Aanbouw - vragen & tips/ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADJ89
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01-04 08:53
Wij (gezin met 2 kinderen) zijn voornemens om een aanbouw aan ons huis te laten zetten (normaal rijtjeshuis gebouwd in 2016/2017). Het huis hebben wij zelf in 2019 gekocht en zijn dus de tweede eigenaar. Wij hadden zelf de gedachten om na een jaar of 3 tot 5 te gaan verhuizen naar een groter huis. Echter de huidige huizenmarkt in Nederland heeft ons doen besluiten dat dit nu niet de tijd is voor ons om te verhuizen. 2 onder 1 kap woningen in de zelfde wijk worden hier verkocht voor boven de 700.000 (als ze te koop komen). Met overwaarde op dit huis zouden we dat kunnen betalen, maar daar hebben we gewoon weg geen zin in en voelt voor ons niet goed.

Daarom (en omdat ons tweede kindje op komst was en ik full-time thuis aan het werk ben sinds corona) hebben wij in 2020/2021 de hele zolder verbouwd (dakkapellen, kamerindeling, airco, zonnepanelen, etc.) Nu hebben we toch ook besloten dat wij graag een aanbouw aan ons huis willen. De ruimte missen wij, het huis waar wij vandaan kwamen (compacte rijwoning uit 2014/2015 van het zelfde bouwproject) had wel een uitbouw, dit huis niet en dat merk je op lange termijn toch wel (zeker met kinderen en speelgoed en zo ;)). Allemaal eerste wereld problemen natuurlijk... maar een mens wil wat.

Hoe is het nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIwUrUOeiXcARyCIOWd79Rz9L4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7I7cycJ2cOk1diXEGATHop2N.jpg?f=fotoalbum_large

Wat willen we:

Letterlijk de zelfde aanbouw (2,4 meter bij 5,4 meter) zoals bij de buren links is aangebouwd (zie foto). Erfdienstbaarheden zijn allemaal al netjes geregeld vanuit de bouw van het huis, dus we kunnen en mogen alles zo doortrekken en bestaande buitenmuren weg halen. Onze buren weten al van onze plannen af en de buren rechts zonder aanbouw hadden wel oren naar onze plannen (ze willen misschien ook een aanbouw).

Met welke vragen zitten we:

- Wat is volgens jullie wijsheid en ervaring? Eerst beginnen met een constructeur en tekeningen laten maken, zodat een aannemer een juiste offerte kan maken? Of eerst de plaatselijke aannemers langs laten komen voor een offerte? (Ik heb alvast de constructeur gecontacteerd die vanuit de bouw de berekeningen heeft gemaakt en deze lijkt ons te kunnen helpen).

- Is het verstandig om naast een constructeur en bouwadvies bureau mee te laten kijken en als keuringspartij op te laten treden? Bij de verbouwing van de zolder hebben wij dit niet gedaan. Is allemaal prima verlopen en goed gegaan (uitgevoerd door de lokale timmerman), ik vind techniek leuk dus heb mij vooral toen ingelezen in de verschillende onderwerpen en heb ook een handige zwager met de hele familie in de bouw dus die heeft ons ook van input voorzien. Maar ons gevoel zegt dat een aanbouw wat gevoeliger/risicovoller is (heiwerk, fundering, balk om de gevel van de 1e verdieping op te vangen, etc.).

- Zijn er bepaalde certificaten in de bouw waarop wij kunnen letten zodat we wat meer zekerheid hebben en garantie hebben?

- Met wat behulp van google en in schatwerk denken wij dat grofweg de kosten zullen zijn: +/- 35.000 euro aanbouw (fundering, betonwerk, metselwerk, vloerverwarming, schuifpui) +/- 5.000 euro kleine aanpassingen (3x nieuwe deur, aanpassen trapkast, spotjes en stopcontacten), +/- 10.000 euro keuken (meer en nieuwe kastjes, bestaande apparatuur zetten we over) en +/- 12.500 euro afwerking (stuc op wanden en plafonds, nieuwe vloer met plinten, verf) totaal zo'n 62.500 euro. Zitten we een beetje in de goede richting?

- De nieuwe fundering voor de aanbouw komt natuurlijk tegen de bestaande fundering van het huis aan (denk ik?). Ik heb op dit moment wat stroom/verlichting kabels, trekbuis en waterleiding onder de fundering lopen richting het schuurtje. Dit wil ik straks natuurlijk ook nog kunnen blijven gebruiken en zelf later nog extra dingen kunnen toevoegen. Maar ik denk dat er geen kruipruimte komt onder de aanbouw? Hoe worden dit soort dingen meestal opgelost? PVC buis in de fundering plaatsen van de aanbouw zodat ik vanuit de kruipruimte van het huis kabels/leiding door deze PVC buis kan trekken om toch weer buiten aan de achterkant te komen? Of zijn er andere oplossingen?

Mochten jullie nog andere tips en ervaringen hebben, dan lezen wij deze ook graag.

Bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-05 00:19
Certificaten: BouwGarant, Woningborg. Zeker bij dit soort klussen geeft dat een wat zekerder gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:39
Als je al contact hebt gehad met de constructeur van de bestaande woning lijkt het me zeker verstandig die al in te schakelen. Die weet precies wat wel en niet kan, of de uitbouw van de buren op extra belasting is berekend bijvoorbeeld. Zeker omdat je geen knik wilt aan de binnenkant is dat belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-05 16:44
De kosten hangen erg af van de hoeveelheid staal die nodig is (momenteel heel erg duur). Voor onze aanbouw (momenteel in aanbouw) kwamen we erachter dat de ramingen op internet meestal achterhaald zijn, dus schrik niet.

De constructeur berekent de hoeveelheid benodigd staal e.d. (moet er geheid worden etc), dus daar moet je mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADJ89
gron74 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 00:20:
Certificaten: BouwGarant, Woningborg. Zeker bij dit soort klussen geeft dat een wat zekerder gevoel.
Ik wist dat Woningborg bij nieuwbouw mogelijk was. Ik las net dat dit dus ook voor verbouwen kan. Nadeel alleen is dat er maar beperkte aannemers zijn aangesloten. Toevallig heeft de aannemer welke deze huizen heeft gebouwd een nieuwe particulieren tak opgestart voor verbouwingen. Misschien wel een goede optie om een offerte op te vragen bij deze partij.
D-e-n schreef op maandag 17 januari 2022 @ 01:19:
Als je al contact hebt gehad met de constructeur van de bestaande woning lijkt het me zeker verstandig die al in te schakelen. Die weet precies wat wel en niet kan, of de uitbouw van de buren op extra belasting is berekend bijvoorbeeld. Zeker omdat je geen knik wilt aan de binnenkant is dat belangrijk.
Dat leek mij ook, vandaar dat ik alvast contact had opgenomen om te kijken of deze bereid zijn om te helpen. Zeker omdat ik van de oud eigenaren en de buren (eerste eigenaren) heb gehoord dat er wat problemen waren met het heiwerk. De verhalen gaan rond dat hier nu zoveel palen zijn bij geslagen dat er een flatgebouw op gebouwd zou kunnen worden en dat het project weinig tot niks heeft opgebracht omdat hier veel meer palen bij geslagen moesten worden zonder dat dit doorberekend kon worden aan de kopers.
amboly schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:36:
De kosten hangen erg af van de hoeveelheid staal die nodig is (momenteel heel erg duur). Voor onze aanbouw (momenteel in aanbouw) kwamen we erachter dat de ramingen op internet meestal achterhaald zijn, dus schrik niet.

De constructeur berekent de hoeveelheid benodigd staal e.d. (moet er geheid worden etc), dus daar moet je mee beginnen.
Ja ik schat zomaar dat hier ook een flinke H balk in moet. Zijn jullie veel meer kwijt nu dan dat jullie begroot hadden? Jullie zijn dus eerst ook begonnen bij een constructeur/bouw technisch bureau en daarna offertes opgevraagd bij aannemers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
We hebben eerst een taxatie gemaakt in samenspraak met onze makelaar en de bank zodat we extra hypotheek konden krijgen voor de verbouwing. De uiteindelijke kosten zijn wel een flink stuk hoger inderdaad.

Die bouwtekeningen van de constructeur hadden we sowieso nodig omdat we een dragende muur ook gaan doorbreken (vergunning nodig), maar vrijwel alle aannemers wilden ze hebben/vroegen ernaar. Ze worden zelfs nu tijdens de bouw nog dagelijks gebruikt. Alleen bij een prefab uitbouwboer (Hoek bouw) maakte het niet uit.

[ Voor 25% gewijzigd door amboly op 18-01-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
amboly schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:12:
[...]

We hebben eerst een taxatie gemaakt in samenspraak met onze makelaar en de bank zodat we extra hypotheek konden krijgen voor de verbouwing. De uiteindelijke kosten zijn wel een flink stuk hoger inderdaad.

Die bouwtekeningen van de constructeur hadden we sowieso nodig omdat we een dragende muur ook gaan doorbreken (vergunning nodig), maar vrijwel alle aannemers wilden ze hebben/vroegen ernaar omdat ze aan de hand van de tekeningen hun materiaalkosten kunnen berekenen. Ze worden zelfs nu tijdens de bouw nog dagelijks gebruikt. Alleen bij een prefab uitbouwboer (Hoek bouw) maakte het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADJ89
amboly schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:12:
[...]

Die bouwtekeningen van de constructeur hadden we sowieso nodig omdat we een dragende muur ook gaan doorbreken (vergunning nodig), maar vrijwel alle aannemers wilden ze hebben/vroegen ernaar. Ze worden zelfs nu tijdens de bouw nog dagelijks gebruikt. Alleen bij een prefab uitbouwboer (Hoek bouw) maakte het niet uit.
Mag ik vragen wat een stuk hoger was? Ik zie dat hoek bouw een dorp verderop zit bij ons vandaan. Woon jij in de regio Alblasserdam? Aannemers uit die buurt ook aangeschreven?

Toevallig einde van het jaar bezig geweest met de hypotheek adviseur en taxateur voor andere rentes. We hebben overwaarde en zitten niet aan de max van wat we kunnen lenen, dus dat moet goed komen. We zullen een stuk via de bank/hypotheek laten lopen (aanbouw en infrawerkzaamheden) de afbouw en aankleding met spaargeld.

Zoals ik nu heb kunnen zien kunnen wij alles vergunnigs vrij doen, dat scheelt weer. Ik hoop in de komende dagen wat van de constructeur te horen, dan kunnen we daarna wat aannemers gaan aanschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
ADJ89 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:46:
[...]

Mag ik vragen wat een stuk hoger was? Ik zie dat hoek bouw een dorp verderop zit bij ons vandaan. Woon jij in de regio Alblasserdam? Aannemers uit die buurt ook aangeschreven?

Toevallig einde van het jaar bezig geweest met de hypotheek adviseur en taxateur voor andere rentes. We hebben overwaarde en zitten niet aan de max van wat we kunnen lenen, dus dat moet goed komen. We zullen een stuk via de bank/hypotheek laten lopen (aanbouw en infrawerkzaamheden) de afbouw en aankleding met spaargeld.

Zoals ik nu heb kunnen zien kunnen wij alles vergunnigs vrij doen, dat scheelt weer. Ik hoop in de komende dagen wat van de constructeur te horen, dan kunnen we daarna wat aannemers gaan aanschrijven.
De totaalprijs van de totale verbouwing was een stuk hoger, voornamelijk door de hogere staalprijs. Maar we laten bij onze verbouwing een stuk meer doen dan alleen de aanbouw (o.a. alle electra, dakkapel, vloeren, keuken, isolatie, enz enz), dus het is een beetje lastig te zeggen hoeveel % jouw offertes gaan verschillen van de schatting die je hebt gemaakt :). Ik zou gewoon er gewoon maar een aantal aanvragen en afwachten :D.

Ons huis staat in Den Haag trouwens. Het heeft ons heel veel moeite gekost uberhaupt een aannemer te vinden. We zijn vorig jaar in april gaan zoeken voor een start in december, de meeste aannemers zaten al vol. Aannemers uit andere dorpen en steden lieten allemaal weten dat het voor hun de moeite niet was zover te reizen in de huidige tijd (behalve Hoek Bouw dus ;)). Het ergste was nog de aannemers die ter plekke zijn komen kijken (dan denk je echt dat ze er zin in hebben) en vervolgens volledig onbereikbaar waren (gewoon van de aardbodem verdwenen). Dat kostte echt heel veel energie en zorgde voor heel veel irritatie :( . De aannemer waar we mee in zee gegaan zijn is allicht niet de goedkoopste, maar heeft wel een zeer goede track record qua kwaliteit, oplevering binnen afgesproken tijd en budget. Bij de keuken- en vloerenwinkels word elke keer zeer enthousiast gereageerd als we vertellen met welke aannemer we werken.

Oh en w.b.t. Hoek Bouw, die hebben we serieus overwogen, die was qua prijs zo'n 15% goedkoper dan de aannemer die we nu gekozen hebben, maar we kwamen er niet helemaal achter of ze echt goed overweg konden met alle andere dingen die we wilden behalve de aanbouw (de dakkapel konden ze sowieso niet bouwen). Het idee dat ze op locatie maar 3 weken (i.p.v. 3 maanden) hoefden te werken stond ons in principe erg aan. We vonden de communicatie nogal traag en stroperig.

[ Voor 13% gewijzigd door amboly op 18-01-2022 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:52
Voor wat betreft de verunning kun je hier verifieren. Veel werkzaamheden zijn vergunningsvrij onder WABO. Straks met de nieuwe omgevingswet wordt dat nog vrijer.

De start via een constructeur is handig (zeker als deze al bekend is met je woning/wijk). Maar andersom, sommige mensen beginnen met een aannemer die vervolgens een constructeur meebrengt/voorstelt.
Als de uitbouw van de buren na de bouw is gezet, kan het helpen om hen de gegevens te vragen van hun uitbouw. Ik heb dat hier ook gedaan, ik was ongeveer de laatste van het rijtje huizen die een dergelijke aanbouw deed. Had ik uiteindelijk 6 verschillende constructieve uitwerkingen :-) waarvan er ook een aantal "twijfelachtig" waren. (Lees ben zelf constructeur en zou het huis van de buren niet kopen....).

Maar op een afstand (even uitgaand van de gegevens die je hiervoor hebt ingevoerd):
  • een funderingsbalk voor de nieuwe achtergevel en zijgevel
  • 1 of 2 palen, maar dat is aan de constructeur om te bepalen
  • H profiel in de achtergevel om bovenliggend metselwerk op te vangen
Daarnaast heb je nog keuze voor het dak/gevels en afwerking natuurlijk.

De vloer kan op verschillende manieren, maar waarschijnlijk heb je geen (toegankelijke) kruipruimte (tenzij je dat echt wilt natuurlijk), een mantelbuis (als die er al niet ligt) ligt dan voor de hand.

Voor de zoektocht naar een aannemer, ga af op referenties in je eigen netwerk (hoewel dat ook niet altijd tot succes leidt) en vraag meerdere offertes (bij ons zat er een factor 2 tussen en ik had een redelijk specifiek bestek/werkomschrijving)

Oh en meestal wordt een verbouwing altijd duurder, niet altijd door de uitvoering, maar wel omdat je zelf toch iets anders wilt tijdens de uitvoering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADJ89
amboly schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:59:
[...]

De totaalprijs van de totale verbouwing was een stuk hoger, voornamelijk door de hogere staalprijs. Maar we laten bij onze verbouwing een stuk meer doen dan alleen de aanbouw (o.a. alle electra, dakkapel, vloeren, keuken, isolatie, enz enz), dus het is een beetje lastig te zeggen hoeveel % jouw offertes gaan verschillen van de schatting die je hebt gemaakt :). Ik zou gewoon er gewoon maar een aantal aanvragen en afwachten :D.

Ons huis staat in Den Haag trouwens. Het heeft ons heel veel moeite gekost uberhaupt een aannemer te vinden. We zijn vorig jaar in april gaan zoeken voor een start in december, de meeste aannemers zaten al vol. Aannemers uit andere dorpen en steden lieten allemaal weten dat het voor hun de moeite niet was zover te reizen in de huidige tijd (behalve Hoek Bouw dus ;)). Het ergste was nog de aannemers die ter plekke zijn komen kijken (dan denk je echt dat ze er zin in hebben) en vervolgens volledig onbereikbaar waren (gewoon van de aardbodem verdwenen). Dat kostte echt heel veel energie en zorgde voor heel veel irritatie :( . De aannemer waar we mee in zee gegaan zijn is allicht niet de goedkoopste, maar heeft wel een zeer goede track record qua kwaliteit, oplevering binnen afgesproken tijd en budget. Bij de keuken- en vloerenwinkels word elke keer zeer enthousiast gereageerd als we vertellen met welke aannemer we werken.

Oh en w.b.t. Hoek Bouw, die hebben we serieus overwogen, die was qua prijs zo'n 15% goedkoper dan de aannemer die we nu gekozen hebben, maar we kwamen er niet helemaal achter of ze echt goed overweg konden met alle andere dingen die we wilden behalve de aanbouw (de dakkapel konden ze sowieso niet bouwen). Het idee dat ze op locatie maar 3 weken (i.p.v. 3 maanden) hoefden te werken stond ons in principe erg aan. We vonden de communicatie nogal traag en stroperig.
Dat is nogal wat meer inderdaad dan wat wij willen gaan doen :). Bij de verbouwing van de zolder heb ik het inderdaad ook al meegemaakt. Slechte communicatie, offertes opmaken maar niet compleet of gewoon weg geen offerte binnen 6 weken kunnen aanleveren. Het probleem is dat ze eigenlijk teveel werk hebben volgens mij waardoor ze de makkelijke klussen eerder doen zowel in offerte fase als uitvoer. De offertes waarbij veel vragen worden gesteld en veel details anders moeten hebben ze liever dan niet.
htca schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:45:
Voor wat betreft de verunning kun je hier verifieren. Veel werkzaamheden zijn vergunningsvrij onder WABO. Straks met de nieuwe omgevingswet wordt dat nog vrijer.

De start via een constructeur is handig (zeker als deze al bekend is met je woning/wijk). Maar andersom, sommige mensen beginnen met een aannemer die vervolgens een constructeur meebrengt/voorstelt.
Als de uitbouw van de buren na de bouw is gezet, kan het helpen om hen de gegevens te vragen van hun uitbouw. Ik heb dat hier ook gedaan, ik was ongeveer de laatste van het rijtje huizen die een dergelijke aanbouw deed. Had ik uiteindelijk 6 verschillende constructieve uitwerkingen :-) waarvan er ook een aantal "twijfelachtig" waren. (Lees ben zelf constructeur en zou het huis van de buren niet kopen....).

Maar op een afstand (even uitgaand van de gegevens die je hiervoor hebt ingevoerd):
  • een funderingsbalk voor de nieuwe achtergevel en zijgevel
  • 1 of 2 palen, maar dat is aan de constructeur om te bepalen
  • H profiel in de achtergevel om bovenliggend metselwerk op te vangen
Daarnaast heb je nog keuze voor het dak/gevels en afwerking natuurlijk.

De vloer kan op verschillende manieren, maar waarschijnlijk heb je geen (toegankelijke) kruipruimte (tenzij je dat echt wilt natuurlijk), een mantelbuis (als die er al niet ligt) ligt dan voor de hand.

Voor de zoektocht naar een aannemer, ga af op referenties in je eigen netwerk (hoewel dat ook niet altijd tot succes leidt) en vraag meerdere offertes (bij ons zat er een factor 2 tussen en ik had een redelijk specifiek bestek/werkomschrijving)

Oh en meestal wordt een verbouwing altijd duurder, niet altijd door de uitvoering, maar wel omdat je zelf toch iets anders wilt tijdens de uitvoering)
Het verhaal van de constructeur/bouwadviesbureau had ik bij de verbouwing van de zolder met dakkapellen. Voor de voorkant was er een vergunning nodig en hiervoor heb je tekeningen nodig (ik had er niet overna gedacht). De timmerman gaf aan dat hij wel iemand had, maar daar verder uit wilde blijven. Uiteindelijk via die jongen gedaan (wel zelf als 10x moeten controleren en laten aanpassen omdat afmetingen niet klopte, maar dat is een ander verhaal) verstoorde het proces met ongeveer 2 maanden. Dus ik dacht de volgende keer doe ik dat anders, eerst tekeningen en berekeningen en daarna naar de aannemers voor offertes.

Ondertussen heb ik contact met de constructeur welke betrokken was bij het bouwproject. Echter doen zij alleen constructie berekeningen zoals ik nu uit de communicatie begrijp, papierwerk wordt dan een "schets" daar zit ik niet echt op te wachten. Ik wil graag een partij die de basis tekeningen, bestek en de constructie doorrekent en waar ik in overleg mee kan als ik met vragen zit. Op basis hiervan wil ik dan aannemers gaan aanschrijven zodat deze zoveel mogelijke complete offertes kunnen maken. Ik denk dat ik toch maar eens een plaatselijk bouwadvies bureau ga polsen.

De mantelbuis ja natuurlijk dat bedoelde ik, die ligt er nu nog niet maar is misschien wel de makkelijkste en goedkoopste optie.

Ik heb een referentie gekregen van de timmerman die hier mijn zolder heeft verbouwd (hij zelf doet geen aanbouwen, is namelijk geen officieele aannemer). Die vertouw ik wel, alleen gaat het om een ZZP'er waarbij garanties bijvoorbeeld over 15 jaar een probleem kunnen vormen. Als er al een bepaalde vorm van garantie wordt gegeven. Het is wel iemand uit het dorp hier, dus ik weet waar zijn huis staat :+ , ook een soort van garantie haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-05 13:32
Volgens mij heb je al veel ervaring, waarschijnlijk heb je al op de het onderstaande gelet.
Bij veel aannemers is zo'n aanbouw redelijk standaard werk. Wij hebben exact hetzelfde 2 jaar geleden laten doen, zonder tussenkomst van een constructeur.
Vooraf moet je heel duidelijk zijn wat je wilt. Wij hebben ervoor gekozen om de levering van de aannemer goed af te bakenen, zodat ook duidelijk is wanneer zijn werk gereed is en wanneer wij dan aan de slag mogen. Dit alles hebben we eerst mondeling doorgenomen en in de offerte van de aannemer laten zetten. Puntjes voor aandacht;
Ten eerste natuurlijk de hoofdzaken;
Afmetingen aanbouw
Te gebruiken materialen
Afmetingen schuifpui (bij houten pui, denk aan onderhoudsvrije dorpel)
Vloerwerwarming (ook in bestaande deel, en waar komt verdeler)
Afwerking wanden en plafond (geheel stucen of aanhelen)

Daarnaast natuurlij ook de randzaken;
Aantal WCD's met locatie, aan te sluiten in de groepenkast
Coax tot in meterkast
UTP tot in meterkast
Buitenlichtpunt (schakelaar?)
Buitenkraan
Inderdaad extra mantelbuis onder aanbouw door

Als de buren niet meedoen, moet aannemer evengoed bij de buren aan de slag om de muur te metselen. Er komt altijd een deel van deze wand bij hun op het erf (ca 10-15cm). Dit hebben wij vooraf ook met de buren besproken, om problemen in de uitvoering te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:52
ADJ89 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:53:
Ondertussen heb ik contact met de constructeur welke betrokken was bij het bouwproject. Echter doen zij alleen constructie berekeningen zoals ik nu uit de communicatie begrijp, papierwerk wordt dan een "schets" daar zit ik niet echt op te wachten. Ik wil graag een partij die de basis tekeningen, bestek en de constructie doorrekent en waar ik in overleg mee kan als ik met vragen zit. Op basis hiervan wil ik dan aannemers gaan aanschrijven zodat deze zoveel mogelijke complete offertes kunnen maken. Ik denk dat ik toch maar eens een plaatselijk bouwadvies bureau ga polsen.
Voor de aannemer heb je niet veel meer nodig hebt dan een goede schetsen (maar een schets is niet een pentekening op een bierviltje!). Daarop maten, wapening, type paal, lokaties en diepte en een sondering (opvragen via het dinoloket of via de gemeente). Verder zal de constructeur een aantal zaken aangeven in de detaillering (inlijmen van de stekwapening, op spanning brengen van de ligger, dilataties, etc).

Vergunningsaanvragen vragen ander soort/gedetailleerdere tekeningen en zijn meestal bouwkundig van aard. Het gaat erom dat de aannemer genoeg informatie heeft om eea te kunnen bouwen cq. te prijzen en een offerte te maken. Soms komt de aannemer met een alternatief (gebeurde bij mij met de vloer, ik had een balken broodjesvloer, aannemer kwam met alternatief van een in het werk gestortte vloer, in overleg daarvoor gekozen).

Let wel op dat je dus de afwerking daarbij meeneemt in je offerte aanvraag (niet alleen binnen, maar ook buiten mee, detaillering boeiborden, afvoer, etc en wat ga je zelf doen of anders aanbesteden). Je aanbouw is voor jou bijzonder, maar voor de gemiddelde aannemer is dat niet zo (er worden er talloze van gezet in het land per jaar).
Stef012 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:19:
Volgens mij heb je al veel ervaring, waarschijnlijk heb je al op de het onderstaande gelet.
Bij veel aannemers is zo'n aanbouw redelijk standaard werk. Wij hebben exact hetzelfde 2 jaar geleden laten doen, zonder tussenkomst van een constructeur.
Ik ben hier niet zo zeker van dat dat altijd kan. De aannemers die ik ken willen toch vaak wel dat er een constructeur naar het werk kijkt.

[ Voor 11% gewijzigd door htca op 18-01-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADJ89
Stef012 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:19:
Vooraf moet je heel duidelijk zijn wat je wilt. Wij hebben ervoor gekozen om de levering van de aannemer goed af te bakenen, zodat ook duidelijk is wanneer zijn werk gereed is en wanneer wij dan aan de slag mogen. Dit alles hebben we eerst mondeling doorgenomen en in de offerte van de aannemer laten zetten. Puntjes voor aandacht;
Ten eerste natuurlijk de hoofdzaken;
Afmetingen aanbouw
Te gebruiken materialen
Afmetingen schuifpui (bij houten pui, denk aan onderhoudsvrije dorpel)
Vloerwerwarming (ook in bestaande deel, en waar komt verdeler)
Afwerking wanden en plafond (geheel stucen of aanhelen)

Daarnaast natuurlij ook de randzaken;
Aantal WCD's met locatie, aan te sluiten in de groepenkast
Coax tot in meterkast
UTP tot in meterkast
Buitenlichtpunt (schakelaar?)
Buitenkraan
Inderdaad extra mantelbuis onder aanbouw door

Als de buren niet meedoen, moet aannemer evengoed bij de buren aan de slag om de muur te metselen. Er komt altijd een deel van deze wand bij hun op het erf (ca 10-15cm). Dit hebben wij vooraf ook met de buren besproken, om problemen in de uitvoering te voorkomen.
Ik heb ondertussen enige ervaring op gedaan bij de bouw van ons eerste huis en de verbouwing van de zolder in dit huis, maar ben geen specialist en kan altijd leren! Ik wil toch graag dat er een constructeur naar kijkt en er een stempel opgeeft, zeker omdat er bij de bouw van deze huizen hier al wat gedoe was met betrekking tot heiwerk en ik totaal niet zit te wachten op een aanbouw welke gaat verzakken en dan nergens kan aankloppen. Ik wil in iedergeval het risico zo klein mogelijk houden :9.

Veel dingen zitten al in mijn hoofd wat waar moet komen en hoe we het willen. Is eigenlijk meer een kwestie op papier zetten en dan moet het duidelijk zijn voor de aannemer. Veel details wil ik ook niet in beton gieten, veel kleinere aannemers (lees ZZP'ers) zitten daar niet op te wachten heb ik gemerkt. Liever ter plekker even intekenen/aangeven op de muur waar ik WCD en UTP wil hebben. Ze kunnen goed werken met hun handen, het papierwerk worden ze soms gek van en hebben ze het liefst zo weinig mogelijk.

De buren zijn op de hoogte en willen (als de prijzen meevallen :+ ) misschien ook wel gelijk de aanbouw aanzetten. Anders inderdaad de muur bij hun in de tuin (erfdienstbaarheden zijn allemaal al netjes bij de notaris vastgelegd vanuit de bouw van de huizen) en even een post meenemen om de tegels er weer netjes in te leggen.
htca schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Voor de aannemer heb je niet veel meer nodig hebt dan een goede schetsen (maar een schets is niet een pentekening op een bierviltje!). Daarop maten, wapening, type paal, lokaties en diepte en een sondering (opvragen via het dinoloket of via de gemeente). Verder zal de constructeur een aantal zaken aangeven in de detaillering (inlijmen van de stekwapening, op spanning brengen van de ligger, dilataties, etc).

Vergunningsaanvragen vragen ander soort/gedetailleerdere tekeningen en zijn meestal bouwkundig van aard. Het gaat erom dat de aannemer genoeg informatie heeft om eea te kunnen bouwen cq. te prijzen en een offerte te maken. Soms komt de aannemer met een alternatief (gebeurde bij mij met de vloer, ik had een balken broodjesvloer, aannemer kwam met alternatief van een in het werk gestortte vloer, in overleg daarvoor gekozen).

Let wel op dat je dus de afwerking daarbij meeneemt in je offerte aanvraag (niet alleen binnen, maar ook buiten mee, detaillering boeiborden, afvoer, etc en wat ga je zelf doen of anders aanbesteden). Je aanbouw is voor jou bijzonder, maar voor de gemiddelde aannemer is dat niet zo (er worden er talloze van gezet in het land per jaar).

[...]

Ik ben hier niet zo zeker van dat dat altijd kan. De aannemers die ik ken willen toch vaak wel dat er een constructeur naar het werk kijkt.
Hmm je zet mij toch aan het twijfelen om toch maar eerst een aannemer langs te laten komen, hoe ik het wil weet ik wel dus die lijst kan ik voor de aannemer maken. Het is ook niet zo heel bijzonder (en vergunningsvrij) en ik heb ook verkoop (bouw)tekeningen van het huis waarbij de 2,4 meter uitbouw als optie is meegenomen. Kwestie van kopieren plakken en de belangrijke zaken laten uitrekenen door een constructeur, die moet er dan alleen wel een officieel document van maken en geen bierviltje daar wil ik prima wat geld voor neerleggen.

Iemand trouwens enig idee waar de isolatie waardes worden vastgelegd van vloeren/muren? In de verkoop documentatie kan ik het niet vinden helaas, ook niet onder de technische beschrijving. Worden dit soort dingen ook vastgelegd bij de documentatie die bij de gemeente wordt ingeleverd? Ik lees alleen in het bouwbesluit dat er minimale waardes zijn voor verbouw, maar weet niet wat er nu is toegepast. Wat mij betreft maximaal isoleren, ik zit niet op kou te wachten :+ maar ik vindt het wel fijn als ik waardes zwart op wit heb.
Pagina: 1