Foto's
Nagenoeg perfect oost (-82 graden) en west (98 graden) dak met een helling van 57 graden. Hieronder een plan welke ik zelf heb gemaakt wat qua aantallen maximaal mogelijk is en hopelijk binnen budget valt. Hoor graag als er andere opties zijn.Beschikbare (dak)ruimte
Meer dan voldoende. Budget is denk ik enige echte beperking
Schaduw
Geen tenzij ook dakvlak naast dakkapel en schoorsteen gebruikt gaat worden.Jaarverbruik
Op dit moment ca 8500 kWh. We hebben een elektrische auto welke ca 4500 kWh vraagt en een hybride cv opstelling (1400 kWh/jaar). Op termijn zal dit volledig warmtepomp worden, dan moet ik nog 600 m3 gas elektrificeren.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25ABudget en doel
Maximaal 12k excl btw. Doel om eigen verbruik op te wekken als gas de deur uit is.Wie gaat het project uitvoeren
InstallateurBijhouden van data
In ieder geval moet opbrengst real-time bijgehouden kunnen worden.Mogelijkheid om data in Domoticz te krijgen is ook wenselijk.
Reeds verkregen offertes
Ik heb er inmiddels 5, met sommige ben ik nog in contact om extra info op te vragen en die kunnen daarom nog wijzigen. Binnenkort hoop ik van elke partij een offerte voor 36 a 38 panelen te hebben.Ondanks dat ik heb aangegeven dat het een volledig schaduwvrij dak ik zie ik toch nog regelmatig optimizers voorbij komen. Die partijen hebben sowieso al niet mijn voorkeur.
Bij offerte 1 was in het legplan wel enige schaduw aanwezig vandaar ook enkele optimizers.
Ik vraag momenteel de offertes op met mijn eigen legplan met maximaal 18 oost en maximaal 20 west gelegen panelen. Maar ik weet nog niet of die aantallen binnen budget gaan vallen. Mocht het te prijzig worden kan het ook 18/16 worden.
Regio
ZeelandVragen die ik nog heb:
Er is vanaf de zolder waar de omvormer komt een loze 16 mm leiding aanwezig. Is deze voldoende om de AC kabels door te kunnen trekken?
Hoeveel ondergedimensioneerd zou de omvormer kunnen zijn gezien de dakhelling en oost/west?
Zie ik iets over het hoofd?