Toon posts:

Access point met aparte login

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• vpnico
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-01-2022
Hallo,

Ik ben absoluut geen expert, vandaar dat ik de vraag hier even lanceer ;-)

Wij gaan bij ons thuis een kamer verhuren waar we ook Wifi willen voorzien, bv om ook te streamen.
In de rest van de woning zijn routers en access points van Telenet voorzien, we willen echter in die kamer sowieso een aparte netwerknaam en login zodat gasten niet op ons thuisnetwerk hoeven in te loggen.
Ik kan uiteraard bij telenet een bijkomend access point vragen maar daar kan ik geen apart access point meer aankopen, enkel nog huren.

Kan iemand wat tips geven over een goed en betaalbaar access point dat ik kan aansluiten en zelf instellen met een apart netwerknaam en login ?

Alvast bedankt !

mvg

Nico

Alle reacties

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:57

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hoewel je zo ongeveer elk accespoint kunt gebruiken ben je er met 1 accespoint nog niet. Je zult ook het verkeer nog moeten scheiden, anders kunnen de gasten nog steeds op heel je netwerk komen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Met @Janoz :)

Aangezien je geen expert bent zou ik wegblijven van zaken als VLANS. Dan blijven accesspoints met gast optie over die werkt zonder vlan.

Er zullen vast meer merken zijn maar de volgende kunnen het sowieso:
- TPLink Deco. Een enkele m4/m5 van marktplaats is al afdoende
- Ubiquiti Unifi < Wel iets complexer in te richten
- Aruba instant on

CISSP! Drop your encryption keys!

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-01 20:03
Voor het afschermen; dit staat wel eens als feature vermeld als; "client isolation" of iets dergelijks. Isolation is het toverwoord als je clients binnen AP/VLAN wilt afschermen van de rest.

in ieder geval op de AP die ik gebruik, maar google vertelt me dat het gebruik is om het zo te noemen bij andere merken/type. De juiste AP zou dan zowel guest als isolation moeten kunnen.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:09

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je kunt kijken of je huidige netwerkapparatuur een guest netwerk ondersteunt, want op zich levert een Access Point kopen helemaal niets op.

Het lijkt alsof het allemaal op 1 netwerk houden nog steeds het meest wenselijk is en dan is het beste om een Access Point te kopen met Guest access. Die doen aan client isolation.

Nadeel voor de huurder is dat die bijv niets kan casten van mobiel naar TV, mocht dit relevant zijn. Wil je dat wel toestaan zul je echt een 2e netwerk moeten hebben en die beschikbaar maken op een SSID die je in stelt voor de huurder.

• laurens0619
  • Nu online
Client isolation is iets anders, daarmee beperk je communicatie tussen devices op hetzelfde ssid

Guest access/restriction gaat over het limiteren van lan adressen waar een client bij kan

Dat laatste zoek je :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:03:
Met @Janoz :)

Aangezien je geen expert bent zou ik wegblijven van zaken als VLANS. Dan blijven accesspoints met gast optie over die werkt zonder vlan.

Er zullen vast meer merken zijn maar de volgende kunnen het sowieso:
- TPLink Deco. Een enkele m4/m5 van marktplaats is al afdoende
- Ubiquiti Unifi < Wel iets complexer in te richten
- Aruba instant on
Al die oplossingen gebruiken onder de motorkap alsnog VLANs, dus zo ver blijf je er niet weg ;)

Maar het kan een stuk simpeler - draai het gewoon om: in plaats van beperkingen op de guest te doen kun je ook je prive-(W)LAN achter een NAT-router hangen waardoor die niet meer van 'buitenaf', dus ook niet vanaf de kamerbewoner, benaderbaar is.

Benodigdheden: een router, verdere specs irrelevant zolang voldoende voor jullie eisen. Wil je netjes zorgen dat jullie ook niet bij spullen van kamerbewoner kunnen, geef hem ook een (WiFi-)router ipv AP.

Dan krijg je:

Telenet modem - WiFi uit, maar wel nog in router mode, niet bridge mode.
- Ethernetkabel 1 -> Router 'thuisnetwerk' -> alle overige LAN en WLAN van jullie thuis.
- Ethernetkabel 2 -> Router 'kamerbewoner' -> al zijn zooi

Hiermee draai je NAT-achter-NAT, wat in theorie niet ideaal is, maar in praktijk anno 2022 nauwelijks een issue zou mogen zijn omdat vrijwel alle dienste NAT traversal bieden.

Eleganter blijft een oplossing met VLANs, maar daarvoor moet je ofwel meer hardware kopen (hierboven genoemd) danwel meer kennis opdoen en alsnog routers en AP's kopen die VLAN aware zijn.

Soittakaa Paranoid!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:20

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Hendrickz schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:10:
Voor het afschermen; dit staat wel eens als feature vermeld als; "client isolation" of iets dergelijks. Isolation is het toverwoord als je clients binnen AP/VLAN wilt afschermen van de rest.
Maar dan gaat streaming niet meer werken wat TS aangeeft als eis.

edit: ik ben er een beetje vanuit gegaan dat TS casten bedoelde.

[Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 18-01-2022 13:08]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• laurens0619
  • Nu online
@dion_b
Ook een goede oplossing : In principe is de Router "kamerbewoner" niet eens nodig. Met de router thuisnetwerk scherm je je eigen netwerk al af. Zonder de router kamerbewoner kun je vanuit je thuisnetwerk nog bij devices van de kamerbewoner maar de vraag is of dat erg is :) Jouw aanpak maakt het wel wat vriendelijker voor apparaten aansluiten op het eigen netwerk en deze onderling te laten communiceren

Weet je zeker dat die oplossingen VLANS gebruiken?
Ik geloof dat het gewoon TCP/UDP firewalls zijn Die alleen verkeer naar $gateway en $dns toestaan.
Weet ik bijna wel zeker want al het multicast verkeer blijf je alsnog ontvangen en dat zou niet moeten kunnen als het echt een vlan zou zijn :)

[Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 18-01-2022 12:56]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:55:
@dion_b
Ook een goede oplossing : In principe is de Router "kamerbewoner" niet eens nodig. Met de router thuisnetwerk scherm je je eigen netwerk al af. Zonder de router kamerbewoner kun je vanuit je thuisnetwerk nog bij devices van de kamerbewoner maar de vraag is of dat erg is :) Jouw aanpak maakt het wel wat vriendelijker voor apparaten aansluiten op het eigen netwerk en deze onderling te laten communiceren
Excact, het biedt zelfde opties en beveiliging voor de kamerbewoner. Ik zou als bewoner in ieder geval liever ook niet willen dat mijn hospes bij al mijn devices en data kon. Nog los van vertrouwen kun je iemand zo ook eigen instellingen (SSID, IP-reeksen etc) laten doen. Puur voor minimale eis van TS (eigen netwerk beschermen) is het idd niet nodig, maar beetje symmetrie is wel op z'n plek.
Weet je zeker dat die oplossingen VLANS gebruiken?
Ik geloof dat het gewoon TCP/UDP firewalls zijn Die alleen verkeer naar $gateway en $dns toestaan.
Weet ik bijna wel zeker want al het multicast verkeer blijf je alsnog ontvangen en dat zou niet moeten kunnen als het echt een vlan zou zijn :)
Hmm, ken ze niet allemaal onder de motorkap, maar de 'mesh' oplossing waar ik het meest bekend mee ben werkt feitelijk als een grote distributed OpenVSwitch bridge, met daarbinnen aparte VLANs voor backhaul, fronthaul en guest networks. Daar vang je dus geen multicast verkeer ;)

Soittakaa Paranoid!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:32

timovd

Voorsprong door techniek

DukeBox schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:54:
[...]

Maar dan gaat streaming niet meer werken wat TS aangeeft als eis.
Wat bedoelt @vpnico met "streaming"? Netflix e.d.? Of streamen vanaf een NAS ergens anders in het netwerk?

Ik moet niet meer reageren op nieuwe topics waar men net geregistreerd is op GoT. Verspilde moeite.

[Voor 15% gewijzigd door timovd op 19-01-2022 20:27]

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee