Dacia Lodgy NCAP vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myrok24
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-01-2024
Hi,
Ik ben mij Het oriënteren op een nieuwe 7 zitter (het liefst) en mijn interesse werd gewekt door de Dacia Lodgy. Echterrrrr, ik kas dat deze maar 3 sterren ncap heeft doorstaan.

Wat is jullie idee daarbij, zeker met 3 kinderen achterin begin ik wel wat vraagtekens te krijgen..

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 08:05
Tja het is geen Skoda superb maar als het op de weg mag in Nederland is het goed toch ?

Niet de beste of veiligste maar wel goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:07

MLLL

Palm Treo 650

Als je een paar onzinnige rijhulpsysteempjes niet hebt krijg je al punten aftrek.
Ncap is niet meer wat het geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:45
Dan moet je naar de details van de test kijken, als voetgangers er bekaait afkomen kost dat ook sterren.
Maar dit heeft geen invloed op de inzittenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 10:53
Idd.. heeft te maken omdat de auto geen moderne technieken heeft. Ik heb het nieuw model Sandero Stepway en die heeft ook 3 sterren. Evenals zijn grote zus; de Jogger, tevens een 7-zitter. Die komt ook bij ons op de oprit. Veilig genoeg…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:09
myrok24 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:25:
Hi,
Ik ben mij Het oriënteren op een nieuwe 7 zitter (het liefst) en mijn interesse werd gewekt door de Dacia Lodgy. Echterrrrr, ik kas dat deze maar 3 sterren ncap heeft doorstaan.

Wat is jullie idee daarbij, zeker met 3 kinderen achterin begin ik wel wat vraagtekens te krijgen..

Dank!
https://www.euroncap.com/nl/results/dacia/lodgy/10918

Daarnaast zoals andere zeggen, aantal sterren zeggen niks. Maar om de inhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
NCAP is niets meer waard sinds (uitschakelbare) elektronische hulpmiddelen meewegen in de score. Links laten liggen dus.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik raadt je eerder een Prius+ aan, althans tegenwoordig heet ie Grand Prius+

https://www.7zitter.nl/modellen/detail/toyota-prius-wagon/

Stuk degelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Vorkie schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:14:
Ik raadt je eerder een Prius+ aan, althans tegenwoordig heet ie Grand Prius+

https://www.7zitter.nl/modellen/detail/toyota-prius-wagon/

Stuk degelijker.
Dacht dat BMW ook met en nieuwe 7-zitter kwam. Als we dan toch in heel andere prijsklassen gaan winkelen.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-05 20:22
Hmm, ik vind er toch wel wat voor te zeggen dat NCAP inmiddels oog heeft voor meer dan alleen inzittendenveiligheid. Als je met die 5 kids op de fiets op pad bent tussen het drukke autoverkeer stel je dat zelf ook op prijs. Het gaat er ook om fabrikanten uit te dagen om dit soort techniek gemeengoed te maken.

Verder is een derde zitrij dichtbij de achterklep altijd kwetsbaar voor aanrijdingen van achteren, maar voor zover ik weet maakt dat geen onderdeel uit van de standaard NCAP proeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
warhamstr schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:16:
[...]

Dacht dat BMW ook met en nieuwe 7-zitter kwam. Als we dan toch in heel andere prijsklassen gaan winkelen.
Nergens staat een prijsklasse...

Als je zoekt op 7 stoelen en dan prijs laag-hoog doet komt Lodgy, met redenen, als eerste in de rij ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:11

DaWaN

'r you wicked ??

Eisen voor de Euro NCAP worden steeds strenger, je kunt 5 sterren uit 2005 dus niet vergelijken met de huidige 5 sterren.
Mooi voorbeeld is de Renault ZOE, die haalde in 2013 5 sterren en in 2021 0 sterren.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:16
Budget is wel alles inderdaad. Wij rijden zelf een Citroën c4 grand Picasso 7-zitter. Rijdt heerlijk, buiten dat wij de typische Franse probleempjes hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-tuning
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-05 16:20
Persoonlijk zou ik gewoon voor een jong gebruikte auto van een hoger segment gaan.
Heb je meer voor minder geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
marcel3 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:18:
Hmm, ik vind er toch wel wat voor te zeggen dat NCAP inmiddels oog heeft voor meer dan alleen inzittendenveiligheid. Als je met die 5 kids op de fiets op pad bent tussen het drukke autoverkeer stel je dat zelf ook op prijs. Het gaat er ook om fabrikanten uit te dagen om dit soort techniek gemeengoed te maken.
Het is zeer goed dat ze kijken naar actieve veiligheid en voetgangersveiligheid.
Maar dat het allemaal wordt geblenderd in 1 totaalscore maakt het gewoon nutteloos imo.

Actieve veiligheidssystemen zijn leuk, maar een ongeluk kan altijd gebeuren. Dan wil ik gewoon weten dat de auto fysiek veilig is. De huidige manier van scoren maakt dat gewoon niet meer duidelijk.
Actieve systemen zijn wat mij betreft een aparte categorie die een eigen score moeten hebben.

Voetgangersveiligheid en inzittendenveiligheid op 1 hoop kan ik me nog een beetje in denken. Beide zijn crashveiligheid en er ligt wel een stukje verantwoordelijkheid voor de voetganger bij de automobilist.

Ik snap dat je gewoon de uitgebreidere testverslagen kan (en zou moeten) lezen voor een beter antwoord. Maar wat je nu ziet is een nieuwskop op elke halfbakken site: "OMG nieuwe [merk] [type] haalt maar 1 ster in NCAP, we gaan allemaal DEAUDDDD". Terwijl het misschien een prima veilige budget auto is die de dure actieve rijhulpsystemen niet standaard heeft (NCAP kijkt alleen naar standaarduitrusting).

alternatieve optie zou zijn om te zorgen dat nieuws niet zo populistisch, stemmingmakend en kort-door-de-bocht is |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 14:42

Tomatoman

Fulltime prutser

warhamstr schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:09:
NCAP is niets meer waard sinds (uitschakelbare) elektronische hulpmiddelen meewegen in de score. Links laten liggen dus.
De NCAP-score geeft een waardering aan de algehele veiligheid van een auto, met inbegrip van (maar niet uitsluitend) de crashveiligheid. Die hulpmiddelen worden met een reden meegewogen: uit onderzoek is gebleken dat ze flink wat ongevallen voorkomen of minder ernstig maken; ze vergroten derhalve aantoonbaar de veiligheid. Dan is het toch ook logisch dat je dat in de NCAP-score terugziet?

En mocht je toch willen inschatten hoe het staat met de crashveiligheid, dan kijk je toch gewoon even in het NCAP-rapport? Dat beslaat 4 pagina’s met informatie - veel meer dan alleen die sterrenaanduiding. Als je dat rapport bekijkt zie je dat de passieve veiligheid van de auto best redelijk is, maar dat hij op het gebied van actieve veiligheidssystemen nogal wat punten laat liggen. Of je bekijkt het filmpje Dacia Lodgy crashtests dat Euro NCAP online heeft gezet:

Eerlijk gezegd vind ik dat er niet slecht uitzien :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-05 22:01
@myrok24
Waar helemaal niet op getest wordt, is wat er gebeurd als er een auto/busje/vrachtwagen zich achterin boort.
Dat is de plek van de derde zitrij waar de meest kwetsbare zitten met bijna geen kreukelzone.

Feit blijft dat je altijd een risico loopt als je de weg op gaat.
Een hoop kan je zelf al beïnvloeden: 1) keuze van je auto (nieuw = vaak veiliger) 2) door veilig te rijden. Goed in de spiegels kijken bij achterop komend verkeer, etc.

En NCAP moet je natuurlijk ook relatief zien. Vroeger 5 sterren is nu wellicht maar 3. En tussen klasses zit ook nog verschil.
Pagina: 1