kortsluiting momenteel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
Uszka schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:41:
[...]

Oké, ga ik dat proberen. Daar gaat mijn kabelmanagement :*) Grapje. Wil dit graag oplossen! Bedankt voor het volhouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
lolgast schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:45:
Volgens mij heb je geen spacers tussen je case en je moederbord zitten? Maak je niet gewoon kortsluiting momenteel?
Is dit onvoldoende (zie foto)? Een paar millimeter denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyoC9SqvX0ifeRoJSyyEEQTN1bs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u1RkANxMV9qhnC6AAzw7gWZI.png?f=fotoalbum_large

Maar zou kunnen hoor. Kan alles dan goed werken behalve het afsluiten? Ik ga het moederbord ook even testen buiten de Case op aanraden van jullie. Dan kunnen we de case/kast uitsluiten (of niet). Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:12
@dutchfoxy Gebaseerd op jouw foto's betwijfel ik of die spacers er daadwerkelijk tussenzitten. Maar de flits geeft misschien een vertekend beeld.

Je weet zeker dat die spacers er tussenzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvoutig
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-04 08:23
Start je PC eens in veilige modus en sluit 'm dan eens af. Blijft hij dan wel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
lolgast schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:53:
@dutchfoxy Gebaseerd op jouw foto's betwijfel ik of die spacers er daadwerkelijk tussenzitten. Maar de flits geeft misschien een vertekend beeld.

Je weet zeker dat die spacers er tussenzitten?
Ja je hebt gelijk. Ik zag in een tutorial video dat sommige Cases zelf al spacers hebben verwerkt in de kast. Omdat ik inderdaad verhogingen in de Sharkoon kast zag (zie foto binnenkant kast), nam ik aan dat dit dus in mijn geval ook zo was. In het zakje met schroefjes zitten ook maar 3 spacer-schroefjes.

Maar ik ga het moederbord ook testen op de doos, uit de case dus. Dan weten we of het te maken heeft met spacers toch??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dutchfoxy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:21:
Maar ik ga het moederbord ook testen op de doos, uit de case dus. Dan weten we of het te maken heeft met spacers toch??
Correct.

[ Voor 93% gewijzigd door CH4OS op 18-01-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
Spelvoutig schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:17:
Start je PC eens in veilige modus en sluit 'm dan eens af. Blijft hij dan wel uit?
@Spelvoutig Jij ook bedankt voor het meedenken! :) Net even getest. Ook na veilige modus start hij vrolijk opnieuw op na afsluiten. Ik had dit al een beetje verwacht, want de PC startte ook opnieuw op toen ik de SSD drive met Windows had verwijderd van het moederbord. Dan lijkt Windows als veroorzaker uitgesloten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvoutig
dutchfoxy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:34:
[...]

@Spelvoutig Dan lijkt Windows als veroorzaker uitgesloten toch?
Precies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 08:23
In sommige BIOS heb je de mogelijkheid om je pc meteen weer in te laten schakelen na stroomuitval. Als die optie aan staat dan kan je op afsluiten klikken tot je een ons weegt maar het apparaat zal zichzelf weer inschakelen. Misschien niet met elk moederbord maar degene die ik hier heb doet dat in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:59
Zit je power connector wel goed?
Op de foto lijkt je 24pin connector niet goed te zitten. (moet dieper?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 18:52
Zet eens in Windows instellingen Ultra Fast opstarten uit.

https://www.elevenforum.c...artup-in-windows-11.1212/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvoutig
leecher schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:45:
In sommige BIOS heb je de mogelijkheid om je pc meteen weer in te laten schakelen na stroomuitval. Als die optie aan staat dan kan je op afsluiten klikken tot je een ons weegt maar het apparaat zal zichzelf weer inschakelen. Misschien niet met elk moederbord maar degene die ik hier heb doet dat in ieder geval wel.
Dit is een goede. AC on Powerloss heet die optie volgens mij. Ik heb niet alles terug gelezen maar ga er van uit dat je de BIOS al eens hebt gereset (default)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
Uszka schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:41:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDLStVTWo4vWgD3c9kZA797BXcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9EFt5i9dwv3dokXD5kRSQex.jpg?f=fotoalbum_large
Gedaan. Het moederbord op de doos. De enige gebruikte kabel van de Sharkoon Case, de aan-uit knop. PC opgestart, geen problemen. Vol goede hoop op afsluiten geklikt.... helaas :'( wederom startte hij direct weer op. Het ligt dus ook niet aan de kast. Ook andere power kabels geprobeerd, andere ports op de Power, alles nogmaals goed aangedrukt, allemaal zonder resultaat. De opties raken op volgens mij. Conflict grafische kaart en moederbord? Zo ja, wat doe ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
Hell-Slave schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:54:
Zit je power connector wel goed?
Op de foto lijkt je 24pin connector niet goed te zitten. (moet dieper?)
Thanks voor de tip. Nogmaals goed aangedrukt, zonder resultaat helaas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkR979K5XsYgTscZKGzGx2lV1Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PyVSaw2AMwhS4xuAGUJzgvH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-05 16:20
Ik heb dit probleem ook eens gehad met een Gigabyte moederbord, deze bleek gewoon defect en heb ik RMA gestuurd direct naar Gigabyte zelf en een nieuwe gekregen en probleem voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
leecher schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:45:
Ook naar gekeken. Maar die staat uit. Jammer, zou zo mooi zijn geweest als dit het probleem had opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
Arn0uDz schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:01:
Ik heb dit probleem ook eens gehad met een Gigabyte moederbord, deze bleek gewoon defect en heb ik RMA gestuurd direct naar Gigabyte zelf en een nieuwe gekregen en probleem voorbij.
@Arn0uDz Oh ja? _/-\o_ Exact dit probleem? Of iets soortgelijks? En waarom naar Gigabyte zelf gestuurd? Niet naar de winkel waar je hem hebt gekocht? De mijne komt van Megekko. Las reviews van Megekko dat mensen nog op hun refund zaten te wachten na retour sturen.

Dus jij zou aanraden exact hetzelfde moederbord weer te nemen? Ik dacht misschien beter om een MSI board te nemen (ruilen) omdat de GPU ook van MSI is. Die moeten dan toch goed samenwerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Trek na opstarten de power header eens los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-05 16:20
dutchfoxy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:06:
[...]

@Arn0uDz Oh ja? _/-\o_ Exact dit probleem? Of iets soortgelijks? En waarom naar Gigabyte zelf gestuurd? Niet naar de winkel waar je hem hebt gekocht? De mijne komt van Megekko. Las reviews van Megekko dat mensen nog op hun refund zaten te wachten na retour sturen.
Ik weet niet 100% zeker meer of die een reboot gaf of gewoon nooit een shutdown deed als in dat de fans maar bleven draaien en dat het scherm wel uitging. Dit is wel al meerdere jaren geleden en er zat een i7 2600K CPU op.

Ik had de moederbord van een vriend overgenomen en had geen bon, daarom rechtstreeks contact opgenomen met Gigabyte en mocht het RMA sturen. Gigabyte had de problemen bevestigd en mij een vervangend moederbord opgestuurd en daarmee was het klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
Uszka schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:13:
Trek na opstarten de power header eens los.
Nee helaas. Dan start hij op in BIOS en na afsluiten start hij vrolijk weer op. Hardnekkig probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Kan je een andere PSU kunnen proberen?
Ik heb wel eens gezien dat er problemen kan ontstaan tussen een te kieskeurige MB en PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 15:20
dutchfoxy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:21:
[...]

Ja je hebt gelijk. Ik zag in een tutorial video dat sommige Cases zelf al spacers hebben verwerkt in de kast. Omdat ik inderdaad verhogingen in de Sharkoon kast zag (zie foto binnenkant kast), nam ik aan dat dit dus in mijn geval ook zo was. In het zakje met schroefjes zitten ook maar 3 spacer-schroefjes.

Conclusie is dus dat er geen spacers aanwezig waren? Want dan kan het ook zo zijn dat je moederbord daardoor beschadigd is, en daarom nu buiten de kast hetzelfde gedrag heeft.

Heb je ook een foto van de binnenkant van je kast zonder het moederbord?

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
vanaf een usb linux distro (knoppix)starten en afsluiten al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
Hell-Slave schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:35:
Kan je een andere PSU kunnen proberen?
Ik heb wel eens gezien dat er problemen kan ontstaan tussen een te kieskeurige MB en PSU.
Die heb ik niet liggen. Dan moet ik een nieuwe bestellen. Hoe groot is de kans dat het de voeding is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:41
Heb je wake on lan uitgezet zoals eerder aangegeven? Daarbij als je zoekt op windows 11 en reboot na afsluiten zie je erg veel vergelijkbare problemen.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
dutchfoxy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:17:
[...]

Die heb ik niet liggen. Dan moet ik een nieuwe bestellen. Hoe groot is de kans dat het de voeding is?
Kan je niet een voeding lenen van iemand?
De kans is klein dat het aan de voeding ligt, maar als je het niet test zul je het ooit weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Je kan ook je systeem testen met een Linux distro (Mint of Ubuntu) zoals Silent7 hier boven zei.
Kijk of het daarmee wel werkt.
Het lijkt nu 50/50% kans te zijn tussen je MB of PSU of een combinatie tussen die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfoxy
Saeverix schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:39:
[...]

Conclusie is dus dat er geen spacers aanwezig waren? Want dan kan het ook zo zijn dat je moederbord daardoor beschadigd is, en daarom nu buiten de kast hetzelfde gedrag heeft.

Heb je ook een foto van de binnenkant van je kast zonder het moederbord?
Hier 2 foto's van de spacers die in de kast zelf zitten. Voldoende hoog toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLHdHJfbC_M5Z2pG6G5d3-Hq0NM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esJxY3GJdPqGMVmPxiEOJmMR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-EQz4BIp88kA7SI1FnIa62srKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndcOsVZ4a84fOPxlFfGSGPwo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 15:20
dutchfoxy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:50:
[...]

Hier 2 foto's van de spacers die in de kast zelf zitten. Voldoende hoog toch?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja dat is prima, dat zijn standaard spacers. Dan een andere vraag, heb je ze ook verplaatst zodat ze op de juiste plek van je moederbord zitten? En heb je de onnodige spacers (die onder je moederbord verdwijnen) daarbij ook verwijderd? Standaard worden kasten geleverd met de spacers voor een bepaalde maat moederbord. Waarschijnlijk heb je dit gewoon gedaan, maar toch even de extra controlevraag.

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchfoxy
Saeverix schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:56:
[...]

Ja dat is prima, dat zijn standaard spacers. Dan een andere vraag, heb je ze ook verplaatst zodat ze op de juiste plek van je moederbord zitten? En heb je de onnodige spacers (die onder je moederbord verdwijnen) daarbij ook verwijderd? Standaard worden kasten geleverd met de spacers voor een bepaalde maat moederbord. Waarschijnlijk heb je dit gewoon gedaan, maar toch even de extra controlevraag.
Heel eerlijk.... nee daar had ik geen rekening mee gehouden. Belangrijke tip voor zelf-bouwers, dank je! Maar ik heb geluk gehad. Zojuist extra gecontroleerd, de spacers op de kast komen overeen met de posities op het moederbord, hetzelfde aantal ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dutchfoxy
Update:
Allereerst wil ik iedereen bedankt voor de geboden hulp. Heel bijzonder dat mensen hun vrije tijd steken in het helpen van anderen. Dus: dank! _/-\o_ _/-\o_

Ik heb een nieuw moederbord besteld; MSI MPG z490 gaming plus. Dit omdat het ook MSI is zoals de Graphics Card en omdat ik deze gelijk kon ophalen. Ook dit moederbord eerst even op de doos geassembleerd. Wel wennen, totaal andere opzet qua aansluiten. Maar het goede nieuws: hij draait als een zonnetje. Kan de PC nu gewoon afsluiten zoals het hoort.

Wat is het dan geweest? Geen idee. Ik las op een buitenlands forum dat heel soms een moederbord met een bepaalde graphics card niet lekker samen werken. Conflict tussen Gigabyte en MSI? Misschien is het moederbord niet 100%?

Ik zal in ieder geval niet zo heel snel meer een eigen PC in elkaar zetten ;) Alhoewel, ik had gewoon pech deze keer. Het was niet super moeilijk.... totdat je gekke problemen krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spelvoutig
dutchfoxy schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:48:
Update:
Allereerst wil ik iedereen bedankt voor de geboden hulp. Heel bijzonder dat mensen hun vrije tijd steken in het helpen van anderen. Dus: dank! _/-\o_ _/-\o_

Ik heb een nieuw moederbord besteld; MSI MPG z490 gaming plus. Dit omdat het ook MSI is zoals de Graphics Card en omdat ik deze gelijk kon ophalen. Ook dit moederbord eerst even op de doos geassembleerd. Wel wennen, totaal andere opzet qua aansluiten. Maar het goede nieuws: hij draait als een zonnetje. Kan de PC nu gewoon afsluiten zoals het hoort.

Wat is het dan geweest? Geen idee. Ik las op een buitenlands forum dat heel soms een moederbord met een bepaalde graphics card niet lekker samen werken. Conflict tussen Gigabyte en MSI? Misschien is het moederbord niet 100%?

Ik zal in ieder geval niet zo heel snel meer een eigen PC in elkaar zetten ;) Alhoewel, ik had gewoon pech deze keer. Het was niet super moeilijk.... totdat je gekke problemen krijgt.
Bedankt voor je terugkoppeling. Blij dat het is opgelost, ook al blijft het vaag. Dit zijn wel vervelende dingen bij een nieuwe PC. Veel plezier iig.
Pagina: 1