Toon posts:

Vriezer onder minimum temperatuur gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-01 15:42
Goedemorgen,

Misschien eindigt dit topic wel met een verhuizing naar bouwen & klussen, maar ik begin maar even hier ;)

Toen we twee jaar geleden in onze "nieuwe" woning kwamen wonen hebben we ervoor gekozen om een nieuwe vriezer aan te schaffen om in de keuken te plaatsen, aangezien de keuken zelf alleen een koelkast bevatte. De WAF zorgde ervoor dat het niet "zo'n lelijk wit ding" mocht zijn, dus werd het een Siemens GS36NAX3P.

Nu komen we aan bij de vervolgstap, namelijk het vervangen van de keuken. Op de plek waar de vriezer staat komt straks (ook) een stuk aanrechtblad, dus die moet eigenlijk verhuizen naar de garage. Dat is echter een halfsteens gevalletje met een lichtkoepel in het dak, dus die wordt 's winters koud (als in: afgelopen week was het een graadje of 4) en in de zomer heet.

De vriezer werkt volgens Siemens tot minimaal 10 graden, maar ik vroeg me af: wat gebeurt er als het toch kouder wordt? Slaat ie dan niet meer aan? Gaat ie stuk? Het energieverbruik zal (zeker 's zomers) wel serieus omhoog gaan, maar het zal wederom de WAF zijn die bepaalt of de vriezer alsnog in de keuken geïntegreerd kan worden :P

Opties zijn wat mij betreft:
1) huidige vriezer gewoon in de garage zetten en kijken hoe lang het goed gaat
2) huidige vriezer verkopen, nieuwe vriezer kopen die lagere temperaturen (0, -15) aankan
3) garage isoleren, levert extra voordelen op, maar is ook wel een project an sich
4) keuken aanpassen zodat er toch een plek beschikbaar is voor (a) de huidige vriezer of (b) een inbouwvriezer

Dus: weet iemand wat het effect op de werking van de vriezer zal zijn? En welke optie zouden jullie kiezen?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 11:49
Dan slaat hij niet meer aan, met de gevolgen dat je vriesvak/vriesgedeelte gaat ontdooien.

Ohja, optie 3 natuurlijk. :)

Meteen een werkplaatsje er van maken. Grote kans dat je auto er toch niet in staat. ;)

[Voor 47% gewijzigd door PD2JK op 17-01-2022 11:39]

Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon 700 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Ryzen 5 5600X (10)

• Stalensnuitje
Ah, das gelijk helder. Dan zal het dus afhangen van hoe goed de isolatie is en hoe vaak je 'm open doet of/hoe lang dat goed blijft gaan. Klinkt me dan gelijk al niet meer als een sustainable plan eigenlijk...

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 08:46

thunder8

Het gedonder begint weer.

Zou eerst eens kijken hoe koud het daadwerkelijk in de garage wordt. Kan je nu op koude nachten al meten. ;) Als de vriezer erin staat, zal deze de ruimte ook nog wat warmer maken en als je boven de aanbevolen waarde blijft, kan het misschien best zo zijn dat het goed gaat. Staat je auto er ook nog in, dan zal deze ook de nodige warmte afgeven nadat deze geparkeerd is. ;)

Moet beter lezen voor reageren.

[Voor 5% gewijzigd door thunder8 op 17-01-2022 11:46]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:06

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik kan uit ervaring zeggen dat onze vriezer al jaren prima werkt in de schuur. Ik zou ook niet weten waarom het zou stoppen met werken vanaf een bepaalde temperatuur. De compressor perst koudemiddel van ongeveer -10C samen wat dan warm wordt en weer moet afkoelen op de achterkant. Dat lukt prima in een koude schuur lijkt me. Hij zal dan ook niet veel aanslaan.

Theo

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:37
Mijn ervaring is dat een diepvries vaak we werkt maar een koelkast niet. Maar yrmv

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-01 12:03

-36-

Trust me. I'm an amateur

er zit idd wel iets marge in de door de fabrikant aangegeven cijfers en zolang het er niet keihard vriest zal het meestal wel goedgaan. probeer het een tijdje uit met een templogger in de vriezer zou ik zeggen. goedkoper dan de andere opties

[Voor 5% gewijzigd door -36- op 20-01-2022 21:57]

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:08
Mijn ervaring is dat het vriezen niet goed meer werkt als het te koud is in de schuur.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:46
BCC schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:55:
Mijn ervaring is dat een diepvries vaak we werkt maar een koelkast niet. Maar yrmv
Dat is nogal logisch, veel koelkasten met een vriesgedeelte hebben 1 thermostaat. Als het koud is dan hoeft het koelgedeelte niet te koelen maar ontdooit het vriesvak/gedeelte omdat de koeling niet aan slaat.

Bij een losse vriezer heb ik geen idee, zal de fabrikant niet voor niets specificeren.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:21

AlphaRomeo

FP PowerMod
vinom schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:56:
Mijn ervaring is dat het vriezen niet goed meer werkt als het te koud is in de schuur.
Mijn ervaring is juist omgekeerd, mijn ouders hadden vroeger altijd een vriezer in een ongeïsoleerde garage staan en wat daar uit kwam was ook 's winters nog prima. De ervaring die ik van hen wel ken is dat het 's zomers wel een probleem was omdat de vriezer de warmte niet meer kwijt kon.

Geen recente ervaringen trouwens, ik woon al weer jaren in een huis met een geïsoleerde bijkeuken. :)

• Stalensnuitje
Bedankt voor alle input. We willen eigenlijk onze keukenplannen er niet op aanpassen en om nou bij voorbaat al wat nieuws te kopen: we gaan 't gewoon proberen en zien wel wat het wordt :)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:44

Reptile209

- gers -

Er schijnen ook koelvries-combinaties te zijn met een dubbele pomp en thermostaat, zodat het koel- en vriesdeel onafhankelijk werken. Dus mocht dit niet gaan, dan zou je daar naar kunnen zoeken.

Praktische tip: zet een klein bakje water in de vriezer. Als het bevroren is, leg je daar een muntje bovenop. Als de vriezer dan (een beetje) ontdooit, zakt het muntje dieper in het ijs en kan je dus zien dat het foute boel is geweest, ook al werkt het daarna wel weer.

En inderdaad is de achterliggende reden voor het probleem het gecombineerde circuit. Als het koel-deel te koud blijft (want geen warmteverlies naar koude schuur), slaat de thermostaat niet aan en krijgt de vriezer daardoor ook geen of te weinig koelmomenten.

Maar ik zou het ook gewoon proberen, en als het niet werkt kijken naar een losse vriezer, of een combi die er geschikt voor is.

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• Stalensnuitje
Reptile209 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:58:
Er schijnen ook koelvries-combinaties te zijn met een dubbele pomp en thermostaat, zodat het koel- en vriesdeel onafhankelijk werken. Dus mocht dit niet gaan, dan zou je daar naar kunnen zoeken.

Praktische tip: zet een klein bakje water in de vriezer. Als het bevroren is, leg je daar een muntje bovenop. Als de vriezer dan (een beetje) ontdooit, zakt het muntje dieper in het ijs en kan je dus zien dat het foute boel is geweest, ook al werkt het daarna wel weer.

En inderdaad is de achterliggende reden voor het probleem het gecombineerde circuit. Als het koel-deel te koud blijft (want geen warmteverlies naar koude schuur), slaat de thermostaat niet aan en krijgt de vriezer daardoor ook geen of te weinig koelmomenten.

Maar ik zou het ook gewoon proberen, en als het niet werkt kijken naar een losse vriezer, of een combi die er geschikt voor is.
Bedankt voor je reactie, maar het gaat in ons geval om een losstaande vriezer, dus geen combi ;)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:01

Qwerty-273

Meukposter

In deze blogs zit toch stiekem behoorlijk wat relevante informatie verstopt. Je zal wel even de stukken over de eigen producten skippen, maar het verhaal gaat natuurlijk op voor alle vergelijkbare apparaten.
https://blog.liebherr.com/huishoud/nl/onverwarmde-ruimtes/
https://www.vriezer.nl/vr...ezer-in-de-schuur-garage/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De links geven geen duidelijk informatie:
Het drukverschil dat de binnenkant van de vriezer ten opzichte van de omgeving buiten heeft te klein zal zijn, waardoor de thermostaat later in zal schakelen. Hierdoor duurt het langer voordat de compressor inschakelt en zal de temperatuur in de vriezer automatisch oplopen. Omdat de temperatuur hoger wordt in de vriezer zullen jouw producten minder diep ingevroren raken. Hierdoor hebben bacteriën vrij spel en worden etenswaren dus minder gezond opgeslagen.
Wat een kul argument. Het drukverschil is nul. Geen enkele vriezer is nl. 100% luchtdicht. En daarnaast heeft luchtdruk niets te maken met de thermostaat. Een thermostaat meet de temperatuur in de vriezer en schakelt in zodra die te hoog wordt.
Het kan best zijn dat ik iets over het hoofd zie en daar zou ik graag op gewezen worden (ik ben leergierig) maar hier zie ik iets wat wellicht 10 keer is gekopieerd en daardoor niet geheel meer klopt.

Zoals @jongetje al zei, het meest waarschijnlijk is dat die 10 graden grens nog komt uit de tijd dat je combi vries/koel apparaten had met een enkele compressor. Dat gaat echt fout beneden een bepaalde temperatuur.

[Voor 10% gewijzigd door xah5kiDe op 21-01-2022 13:57]

Theo

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:01

Qwerty-273

Meukposter

@xah5kiDe als je van drukverschil nou temperatuurverschil maakt, dan klopt die tekst al een stuk beter.

Maar er is wel degelijk (ook al is dat slechts tijdelijk) een drukverschil in de koelkast/vriezer. Op het moment dat de deur/klep open is, komt er warme lucht binnen. De dichtheid van warme lucht is kleiner dan koude lucht. Op het moment dat de deur/klep weer dicht zit, dan koelt de warme lucht af, en is er (iets) minder druk binnen dan buiten de gekoelde ruimte.
(daarom is de deur net wat moeilijker te openen van de koelkast als je hem net daarvoor ook al eens open hebt gehad)

Maar omdat inderdaad de afdichtingen daar verder niet op gemaakt zijn, lekt er weer voldoende lucht binnen door het drukverschil omdat verschil in enkele minuten op te heffen. Of via een eventueel vocht lekgat wat in een koelkast kan zitten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Qwerty-273 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:04:
@xah5kiDe als je van drukverschil nou temperatuurverschil maakt, dan klopt die tekst al een stuk beter.
Ja daar zat ik ook nog heel even aan te denken. Maar dat kan nooit gebruikt worden. Dat zou namelijk betekenen dat tijdens een hittegolf de vriezer inhoud ook warmer wordt.

Theo

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:50
Ik heb twee vriezers in de schuur staan, een oude koelkast met vriesvak en een nieuwe vriezer. Het vriesvak van de oude gebruik ik in de winter niet omdat deze inderdaad ontdooit als het te koud wordt in de schuur. Het koelgedeelte gebruik ik wel omdat het wel koud genoeg blijft in het koelgedeelte. Koud bier is dus geen probleem in de winter, ijsklontjes wel :*)
Maar het ligt er dus aan welk type vriezer je hebt of hij werkt in de schuur.
Ik zou eerst optie 1 doen, werkt het niet, door naar optie 2. Als je geen probleem vindt om een klusje aan te gaan is optie 3 natuurlijk ook super en optie 4 is wel wat ingrijpend denk ik.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee