Toon posts:

Bijkeuken isoleren

Pagina: 1
Acties:

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-02 21:52
Onze woning heeft een prefab bijkeuken die er al stond toen we dit huis 1,5 jaar geleden kochten.
Het is opgetrokken uit aluminium maar het is vermoedelijk een jaar of 10 geleden neergezet want de kozijnen hebben geen thermische onderbreking.

Ook is de raampartij normaal dubbelglas, geen HR+ of HR++. Daarbij is de ruimte onder de bijkeuken niet geisoleerd (vrij vochtige kruipruimte in dit gedeelte, wel geventileerd) en zijn de kunststof dakplaten ook niet bepaald isolerend.

Gevolg is dat het in de winter hier eigenlijk net zo koud is als buiten, en in de zomer is het letterlijk een broeikas.

We hebben overwogen dit af te breken en opnieuw uit steen op te laten trekken maar we vinden het de investering niet waard omdat we hier waarschijnlijk niet 10 jaar blijven wonen.

Hebben jullie tips? Het is wel een nuttige ruimte om in te investeren, betreft in totaal zo'n 6m2 oppervlak.

Wat ik zou kunnen doen:

- HR++ glas laten zetten
- chips op de bodem laten blazen
- PVC kliktegels over de tegelvloer heen (ook ivm afwerking van de lelijke terrakleurige tegels daar)

Maar het dak is denk ik nog het meest lastige verhaal omdat ik geen idee heb wat je hier allemaal wel of niet mee zou kunnen....

Ja, spotje stuk i know :>

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:02
Grootste probleem qua energieverlies is je dak. Dat ga je eigenlijk nooit goed krijgen qua isolatie. Dit soort ruimtes zijn niet te beschouwen als binnenruimte maar echt alleen als een soort tussenruimte/veredeld afdak.

Je kunt de vloer proberen te isoleren dat is eenvoudig en helpt wel een beetje. Maar het glas in je dak en muur is het grootste issue. beste is afbreken/gewoon als buitenruimte gebruiken.

• Lensent
Fr33z schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:26:
Grootste probleem qua energieverlies is je dak. Dat ga je eigenlijk nooit goed krijgen qua isolatie. Dit soort ruimtes zijn niet te beschouwen als binnenruimte maar echt alleen als een soort tussenruimte/veredeld afdak.

Je kunt de vloer proberen te isoleren dat is eenvoudig en helpt wel een beetje. Maar het glas in je dak en muur is het grootste issue. beste is afbreken/gewoon als buitenruimte gebruiken.
Niet het antwoord waar ik op had gehoopt :P
Dak vervangen? }:O

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:08
Ik zou hem wel gewoon laten staan, een serre achtig ding heeft doorgaans best een groot positief effect op het energieverbruik van de rest van het huis. uiteraard mits je het er niet warm gaat stoken.

Ik zou dus zeggen doe het of goed of niet. ofwel of afbreken en vervangen of gewoon zo gebruiken.

[Voor 20% gewijzigd door twain4me op 17-01-2022 09:45]

• Lensent
Laten staan is ook het plan. Dat dak is wel een issue.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:08
Lensent schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:43:
Laten staan is ook het plan. Dat dak is wel een issue.
dat is alleen een issue omdat jij iets anders wil dan waar het voor gemaakt is :9

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:25
Is die tegelvloer wel geïsoleerd? Of is het gewoon een betonplaat met tegels erop?

• Lensent
NRJ020 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:48:
Is die tegelvloer wel geïsoleerd? Of is het gewoon een betonplaat met tegels erop?
Dit, maar kan er wel onder kruipen als ik zou willen.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:21
Met alleen je dak ben je er nog steeds niet. Als de aluminium kozijnen inderdaad niet geïsoleerd zijn (wat eigenlijk nooit het geval is voor zo'n soort serre), ga je het nooit goed krijgen zonder de gehele constructie van buitenaf inpakken met isolatie.

Natuurlijk kan je het wel verbeteren, maar hier HR++ glas in zetten zonder de koudebrug van je kozijnen aan te pakken is zonde van het geld.

Je dak isoleren is het eerste waar ik aan zou denken, maar elegant gaat het niet worden. Van binnenuit isoleren gaat sowieso vochtproblemen opleveren door condensatie aan de binnenzijde. Buitenaf isoleren is ook niet makkelijk, je kan de PIR platen nergens op vast zetten. Vervolgens moet je het nog waterdicht afwerken met iets als EPDM.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:57

BazzH

Kei-goed...

Regel iemand met een warmtebeeldcamera. Dan zie je precies waar de aandachtspunten zitten. Bij ons huis heb ik dat niet gedaan, want dat was heel makkelijk: alles. :)

Maar zonder het dak te isoleren ga je het er nooit (betaalbaar) comfortabel warm krijgen. Je kunt er een verlaagd plafond in zetten met een dampopen isolatie. Je dak is nu waarschijnlijk volledig dampdicht. Maar dan komt het plafond dus wel een stukje naar beneden. Alternatief: hele dak vervangen.

