Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucKi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-08-2023
Goeieavond,

Wij zijn momenteel een sleutel-op-de-deur nieuwbouwwoning aan het laten bouwen die in ruwbouwfase zit. De bouwpromotor voorziet verwarming op gas. Op het gelijkvloers hebben wij ook bijbetaald voor vloerverwarming, op de eerste verdieping worden gewone radiatoren voorzien. Het ventilatiesysteem dat momenteel voorzien is, is C+.

Initieel was dit oké voor ons, maar aangezien wij zelf ook wat meer gaan lezen zijn over duurzaam bouwen, twijfelen wij nu of we niet beter een warmtepomp en een ventilatiesysteem D zouden voorzien. Daarnaast zijn we ook bang dat onze woning in de zomer moeilijk te koelen zal zijn. Wij kennen echter weinig van bouwen en vinden het dus ook moeilijk om hier een knoop in door te hakken.

Kunnen wij makkelijk over enkele jaren nog een warmtepomp voorzien (wanneer dit meer gesubsidieerd wordt in België)? Op dit moment lijkt een water-water warmtepomp ons het meest interessant. Wat zouden we nu best al voorzien om die omschakeling later makkelijker te doen verlopen? Is het voldoende om een wachtbuis te voorzien en om te kijken voor lage-temperatuurradiatoren op de eerste verdieping? Zijn er nog andere zaken die we nu al best voorzien?

Wat zijn jullie ervaringen met ventilatiesysteem D? Maakt dit voor de koeling van je huis veel verschil?

Denken jullie dat wij dit in de ruwbouwfase (momenteel zijn de binnenmuren van het gelijkvloers en de eerste verdieping al gemetst) nog makkelijk kunnen aanpassen of zal dit veel extra kosten/moeilijkheden met zich meebrengen?

Alvast bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Lucht water warmtepompen kan altijd, zowel nu en/of later, zorg nu gewoon voor goede isolatie van heel het huis, ventilatie wel op orde natuurlijk.
In nederland kan je geen nieuwbouw meer met gas voorzien.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:24

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik dacht heel even "Huh? Hoezo mag je nog voor gas gaan in nieuwbouw?", maar België dus :).

Anyway, wanneer je een huis helemaal 'zelf' bouwt dan is dat natuurlijk een ideaal moment om dingen als een W/W warmtepomp en balansventilatie (type D dus) te realiseren zonder lompe retro-fitkosten. Helaas staat jullie huis er al zo'n beetje dus ik vraag me af of je type D nog makkelijk kan realiseren. Daar moeten tenslotte kanalen voor zowel afzuigen als inblazen zijn.

Of het veel voor de koeling uitmaakt weet ik niet, maar erg prettig is het wel (in ons vorige appartement gehad) ivm schone lucht en vrijwel geen geluid van buiten. Of dat laatste uitmaakt ligt natuurlijk aan waar je woont maar in ons geval, midden in de stad met een bushalte op 20 meter, zorgde het ervoor dat je met de ramen dicht de bus vrijwel niet hoort bij het optrekken, zelfs midden in de nacht. In het appartement hadden we verwarming/koeling met WKO dus koeling via de vloer, dit missen we nog steeds :(.

Maar goed, of dit nog kan moet je de aannemer vragen. Als de vloeren al gemaakt zijn en daar ga ik van uit aangezien er al binnenmuren gebouwd zijn, dan zie ik dat niet meer gebeuren, maar vraag het dus vooral.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-07 09:14
Gewone radiatoren moet kunnen, mits ze niet te klein zijn. Mooier is meteen Lage temperatuur radiatoren plaatsen.

In een nieuw huis wil je het liefst meteen triple glas zonder ventilatieroosters. Dan is type D een vereiste. Maar staar je niet blind op koelmogelijkheden. dat is vaak erg beperkt of minimaal.

Wat de warmtepomp betreft. Een ketel ophangen met rookgasfvoer en een aansluiting op het gasnet kost ook geld. Meteen overschakelen naar een lucht-water warmtepomp is dan niet veel duurder en goedkoper op de lange termijn.

[ Voor 3% gewijzigd door D-dark op 16-01-2022 21:36 ]