Toon posts:

Zonnepanelenplan uibeltje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:49
Foto's
Nagenoeg perfect oost (-82 graden) en west (98 graden) dak met een helling van 57 graden. Hieronder een plan welke ik zelf heb gemaakt wat qua aantallen maximaal mogelijk is en hopelijk binnen budget valt. Hoor graag als er andere opties zijn.

Beschikbare (dak)ruimte
Meer dan voldoende. Budget is denk ik enige echte beperking :)
Schaduw
Geen tenzij ook dakvlak naast dakkapel en schoorsteen gebruikt gaat worden.
Jaarverbruik
Op dit moment ca 8500 kWh. We hebben een elektrische auto welke ca 4500 kWh vraagt en een hybride cv opstelling (1400 kWh/jaar). Op termijn zal dit volledig warmtepomp worden, dan moet ik nog 600 m3 gas elektrificeren.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A
Budget en doel
Maximaal 12k excl btw. Doel om eigen verbruik op te wekken als gas de deur uit is.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
In ieder geval moet opbrengst real-time bijgehouden kunnen worden.
Mogelijkheid om data in Domoticz te krijgen is ook wenselijk.
Reeds verkregen offertes
Ik heb er inmiddels 5, met sommige ben ik nog in contact om extra info op te vragen en die kunnen daarom nog wijzigen. Binnenkort hoop ik van elke partij een offerte voor 36 a 38 panelen te hebben.

Ondanks dat ik heb aangegeven dat het een volledig schaduwvrij dak ik zie ik toch nog regelmatig optimizers voorbij komen. Die partijen hebben sowieso al niet mijn voorkeur.

Bij offerte 1 was in het legplan wel enige schaduw aanwezig vandaar ook enkele optimizers.

Ik vraag momenteel de offertes op met mijn eigen legplan met maximaal 18 oost en maximaal 20 west gelegen panelen. Maar ik weet nog niet of die aantallen binnen budget gaan vallen. Mocht het te prijzig worden kan het ook 18/16 worden.

Regio
Zeeland

Vragen die ik nog heb:

Er is vanaf de zolder waar de omvormer komt een loze 16 mm leiding aanwezig. Is deze voldoende om de AC kabels door te kunnen trekken?

Hoeveel ondergedimensioneerd zou de omvormer kunnen zijn gezien de dakhelling en oost/west?

Zie ik iets over het hoofd?

Alle reacties

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 19:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja verkopers verkopen heel graag optimizers, en daarom willen ze ook heel graag dat alle klanten die kopen. Niet dat het nodig is zonder schaduw inderdaad ;)

Dus absoluut niet aan beginnen, en dat geld gewoon besteden aan meer panelen. Het is echt super zonde als je teveel geld besteed om bestaande panelen te “verbeteren” terwijl je nog dak vrij hebt om gewoon meer panelen te leggen.

Offerte 3 is daarom de beste. En dat is ook best een nette prijs denk ik. Als die nog wat onder je budget zit kan je gewoon meer panelen leggen, en misschien je dak gelijk gewoon volledig volleggen. Als je nog plek over hebt en je verbruik in de toekomst gaat toenemen dan komt er een moment dat je denkt “had ik maar meer panelen” en dan is het vaak zeer onrendabel om weer bij te leggen dus doe het gelijk goed!

Ik weet niet of die panelen type bij offerte 3 een meerprijs hebben, maar anders kan je ook Trina of Jinko of andere “standaard” panelen nemen. Daar zit tegenwoordig echt heel weinig verschil in, de kwaliteit en opbrengst is echt praktisch hetzelfde bij alle panelen. Uiterlijk en prijs verschillen vaak het meeste.

Je zal 2 omvormers krijgen op 3 fase en ik weet niet of dat lukt via een 16mm leiding. Misschien dat ze zowiezo apart naar de meterkast moeten. Dat heb ik hier in elk geval wel, en dat is kwa verlies ook beter natuurlijk. Via 5 x 2.5mm2 kabels.

Ja die kunnen wel vrij ver ondergedimensioneerd worden ja, per kant 80% en je mist al heel weinig opbrengst.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Je krijgt de kabel niet door die 16mm buis, daar zul je dus een andere kabel voor moeten trekken.
Gezien je oost/west opstelling is je dak super geschikt voor een polystring, waardoor de omvormer kleiner kan blijven en je meer panelen kunt aansluiten. moet je wel aan elke kant hetzelfde aantal panelen neerleggen.
En inderdaad: nu meteen je dak vol leggen, krijg je anders enorm spijt van (ik spreek uit ervaring).

Even met sunnyweb gestoeid:
Uitgaande van de 36 canadian solar panelen kan het bijvoorbeeld op een SMA STP 8.0 in een polystring.
Wil je meer bij leggen, dan kun je op een STP 10.0 op iedere kant 28 van die panelen neerleggen.
Je topt dan af, wat op een dergelijke hoeveelheid panelen eigenlijk verwaarloosbaar is.

[Voor 36% gewijzigd door Motorfret op 17-01-2022 12:57]

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:49

Zenix

BOE!

Offerte 3 en 4 laten aanpassen met meer panelen inderdaad. Passen grote panelen niet? Want dan zou je ook zoiets als dit kunnen overwegen bijvoorbeeld https://www.winkelman-zon...-perc-zilver-frame-h.html of https://www.winkelman-zon...o-mono-facial-hc-zil.html Minder panelen met hoger vermogen is waarschijnlijk goedkoper. Aangezien je toch genoeg ruimte hebt. Grote panelen full black zie je vaak niet, dus dat kan ook een overweging zijn.

[Voor 28% gewijzigd door Zenix op 17-01-2022 12:51]

• uibeltje
@Motorfret Kabel gaat zeker niet lukken denk ik maar 5x2.5 installatiedraad wel. Als ik een 10k omvormer als max zou nemen dan zou dat ook mogen lijkt mij.
Ik zie overigens dat de loze leiding op zolder 16 mm en in meterkast 19 mm is. Vergt nog wat uitzoekwerk waar het verloop zit. Ik kan redelijk gemakkelijk achterhalen waar dit zal moeten gebeuren en vanaf daar ook 19 mm maken. Nog meer dan ca 38 panelen gaat financieel niet uitkomen ben ik bang.

@Zenix Voor zowel 3 en 4 heb ik de vraag voor meer panelen uitstaan :)
Grotere panelen passen zeker maar volledig zwart is wel noodzakelijk voor de WAF

[Voor 6% gewijzigd door uibeltje op 17-01-2022 13:44]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
16mm mag geen 5x2,5mm2 in, dus inderdaad vervangen als je erbij kunt.

[Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 17-01-2022 14:08]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Volgens mij heb je aan een 8 kW genoeg.
Ik zie geen grote verschillen.
16+16 en 8 kW

16+16 en 10 kW

20+16 en 8 kW

Voor 477 extra heb je een SMA (mijn voorkeur, vooral het uitleesgemak en schaduwmanagement, maar dat heb je niet)

https://www.solar-outlet....405n-6r.html?id=258428211
Ben je zelf niet handig genoeg om het te installeren?

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Motorfret
  • Nu online
Budget is 12k excl btw, dus er kunnen nog panelen bij. :P

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• uibeltje
Het gaan er hoogst waarschijnlijk 18 (7200 Wp) op oost en 20 (8000 Wp) op west worden.Ik zit nog een beetje met de omvormer. Als ik e.e.a. visualiseer kom ik op een max AC vermogen van ca 7.2 kW. Lijkt mij dat dan een 8 kW omvormer zelfs voldoende zou zijn maar dat is wel bijna 200% overdimensionering. Kan iemand hier nog iets zinnigs over zeggen?