Die vloer moet je hoe dan ook isoleren. Maar als je daar onder kunt kruipen, dan kun je daar wel iets mee zonder grof geschut. Glas vervangen gaat natuurlijk ook wat opleveren, maar als dat nu pas 10 jaar oud is dan zou ik dat niet bovenaan het lijstje zetten.

Maar je haalt je wel wat op je hals hoor. Zoals iemand hierboven al benoemt: dit is niet bedoeld als verwarmde leefruimte in huis. Het is een soort van berging/tuinkamer/klompenhok.

Think smart........ Act stupid........

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:53
De gehele glazen uit bouw is een grote koude brug. Het is er misschien is het voorjaar en het najaar goed te vertoeven omdat het enigszins luchtdicht is. Isoleren klinkt leuk maar vergeet niet hoe goed het ook isoleert als je er niet koelt/verwarmd neemt het gewoon de buitentemperatuur over het duurt alleen wat langer.
Goedkoopste optie is misschien wel een airco er in zetten en die aanzetten als je er in gaat zitten.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Lensent

Er zit een radiatorje in, dat wel. Wellicht verwacht ik inderdaad te veel van de ruimte.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maar is het echt een bijkeuken die met een open verbinding aan het huis vast zit? Of heb je je oorspronkelijke gevel nog? Want dit is meer een serre/overdekt terras.

Als het lelijk/snel mag kan je je dak dichtzetten met PIR platen (maar bereken dauwpunt!!).
De vloer iets bedekken zodat je minder stralingskou vanaf de tegels hebt kan ook, maar eigenlijk valt hier weinig eer aan te behalen. Als je hier blijft wonen: afbreken en opnieuw. Als je hier niet blijft wonen: accepteren.

Wise enough to play the fool

• Lensent

Afgesloten ruimte

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:02
Gelukkig is het afgesloten. Deze ruimte heeft opzich wel een positief effect op het klimaat van de rest van het huis, vooral in de tussenseizoenen zal je hier nog best wat warmte mee opvangen als het zonnig is en heb je dus minder verlies uit je woonkamer/keuken.

Je kunt het alleen niet als volwaardig deel van het huis beschouwen qua klimaat/temperatuur: dit is gewoon een afdakje met een deur en de temperatuur zal er beter zijn dan buiten maar wel altijd slechter dan echt binnen in je huis.

Prima ruimte om je schoenen uit te doen en de wasmachine neer te zetten maar dan ben je er ook wel zo'n beetje,

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:00
Dit is geen bijkeuken, dit is een serre. Die zijn niet gemaakt om geïsoleerd te zijn, alleen om regen en wind tegen te houden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:21
Het tegengaan van de extreme warmte in de zomer is natuurlijk wel gemakkelijk door zonwering aan te brengen op het dak.

• Jd2074256
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-08-2022
sandwichpanelen, schroef je er zo tegen aan

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:14
Gebruiken waarvoor het dient: ideaal om in de winter potplanten tegen de vorst te beschermen; en om op een zomerse BBQ even te schuilen voor een regenvlaag.
@Lensent, je zei zelf dat het de investering niet waard is om het opnieuw te zetten; dan is het zeker de investering niet waard om het "op te lappen". Ik zie je er de meerprijs niet uit halen, en om het comfort te halen wat je verwacht moet je het opnieuw zetten (zal wellicht goedkoper zijn dan ombouwen; tegen dat je vloer, ramen, dak, kozijnen vervangen zijn met beperking van bestaande constructie...).

Naar verkoopwaarde van je huis zal een slechte oplossing net een minderwaarde creëren (dakpanelen vervangen door isolatie neemt het licht weg bijvoorbeeld).

[Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 17-01-2022 12:35]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:57
Wij hebben ook zo'n ruimte, maar dan nog een stukje ouder. Uit 93. Met een kacheltje er in (gasfles camping kacheltje) of een Heater is het redelijk snel warm. Bijvoorbeeld toen ik vorige week wat vrienden had eten en we gezellig in de serre zijn gaan zitten. De radiator heb ik dichtgedraaid omdat het weggegooid geld is om die daar structureel te laten verwarmen en als ik het snel warm moet hebben doet die radiator niet voldoende.

Ik heb heb dezelfde dingen in mijn hoofd gehad als jij en zelfs gedacht om het als uitbouw te gebruiken en de keuken er in te plaatsen.Alle ideeën weer verworpen.
Simpelweg om wat hier ook al wordt aangegeven; je verwacht iets van een ruimte waar hij niet voor is gemaakt.
Anders gebruiken kan wel, maar kost een pleur geld.

Ik hou het dus lekker zo!
In de lente en nazomer is het heerlijk. De kamer warmt zichzelf op met de zon en als ik de deuren binnen openzet warmt het huis ook op! In de zomer zet ik de schuifpui 24/7 open (staat toch niks van waarde in) en we zitten er heerlijk overdag of in de avond te eten. Heb er wel een zonnedoek opgehangen.

Het gebruik wisselt dus bij ons: soms een verlengstuk van de tuin, soms een verlengstuk van de eetkamer.

[Voor 16% gewijzigd door pentaw1nz op 18-01-2022 20:48]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee