Vraag

• tonnafrass
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-10-2022
Ik ga na de zomer de opleiding CS aan de vu doen en wil graag een quant developer worden. Ik ben me ook al druk aan het instuderen over het vak.
Vaak zijn het toch ervaringen van Amerikaanse en Engelse quants die ik lees.
Maar ik ben ook benieuwd naar de studieloopbaan die nerderlandse quants hebben doorlopen en hun ervaringen in het vak.
Dus graag zou ik daar over horen.

Alvast bedankt.

Alle reacties

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-01 21:04
Zelf geen quant dev, maar heb wel kennissen die het zijn: Zorg dat je een zeer kwantitatieve studie doorloopt lijkt me het beste advies, denk econometrie/natuurkunde/wiskunde, naast goed kunnen programmeren natuurlijk.

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:59
Zelf ben ik (senior) data scientist bij een van de 3 grote banken in Nederland. Nu is de titel data scientist een nogal breed begrip, en daarnaast ook nog sterk afhankelijk van (de volwassenheid van) het bedrijf waar je werkt.

Als ik de omschrijving van Quant developer Google komt dit erg dichtbij mijn takenpakket, kortgezegd "het ontwikkelen van software oplossingen gebaseerd op (big) data van begin tot eind". I.e., data pipelines, data exploratie/analyse (python, pandas, pyspark, etc), machine learning, sofware (API) development, cicd pipelines, docker, etc.

Is dit het type functie waar je naartoe wil? Of is er nog een essentieel verschil tov een quant developer?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:21

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

tonnafrass schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:20:
Ik ga na de zomer de opleiding CS aan de vu doen en wil graag een quant developer worden. Ik ben me ook al druk aan het instuderen over het vak.
Vaak zijn het toch ervaringen van Amerikaanse en Engelse quants die ik lees.
Het zou me niet verbazen dat je er in NL niet iets over vind omdat het niet een heel gangbare term lijkt hier?

Na googlen blijkt 'quant' developer een vrij niche baan te zijn?
Who is a Quant Developer?

A quant is a computer programmer who develops financial modeling solutions to quantitative finance and quantitative trading industry. Quantitative developers would have profound knowledge of applied mathematics, statistical models, advance finance concepts, data structures, algorithms, and scientific computing.

Quantitative developers are more in demand across investment banks, hedge fund companies, asset management companies, trade brokerage firms, and financial securities firms.

[Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 17-01-2022 09:09]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Quant developer lijkt een typische term uit de Londense City. Quant (niet per se developer) komt bijvoorbeeld vaak voor in Joris Luyendijk's Banking Blog .

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:12
YakuzA schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:08:
[...]

Het zou me niet verbazen dat je er in NL niet iets over vind omdat het niet een heel gangbare term lijkt hier?

Na googlen blijkt 'quant' developer een vrij niche baan te zijn?

[...]
Heb je ook wel in NL hoor: https://www.optiver.com/w...er-opportunities/3118683/

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:21

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De term 'quant developer' komt daar ook 0x voor. ;)
Op die website noemen ze het een 'Quantitative Engineer' :)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Quant is heel wat anders dan bij een bank, en er zit ook zo'n 4x salaris verschil tussen. Data scientists zijn er dertien in een dozijn, dus tenzij je een prijs wint, een PhD doorstaat met goede publicaties of afstudeert bij een ivy league ben je niet echt competitief voor de echte quants (o.a. IMC, Optiver, etc) omdat je concurreert met mensen die vanuit de hele wereld daarvoor aanmelden.

Dat mag ook wel, want de startsalarissen daar zijn $200k. Er zijn nog twee andere posities voor starters, trader en software engineer. Als trader maak je de grootste kans als Nederlander, maar die maken ook de meeste uren. Heel pittige selectie puur op basis van snel kunnen rekenen, numeriek inzicht en IQ. Daar kan je een beetje aan oefenen, maar niet gigantisch veel.

Dan heb je nog software engineer, wat eigenlijk het beste aansluit bij quant developer. Bijv C++ voor Optiver, meer vrijheid bij IMC. Dat is meer een kwestie van keihard oefenen in combinatie met probleem oplossend vermogen. Daarvoor zal je enkele honderd uren gemiddeld aan leetcode/hackerrank moeten besteden om kans te maken. O.a. de norm is 5 inzicht vragen, 2 medium LC en 1 hard LC binnen geringe tijd voor hun new grad rol. Iets makkelijker dan Google, maar niet veel.

Het is belangrijk om de keuze zo vroeg mogelijk te maken en enkele jaren te gebruiken om de relevante ervaringen, stages, trainingen, etc. op te doen om kans te maken.

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:20
Je hebt de verkeerde opleiding te pakken. Je kan beter iets hebben als: https://www.eur.nl/en/master/quantitative-finance

De CS onderdelen zijn makkelijker buiten de studie om te leren. Ook doe je op zo'n opleiding meer nuttige contacten op in dit gebied.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 06:59
Ik kom niet uit dat vakgebied, noch heb ik iets met banking direct van doen. Maar twee vriendinnetjes die in dat gebied zitten (werken niet voor Nederlandse instellingen) hebben beiden econometrics gestudeerd. Dit is een uiterst pittige degree.

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:32
Je hebt hier specifieke masters voor zoals Quantative Finance en Financial Engineering. CS is dus de verkeerde studie. Misschien een idee om bij een bedrijf als Optiver of Flowtraders te vragen welke master van welke universiteit goed aansluit. Het zou een beetje zuur zijn als je er na 5 jaar achterkomt dat je toch naar TU delft had gemoeten i.p.v. de UVA of VU (ik noem maar wat).

Als je een PhD in natuurkunde haalt kom je er ook wel trouwens ;)

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sorry ik moest even reageren! Ik heb dan ook niets over quant developer te vertellen. Maar het blijft een mooi woord.

Om dan toch on-topic te reageren: CS staat voor Computer Science, deze redelijke algemene opleiding lijkt me een leuke stap richting programmeren, maar zal inderdaad te licht zijn voor de definitie van Quant Developer zoals YakuzA die gevonden heeft.

(en dan bedoel ik niet dat CS een simpele opleiding is, dat zal het echt niet zijn en je zult daar best mee vooruit kunnen in je carrière)

[Voor 16% gewijzigd door Quantor op 17-01-2022 11:23]

Speelt padel!

• tonnafrass
Bedankt voor de reacties allemaal.

Toch ben ik het niet helemaal eens met een paar mensen hier. Ik vind juist dat cs geen verkeerde diploma is voor deze baan. Als ik bijvoorbeeld naar vacatures kijk van optiver en imc staat er meestal ook CS als sufficient degree.
Ik snap wel dat ik kennis van financiële markten en wat hogere wiskunde moet hebben. En ben van plan naast school mij daar ook in te verdiepen. Maar als ik zo naar de meeste vacatures voor quant dev kijk (ook internationaal) dan staat cs er meestal wel tussen.
Aan het eind van de dag is het sws een moeilijke wereld om in te komen maar als je eenmaal op gesprek mag komen is het gewoon een kwestie van bewijzen dat je competent genoeg bent. Of zie ik dat verkeerd?

@m2011 @Quantor

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hier iemand die zich quant mag noemen (avant la lettre). Ik werk(te) veel met andere quants en kan je vertellen dat de studies nogal uiteen lopen. Ik heb zelf wiskunde gestudeerd (en een proefschrift geschreven), maar andere studies zijn econometrie, natuurkunde, sterrenkunde, scheikunde en zelfs eentje die muziek heeft gedaan. Pakweg een kwart heeft een PhD.

Werkervaring is wat mij betreft veel bepalender voor de titel quant dan opleiding. Dus zorg dat je bij een financiële club terecht komt, zoals een bank, verzekeraar, pensioenfonds, asset manager of consultancy bedrijf. En zorg vervolgens dat jij degene bent die alles weet over de fixed income/equity/risk/capital modellen.

