Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-07 11:33

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Ik zoek een?
TV met mooi scherm en kleuren. Mag maximaal 110cm breed zijn in totaal wegens plaatsgebrek

Wat is je budget?
rond de 1000€

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Standaard TV & Netflix. Misschien nog andere streaming diensten in de toekomst.
Wij hebben Telenet, dus het meeste verloopt via hun box.
Ikzelf ben PC-gamer, maar als de zonen misschien wat ouder worden kan er een console komen
Er wordt wel vaak sport gekeken dus ik heb naar een hogere refresh rate gekeken

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik kom zelf uit op volgende 2

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1TelevisiesLG OLED48C16LA Zwart€ 999,-€ 999,-
1TelevisiesPhilips 48OLED806/12 Zwart€ 1.119,-€ 1.119,-
Totaal€ 2.118,-

Dit zijn afgaande van de reviews etc toch wel de 2 topmodellen in dit segment, en ik ga ervan uit dat de panelen eigenlijk dezelfde zijn (komende van LG).
Grootste verschil dat ik hier vind, is de aanwezigheid van Ambilight bij de Philips.
Lijkt me wel iets leuk maar is geen harde eis
Software-matig kan het mij matig boeien aangezien het meeste toch via de Telenet box verloopt

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben op zoek gegaan naar een OLED scherm, maar ik lees wel veel over inbranden van de zon etc.
De TV zou in ons geval wel dicht bij een groot raam komen, dus vraag ik me af of ik hier rekening mee dien te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPKxGCEu6GxjjpiHAuREMcwNqeQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQHxeXJhOkGiYt9Tggo7PtEV.jpg?f=fotoalbum_medium

Op de foto komt de TV dus in de hoek (rechts van de houtkachel).
Vrije ruimte daar is voor een TV-kast van 120cm, daarom ook de harde grens van max 48" tv (die zijn 107 breed).
Raam zit aan de zuidkant, op de foto is het een late middag zon die erop invalt.
Stralingswarmte van de kachel is geen probleem, deze straalt enkel naar voor toe. Zijkanten worden amper warm, temperatuur waar de TV zou komen gaat niet hoger dan 30°C.

Dus de grote vraag is of het zonlicht een groot issue is of niet. Of kies ik toch best maar een andere technologie?
De TV zal meestal in de avond aanstaan, en we kunnen altijd de rolluiken laten zakken voor het beeld.
De keuze tussen de 2 aangegeven modellen is dan meer een persoonlijk iets, of heb ik het hier verkeerd?

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Beste antwoord (via KipCurreh op 17-01-2022 15:30)

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-07 14:28
Een 50" QLED zou qua afmetingen nog prima kunnen, zoals deze: pricewatch: Samsung Neo QLED QN93 50" Zwart

De breedte is 1,124m. QLED heeft geen last van zonlicht en inbranden. Gezien jullie woonkamer zou ik hiervoor kiezen.

Wellicht is deze Sony ook nog een optie: pricewatch: Sony Bravia XR-50X94J Zwart

[ Voor 21% gewijzigd door -En4Cer- op 17-01-2022 10:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07 14:06
Direct zonlicht op een OLED is een no-go. Op je foto is al duidelijk te zien dat er zon op het scherm komt. Dus tenzij je een andere plek voor de tv zoekt of elke keer de gordijnen dicht doet als de zon schijnt zou het kunnen maar anders zou je misschien beter naar LED kunnen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:16

Major_ton

Shoot!

Zoals @JEROENrgfgf al aangeeft is een OLED TV helaas geen optie in deze situatie. Niet om de helderheid, maar omdat een OLED TV gewoon stuk gaat van zonlicht.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• -En4Cer-
Een 50" QLED zou qua afmetingen nog prima kunnen, zoals deze: pricewatch: Samsung Neo QLED QN93 50" Zwart

De breedte is 1,124m. QLED heeft geen last van zonlicht en inbranden. Gezien jullie woonkamer zou ik hiervoor kiezen.

Wellicht is deze Sony ook nog een optie: pricewatch: Sony Bravia XR-50X94J Zwart

[ Voor 21% gewijzigd door -En4Cer- op 17-01-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Thx guys, ik had al zo'n voorgevoel vandaar dit topic.

QLED it will be, die samsung ziet er idd niet mis uit.
Nu enkel nog even uitmaken of we 43 of 50" gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Is bekend of QOLED van Samsung dezelfde duurzaamheid gebreken als lg's WOLED?
Ander is even wachten wellicht een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

pino85

Im just a Bird in the Sky

KipCurreh schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:45:
Thx guys, ik had al zo'n voorgevoel vandaar dit topic.

QLED it will be, die samsung ziet er idd niet mis uit.
Nu enkel nog even uitmaken of we 43 of 50" gaan ;)
Bij twijfel kies de grootste optie, het went enorm snel. ;)

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Bijkomend vraagje,

aangezien ik graag de TV in de winkel zou kopen (ivm consumptiecheques etc), en in Belgie woon, gaat men voorkeur uit naar Vandenborre.
Hier hebben ze enkel de Samsung NEO Q50QN93, die afgeprijsd staat van 1499 naar 1149 eurootjes.

Is er een significant verschil tussen de QN50 & QN93?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1TelevisiesSamsung Neo QLED QN90A 50" Zwart€ 1.098,-€ 1.098,-
1TelevisiesSamsung Neo QLED QN93 50" Zwart€ 1.099,-€ 1.099,-
Totaal€ 2.197,-

Als ik ze bekijk in de vergelijkmodus, zie ik volgende verschillen;
- Miniled vs Direct LED
-120 vs 100 Hz
-HDMI 2.1 enkel bij QN90

Zijn dit showstoppers, of zijn dit minieme verschillen voor een leek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zijn exact hetzelfde op een klein verschil in bezelkleur na. In de Benelux is in 50 inch officieel ook alleen de 92/93 beschikbaar, de andere zijn grijze import. Enkel de 85 inch (+43") komt als QN90A.

[ Voor 11% gewijzigd door benbaba op 18-01-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
KipCurreh schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:53:

De TV zou in ons geval wel dicht bij een groot raam komen, dus vraag ik me af of ik hier rekening mee dien te houden.

[Afbeelding]

Op de foto komt de TV dus in de hoek (rechts van de houtkachel).
De zon gaat de minste zorg zijn. Je wlt eigenlijk niet dat een televisie boven de 40°C komt, met een houtkachel er vlak naast zal het al snel warmer worden. Op die manier kan je maar kort van een televisie of welke andere apparatuur dan ook genieten.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik wil toch even melden dat mijn setup met zonlicht precies hetzelfde is. Voor mij een reden om eerste met een tweedehands Plasma te testen het afgelopen jaar. Ik moet zeggen met een woonkamer op het zuiden geen issue met felheid van het scherm vs de zon en ook geen last van inbrandplekken omdat er zon op schijnt.

Klopt toch dat dit resultaat dan vergelijkbaar is voor oled? Want beide organisch materiaal in scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07 14:06
Ronwiel schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:24:
Ik wil toch even melden dat mijn setup met zonlicht precies hetzelfde is. Voor mij een reden om eerste met een tweedehands Plasma te testen het afgelopen jaar. Ik moet zeggen met een woonkamer op het zuiden geen issue met felheid van het scherm vs de zon en ook geen last van inbrandplekken omdat er zon op schijnt.

Klopt toch dat dit resultaat dan vergelijkbaar is voor oled? Want beide organisch materiaal in scherm?
In de handleiding van LG staat aangegeven dat het product weggehouden dient te worden van direct zonlicht. Als je op zoek gaat kom je veel topics tegen dat mensen toch hun scherm hebben blootgesteld aan direct zonlicht en nu een beschadigd scherm hebben. Je leest ook dat sommige mensen geluk hebben met de pixel refresher en daarna nergens meer last van hebben, maar de kans op permanente schade is gewoon aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
yodeluxe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:32:
[...]

De zon gaat de minste zorg zijn. Je wlt eigenlijk niet dat een televisie boven de 40°C komt, met een houtkachel er vlak naast zal het al snel warmer worden. Op die manier kan je maar kort van een televisie of welke andere apparatuur dan ook genieten.
Heb je de OP gelezen?
Pagina: 1