Ook Sunny design geeft voor deze opstelling geen verschil in opbrengst bij 8 of 10 kW

• Ronald
  • Laatst online: 07:23
Dat komt dus echt door het bijzonder steile dak.

Hoe ziet de zon jouw dak om 2 uur?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mocht je alvast willen kijken naar een hybride omvormer:
https://solarmagazine.nl/...troom-opslaat-in-batterij
De 10.0 kan ook een polystring aan (2 gelijke lengte strings parallel op 1 ingang.
Dan kan je nog een derde orientatie toevoegen.

Ik heb geen aandelen maar ik hou van (nieuwe) tech.

[Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2022 02:30]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• uibeltje
Ronald schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 00:50:

Hoe ziet de zon jouw dak om 2 uur?
Dat ligt aan het seizoen, maar hoogzomer krijgt oost en west rond dat tijdstip gelijke instraling. Zelf spelen kan hier https://www.thomasberger....w2=8000&temp_coeff2=-0.28

• Ronald
  • Laatst online: 07:23
Gelijktijdig ja, maar onder welke hoek? Dat maakt uit voor het directionele component ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Motorfret
  • Nu online
ik zou, zoals @AUijtdehaag ook zegt, een voorkeur hebben voor een polystring. die twee extra panelen maken voor de prijs het verschil niet en achteraf alles omgooien cq dezelfde panelen bij bestellen is lastig.

Dan hou je de mogelijkheid om in de toekomst eenvoudig te kunnen uitbreiden.

• uibeltje
2 extra panelen voldoen niet aan de WAF ;)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Motorfret schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:09:
Budget is 12k excl btw, dus er kunnen nog panelen bij. :P
Hou er rekening mee dat het om een uitbreiding gaat, dat het boven de 10k Wp uitkomt, en dat de teruglevertarieven momenteel fors zijn.
In mijn geval betekende dit dat ik BTW zou moeten betalen ipv terugvragen als ik me aanmeld als ondernemer voor de btw.

In dit geval levert het misschien nog hooguit een paar honderd euro op omdat de investering wat groter is t.o.v. de opbrengst. Aan TS om dan te kijken of dat nog de moeite waard is.

Ter vergelijking. Ik heb ben zelf net 29*365Wp aan het bijleggen (zelf). totale kosten komen op 6200 euro incl. btw.

edit: oh wacht, het is géén uitbreiding. Dan is het een ander verhaal en profiteer je maximaal van btw teruggave.

[Voor 20% gewijzigd door de Peer op 21-01-2022 11:59]

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Motorfret
  • Nu online
Ik heb mijn uitbreiding destijds gedaan op naam van mijn vrouw ;)

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Motorfret schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:01:
Ik heb mijn uitbreiding destijds gedaan op naam van mijn vrouw ;)
Dat kan, maar staat los van de reden waarom je vandaag de dag veel minder btw terug krijgt (of zelfs moet betalen) als je de hoge teruglevertarieven krijgt (45ct per KWh).

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• uibeltje
Goed om te lezen, dit had ik mij nog niet gerealiseerd. Net even wat ingelezen op de site van de belastingdienst en ze maken het weer lekker complex 8)7

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:40
Brutale vraag hier (ook Zeeland). Vergelijkend met de prijzen die ik momenteel zie, oa bij Saaman steken die van jouw zeer gunstig af.

Een paar vragen: Heb je het installatie tarief niet in de totaalprijs zitten? Mag ik vragen waar de aanbiedingen met name offerte 3 vandaan komt?

En is er iets bekend over levertijd?

[Voor 8% gewijzigd door bert pit op 21-01-2022 12:49]

• uibeltje
@bert pit ik stuur je een bericht

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:21
Let wel op als je installatie boven de 10 kWp uitkomt dan gaat de btw aftrek anders. Geen idee of dit positief of negatief uitpakt maar ik ben er bewust onder gebleven.

