Toon posts:

Stroompunt op loze leiding die niet in meterkast uitkomt

Pagina: 1
Acties:

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-02 12:28
In mijn woonkamer heb ik een loze leiding die van de ene kant van de woonkamer aan de andere kant uitkomt. Ik wil deze gaan gebruiken voor het aanleggen van een stroompunt aan een zijde (waar ik een hangend tv meubel voor wil monteren)

De kant waar het stroompunt komt is duidelijk, maar wat is de juiste manier om aan de andere kant te zorgen dat er stroom door loopt?

Werkt het als ik daar ook gewoon een stopcontact monteer, en vanaf een nabijgelegen stopcontact een male to male stekker aansluit? En zo ja, is dat de juiste manier?

Acties:
  • +9Henk 'm!
  • Pinned

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nooit een male-male stekker pakken voor stroom. Dat betekent dat je stroom hebt staan op 2 pinnen die je zo kan aanraken als die maar aan 1 kant is ingeplugd.

Gebruik netjes installatiedraad vanuit een centraaldoos zodat het netjes gemonteerd is. Wat je heb je in de buurt zitten dat je kunt gebruiken?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:02
Per definitie gewoon geen male-to-male stekkers. Nooit.

Het is me niet duidelijk waar je de stroom vandaan wil halen. Zit er al een stopcontact ingebouwd in één van die twee punten?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

NEEEEE!!!!!!!

Dat is levensgevaarlijk. Gebruik of maak gewoon een male/female verlengsnoer.

Beter nog: vraag iemand anders om het te doen of met je mee te kijken wat uit je TS blijkt al dat je geen idee hebt wat je aan het doen bent.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:34

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Haha, eens met hierboven.

Mocht je het wel doen, graag foto's posten zodat het op de grote beunhaas pagina op facebook kan ;-)

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-02 15:43
Male to male stekkers geef je alleen aan mensen die je liever nooit meer tegenkomt, dat is echt broddelwerk. Gewoon netjes uit een centraaldoos met installatiedraad aub. Maar ik zou dit even met iemand doen die eerder met dit bijltje heeft gehakt, daar steek je dan ook nog wat van op in plaats van het aanleggen van installaties die het goed doen in menig facebookgroep ;)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-02 17:08
Ik begrijp de vraag ook niet helemaal, je hebt toch de loze leiding dus dan gaat daar toch de installatiedraad doorheen :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09
Op zich hoeft dit niet heel moeilijk te zijn, maar het moet wel netjes gebeuren natuurlijk.
Komt jouw "andere kant" uit in een centraaldoos of wandcontactdoos, of is dit een pijpje uit de muur?
Is het een locatie in het zicht, of kun je hier ook opbouw maken? Misschien even een foto plaatsen?

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Rudyy
Het is nu aan 2 zijden dus een pijpje uit de muur.

Oorspronkelijk aangelegd voor luidsprekerkabels, maar nooit gebruikt.

Aan een zijde zit er 2 meter verderop een stopcontact, er staat ook een bank voor.

Ik snap dat de netste oplossing zou zijn een verbinding tussen die 2 frezen en dan met installatiedraad werken.

Maar dat is wel een hoop gedoe, ik dacht met male to male is het een fluitje van een cent.

Wat betreft levensgevaarlijk; het klopt wel dat je dat stopcontact dan altijd eerst aan de "live" zijde er uit moet halen.

Ik vraag me af of er een tussenoplossing is, maar dat zal dan wel een opbouwverbinding zijn met installatiedraad in een kabelgoot die in de doos zelf verbonden wordt.

Edit: of natuurlijk gewoon één heele lange stroomkabel door de buis en in het stopcontact, maar daar zijn loze leidingen volgens mij niet voor bedoelt.

[Voor 9% gewijzigd door Rudyy op 17-01-2022 11:17]

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:52

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Rudyy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:16:
Ik vraag me af of er een tussenoplossing is, maar dat zal dan wel een opbouwverbinding zijn met installatiedraad in een kabelgoot die in de doos zelf verbonden wordt.
Idd, en volgens mij niet heel veel anders dan een male-to-male stekker maar dan wel veel veiliger. Gewoon aftakken van het stopcontact met installatiedraad en een kabelgoot naar de loze leiding brengen. Daar doorheen naar het nieuwe stopcontact.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 12:18

Sen

<-->

Ik zou gewoon een buitenkabel door de buis heen trekken en dan aan 1 kant een stekker er aan en die in dat stopcontact steken. Als er toch een bank voor staat.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:29

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als het alleen om een TV gaat en de buis geen onderdeel is van je installatie (als in, geen eind dozen e.d.) trek er dan gewoon een verlengkabel door. Makkelijkste is kant en klaar snoer, stekker er afknippen, door de buis en dan een nieuwe er opzetten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-02 11:30
Je zou eventueel ook een stekkerdoos met lange draad kunnen doen, even loshalen uit de doos, draad doortrekken en weer vast maken, stekker in de WCD

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:23
Regel 1 bij electriciteit: als je er geen verstand van hebt, blijf er dan van af.

Zoals ik het nu lees wil je 2 Schuko stekkers aan een stuk draad maken. En dan heb ik het dus over 2 van zulke dingen:

Als de ene kant dan dus in de wandcontactdoos zit, heb je 2 'live' metalen pinnen aan de andere kant. Nog even afgezien van hoe je daar dan een televisie op aan wil sluiten, want dat zou dan dus met een hoogst ongebruikelijke female-female Schuko verloop moeten.

De hier geopperde verlengsnoer is de snelste tussenoplossing. Installatiedraad en afmonteren zoals het hoort de beste.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Rudyy
RvL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:41:
Regel 1 bij electriciteit: als je er geen verstand van hebt, blijf er dan van af.

Zoals ik het nu lees wil je 2 Schuko stekkers aan een stuk draad maken. En dan heb ik het dus over 2 van zulke dingen:
[Afbeelding]

Als de ene kant dan dus in de wandcontactdoos zit, heb je 2 'live' metalen pinnen aan de andere kant. Nog even afgezien van hoe je daar dan een televisie op aan wil sluiten, want dat zou dan dus met een hoogst ongebruikelijke female-female Schuko verloop moeten.

De hier geopperde verlengsnoer is de snelste tussenoplossing. Installatiedraad en afmonteren zoals het hoort de beste.
Niet mee eens, zo lang ik vooraf toch check of de theorie die ik had wel voldoet aan de normen zie ik geen probleem.

Dat zou betekenen dat je alles door een electricien zou moeten laten doen, terwijl het prima klusjes zijn die je zelf ook kunt.

Anyway, ik denk dat een verlengkabel door de buis de makkelijkse oplossing is.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09
Ik heb ooit begrepen dat een vaste installatie met stekker niet de bedoeling is cq. niet volgens de regels. Maar ben geen elektricien dus misschien komt hier nog iemand langs met meer kennis daarover.

Ik zou vanaf je bestaande wandcontactdoos een kabelgoot opbouw leiding monteren naar je loze leiding.
Je bestaande wcd eventueel opbouw maken. Bovenop je loze leiding ook een opbouwdoosje (eventueel gelijk een wcd van maken). En waar je de tv gaat aansluiten ook weer een opbouw wcd. Dan heb je alles gewoon netjes vast aangesloten.

Ohja, en geen randaarde-doosjes gebruiken als het eerste deel ook geen RA heeft.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:58

aka 'suicide plug'

[Voor 4% gewijzigd door Niet_Jan_Jaap op 17-01-2022 11:49]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:23
Rudyy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Niet mee eens, zo lang ik vooraf toch check of de theorie die ik had wel voldoet aan de normen zie ik geen probleem.

Dat zou betekenen dat je alles door een electricien zou moeten laten doen, terwijl het prima klusjes zijn die je zelf ook kunt.

Ik zeg niet dat je alles door een electricien moet doen, maar als je met een oplossing als deze nog moet afvragen of het aan de normen voldoet...

Dit is een oplossing uit de categorie levensgevaarlijk. Jij kan wel weten dat er mogelijk spanning op staat. Maar weet een ander dat ook? Denk aan een kind, een familielid, de schoonmaker, je hond/kat/konijn/kanarie/kameel?

[Voor 15% gewijzigd door RvL op 17-01-2022 12:00]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:55
Rudyy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:16:
Installatiedraad hoort niet thuis in een kabelgoot: installatiedraad hoort in de bekende gele elektra-installatiebuis. Dat kan ook als opbouw met beugeltjes aan de muur, inderdaad.

Maar met alles wat ik in dit topic lees: bel een electricien.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:20
Wat wil je uberhaupt bereiken met een male-male snoer?
Er zitten toch geen WCD's aan de kant waar de TV komt? Of wil je dan loze WCD's gaan inbouwen om die kabel in te steken?

De huis-tuin-en-keuken oplossing zou dan eerder zijn om aan de TV kant een stekkerdoos te leggen, met een lange kabel door de gele buis en een stekker aan de andere zijde.

Grijze kabel en vaste (opbouw)stopcontacten zou nog beter zijn. maar dan loop je snel tegen de limieten van de WAF aan.

Zoals meermaals aangegeven, een male-male snoer is uit den boze!

Heb je foto's van de situatie?

[Voor 3% gewijzigd door timberleek op 17-01-2022 12:16]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:02
Wat je in principe nog kunt doen is een "toestelcontactdoos" monteren aan de kant waar je de stroom wil toevoeren. Ookwel bekend als een Caravan-aansluiting. Het is ook niet echt een geweldige oplossing maar iig veilig.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-02 12:54
Rudyy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:48:
[...]

als je voor een makkelijke houtje-touwtje oplossing gaat lijkt dit me idd het enige acceptabele. Maar monteer dan ook niet de verlengsnoer af op een stopcontact, maar laat daar gewoon de stekkerdoos uit de muur hangen. Dan is ten eerste voor iedereen direct duidelijk dat het een beunoplossing betreft, en ten tweede heb je niet het probleem dat je flexibele draad aan het afmonteren bent op klemmen die daar niet voor geschikt zijn. Edit: oh ja ten derde is duidelijk dat de kleurcodering onwenselijk kan zijn aangezien onze schuko's (helaas) niet gepolariseerd zijn.

[Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 17-01-2022 17:50]

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:47
RvL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:41:
Nog even afgezien van hoe je daar dan een televisie op aan wil sluiten, want dat zou dan dus met een hoogst ongebruikelijke female-female Schuko verloop moeten.
Een dubbele wandcontactdoos :X
Wilke schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:04:
Installatiedraad hoort niet thuis in een kabelgoot: installatiedraad hoort in de bekende gele elektra-installatiebuis. Dat kan ook als opbouw met beugeltjes aan de muur, inderdaad.
VD-draad kan wel door een K25 goot. Maar inderdaad niet door zo'n plakgootje.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:12

Illusion

(the art of)

Je kan een neutrik powercon in een datacontactdoos plaatsen met de juiste draagring.
Bijv (in dit geval busch&jaeger) andere merken zullen ook een neutrik-D draagring hebben:
B&J 1876EB +
B&J 1758-74 +
Neutrik NAC3MPA

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:48
Ik hoef hopelijk niet meer uit te leggen dat het gevaarlijk was wat je wilde uitvoeren.

Als je jou “idee” wilt uitvoeren dan dien je daar zoiets als dit voor te gebruiken: http://www.internationalconfig.com/icc6.asp?item=71443

Het is heel ongebruikelijk om op die manier stroom door te lussen maar het kan. Overigens aan jou stelligheid zou ik toch sterk overwegen om een elektricien in te schakelen. Vraag hem dan ook de oren van zijn kop zodat je ervan leert. Vraag hem bijvoorbeeld waarom hij voor een bepaalde oplossing kiest en niet voor wat anders.

Ik zal je even uitleggen waarom het zo gevaarlijk is. Stel bijvoorbeeld dat je jou eigen oplossing maakt. Je weet precies hoe het zit dus steekt veilig de kant waar geen stroom erin zit als eerste erin en erna de andere kant. Niks aan de hand toch? Het werkt en je bent tevreden. Dan komt iemand anders even in je huis om te helpen met poetsen (ik noem maar wat) en die moet dan even een stofzuiger in een stopcontact steken en ziet dat er heel mooi een stopcontact zit op een plek wat handig is. Dat is dus toevallig net de kant waar de stroom op de pinnen staat. Ach het gaat toevallig goed hij of zij raakt de pinnen niet aan. Maar nu ligt er wel een stekker op de grond waar er dus stroom op de pinnen staat. Ik hoef de rest hopelijk niet uit te leggen…

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:01

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Snoer door de loze leiding en aan de kant waar je een WCD wilt hebben, zet je die toch in de doos van de loze leiding? Je zorgt voor aarde hulsjes om de draden van je dikke (minimaal 1.5mm2) aaansluitsnoer en sluit dat snoer gewoon aan op het inbouw stopcontact. Aan de andere kant de stekker in het stopcontact.

Dit is geen installateursadvies, maar wel eentje die prima werkt en veilig is.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Cheesy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:48:
Ik heb ooit begrepen dat een vaste installatie met stekker niet de bedoeling is cq. niet volgens de regels. Maar ben geen elektricien dus misschien komt hier nog iemand langs met meer kennis daarover.
Het idee van een vaste installatie is dat de kleuren kloppen. Als je ergens tussen twee vaste delen een stopcontact&stekker hebt gemaakt, dan heb je 50% kans dat blauw en bruin omgewisseld zijn. En dat is onverwacht, dus ongewenst.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee