Hinderlijke blur bij Netflix films en series

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Beste FTM-ers,

Sinds een aantal weken ervaar ik hinderlijke blur bij diverse Netflix series en films. Aanvankelijk dacht ik dat het aan mijn pricewatch: LG OLED55B7V en/of de Netflix-app op de TV lag.

Maar ik zie precies dezelfde problemen wanneer ik dezelfde film terugkijk op mijn laptop.
Ik heb een Netflix Premium (Ultra HD) account, dus zou (theoretisch) de hoogst mogelijke bitrate moeten ontvangen.

Helaas laat Chrome (of Windows) het niet toe screenshots te maken van het scherm, zodat ik kan aanduiden waar ik op doel.
Wel heb ik een foto gemaakt van mijn TV, om in ieder geval het gebied aan te geven waar ik op doel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MM6RmrNMFjYWTBknaMUCe2_ik0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lohVNrCI9tWkMcMsNY1Xs1wR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fw9gAok6DvTSIcEP9sSgG3fRUas=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPPF2lyRv5pCbOKnRBhvvO4r.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loGQ6IGXbrlNZegvjt_lbq1Y7g4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZDbrENu6Ro6jMUDBSrxNTvw.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8tA4RYh8NacIeUg-VlWmu2H5ns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3B1GmX6PDWS7qSputmFDT1vG.jpg?f=fotoalbum_tile

Het screenshot komt uit de film Brazen. Deze specifieke scene begint om 1:09:30. Misschien dat deze directe link ook werkt.

Zijn er meer mensen die dit fenomeen herkennen. Zowel bij deze specifieke film als bij andere series en/of films op Netflix?

Het valt me sinds een aantal weken pas (hinderlijk) op.

Ik zie jullie ervaring graag tegemoet,

Matis

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

wil graag helpen maar ik kan je zeggen dat ik zoiets nog nooit heb vastgesteld bij netflix. Als ik je beeldmateriaal bekijk zie ik ook niet echt een probleem.

Bij verschillende series en ook op verschillende schermen... mmz, ik kan er weinig van maken.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Maar ik zie precies dezelfde problemen wanneer ik dezelfde film terugkijk op mijn laptop.
Ervanuitgaande dat je geen WebOS op je laptop hebt en geen OLED-paneel in de maat 55", dan is het probleem toch in de film en niet op jouw TV?
Ik heb een Netflix Premium (Ultra HD) account, dus zou (theoretisch) de hoogst mogelijke bitrate moeten ontvangen.
Euh nee? Ik lees nergens wat jouw downstream is. En volgens mij doet Netflix niet meer dan 25Mbit en dat is (inclusief alle codec compressie) letterlijk een kwart van een gekochte UHD-film.

/edit: zit in de film, lijkt het...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/og4D8c_hPKpHK_xohIQGsVNmAwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cfQA5fMfNvE4AIXIOr3uUbKc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugogbU9DgbYM89E9YfQrHF_wlaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XAfgkpDe7pnZATuO5x5Cyw9u.png?f=fotoalbum_large

@Matis kan je allicht even je startpost ook aanpassen? De film is officieel 1H34M en 1H29M30S zijn de end-credits al ongeveer ;)

[ Voor 42% gewijzigd door MAX3400 op 17-01-2022 15:21 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:52
toevallig dit weekend deze film ook gekeken met mijn vriendin. Haar viel dit ook op bij deze film, als ook dat er bovenaan ook wat wazigheid te zien was, maar bij andere films dit nog niet ontdekt. Wie weet ligt het wel aan de eindmontage van deze specifieke film?

edit: wat @MAX3400 eigenlijk dus ook zegt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door mathman op 17-01-2022 15:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Volgens mij een stijlkeuze van de regie/camera. Ook in The Witcher en You zie je hier voorbeelden van, dat de focus naar de randen toe vermindert.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
@MAX3400 Je hebt gelijk, het moest 1:09 zijn en niet 1:29. Ik ging er ook al wel van uit dat het in de bron moest zitten, maar ik wist niet zeker of het alleen in mijn bron zat, of ook in de bronnen van andere kijkers. Mijn internetsnelheid is overigens 100/100 over glasvezel.
mathman schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:04:
toevallig dit weekend deze film ook gekeken met mijn vriendin. Haar viel dit ook op bij deze film, als ook dat er bovenaan ook wat wazigheid te zien was, maar bij andere films dit nog niet ontdekt. Wie weet ligt het wel aan de eindmontage van deze specifieke film?

edit: wat @MAX3400 eigenlijk dus ook zegt ;)
Bovenin komt ie ook voor inderdaad, maar wel minder storend, omdat het beeld daar vaak al niet in-focus is.

Resume, ik ben gerustgesteld:
  • Het is dus geen probleem van mijn TV (wat ik aanvankelijk dacht)
  • Het is dus ook geen probleem van mijn Netflix account, want anderen zien het ook. Zowel in deze film als bij andere series en films
  • Ik ben dus niet de enige die het opvalt :P
FirePuma142 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:15:
Volgens mij een stijlkeuze van de regie/camera. Ook in The Witcher en You zie je hier voorbeelden van, dat de focus naar de randen toe vermindert.
Ja, The Witcher is inderdaad ook een serie waaraan ik recentelijk begonnen ben. Met dito "effect".

Laten we hopen dat het geen nieuwe trend wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 22:44
Is dit niet iets β€œvan nu”?

Mijn vrouw kijkt bijv van die typische Amerikaanse (domme) series. Het bloed loopt me bijna uit de ogen als ik de verzadiging en DoF zie. Extreem heftige kleuren icm met een extreme blur. De blur is dan wel op de achtergrond.

Edit dit dus: https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

[ Voor 22% gewijzigd door De_Bastaard op 17-01-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-05 20:59
Matis schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:32:
Beste FTM-ers,

Sinds een aantal weken ervaar ik hinderlijke blur bij diverse Netflix series en films. Aanvankelijk dacht ik dat het aan mijn pricewatch: LG OLED55B7V en/of de Netflix-app op de TV lag.

Helaas laat Chrome (of Windows) het niet toe screenshots te maken van het scherm, zodat ik kan aanduiden waar ik op doel.
Wel heb ik een foto gemaakt van mijn TV, om in ieder geval het gebied aan te geven waar ik op doel:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Het screenshot komt uit de film Brazen. Deze specifieke scene begint om 1:09:30. Misschien dat deze directe link ook werkt.

Zijn er meer mensen die dit fenomeen herkennen. Zowel bij deze specifieke film als bij andere series en/of films op Netflix?

Het valt me sinds een aantal weken pas (hinderlijk) op.

Ik zie jullie ervaring graag tegemoet,

Matis
Volgens mij heb ik met Narcos Mexico ook gezien dat de onderkant veel meer blur heeft dan de rest van het beeld. Ziet er vreemd uit ja. Zit in ieder geval in de serie maar van mij mogen ze van deze 'hype' afstappen idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackEyedAngel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:48

BlackEyedAngel

Just a decent guy

En ik maar denken dat ik gek werd omdat de gf het niet zag en ik wel :D

It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:28

Rio

Ik heb al een boek

FirePuma142 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:15:
Dit. Valt mij idd ook regelmatig op bij recente producties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:04
probeer eens amazon prime voor een maandje daar zul je er wss geen last van hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

boyette schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 00:54:
probeer eens amazon prime voor een maandje daar zul je er wss geen last van hebben
Want daarmee kan je ook Netflix kijken? 8)7

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:24:
Want daarmee kan je ook Netflix kijken? 8)7
Haha, dat was ook precies mijn gedachte.

Wij hebben Prime (geprobeerd), maar ik vind het niets. De interface werkt niet intuΓ―tief en het aanbod sluit niet aan bij mijn kijkwensen.

Daarnaast staat het, zoals @MAX3400 terecht opmerkt, los van de discussie of ervaring die ik had, en nog steeds heb.

Wetende dat het niet aan mij ligt, is het wel een beetje beter te verdragen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
boyette schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 00:54:
Ook hier hebben we een topic voor:
Neiging tot impulsief antwoorden op topictitels - Deel 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-05 17:22

Intergalactic

Testlab CoΓΆrdinator & Moderator Harde Waren

π™Έπš—πšŸπšŠπšπšŽπš›πšœ π™Όπšžπšœπš π™³πš’πšŽ

Dit is een ding van de afgelopen tijd, in de serie You zie je dit ook terug komen.
Puur keuze vanuit directie en productie, de een vindt het mooi de ander stoort het.

π™Έπš— πšœπš™πšŠπšŒπšŽ πš—πš˜ πš˜πš—πšŽ πšŒπšŠπš— πš‘πšŽπšŠπš› 𝚒𝚘𝚞 πšœπšŒπš›πšŽπšŠπš– | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 20:26
In dezelfde context: motion blur (o.a. in spellen). Ik krijg er knallende koppijn van, en wil hem uitzetten, maar sommige spellen hebben daar (helaas) geen optie voor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:37
Heb de film niet gezien, maar het kan komen door het gebruik van een 'anamorphic lens'. Geeft een wat zachtere look, en een totaal andere bokeh/background blur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:26

Spotmatic

Ken sent me

Luapper schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:32:
Heb de film niet gezien, maar het kan komen door het gebruik van een 'anamorphic lens'. Geeft een wat zachtere look, en een totaal andere bokeh/background blur.
Dat heeft er weinig tot niets mee te maken. Een anamorphic lens zorgt ervoor dat het beeldmateriaal horizontaal op het opnamemateriaal wordt samengedrukt (gecomprimeerd in de breedte) en bij het weergeven wordt dat weer in de normale verhoudingen geprojecteerd (uitgerekt in de breedte). Op deze manier krijg je breedbeeld zonder dat je opnamemateriaal (sensor) ook in een breed formaat moet zijn.

Voor de haters van overdreven blur/bokeh: kijk op Netflix dan maar niet naar "Army of the dead". De regisseur, Zack Snyder, heeft bewust gekozen voor oude extreem lichtsterke Canon objectieven, die daardoor ook extreem soft zijn. Zelfs als liefhebber van oude objectieven stoor ik me er aan, het is TE. Het doet voor mij afbreuk aan de (toch al niet bijster goede) film.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E08vFkKDoPWI4oAA9QZlL3txmNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ApGr0OjtzEp3fAtYz1E1kCK.webp?f=fotoalbum_large

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 07:13
Het ligt niet aan je TV, maar aan het bronmateriaal. Soortgelijk topic op reddit: https://www.reddit.com/r/...ges_on_netflix_originals/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

Spotmatic schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:55:
[...]

Dat heeft er weinig tot niets mee te maken. Een anamorphic lens zorgt ervoor dat het beeldmateriaal horizontaal op het opnamemateriaal wordt samengedrukt (gecomprimeerd in de breedte) en bij het weergeven wordt dat weer in de normale verhoudingen geprojecteerd (uitgerekt in de breedte). Op deze manier krijg je breedbeeld zonder dat je opnamemateriaal (sensor) ook in een breed formaat moet zijn.

Voor de haters van overdreven blur/bokeh: kijk op Netflix dan maar niet naar "Army of the dead". De regisseur, Zack Snyder, heeft bewust gekozen voor oude extreem lichtsterke Canon objectieven, die daardoor ook extreem soft zijn. Zelfs als liefhebber van oude objectieven stoor ik me er aan, het is TE. Het doet voor mij afbreuk aan de (toch al niet bijster goede) film.

[Afbeelding]
Canon K35 "dreamset" lenzen, heerlijk spul!

π™Έπš— πšœπš™πšŠπšŒπšŽ πš—πš˜ πš˜πš—πšŽ πšŒπšŠπš— πš‘πšŽπšŠπš› 𝚒𝚘𝚞 πšœπšŒπš›πšŽπšŠπš– | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter

[Afbeelding]
Ja, die film heb ik ook gezien. Viel me ook (in negatieve zin) op. Misselijkmakend was het daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:59
Intergalactic schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:20:
Dit is een ding van de afgelopen tijd, in de serie You zie je dit ook terug komen.
Puur keuze vanuit directie en productie, de een vindt het mooi de ander stoort het.
Niet perse 'softwarematig' of achteraf editing/filtering, het kan ook aan de gebruikte camera liggen:

https://www.gamesradar.co...ad-blurry-effect-netflix/
First and foremost, some scenes have a blurry, dreamlike quality to them because of Zack Snyder’s use of the Canon 50mm f/.0.95 lens, nicknamed the Canon Dream Lens, a relatively obscure piece of equipment developed in Japan in the 1960s and 1970s.

Snyder, who also acted as cinematographer on Army of the Dead, specifically utilized the full-frame Rangefinder lenses, which imbues the footage with an almost ethereal overlay (thanks to YM Cinema) and has an incredibly shallow focus.
---

Ik moet zeggen dat ik (ongeacht de oorzaak) de wazige randen ook totaal niet aantrekkelijk vind. Hetzelfde geldt overigens voor:
- Netflix originals films/series die vaak extreem donker zijn, hoewel dit blijkbaar met bitrate en/of HDR te maken heeft.
- die bibberende hand-held camera's om shots zogenaamd lekker vlot/dynamisch te maken. Misselijkmakend zijn ze.

Maar wellicht word ik oud ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

geekeep schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:57:
[...]

Niet perse 'softwarematig' of achteraf editing/filtering, het kan ook aan de gebruikte camera liggen:

https://www.gamesradar.co...ad-blurry-effect-netflix/
Ik zeg ook niet dat het persee achteraf is, puur dat het een keuze is vanuit de productie/directie.
zoals hierboven al gezegd is zie dit soort sterke effecten bijv. met dreamset lenzen.

YouTube: Canon FD & K35 – Legendary cine lenses on a budget – Epic Episode #14
heerlijke video als je een rabbithole zoekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-05 08:56
geekeep schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:57:
[...]
Niet perse 'softwarematig' of achteraf editing/filtering, het kan ook aan de gebruikte camera liggen
Ik had ook eerst het idee dat het een camera/lens combi 'issue' was, maar zag gisteren na een aflevering van de Netflix serie 'Archive 81' in de aftiteling waar het Netflix logo in een serie verticale strepen verandert dat daar ook een blur boven en onderin beeld zat. (aflevering 6 was het volgens mij, geen idee of de anderen het ook hebben). Dat zal dan toch een digitaal filter zijn waarmee ze proberen het anamorfe lens-effect na te bootsen.
Zag er ook echt niet uit op die plek, maar valt maar een seconde ofzo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

bzzzt schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:09:
[...]

Ik had ook eerst het idee dat het een camera/lens combi 'issue' was, maar zag gisteren na een aflevering van de Netflix serie 'Archive 81' in de aftiteling waar het Netflix logo in een serie verticale strepen verandert dat daar ook een blur boven en onderin beeld zat. (aflevering 6 was het volgens mij, geen idee of de anderen het ook hebben). Dat zal dan toch een digitaal filter zijn waarmee ze proberen het anamorfe lens-effect na te bootsen.
Zag er ook echt niet uit op die plek, maar valt maar een seconde ofzo op.
Het ligt vooral aan het budget, toffe vintage(en ook non vintage) lenzen huren kan flink geld kosten, dan doen ze het post.
Verder heb ik bij archive81 niet echt rare effecten gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:11

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als het zich vooral onder in beeld bevindt, kan het dan met (een voorbereiding op) ondertiteling te maken hebben?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:51:
Als het zich vooral onder in beeld bevindt, kan het dan met (een voorbereiding op) ondertiteling te maken hebben?
Nee, in ieder geval niet als je het over post processing (op de TV) hebt.
In mijn voorbeelden heb ik met en zonder ondertiteling getest, beiden gaven hetzelfde beeld.

Ik kan me niet voorstellen dat ze een lens of post processing gebruiken om het voor te bereiden voor ondertiteling. De reden dat het onder in beeld mee opvalt dan bovenin komt, denk ik, doordat onderin vaak nog objecten op de voorgrond zitten die scherp "horen" te zijn. Daar boven in beeld het vaak op een stuk muur of horizon geprojecteerd wordt, die toch al onscherp hoort te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik heb het ook af en toe, maar ik heb het goedkoopste abonnement en niet bijdehouden wanneer het gebeurde. Maar gebeurt volgens mij is de goedkopere producties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

[...]

[Afbeelding]
Dit vind ik dus echt bloedirritant. High end tv, alles modern tegenwoordig, en dan het gevoel alsof je door een snoeppapiertje zit te kijken. Nee, dan leg ik 'm al snel links (de serie/film dan, niet 't snoeppapiertje).

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-05 16:56
Dit (shallow focus) is zeker iets van "tegenwoordig" en ik stoor mij er al jaren aan. Sommige regisseurs doen het meer, anderen minder. Zelfs Dune heeft er op bepaalde delen zo erg gebruik van gemaakt dat het me opviel en ik me eraan stoorde (scene rond 10-12 minuten waarin alles behalve de twee personages in beeld uiterst vaag is, en zelfs één van de twee personages tijdens zijn delen van de dialoog tijdelijk helemaal vervaagd is). Dit zou niet storend zijn geweest, en je ziet dit soort dingen bij veel films, maar bij Dune (gebruik ik even als voorbeeld) is deze "negative space" zo groot, dat het lijkt alsof je beeldscherm deels onder de vaseline zit.

Voorbeelden van Villeneuve (regisseur van onder andere Dune, die ik hierboven aanhaalde) zijn gebruik van shallow focus:
YouTube: Denis Villeneuve: Shallow Focus

Ik ben overigens groot liefhebber van zijn stijl en Dune is de eerste film waar ik me stoorde aan zijn gebruik van shallow focus. Bij de andere films is het me nooit opgevallen, en bij Dune ook alleen bij het bovenstaande deel. Wellicht omdat daar acteurs aan het woord waren? Geen idee.

Wat me wel opvalt is dat Bokeh en shallow focus gebruikt zouden worden om je aandacht te vestigen op wat de regisseur wil dat je ziet. Wat het bij mij bij Dune in bovenstaande voorbeeld deed is het omgekeerde. Er was zoveel waas dat het me opviel en daardoor afgeleid raakte. Dat gebeurt mij ook bij de voorbeelden die jij aanhaalde (voornamelijk zie ik dit in series) waar kleine delen aan de rand van het beeld, of cirkels rondom bepaalde personages, vervaagd zijn. Uiterst afleidend naar mijn mening : /

Waar het mij voor de eerste keer enorm opviel en stoorde was bij de serie Truth Seekers op Amazon. Op onderstaande afbeelding zie je duidelijk hoe enorm vaag alles is, zeker als je bedenkt dat de focus van het shot de Dalek is (dat bruin, robot-uitziend ding rechts in het midden), en de mensen die er achteraan lopen. Het shot blijft zo, en de mensen blijven zo vaag. De scene is maar een paar seconde, maar het is echt belachelijk hoe ze iets zo durven uploaden naar mijn mening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxHJTHGETkQwU2L31ZAVDP-yQ1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q9L80T9rIfHseU8EjPYdYmd4.png?f=fotoalbum_large

Interessant leesvoer over waarom we nu meer Bokeh zien:
https://www.redsharknews....field-is-not-the-only-way

Leuk leesvoer over of het een trend is die weer gaat verdwijnen:
https://filmmakermagazine...low-depth-of-field-a-fad/

Je bent dus sowieso niet de enige:
https://www.reddit.com/r/...h_of_field_for_film_look/

[ Voor 19% gewijzigd door Weltschmerz op 27-01-2022 15:20 ]

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:15
Is dit niet het/een soortgelijk effect wat je krijgt met een zogenaamde "panavision" lens?
Je moet er van houden inderdaad, maar ik twijfel hier ook wel of dit het is...!?

[ Voor 31% gewijzigd door GeeEs op 27-01-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Heeft niet iedereen toegang toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-05 10:33

SomerenV

It's something!

GeeEs schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:50:
Is dit niet het/een soortgelijk effect wat je krijgt met een zogenaamde "panavision" lens?
Je moet er van houden inderdaad, maar ik twijfel hier ook wel of dit het is...!?
Anamorphische lenzen hebben ook een blur, maar dan vooral aan de zijkanten/hoeken. Onder in beeld zie je ook wel, maar het is zelden storend. Het effect wat @Matis bedoelt is 100% softwarematig. Als ik zo door Brazen heen klik dan zie ik een curve aan de zijkanten wat mij doet vermoeden dat ze anamorphische lenzen proberen na te bootsen. Dat gaat prima in post, maar de blur is dan nep.

Wes Anderson gebruikt voor zijn films wΓ©l the real deal en dat zie je direct:

Daar zie je ook wel een blur onderin, maar het stoort niet. Het is subtiel, en meer een uitgerekt stukje beeld (want zo werken anamorphische lenzen) dan echt onscherp.

Conclusie: bepaalde series/films van Netflix proberen fancy te doen met een bepaalde stijl die je kunt creΓ«ren met bepaalde lenzen, maar faket dit en slaat daarbij de plank volledig mis :+

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Pagina: 1