OP kan prima bij IMC of Optiver werken als bijv. quant software engineer met een CS achtergrond, ook kan je als trader kans maken als je een mooi profiel hebt met relevante stages. Eigenlijk maakt je opleiding wat minder uit binnen het hele proces, maar is het wel een goede voorspeller hoe lastig het proces voor je zal zijn. De uitzondering daar op is data scientist / quant analyst, waaruit vooral PhDs komen. Maar ik zou mij niet blind op staren op HFT.
De kans dat je bij een quant komt is heel erg gering, dat is simpelweg de realiteit. Kijk bijv. eens hoeveel mensen er werken bij Flow Traders of Optiver, niet gigantisch veel in vergelijking met de aanmeldingen die ze verwerken. Je concurreert niet met de top van je universiteit, ook niet met de top van Nederland - maar de top van alle afgestudeerde van de hele wereld. De selectie is puur op basis van specifieke karakter kenmerken en presteren tijdens whiteboard interviews onder tijdsdruk, afhankelijk van het veld waarop je solliciteert. Bijv. bij Optiver komen er voor new grad namelijk enkel al een
aantal duizend aanmeldingen per semester binnen voor één enkele rol waaruit uiteindelijk een kleine selectie offers krijgt.
Passeren is niet goed genoeg om vanuit de paar honderd die uiteindelijk assessments krijgen uit te blinken. Je moet een combinatie hebben van heel snel denkvermogen (niet zo zeer diep), numerieke intuïtie en een zeer competitieve, beslissende mindset. Daar is voor een kleine club weggelegd, en als ik eerlijk zou moeten zijn is het makkelijker om in Amazon of Meta te komen met een hele grote portie oefening.
In dat oogpunt is CS juist imo een goede opleiding, omdat je dan kan proberen om bij HFTs te komen, en als dat niet lukt zijn er nog gigantisch veel mogelijkheden open.
[
Voor 5% gewijzigd door
Fox op 18-01-2022 01:48
]