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:28
Related:

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:42
tonnafrass schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:13:
Ik snap wel dat ik kennis van financiële markten en wat hogere wiskunde moet hebben. En ben van plan naast school mij daar ook in te verdiepen. Maar als ik zo naar de meeste vacatures voor quant dev kijk (ook internationaal) dan staat cs er meestal wel tussen.
Wiskunde is juist het belangrijkste, de computer science en finance gedeelten zijn mooi meegenomen. Niet: 'naast school kennnis van wat hogere wiskunde'.
Als je nu al weet dat je dit wil worden zou ik je echt aanraden om naar de Quantative Finance opleiding te kijken.

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:36
Eens met bovenstaande. Juist de theoretische achtergrond (wiskunde, statistiek, ..) is heel belangrijk. Als natuurkunde, wiskunde of econometrie master met bijgespijkerde IT kennis heb je denk ik zelfs betere papieren dan andersom. Maar zoals hierboven gezegd, als het echt je passie blijkt te zijn en je bent er goed in dan zal de precieze studie het verschil niet maken. Bovendien kun je buiten je studie om nog van alles doen dat wellicht nog belangrijker is voor potentiele werkgevers (eigen projecten, zomerkampen, stages, weet ik het).

Mijn suffe advies zou dan ook zijn om de studie te kiezen die je het leukst / meest uitdagend lijkt en niet te veel te focussen op welke studie het best aansluit bij een mogelijke baan die je over X jaar zou willen hebben. Misschien wil je tegen die tijd wel hovenier worden, zijn de vereisten voor de baan dan anders, ligt de sector op z'n gat, kom je er achter dat je een hekel hebt aan statistiek, etc. En, ik wil je niet demotiveren, maar de meerderheid van de studenten rondt zo'n lastige studie uberhaupt niet af :P . Kortom, de kans dat je later spijt hebt van je studiekeuze omdat je "met een andere studie quant was geworden" is echt nul komma nul.

Bovendien is het niet dat je twijfelt tussen kunstgeschiedenis en informatica. Met alle masters die een beetje in de beta / IT / econometrie hoek zitten zijn je vooruitzichten op de arbeidsmarkt uitstekend en kun je nog alle kanten op.

[Voor 22% gewijzigd door writser op 17-01-2022 20:16]

Onvoorstelbaar!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
writser schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:21:

Mijn suffe advies zou dan ook zijn om de studie te kiezen die je het leukst / meest uitdagend lijkt en niet te veel te focussen op welke studie het best aansluit bij een mogelijke baan die je over X jaar zou willen hebben.
Eens! Om je een idee te geven: niemand van mijn quant collega's wisten echt wat ze wilden worden toen ze gingen studeren. En niemand die ik ooit heb aangenomen, kon fatsoenlijk werken met Excel (terwijl dat toch de meest gebruikte tool is). Waarom? Omdat het belangrijker is dat je leergierig bent, snel leert en hard kunt werken dan dat je op school/hbo/uni wat vakken hebt gevolgd.

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:30

jjust

Het leven is een strijd

Toch ben ik het niet helemaal eens met een paar mensen hier. Ik vind juist dat cs geen verkeerde diploma is voor deze baan. Als ik bijvoorbeeld naar vacatures kijk van optiver en imc staat er meestal ook CS als sufficient degree.
Aan het eind van de dag is het sws een moeilijke wereld om in te komen maar als je eenmaal op gesprek mag komen is het gewoon een kwestie van bewijzen dat je competent genoeg bent. Of zie ik dat verkeerd?

@m2011 @Quantor
Ik heb zelf een master in quantitative finance gedaan en ben werkzaam in de financiële sector alleen niet als pure quant. Als ik jouw reactie zo lees dan vrees ik dat je het belang van wiskunde onderschat. Ik merk zelf dat mijn kwantitatieve kennis veel minder diepgang heeft dan de gemiddelde quant in London of de VS. Een studie als wiskunde of natuurkunde eventueel incl. promotie onderzoek is daar veel gebruikelijker. Het programmeren deel van het werk is relatief makkelijker te leren dan het kwantitatieve deel. Kennissen van mij die in Nederland als quant werken zijn ook gepromoveerd of hebben uitzonderlijke studieresultaten in kwantitatieve studies.

Onderschat het niet maar laat het je ook niet afschrikken. Je zou eens kunnen informeren bij partijen als Optiver of IMC of andere werkgevers die je op het oog hebt. Ze hebben regelmatig open dagen voor studieverenigingen. Wellicht kan je ook eens langkomen. Je zou je studiekeuze eens aan ze kunnen voorlegger. Misschien hebben ze nog tips of suggesties.

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:33

@m2011 @Quantor
Even om vervelend te doen, maar waar baseer je die mening op behalve op wat vacature teksten? Is sufficient degree hetzelfde als preferred? Wat breng je extra mee als je CS hebt gestudeerd ten opzichte van een wiskundige?

Voor een niche markt heb je hele specifieke kennis nodig. Meerdere quants hier uit het veld zeggen zelfs dat er gepromoveerde wiskundingen op zitten en econometristen. Dan sta je met een generieke opleiding Computer Science waarin je een beetje Java, introductie C++ en zeer matig Python hebt geleerd toch wel meteen met 7-0 achter.

Het klinkt alsof je ambitie duidelijk is maar je nu qua studie de “makkelijke” weg lijkt te zoeken. Vind je wiskunde of econometrie soms te moeilijk? Als je ambitie is om in een ontzettende niche markt aangenomen te worden volstaat dat meestal niet. Een van mijn beste vrienden is transplantiechirurg in de USA geworden - met een huisartsenopleiding was dat ook niet gelukt.

• tonnafrass
donleone83 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:12:
[...]

Even om vervelend te doen, maar waar baseer je die mening op behalve op wat vacature teksten? Is sufficient degree hetzelfde als preferred? Wat breng je extra mee als je CS hebt gestudeerd ten opzichte van een wiskundige?

Voor een niche markt heb je hele specifieke kennis nodig. Meerdere quants hier uit het veld zeggen zelfs dat er gepromoveerde wiskundingen op zitten en econometristen. Dan sta je met een generieke opleiding Computer Science waarin je een beetje Java, introductie C++ en zeer matig Python hebt geleerd toch wel meteen met 7-0 achter.

Het klinkt alsof je ambitie duidelijk is maar je nu qua studie de “makkelijke” weg lijkt te zoeken. Vind je wiskunde of econometrie soms te moeilijk? Als je ambitie is om in een ontzettende niche markt aangenomen te worden volstaat dat meestal niet. Een van mijn beste vrienden is transplantiechirurg in de USA geworden - met een huisartsenopleiding was dat ook niet gelukt.
Nou ja deels lijkt econometrie en wiskunde mij wel een beetje lastig ja omdat ik niet zo goed weet wat mij te wachten staat qua niveau op zo een opleiding. Maar ook omdat ik me me er niet van bewust was hoe essentieel die kennis is die je daar op bouwt. Daarbij is mijn andere informatiebron ren youtuber die quant dev is. Zijn naam op yt: coding Jesus. Hij moedigt mensen redelijk aan om voor CS te gaan als je quant dev wil worden. Maar ik zal nog eens goed nadenken hierover aangezien veel mensen hier het tegendeel spreken.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Onderschat de wiskunde en statistiek niet. Dat is de hoofdzaak en het programmeren is de bijzaak.

Om een idee te geven wat je te wachten staat, kan je een paper lezen dat door de Reddit quants gebruikt werd in de GME DD. Geen droge theorie, maar de zoektocht naar de ontsteker van de squeeze.
https://www.researchgate....92851c4eab8df347/download

Variance swaps worden gebruikt om op de volatiliteit in te spelen. Als de volatiliteit groter is dan verwacht (de IV van de opties) dan wordt er aan de longs uitbetaald en als het kleiner is dan wordt er aan de shorts uitbetaald. Hoe hedge je de variance swaps met opties? Fondsen mijden risico's en willen de zekerheid hebben dat als de trade naar de juiste kant of de verkeerde kant gaat, dat ze in beide mogelijkheden niet zwaar kunnen verliezen.

Wat de Reddit bros willen weten, hoe sloop je de hedge zodat de shortende hedgefondsen geen verdediging meer hebben en opgeblazen worden door de kracht van derivatenhandel.

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:36
tonnafrass schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:49:
[...]

Nou ja deels lijkt econometrie en wiskunde mij wel een beetje lastig ja omdat ik niet zo goed weet wat mij te wachten staat qua niveau op zo een opleiding. Maar ook omdat ik me me er niet van bewust was hoe essentieel die kennis is die je daar op bouwt. Daarbij is mijn andere informatiebron ren youtuber die quant dev is. Zijn naam op yt: coding Jesus. Hij moedigt mensen redelijk aan om voor CS te gaan als je quant dev wil worden. Maar ik zal nog eens goed nadenken hierover aangezien veel mensen hier het tegendeel spreken.
Ik zou m'n studiekeuze niet te veel laten afhangen van wat een of andere jezus-lookalike beweert die op YouTube een discord channel voor 4.50 per maand probeert te slijten. Heb je al wat open dagen bezocht (al dan niet virtueel) van studies die je leuk lijken? Gebeld met een recruiter bij Optiver? In welke stad wil je graag studeren?

Als je echt quant wil worden dan moet wiskunde je niet lastig lijken maar leuk lijken. Volgens mij ben je veel te druk bezig met de goede baan die je over 6 jaar hoopt te hebben en veel te weinig met het uitkiezen van een leuke studie die goed bij je past. En niet te vergeten een leuke studententijd.

[Voor 21% gewijzigd door writser op 17-01-2022 20:32]

Onvoorstelbaar!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:44
Wat zijn eigenlijk je beweegredenen om specifiek quant developer te willen worden? Wat lijkt je er leuk aan ?

Wat je leuk vindt en wat je boeit moet het uitgangspunt voor een studie zijn. Als het een worsteling wordt heb je en geen leuke studietijd, grote kans op het niet halen van de studie en wordt je er bij het wel halen in je werk ook niet gelukkiger van.

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
OP kan prima bij IMC of Optiver werken als bijv. quant software engineer met een CS achtergrond, ook kan je als trader kans maken als je een mooi profiel hebt met relevante stages. Eigenlijk maakt je opleiding wat minder uit binnen het hele proces, maar is het wel een goede voorspeller hoe lastig het proces voor je zal zijn. De uitzondering daar op is data scientist / quant analyst, waaruit vooral PhDs komen. Maar ik zou mij niet blind op staren op HFT.

De kans dat je bij een quant komt is heel erg gering, dat is simpelweg de realiteit. Kijk bijv. eens hoeveel mensen er werken bij Flow Traders of Optiver, niet gigantisch veel in vergelijking met de aanmeldingen die ze verwerken. Je concurreert niet met de top van je universiteit, ook niet met de top van Nederland - maar de top van alle afgestudeerde van de hele wereld. De selectie is puur op basis van specifieke karakter kenmerken en presteren tijdens whiteboard interviews onder tijdsdruk, afhankelijk van het veld waarop je solliciteert. Bijv. bij Optiver komen er voor new grad namelijk enkel al een aantal duizend aanmeldingen per semester binnen voor één enkele rol waaruit uiteindelijk een kleine selectie offers krijgt.

Passeren is niet goed genoeg om vanuit de paar honderd die uiteindelijk assessments krijgen uit te blinken. Je moet een combinatie hebben van heel snel denkvermogen (niet zo zeer diep), numerieke intuïtie en een zeer competitieve, beslissende mindset. Daar is voor een kleine club weggelegd, en als ik eerlijk zou moeten zijn is het makkelijker om in Amazon of Meta te komen met een hele grote portie oefening. ;)

In dat oogpunt is CS juist imo een goede opleiding, omdat je dan kan proberen om bij HFTs te komen, en als dat niet lukt zijn er nog gigantisch veel mogelijkheden open.

[Voor 5% gewijzigd door Fox op 18-01-2022 01:48]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee