Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gms007
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:20
Ha leute,

Ik heb eind 2018 een Asus Zenbook UX430 gekocht. Erg tevreden altijd mee geweest. Ik merkte wel dat mijn geheugen wat te weinig werd, dus dikke maand geleden 1TB SSD erin gezet. Ik = nog meer tevreden!

Toen kwam de Windows 11 update mogelijkheid en gezien mijn nieuwsgierigheid deze uitgevoerd. Toen merkte ik dat redelijk wat dingetjes/shortcuts die ik wel fijn vond, niet meer mogelijk waren. Maar wat ik vooral irritant vond is dat als ik wat aansloot op mijn USB (2.0 of 3.0 poort), het echt lang duurde voordat het apparaat herkent werd en dit ook niet altijd stabiel was. Ditzelfde geld voor mijn card reader. Nu is dit mijn werk laptop en maak ik veel foto's die ik graag snel op mijn laptop zet. Kortom: ik minder tevreden.

Uiteindelijk heb ik vandaag een hele nieuwe installatie gedaan terug naar 'mijn' Windows 10 in de hoop dat alles weer normaal zou zijn. Alle andere dingetjes zeer zeker, maar dit euvel blijft helaas.

Wat ik heb geprobeerd:
- alle nieuwste drivers van Asus website gedownload en geïnstalleerd;
- alle Windows 10 updates geïnstalleerd.

Zoektocht op internet helpt mij nog niet direct verder, vandaar dit draadje. Heeft een van jullie enig idee hoe dit aan te vliegen en te verhelpen? Mijn dank zou groot zijn!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Voor de zekerheid zou ik altijd het filesysteem eens goed controleren met
SFC /Scannow

en als die iets vindt en zeker als het niet gerepareerd kan worden met:

Dism.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gms007
Thnx voor je reactie!

Gedaan, er is van alles gerepareerd maar helaas mijn probleem nog niet :(

Ik heb ook al in apparaatbeheer de USB verwijderd en dan weer herstart. Opnieuw de drivers geinstalleerd etc maar ook nog niks.

Iemand nog andere ideëen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
"er is van alles gerepareerd"
Dat is dan in elk geval winst.

Ik neem aan dat je géén USb kabel gebruikt tussen je systeem en stick want dat gaat ook niet altijd goed.

Update:
Wat ik van andere helpers hoor is dat je de automatische driver update van Windows beter kunt uitschakelen en de drivers downloaden/installeren die bij je laptop horen.
Dat zou in jouw geval wel eens de oorzaak kunnen zijn want oorspronkelijk was het blijkbaar goed en het ging pas fout toen je Win11 en daarna Win10 hebt geïnstalleerd. Die installeren dan hun eigen drivers.
Hoe dat met USB drivers zit weet ik zo niet. Die kun je verwijderen en bij opnieuw opstarten worden die normaal gesproken geïnstalleerd. Nu moeten daarvoor in de plaats dus de "fabrieksdrivers" komen.
Je heb dat al gedaan maar mss is daar toch iets misgegaan. Bv als je de automatische driver update niet hebt uitgeschakeld want dan heb je kans dat Windows zijn eigen drivers weer heeft teruggezet.
Miss kun je dat in apparaatbeheer controleren.

[ Voor 75% gewijzigd door Veng7 op 25-01-2022 16:42 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gms007
Er vandaag weer even mee bezig geweest.

Ik was er dus altijd van overtuigd dat ik de UX430UA had, maar voor de zekerheid dit weer gecontroleerd en blijkt dus dat ik de UX430UAR heb. Derhalve alle drivers waarvan ik weet dat ik ze ooit gedownload heb via de Asus site bij de UA verwijderd en nieuwe van de UAR gedownload.

Verder bovenstaande allemaal toegepast en nogmaals USB verwijderd uit apparaatbeheer. Ook de BIOS naar factory settings gezet.

Het werkt nog steeds niet :'(

Suggesties?

[ Voor 41% gewijzigd door gms007 op 29-01-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gms007
Hij doet 't!

Een gestart in veilige modus en toen deed 'ie 't al. Elk programma wat niet Windows is bij opstarten eraf gehaald en opnieuw geïnstalleerd, job done. Wat er nu precies was geen idee maar is iig gefixt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Fijn dat het is opgelost
Maak een goed image van je OS. Dat voorkomt vaak veel gezoek.

Pagina: 1