Toon posts:

Nieuwe PC voor Adobe en DxO foto bewerkingen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• hanslager
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-12-2022
Binnenkort (2 á 3 maand) heb ik een nieuwe PC nodig die ik vooral gebruik (90%) voor Photoshop en DxO, geen games.
Mijn vraag is wat configuratie is daarvoor nodig (geheugen, grafische kaart, moederbord, processor)

Ik zie n.l. wel veel samenstellingen van game-pc, maar voor DxO of photoshop, heb je wel en processor met voldoende rekenkracht nodig en volgens mij geen zware videokaart.

Gezien de energie prijzen is een beetje zuinig geheel (klein pensioen), bij mij staat die wel 10 uur/dag te rekenen, wel erg prettig zijn.

Wie kan mij wat goede tips geven om rekening mee te houden?

Als mede Tweakers en goed advies over firma's hebben die dit kunnen leveren zal ik met plezier vernemen.

Alvast bedankt voor de moeite en en gezond 2022.

Met vriendelijke groet, Hans lagerweij

Beste antwoord (via hanslager op 17-01-2022 05:57)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:23
Neem reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2022, laat de videokaart eruit en de voeding 300w naar beneden. Desnoods een andere behuizing als RGB je ding niet is.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Uszka
Neem reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2022, laat de videokaart eruit en de voeding 300w naar beneden. Desnoods een andere behuizing als RGB je ding niet is.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:43
pricewatch: Fractal Design Meshify S2 Black - TG is ook een leuke behuizing (wel groot).
dan kan je de CPU koeler naar de pro variant brengen, en de RAM sticks naar normaal (dus niet low profile)

• Ray187
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-01 17:08
Photoshop is niet zo'n extreem zware Appl. Die andere ken ik niet.

Als ik mijn CPU (3700x) op 50% zet dan kan mijn vrouw erg soepel en snel met photoshop werken.

32GB RAM @3200MHz. Mijn GPU doet niks dan,

• hanslager
Bedankt voor jullie advies, Hans.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:44

sapphire

Die-hard pruts0r

Ray187 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:50:
Photoshop is niet zo'n extreem zware Appl. Die andere ken ik niet.

Als ik mijn CPU (3700x) op 50% zet dan kan mijn vrouw erg soepel en snel met photoshop werken.

32GB RAM @3200MHz. Mijn GPU doet niks dan,
Dat ligt er natuurlijk maar net aan wat je er mee doet ;)

Die vraag dus ook voor de TS, wat doe je precies met de PC want "Photoshop" is nogal algemeen. Een batch foto's resizen is wat anders dan een gigapixelpanorama stitchen en bewerken bijvoorbeeld.

En wat heb je nu voor PC en waar loop je tegenaan ?

Gabriël ITX

• hanslager
Sorry voor mijn late reactie, een griepje (ja dat bestaat nog) gooide roet in het eten.
Ik maak zelf grote panorama's, vaak met 10 tot 20 nef' files (raw) en gebruik veel DxO Pure Raw als voorbewerking.
Dat slurpt enorm veel tijd, voor 10 files ongeveer een uur met een Intel(R) Core(TM) i7-3820 CPU @ 3.60GHz en 32 GB geheugen.
Natuurlijk heb ik gelukkig een redelijke snelle SSD.
Mijn dilemma is dat ik niet weet welke configuratie het meest belangrijke is.
Moet ik en AMD 5800G nemen of een Intel met een losse grafische kaart, en hoe belangrijk is die kaart gezien het prijsniveau.
Vast bedankt voor jullie reactie, Hans

• Uszka
Je hebt geen aparte videokaart nodig. Alle igpu's van de afgelopen 10 jaar worden ondersteunt voor gpu acceleratie dus de UHD770 van een 12600K/12700K is prima. Vanwege de hogere singlecore prestaties zou Intel mijn voorkeur hebben. 12600K is al sneller dan 5700G/5800X. Mijn eerdere advies blijft dus zoals die is.

• hanslager
Bedankt voor je advies, een snelle processor lijkt mij ook primair.
Geen videokaart is nu best een stevige kostenbesparing.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee