Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-06 12:06
Ik ben een beetje aan het oriënteren om over te stappen naar een FF Sony camera.
Momenteel schiet ik foto's met de A6000, diverse cursussen gevolgd en hobbymatig bezig. Veelal maakte ik mijn foto's vroeger met de telefoon, wat prima was voor kiekjes en leuke plaatjes op FB e.d. echter als hobby toch gestart met ''echt'' fotograferen.

In de afgelopen 2 jaar met de A6000 ben ik er vooral achter gekomen wat ik écht leuk vind om te fotograferen. dit is ten eerste Macro, en ten tweede natuur/landschap. Tele is altijd mooi om te zien, maar heeft niet mijn directe voorkeur om mee bezig te zijn.

Ik ben nu dus op een punt gekomen dat ik zit te denken een stapje hogerop te gaan. voornaamste reden is dan meer detail te krijgen, extra functies ontdekken en mogelijkheid op grotere groothoek foto's.

Hoewel het een mogelijkheid is om vast te houden aan de A6000 en (wellicht eerst) enkel dure FE-lenzen te kopen, vraag ik mij af of het niet een betere zet is om het geheel in 1x te vervangen (mits budget uiteraard toelaatbaar).

De apparatuur dat ik op het oog heb is:
- Sony 90mm Macro OSS.
- Sony 28-70mm ZEISS
of
- Sony 28-105 G

en als body zit ik te denken aan een Sony A7III.

Nu zie ik echter ook wel de A7R III als occassion voorbij komen voor 3-400eu minder dan een nieuwe A7III. de vraag komt dan ook op: is de R een echte meerwaarde voor het beoogde gebruik van mij? of heeft juist de A7III met z'n iets betere autofocus en betere kwaliteit in weinig licht meerwaarde?

Daarnaast, is het het waard om van de A6000 over te stappen naar de A7(R)III met het beoogde gebruik en lenzen?

Heel verhaal.... kortom; welke set lijkt het beste te passen bij macro, landschap, algemeen: A6000+nieuwe lenzen. A7III met bovengenoemde lenzen of de A7RIII met dezelfde lenzen.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@oviMivo afgesplitst van het Sony A7 topic, dat is niet voor aankoopadvies.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:18
De A7iii zou inderdaad beter moeten zijn in low light.
Ik heb die een maand geleden (2dehands) gekocht, en rond de kerstboom wat foto's gemaakt bij ISO6400 en dat is echt wel goed. Voor macro en landschap is dat niet zo belangrijk en kan de hogere resolutie van de R beter zijn voor jou.

Wat lenzen betreft: kijk ook eens naar de Tamron 28-75 2.8, die is zeker beter dan je 28-70 Zeiss.

En wat ik zelf ondervonden heb.... de full-frame lenzen in FE zijn duur en tweedehands houden ze goed hun waarde vast.

Nu houdt niks je toch tegen om eerst wat beter full-frame glas te scoren en dan een body te vervangen.
De A7 III wordt nu meer en meer aangeboden tweedehands, en de prijs zal nog wel zakken nu de iV op de markt is, en ik verwacht hetzelfde voor de RIII.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 23:12

Steef

GoT's Most Eaten

Voor de pixel peepers, toch wel een flinke stap vooruit hoor; (al weet ik niet hoe vergelijkbaar het glas is wat ze voor deze plaatjes gebruiken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/be239tljgxeMrqcbGUT2EI0pBjQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W9riBznu6IQlFDFyhk5Uke9Y.png?f=user_large

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ik denk dat je met een Sony 24-105 F4 en Laowa 100mm f/2.8 2x Ultra Macro APO eigenlijk al een hele mooie set hebt. Zelf zou ik ook aanraden om voor de A7RIII te gaan, zeker gezien de tweedehands-prijs daarvan nu. Low light performance is van de A7RIII ook goed te noemen en bijvoorbeeld beter als de A7RIV die ik zelf heb. Je kunt denk ik beter voor een R body gaan die daardoor iets toekomstvaster is.

De set van twee lenzen en de camera zou je voor zo'n 2800-2900 euro wel tweedehands/nieuw bij elkaar moeten kunnen shoppen. Een bak geld, maar dan ben je wel gelijk klaar.

[ Voor 26% gewijzigd door zzzzz op 17-01-2022 16:14 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:05
Meer detail komt door lenzen. Daarnaast is het overstappen naar full frame en er vervolgens f/4 (of erger) zoomlenzen opzetten zonde van de grotere sensor.
Een Sony A7(R) III met Tamron 28-75mm f/2.8 is een prachtige combinatie.
Qua macro kan 2 opties aanraden:
Laowa 100mm 2x macro en Sigma DN 105mm f/2.8 Macro. De Laowa heeft 2x vergroting en de Sigma heeft autofocus.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Universal Creations schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:27:
Daarnaast is het overstappen naar full frame en er vervolgens f/4 (of erger) zoomlenzen opzetten zonde van de grotere sensor.
De 24-105/4 is DE lens voor landschap/natuurfotografie in Sony's line-up en deze lens doet het voor de professionele fotograaf ook gewoon; ook op 61MP.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dan kun je net zo goed de Tamron 17-70mm f/2.8 op de A6000 zetten. Kost een heel stuk minder dan een a7III met 24-105. En als landschapsfotograaf werk ik zelf ook graag met kleinere scherptediepte voor bepaalde shots.

[ Voor 29% gewijzigd door Universal Creations op 17-01-2022 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:32
Mag ik vragen welke lenzen je nu hebt op de A6000?

Want uit ervaring kan ik best zeggen dat daar al best wel wat verschil tussen zit. Ik kom van een A6000, heb nu een A6300 omdat die toen redelijk betaalbaar werd, en de nieuwe serie nog niet uit was. Vooral de betere mount, viewfinder en sensor was wel een aardig verschil. Maar het grootste verschil was toen ik van de lenzen ging wisselen, De Sony 18-135 was al een behoorlijk verschil, maar de Sigma 16mm F1.4 is helemaal een verschil in scherpte.

Een vriend van mij gebruikt die Sony 90mm Macro OSS op zijn 6300 en dat is goed te doen.
zzzzz schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:09:
Ik denk dat je met een Sony 24-105 F4 en Laowa 100mm f/2.8 2x Ultra Macro APO eigenlijk al een hele mooie set hebt. Het 'probleem' is daarmee echter dat je dat op een Sony A6000 niet echt kan gebruiken; de 24mm op FF word dan namelijk 35mm en dat is doorgaans voor veel mensen niet wijd genoeg.
Zelf zou ik ook aanraden om voor de A7RIII te gaan, zeker gezien de tweedehands-prijs daarvan nu. Low light performance is van de A7RIII ook goed te noemen en bijvoorbeeld beter als de A7RIV die ik zelf heb. Je kunt denk ik beter voor een R body gaan die daardoor iets toekomstvaster is.

De set van twee lenzen en de camera zou je voor zo'n 2800-2900 euro wel tweedehands/nieuw bij elkaar moeten kunnen shoppen. Een bak geld, maar dan ben je wel gelijk klaar.
Euhm, dat is toch andersom; Een 24-105 FF wordt een 16-70 op APS-C. Overigens voor landschappen lijkt me dat wel een prima lens.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
GerGio schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:00:
Mag ik vragen welke lenzen je nu hebt op de A6000?

Want uit ervaring kan ik best zeggen dat daar al best wel wat verschil tussen zit. Ik kom van een A6000, heb nu een A6300 omdat die toen redelijk betaalbaar werd, en de nieuwe serie nog niet uit was. Vooral de betere mount, viewfinder en sensor was wel een aardig verschil. Maar het grootste verschil was toen ik van de lenzen ging wisselen, De Sony 18-135 was al een behoorlijk verschil, maar de Sigma 16mm F1.4 is helemaal een verschil in scherpte.

Een vriend van mij gebruikt die Sony 90mm Macro OSS op zijn 6300 en dat is goed te doen.

[...]

Euhm, dat is toch andersom; Een 24-105 FF wordt een 16-70 op APS-C. Overigens voor landschappen lijkt me dat wel een prima lens.
Allereerst iedereen bedankt voor de diverse inbrengen.

Momenteel schiet ik vrij basic: A6000, 16-50 kit, 55-210 sony en de 30mm macro van Sony.

Ik ben mij er absoluut van bewust dat de lenzen een beperkende factor zijn in scherpte etc. deze lenzen heb ik voornamelijk zo gelaten omdat ik vooral wou ervaren waar ik lol uit haal. daarom in eerste instantie voor weinig geld verschillende lenzen gekocht die mij de opties gaven om dingen te proberen.

Hier kwam vrij duidelijk uit dat ik erg geïnteresseerd ben/raak in de wereld van Macro. en kan ook enorm genieten van alle details die zichtbaar worden zodra je met zo'n lens aan t werk bent.

Op de A6000 zit natuurlijk geen IBIS en dat merk je wel erg goed met de 30mm macro zonder OSS. vandaar dat ik in eerste instantie zat te kijken naar de Sony 90mm Macro OSS.

Ik zie nu de optie van Laowa 2x Macro en de Sigma 105mm ook (beide geloof ik zonder OSS?) die zijn dan een prima optie voor een A7(R)III met IBIS, maar denk ik minder geschikt voor de A6000 (?).

De Tamron ga ik dan ook zeker bekijken, niet eerder in beeld gehad. staat bij de optie-lijst nu :D .

Andere reden om dus over te stappen eventueel naar de FF serie is om een grotere groothoek mogelijk te maken. het zal niet allemaal in 1x kunnen qua budget, maar ik vind het wel fijn om een goede basis te leggen nu ik weet waar m'n interesse ligt.

kan ik in ieder geval concluderen dan de A7R III de voorkeur krijgt? ondanks de ''mindere'' autofocus (wat ik online lees in ieder geval). voor Macro is dat wellicht minder boeiend gezien je dat vaak mooier krijgt met manueel/bijfocussen. maar voor andere zaken ??

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
oviMivo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:29:
[...]
Hier kwam vrij duidelijk uit dat ik erg geïnteresseerd ben/raak in de wereld van Macro. en kan ook enorm genieten van alle details die zichtbaar worden zodra je met zo'n lens aan t werk bent.
Ik zie nu de optie van Laowa 2x Macro en de Sigma 105mm ook (beide geloof ik zonder OSS?) die zijn dan een prima optie voor een A7(R)III met IBIS, maar denk ik minder geschikt voor de A6000 (?).
Veel macro-werk zul je toch niet autofocus doen, maar juist manual focus. Zo doet men dat het 'in het veld' ook. IBIS is daar handig om iets te compenseren voor camera shake. De A1/A7/A9 hebben daar inderdaad het voordeel.
Voor 500 euro heb je met de Laowa eigenlijk gelijk de beste 2x te pakken, de Sigma is met 700 euro op het moment de beste 1x macro. Dat is voor jou zelf iets om na te gaan. Je zou de Sigma namelijk ook voor meer als alleen macro kunnen gebruiken, dat is met de Chinese lens wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
zzzzz schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:02:
[...]

Veel macro-werk zul je toch niet autofocus doen, maar juist manual focus. Zo doet men dat het 'in het veld' ook. IBIS is daar handig om iets te compenseren voor camera shake. De A1/A7/A9 hebben daar inderdaad het voordeel.
Voor 500 euro heb je met de Laowa eigenlijk gelijk de beste 2x te pakken, de Sigma is met 700 euro op het moment de beste 1x macro. Dat is voor jou zelf iets om na te gaan. Je zou de Sigma namelijk ook voor meer als alleen macro kunnen gebruiken, dat is met de Chinese lens wat lastiger.
Precies, merk nu ook dat ik de 30mm Sony ook veelal handmatig stel, de autofocus werkt prima echter merk ik dat er nog net wat winst te behalen is met het manueel focussen. daar zie ik dan ook geen probleem in.

Wel is het inderdaad zo dat de autofocus het makkelijker maakt om de lens voor andere doeleinde te gebruiken... anderzijds koop ik een dergelijke lens voornamelijk om die echte macro-beleving in foto's te realiseren, ik vermoed dat de Laowa dat beter zal kunnen gezien die 2x vergroot.

een aanvullende lens voor het midden-tele segment kan altijd nog eens toegevoegd worden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Met een 4dpt close up filter (van Nisi kan ik echt aanraden) krijg je op de Sigma 105 een mooie 1,84x vergroting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
Universal Creations schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:17:
Met een 4dpt close up filter (van Nisi kan ik echt aanraden) krijg je op de Sigma 105 een mooie 1,84x vergroting.
Klinkt ook als een goede optie. Heeft zo'n filter nog een keerzijde? Minder licht/vervorming van licht/kwaliteit verlies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
oviMivo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:40:
[...]
Klinkt ook als een goede optie. Heeft zo'n filter nog een keerzijde? Minder licht/vervorming van licht/kwaliteit verlies?
Ja zeker. Het is niet optimaal en je merkt vaak dat er sterke vignetting plaats vind. Ik heb zelf zo'n setje voor mijn Sony FE85. Het is fijn om gewoon eens mee te spelen, maar als je macro foto's schiet op f/8 en er dan nog filters over heen doet voor extra vergroting dan neemt de kans op goede foto's sterk af en neemt de kans op defractie toe. Een manier om wel iets dichter bij je werk te komen zou de crop-modus op de R lijn van camera's zijn. Je levert megapixels in, maar je krijgt wel meer van je onderwerp in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
zzzzz schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:45:
[...]

Ja zeker. Het is niet optimaal en je merkt vaak dat er sterke vignetting plaats vind. Ik heb zelf zo'n setje voor mijn Sony FE85. Het is fijn om gewoon eens mee te spelen, maar als je macro foto's schiet op f/8 en er dan nog filters over heen doet voor extra vergroting dan neemt de kans op goede foto's sterk af en neemt de kans op defractie toe. Een manier om wel iets dichter bij je werk te komen zou de crop-modus op de R lijn van camera's zijn. Je levert megapixels in, maar je krijgt wel meer van je onderwerp in beeld.
Hier was ik al wat bang voor idd. Vaak zijn dit soort oplossingen "te mooi om waar te zijn".

Ik las idd iets over die crop-modus. Heb je dan letterlijk een APS-C camera qua instelling op dat moment? Dus de 100mm laowa zou dan effectief een 150mm qua vergroting zijn? Hoeveel lever je dan in qua MP? Blijft dat acceptabel?

Dit zou wel een enorme meerwaarde kunnen zijn idd, zeker gezien je wel wat "overschot" hebt met de A7Riii

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
oviMivo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:02:
[...]
Ik las idd iets over die crop-modus. Heb je dan letterlijk een APS-C camera qua instelling op dat moment?
Ja, je wijzigt in principe de camera naar een APS-C sensor oppervlak, en daarmee naar de brandpuntsafstand die daar bij hoort. Dit staat niet 1:1 in verhouding met de vergrotingsfactor, maar heeft natuurlijk wel verband met elkaar.
Je houdt bij het croppen in Super35-mode bij de A7RIII nog 18 MP van de 42 MP over; voor veel doeleinde prima. Dat is vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Canon R6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hier was ik al wat bang voor idd. Vaak zijn dit soort oplossingen "te mooi om waar te zijn".
Hoe bedoel je dat precies? Het is een vrij goede optie voor macrowerk als je geen echte macrolens hebt of wilt. Je kunt ook gaan voor tussenringen, die hebben weer andere voor- en nadelen. Uiteindelijk doet macrowerk altijd iets met je beschikbare licht, ook bij een echte macrolens, dat is nu eenmaal natuurkunde.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

[...]

Ik las idd iets over die crop-modus. Heb je dan letterlijk een APS-C camera qua instelling op dat moment? Dus de 100mm laowa zou dan effectief een 150mm qua vergroting zijn? Hoeveel lever je dan in qua MP? Blijft dat acceptabel?

Dit zou wel een enorme meerwaarde kunnen zijn idd, zeker gezien je wel wat "overschot" hebt met de A7Riii
Die cropmodus doet echt helemaal niets anders dan croppen, dus dat kan je achteraf net zo goed in software doen. Qua vergroting verandert daar in feite niets aan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
Gonadan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:27:
[...]

Hoe bedoel je dat precies? Het is een vrij goede optie voor macrowerk als je geen echte macrolens hebt of wilt. Je kunt ook gaan voor tussenringen, die hebben weer andere voor- en nadelen. Uiteindelijk doet macrowerk altijd iets met je beschikbare licht, ook bij een echte macrolens, dat is nu eenmaal natuurkunde.
Bedoel dat je vaak met dit soort oplossingen ergens concessies gaat doen. De kwaliteit van producten wellicht minder is dan het origineel (de lens zelf in dit geval).

Ik ben het absoluut wel eens dat het een mooie en goedkopere optie is om dingen te testen, echter gaat mijn voorkeur dan denk ik wel uit naar een dedicated 2X macro ipv werken met tussen ringen of glaasjes.

Wil daarmee niet zeggen dat het totale rommel is overigens.

Wat een voordeel kan zijn met die crop-modus is dat je beter op locatie kan zien waar je op wil focussen/in beeld wil dan achteraf? Althans, dat kan ik mij voorstellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
oviMivo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:28:
[...]
Wat een voordeel kan zijn met die crop-modus is dat je beter op locatie kan zien waar je op wil focussen/in beeld wil dan achteraf? Althans, dat kan ik mij voorstellen
Daar zitten natuurlijke diverse overwegingen achter. De crop is onomkeerbaar. Dat zorgt in positieve zin dat je kleinere files hebt en dus meer plaatjes kan schieten, maar achteraf ook voor minder mogelijkheden om een andere compositie te kiezen. Je kunt bijvoorbeeld wel altijd in crop-mode je compositie buiten maken en dan de foto zelf in niet-crop schieten.
Iedereen gaat anders om met de mogelijkheden van de crop modus, en dat is iets wat je wanneer je een R body hebt ook gewoon moet proberen wat voor jouw work-flow prettig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
zzzzz schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:37:
[...]

Daar zitten natuurlijke diverse overwegingen achter. De crop is onomkeerbaar. Dat zorgt in positieve zin dat je kleinere files hebt en dus meer plaatjes kan schieten, maar achteraf ook voor minder mogelijkheden om een andere compositie te kiezen. Je kunt bijvoorbeeld wel altijd in crop-mode je compositie buiten maken en dan de foto zelf in niet-crop schieten.
Iedereen gaat anders om met de mogelijkheden van de crop modus, en dat is iets wat je wanneer je een R body hebt ook gewoon moet proberen wat voor jouw work-flow prettig is.
Helder !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

oviMivo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:28:
Bedoel dat je vaak met dit soort oplossingen ergens concessies gaat doen. De kwaliteit van producten wellicht minder is dan het origineel (de lens zelf in dit geval).

Ik ben het absoluut wel eens dat het een mooie en goedkopere optie is om dingen te testen, echter gaat mijn voorkeur dan denk ik wel uit naar een dedicated 2X macro ipv werken met tussen ringen of glaasjes.

Wil daarmee niet zeggen dat het totale rommel is overigens.
Een echte macrolens is natuurlijk altijd beter, want die is er echt op gebouwd en dan is er in de optiek meer rekening mee gehouden. Maar dat merk je dan ook in de prijs is vaak niet zo compact. ;)

Het voordeel van een voorzetlens o.i.d. is dat je een lens die voor andere doeleinden ook heel goed werkt óók voor macro kunt inzetten, dat geeft flexibiliteit. Dat is een nogal persoonlijke afweging, of je het verschil in de foto's ook echt gaat zien moet je ook maar afwachten.
Dat kan, maar je kunt met de elektronische zoeker (of LCD) ook gewoon inzoomen bij de juiste instellingen. Als je de lens op MF zet en hij is focus by wire dan kan je zelfs instellen dat hij dat automatisch doet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-06 07:27

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gonadan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:27:
[...]

Een echte macrolens is natuurlijk altijd beter, want die is er echt op gebouwd en dan is er in de optiek meer rekening mee gehouden. Maar dat merk je dan ook in de prijs is vaak niet zo compact. ;)

Het voordeel van een voorzetlens o.i.d. is dat je een lens die voor andere doeleinden ook heel goed werkt óók voor macro kunt inzetten, dat geeft flexibiliteit. Dat is een nogal persoonlijke afweging, of je het verschil in de foto's ook echt gaat zien moet je ook maar afwachten.

[...]

Dat kan, maar je kunt met de elektronische zoeker (of LCD) ook gewoon inzoomen bij de juiste instellingen. Als je de lens op MF zet en hij is focus by wire dan kan je zelfs instellen dat hij dat automatisch doet.
Focus by wire hoeft niet eens, vzviw geven alle lenzen met elektronische koppeling de focus afstand door. De aansturing hoeft dus niet ook nog door een elektromotor te gebeuren. Maar dat bedoel je denk ik ook :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ventieldopje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:36:
Focus by wire hoeft niet eens, vzviw geven alle lenzen met elektronische koppeling de focus afstand door. De aansturing hoeft dus niet ook nog door een elektromotor te gebeuren. Maar dat bedoel je denk ik ook :Y)
Nee volgens mij niet. Bij mijn weten doet hij het bij mijn Zeiss (ja ZE) niet namelijk. (al gebruik ik dat überhaupt niet dus 100% zeker ben ik ook niet.)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-06 07:27

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gonadan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:44:
[...]

Nee volgens mij niet. Bij mijn weten doet hij het bij mijn Zeiss (ja ZE) niet namelijk. (al gebruik ik dat überhaupt niet dus 100% zeker ben ik ook niet.)
Oke fair enough, dat zou ik even moeten checken. Maar MF lenzen daar gelaten, iedere AF lens doet het wel. Maar niet iedere AF lens is drive by wire.

Ik heb te weinig koffie op, ik legde het heel krom uit. Kijk naar lenzen als de USM lenzen van Canon en HSM van Sigma, wel AF maar geen drive by wire en geven wel de focus afstand wat nodig is voor die feature. De 85L van Canon (ook USM) is wel drive by wire en doet dit ook.

Dit was mij ted talk, hoop dat jullie genoten hebben. Wou alleen even iets duiden, oeps :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Ventieldopje dat zou goed kunnen, het is dus in feite iets wat je gewoon even moet proberen. En anders heb je nog altijd dat leuke knopje met vergrootglas in de buurt van je duim, dan ben je er ook.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
Ik neig sowieso nu meer naar een A7RIII dan de reguliere A7III. vooral vanwege de sensor resolutie, betere viewfinder en hogere resolutie display. de betere AF van de reguliere heeft denk ik minder waarde voor wat betreft de foto´s die ik wil maken.

Tevens is de AF in de A7RIII natuurlijk ook geen prut systeem, en waarschijnlijk al stukken beter dan de (overigens ook niet verkeerde) AF op mijn huidige A6000.

Nu zit ik een beetje rond te neuzen, en zie bijvoorbeeld bij CameraNu een drietal occassions staan. eentje van 1650, 1750 en een demo model voor ca. 2000. allen hebben 1 jaar garantie vanuit hen.

Echter bij navraag kunnen ze mij niks vertellen over de achtergrond, gebruik, hoeveelheid clicks etc. onder de noemen 'dat weten we niet'. wel is er de optie om terug te brengen binnen 30 dagen gebruik.

Heeft iemand hier ervaring met de occassions van CameraNu? en wat zijn gevoelige dingen van deze camera, buiten (zichtbare) schade aan de sensor e.d. natuurlijk. een occassion scheelt een hoop geld natuurlijk, en je krijgt een jaar garantie... maar ik vind het toch apart dat ze geen flauw idee hebben van de historie. ook niet van het demo model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
oviMivo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:04:
Echter bij navraag kunnen ze mij niks vertellen over de achtergrond, gebruik, hoeveelheid clicks etc. onder de noemen 'dat weten we niet'. wel is er de optie om terug te brengen binnen 30 dagen gebruik.
Het aantal clicks uitlezen is een kwestie van 1 foto door http://tools.science.si/ halen. Als men dat niet voor je wil doen dan zou ik voor dat bedrag niet met CameraNU in zee gaan. Zo simpel is het.
Ik zou dan toch even kijken bij de andere cameraboeren. Ik zie er bij KE een staan als 7/10 met 10k a 25k clicks voor 1749. Op zich verschillen de bedragen niet zo veel van elkaar, maar men moet wel voor jou willen werken; laat ze maar een beetje hun best doen.

[ Voor 9% gewijzigd door zzzzz op 18-01-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
zzzzz schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:18:
[...]

Het aantal clicks uitlezen is een kwestie van 1 foto door http://tools.science.si/ halen. Als men dat niet voor je wil doen dan zou ik voor dat bedrag niet met CameraNU in zee gaan. Zo simpel is het.
Ik zou dan toch even kijken bij de andere cameraboeren. Ik zie er bij KE een staan als 7/10 met 10k a 25k clicks voor 1749.
Ik kreeg er dus ook zo'n gevoel bij. men gaf aan: het aantal clicks is niet betrouwbaar, dus dat lezen we niet uit. maar je mag dat zelf wel doen uiteraard.

beetje vreemd. en als ik die jij nu aangeeft bekijkt qua clicks, dan verwacht ik dat die een soort gelijke hoeveel heeft.

dat gezegd hebbende... hoeveel clicks is aan te raden/acceptabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
oviMivo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:25:
[...]
dat gezegd hebbende... hoeveel clicks is aan te raden/acceptabel?
De mechanische sluiter van de A7 serie gaat doorgaans minimaal 250k mee; met de modellen iets hoger in de range zelfs 500k. Dus als je op 25k zit dan heb je nog 90% van de levensduur te gaan; wat naar mijn idee neer komt op genoeg levensduur voor wat jij er naar alle waarschijnlijkheid mee gaat doen.
Ik zou zelf geen camera kopen met meer als 75k-100k clicks omdat het dan zomaar een camera kan zijn die 'in the field' in weer en wind is gebruikt door de pro waarvoor het gereedschap is, en een afschrijving.

[ Voor 16% gewijzigd door zzzzz op 18-01-2022 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
De body ben ik inmiddels dus wel aardig uit. dat zal een A7RIII worden denk ik.

Blijft de vraag nog even qua lens... de eerder genoemde opties waren:

- 24-70 4.0 Zeiss -- echter werd deze al vrij snel afgeschoten, en valt dus af.
- 28-75 2.8 Tamron - lijkt een mooie lens, goede reviews. enige ''nadeel'' wat men schrijft is de 28mm ipv 24mm.
- 24-105G 4.0 Sony - heeft mijn lichte voorkeur momenteel, vanwege het bereik. zowel 24mm als 105mm. levert iets in op de F2.8 van Tamron dat wel.

Nu zie ik echter ook een 28-200 2.8-5.6 van Tamron. snel wat reviews gezien en die zijn goed, uiteraard je doet her en der wat concessies, en de AF had een probleem (schijnt inmiddels gepatcht te zijn?)

Voordeel van de laatste is natuurlijk het grotere zoom bereik, wat het totaal weer wat allrounder maakt. nu is dat niet mijn grootste doeleinde, maar kan nooit kwaad natuurlijk. zeker gezien de lens even compact is als de 24-105 en 28-75.

Wat is jullie mening over deze lens? hoe verhoudt hij qua performance met de andere twee opties? qua F zit ie natuurlijk een stuk onder de 24-105 van sony (geloof tot 80mm) en daarna gaat ie tot rond de 105mm op 4.5, een stukje boven de Sony (de rest van het bereik is natuurlijk lager, maar is sowieso al winst tov de Sony) het extra bereik zal dan voornamelijk als extra optie zijn, voor situaties waarin dat handig is.

edit:
uiteraard heeft de Sony OSS aanwezig en de Tamron niet. hoeveel dit uitmaakt op 105mm is mij dan niet bekend.

Edit 2: qua Macro lens gaat mijn voorkeur uit naar de Laowa, ik denk dat daar het meeste uit te halen is qua macro. wellicht iets meer oefenen en trial/error, maar de 2X macro spreekt in zn voordeel

[ Voor 10% gewijzigd door oviMivo op 19-01-2022 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
oviMivo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:43:
Nu zie ik echter ook een 28-200 2.8-5.6 van Tamron. snel wat reviews gezien en die zijn goed, uiteraard je doet her en der wat concessies, en de AF had een probleem (schijnt inmiddels gepatcht te zijn?)
Een superzoom kan ook een optie zijn. Hoewel de 28-200 goed uit veel tests komt, verwacht ik dat de echte user experience toch net iets minder zal zijn en je er redelijk wat futzing mee zult hebben als je gewoon lekker plaatjes wil maken. Voor op reis waarschijnlijk niet zo'n probleem, maar voor doorsnee foto's maken minder wenselijk denk ik.
Ik verwacht dat je met de Sony 24-105 het minst risico loopt op 'heb ik wel de juiste lens gekocht' 2 a 3 maanden na aanschaf. Het geeft je nu eenmaal het meest gebalanceerde palet tussen AF speed, zoombereik en IQ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
oviMivo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:43:
De body ben ik inmiddels dus wel aardig uit. dat zal een A7RIII worden denk ik.

Blijft de vraag nog even qua lens... de eerder genoemde opties waren:

- 24-70 4.0 Zeiss -- echter werd deze al vrij snel afgeschoten, en valt dus af.
- 28-75 2.8 Tamron - lijkt een mooie lens, goede reviews. enige ''nadeel'' wat men schrijft is de 28mm ipv 24mm.
- 24-105G 4.0 Sony - heeft mijn lichte voorkeur momenteel, vanwege het bereik. zowel 24mm als 105mm. levert iets in op de F2.8 van Tamron dat wel.
Ik denk dat je geen slechte keuze maakt met die 24-105G. Ik vind 24mm (16mm APS-C) leuk om landschapsfoto's op te maken

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@oviMivo
Vergeet niet dat je in de OP zei een stapje omhoog te willen, een superzoom valt daar voor mij niet echt onder om eerlijk te zijn. Een 24-105/4 is wat dat betreft een fijn bereik voor een allroundlens voor als je maar één lens mee wilt nemen op een wandeling, je doet alleen wel wat concessies op lichtsterkte en daarmee ook scherptediepte. Sommigen vinden f/4 op een fullframe zonde (mede waarom ik zelf nog geen 24-105 heb) en zouden dan de 28-75/2.8 adviseren, maar ik neem aan dat je voor de body kiest om meer redenen dan dat alleen.
Dit is echt een persoonlijke afweging ben ik bang.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 12:44

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Vroeger ware die gemaks-zooms een echte no-go maar tegenwoordig zitten er hele goeie tussen. Deze Tamron schijnt prima te zijn en ook de Nikon Z superzoom is erg goed.

Dus als gemak belangrijk is, is dit een overweging. Maar de optische kwaliteit is wel (iets) minder dan kortere (en snellere) zooms. Dus de vraag is waarvoor je dan een A7R koopt.

Ik heb zelf de eerste Tamron 28-75 en die is al erg goed. De 2e schijnt nog tikje beter te zijn. En voor dat geld een redelijke no-brainer. Die onderste 4mm mis ik meestal niet (ok, ik heb ook de 17-28. Maar ik gebruik de 28-75 stuk meer (ook voor landschappen)).

Daarnaast is 75mm al een mooie portet lengte. En met 2.8 doet ie qua blur niet onder voor 105 op F4. En met een Riii kun je die laatste 40mm er gewoon bij croppen. Pixels zat en de lens is er scherp genoeg voor.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Gonadan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:30:
@oviMivo
Vergeet niet dat je in de OP zei een stapje omhoog te willen, een superzoom valt daar voor mij niet echt onder om eerlijk te zijn. Een 24-105/4 is wat dat betreft een fijn bereik voor een allroundlens voor als je maar één lens mee wilt nemen op een wandeling, je doet alleen wel wat concessies op lichtsterkte en daarmee ook scherptediepte. Sommigen vinden f/4 op een fullframe zonde (mede waarom ik zelf nog geen 24-105 heb) en zouden dan de 28-75/2.8 adviseren, maar ik neem aan dat je voor de body kiest om meer redenen dan dat alleen.
Dit is echt een persoonlijke afweging ben ik bang.
Sorry hoor, maar we hebben het over iemand met een A6000 met een kit-lens 16-50 en een 55-210 en een 50mm marco prime. (niet om de set te beledigen)

Die gaat naar een Sony A7R3, dus een stap vooruit in sensor en bijna dubbel zoveel megapixels
Die gaat er op vooruit qua lens. Want het is niet zo dat hij de standaard kit lens van de A7 erop zet, welke waarschijnlijk niet heel veel beter is dan de kit lens van de A6000. Dus je zou best kunnen stellen dat het met die 24-105 een stap omhoog is.

Bedoel bij dit hele verhaal vroeg ik me af of; Hij vaker op F2.8 zou schieten of dat hij vaker de range zou gebruiken van 4mm aan de ene kant en 30mm aan de andere kant. Als ik dan kijk wat hij nu heeft is het tweede waarschijnlijker en doe je hem misschien meer een plezier met iets meer range dan met F2.8.

Ik snap dat een hele hoop hele goede fotograven graag die F2.8 willen hebben, maar als ik naar mezelf kijk en dit topic interessant vind omdat ik zelf ook met deze vraag zit. Heb ik persoonlijk best wel moeite om goede foto's te maken bij lage F waarde en schiet ik landschappen vaker bij F8 en om die reden zou ik ook eerder kiezen voor meer range en ten koste van wat scherpte diepte.

(Dit ervan uitgaande dat onze skills in fotografie ongeveer hetzelfde zijn) (niet beledigend bedoeld)

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@GerGio dat zeg ik toch ook? De 24-105/4 is een mooie keuze, maar de 28-200 (de superzoom) vind ik niet echt een stap omhoog en zonde van de body/upgrade. Dan kan je net zo goed een goede APS-C zoomlens halen, scheelt veel geld en bereik je waarschijnlijk hetzelfde mee.
Of je dan uiteindelijk liever de 28-75/2.8 of de 24-105/4 hebt is nogal persoonlijk en afhankelijk van je gebruik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
Bedankt allen! hier kan ik wel weer wat mee.

De vraag m.b.t. de Tamron 28-200 kwam vooral naar boven aangezien een aantal reviews daar heel lovend over waren. zoals eerder gezegd; het langere bereik hoeft voor mij niet perse, maar als dit toevallig een erg goede lens was (vergelijkbaar met de 24-105G bijvoorbeeld) dan was het zeker het overwegen waard. puur omdat het dan gewoon winst in bereik is.

Ik begrijp dat de 24-105G dan wel echt een betere lens is, dus de Tamron valt bij deze dan ook af. mijn voorkeur op dit moment gaat dan ook naar de 24-105G, het geeft net even wat extra mogelijkheden om te starten met deze set (in combi met de macro lens die er sowieso direct bij komt). maar ik moet vrouwlief ook een beetje te vriend houden ;) dus de komende tijd zal er even geen budget zijn om nóg een lens aan te schaffen haha.

@Gonadan het is zeker zo dat ik een stap omhoog wil maken met deze set, mede daarom bedankt voor je input mbt de verschillende lenzen.

@GerGio Bedankt ook voor jouw input en het inzicht vanaf een meer ''gelijkwaardig'' kennis niveau ;) . ik vat je opmerkingen dan ook niet op als offence haha. snap wat je bedoelt.

ik ga nog eens goed rondkijken naar alle opties. mocht ik nog ergens info voor willen, dan zien jullie het wel. of als er nog aanvullingen zijn met opties die interessant zijn dan sta ik daar uiteraard ook voor open.

voor nu heeft mijn voorkeur dus:

- A7RIII
- Sony 24-105G/4
- Laowa 100mm 2X macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Gonadan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:30:
@GerGio dat zeg ik toch ook? De 24-105/4 is een mooie keuze, maar de 28-200 (de superzoom) vind ik niet echt een stap omhoog en zonde van de body/upgrade. Dan kan je net zo goed een goede APS-C zoomlens halen, scheelt veel geld en bereik je waarschijnlijk hetzelfde mee.
Of je dan uiteindelijk liever de 28-75/2.8 of de 24-105/4 hebt is nogal persoonlijk en afhankelijk van je gebruik.
Dan heb ik de lenzen door elkaar gegooid ik dacht dat je de Tamron 28-75 aanraden omdat de voortgang van de 24-105 minimal was. Qua Tamron 28-200 kan ik je niet meer dan gelijk geven

Mijn fout sorry

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:25
24-105 F/4 zou ik ook kiezen. Kun je later evt. nog aanvullen met een paar leuke lichtsterke primes.

Voor een macrolens is deze ook interessant: pricewatch unsorted: Laowa 85mm f/5.6 2X Ultra-Macro APO Sony FE-mount objectief
Een heel stuk lichter dan de F/2, waardoor het bijv. eenvoudiger is om de camera met één hand vast te houden en met de andere hand het onderwerp bij te lichten.
Een groot diafragma gebruik je macrofotografie over het algemeen toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
wappiewappie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 23:05:
24-105 F/4 zou ik ook kiezen. Kun je later evt. nog aanvullen met een paar leuke lichtsterke primes.

Voor een macrolens is deze ook interessant: pricewatch unsorted: Laowa 85mm f/5.6 2X Ultra-Macro APO Sony FE-mount objectief
Een heel stuk lichter dan de F/2, waardoor het bijv. eenvoudiger is om de camera met één hand vast te houden en met de andere hand het onderwerp bij te lichten.
Een groot diafragma gebruik je macrofotografie over het algemeen toch niet.
Bedankt! die Laowa zal ik ook nog gaan bekijken. de reviews van Laowa zijn grotendeels erg lovend over de kawliteit.

Ik las echter dat de 100mm zowel manual focust als ook de diafragma handmatig moet ingesteld worden. dit had ik in eerste instantie niet direct door 8)7 . ook geen ervaring mee. is dat erg lastig om onder de knie te krijgen? of vooral oefenen zoals ook met manual focus?

zag dat er dus verschil zit in de Laowa voor Canon/Nikon/Sony (zowel de electronische kan als de diafragma bladen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 12:44

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

oviMivo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:12:
[...]

Bedankt! die Laowa zal ik ook nog gaan bekijken. de reviews van Laowa zijn grotendeels erg lovend over de kawliteit.

Ik las echter dat de 100mm zowel manual focust als ook de diafragma handmatig moet ingesteld worden. dit had ik in eerste instantie niet direct door 8)7 . ook geen ervaring mee. is dat erg lastig om onder de knie te krijgen? of vooral oefenen zoals ook met manual focus?

zag dat er dus verschil zit in de Laowa voor Canon/Nikon/Sony (zowel de electronische kan als de diafragma bladen)
Diafragma-ring werkt precies zoals je anders je diafragma vanaf je camera in zou stellen. Tenzijn je je diafragma vaak op auto hebt staan maar dat lijkt me voor de meeste soorten fotografie niet echt handig en al helemaal niet voor macro. Mijn camera staat zo'n beetje vastgeroest op de Aperture stand.

Dus nee, das niet moeilijk en ook manual focus is prima te doen met macro. (Snel) Bewegende onderwerpen zijn sowieso niet te doen dus je hebt alle tijd om te focussen bij macro fotografie.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oviMivo
sys64738 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:31:
[...]

Diafragma-ring werkt precies zoals je anders je diafragma vanaf je camera in zou stellen. Tenzijn je je diafragma vaak op auto hebt staan maar dat lijkt me voor de meeste soorten fotografie niet echt handig en al helemaal niet voor macro. Mijn camera staat zo'n beetje vastgeroest op de Aperture stand.

Dus nee, das niet moeilijk en ook manual focus is prima te doen met macro. (Snel) Bewegende onderwerpen zijn sowieso niet te doen dus je hebt alle tijd om te focussen bij macro fotografie.
duidelijk :) uiteraard schiet ik zoveel mogelijk op de M stand, waar mogelijk. dus wat dat betreft is dat niets nieuws idd. Manual focus gebruikt ik nu idd ook met mijn 30mm macro (al doe ik dat dan vaak op de DMF stand, zodat ie zelf al aardig in de jusite richting zit ;) . maar daarna bijfocussen)

Thanks! dan gaat dat wel goedkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
Kogel is door de kerk!

Vandaag de A7RIII(a) opgehaald in combi met de Sony 24-105/4.

Eerst even m'n oude setje (behalve de 30mm macro) verkopen en daarvan de Laowa kopen :)

Iedereen heel erg bedankt voor de diverse adviezen en inzichten!

Edit: overigens heeft m'n pa afgelopen week de A7III gekocht. Dus we kunnen samen het toestel gaan doorgronden haha.

[ Voor 19% gewijzigd door oviMivo op 20-01-2022 22:10 ]

Pagina: 1