Je kan ook kijken naar panelen van ca 2x1 m. Installatiekosten zijn vaak per paneel dus grote panelen drukt de prijs in €/Wp. Kijk bijvoorbeeld naar denim 400 Wp of phono solar 400 Wp. Deze zijn volledig zwart.

• uibeltje
Installateur adviseert nu een Solis 12K omvormer. Niet dat het vermogen nodig is maar omdat de DC spanning te hoog zou worden bij een string van 20 panelen. De Solis 12k kan 2 strings per MPPT. Zou dan aangesloten worden met 2x10 op MPPT1 en 1x18 op MPPT2.

Zouden er nog andere mogelijkheden zijn om toch een kleinere omvormer te gebruiken?

Vaste waarden zijn 18x op oost en 20x op west van de JKM-400N (https://www.solar-outlet....-all-black-half-cell.html)

• AUijtdehaag
  • Niet online
SMA tripower 8 en 10 kW heeft ook gewoon 2 ingangen op A en 1 op B
https://www.solar-outlet.nl/sma-sunny-tripower-stp-80.html
En dus de mogelijkheid te splitsen eventueel.

Ik heb 20 in 1 string al eens ingevoerd hierboven in sunnyportal en krijg geen waarschuwing. (met ong dezelfde panelen)
Maar 2x 10 parallel zetten kan ook nog. (levert een iets lager omvormer rendement op)

Deze zou ook kunnen, alleen die prijs he..
Maar dan heb je wel meteen opslagmogelijkheid erbij voor de toekomst
Komt dan later nog een home manager 2.0 en een batterij bij (BYD HV of LG-in_de toekomst)

[Voor 82% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-01-2022 12:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• uibeltje
Even weer reageren op mijn eigen topic met een update. Inmiddels liggen er al bijna 3 maanden 38 panelen van 400 Wp op mijn dak en heb ik inmiddels al 4700 kWh opgewekt 8)

Excl btw waren de kosten 0.71/Wp wat mij echt een hele goede deal lijkt.

Wat mij nog opvalt is dat het ik regelmatig pieken in de opwek zie welke ver boven het geinstalleerde vermogen liggen. Op oost ligt 7200 Wp en op west 8000 Wp. Hieronder een grafiek van west, de horizontale lijn is het geinstalleerde vermogen, De hoogste piek komt zelfs tot 9,7 kW dat is ruim 20% hoger. Ik zie dit op beide dakvlakken.
Functioneren de panelen zo goed omdat ze nieuw zijn? Ik zou bijna denken dat het niet 400 Wp panelen zijn. Omvormer is de Solis S5-GR3P12K

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

uibeltje schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:12:
Even weer reageren op mijn eigen topic met een update. Inmiddels liggen er al bijna 3 maanden 38 panelen van 400 Wp op mijn dak en heb ik inmiddels al 4700 kWh opgewekt 8)

Excl btw waren de kosten 0.71/Wp wat mij echt een hele goede deal lijkt.

Wat mij nog opvalt is dat het ik regelmatig pieken in de opwek zie welke ver boven het geinstalleerde vermogen liggen. Op oost ligt 7200 Wp en op west 8000 Wp. Hieronder een grafiek van west, de horizontale lijn is het geinstalleerde vermogen, De hoogste piek komt zelfs tot 9,7 kW dat is ruim 20% hoger. Ik zie dit op beide dakvlakken.
Functioneren de panelen zo goed omdat ze nieuw zijn? Ik zou bijna denken dat het niet 400 Wp panelen zijn. Omvormer is de Solis S5-GR3P12K

[Afbeelding]
Dat is normaal, deze vraag wordt vaak gesteld :P .

Dat gebeurt op koude en/of bewolkte dagen. De zon gaat achter de wolken en komt er weer achter vandaan. Je hebt dan een relatief koud paneel dat daardoor een hogere opbrengst heeft.

die 400Wp is onder bepaalde condities. Kortdurend kan het prima hoger zijn.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee