marcel3 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:18:
Hmm, ik vind er toch wel wat voor te zeggen dat NCAP inmiddels oog heeft voor meer dan alleen inzittendenveiligheid. Als je met die 5 kids op de fiets op pad bent tussen het drukke autoverkeer stel je dat zelf ook op prijs. Het gaat er ook om fabrikanten uit te dagen om dit soort techniek gemeengoed te maken.
Het is zeer goed dat ze kijken naar actieve veiligheid en voetgangersveiligheid.
Maar dat het allemaal wordt geblenderd in 1 totaalscore maakt het gewoon nutteloos imo.
Actieve veiligheidssystemen zijn leuk, maar een ongeluk kan altijd gebeuren. Dan wil ik gewoon weten dat de auto fysiek veilig is. De huidige manier van scoren maakt dat gewoon niet meer duidelijk.
Actieve systemen zijn wat mij betreft een aparte categorie die een eigen score moeten hebben.
Voetgangersveiligheid en inzittendenveiligheid op 1 hoop kan ik me nog een beetje in denken. Beide zijn crashveiligheid en er ligt wel een stukje verantwoordelijkheid voor de voetganger bij de automobilist.
Ik snap dat je gewoon de uitgebreidere testverslagen kan (en zou moeten) lezen voor een beter antwoord. Maar wat je nu ziet is een nieuwskop op elke halfbakken site: "OMG nieuwe [merk] [type] haalt maar 1 ster in NCAP, we gaan allemaal DEAUDDDD". Terwijl het misschien een prima veilige budget auto is die de dure actieve rijhulpsystemen niet standaard heeft (NCAP kijkt alleen naar standaarduitrusting).
alternatieve optie zou zijn om te zorgen dat nieuws niet zo populistisch, stemmingmakend en kort-door-de-bocht is