Toon posts:

Antec DF700 Casefans ARGB werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• steun
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-05-2022
Hoi!

Sinds kort kan ik mijn 3 voorste case fans niet meer van kleur veranderen.
Ik gebruik hiervoor de Gigabyte RGB Fusion software maar de fans reageren niet meer.
Ze flashen nu blauw licht.
Ze draaien overigens wel gewoon.
De rgb op de grafische kaart werkt wel en is in te stellen.

Mobo: Gigabyte x570 Gaming X
Fans en fancontroller: Standaard meegeleverd bij de Antec DF700 Flux case

Ik heb al meerdere dingen geprobeerd:
-RGB Fusion verwijderd en opnieuw geinstalleerd
-Bios geupdate

Qua troubleshooting
-Alle connectoren gechecked, alles zit zoals het hoort
-Wanneer ik de ARGB connector op het mobo los maak, maakt het geen verschil en blijven de fans blauw flashen
-Ik krijg ze alleen uit door de connectoren van de fans los te koppelen van de fan controller

Ik vermoed dat het wellicht de controller is die niet goed functioneerd maar ik heb er niet heel veel verstand van dus graag jullie input en evt. een oplossing die ik kan proberen.

Mvg,
Jur

Alle reacties

• juulius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-01 23:16
dus er gaat een ARGB signaal naar een controller en dan naar de fans.
als het daadwerkelijk om ARGB signaal gaat is de controller niks meer dan een hub.

vaak zijn losse controllers verbonden met usb aan de mobo en wordt er doormiddel van een software (corsair icue bijv) de controller aangestuurd.

er bestaat nog een mogelijkheid dat het ARGB signaal omgezet wordt in RGB signaal in controller, daar zijn speciale chips voor die dat kunnen.

nou goed dit verteld te hebben, helpt jouw probleem natuurlijk niet.
eerst even kijken bij de fans, als het goed is komen er 2 kabeltjes per fan er uit. 1 voor de fan aansturing zelf en 1 voor het RGB signaal. tenzij het z'on speciale fan is waarbij ze alles in 1 connector hebben gestopt.

Als er 2 kabeltjes uit komen en je zeker weet dat dit ook ARGB fans zijn (de A staat voor Adressable) dan zou je 1 van ARGB connectoren van de fans op de mobo ARGB signaal waar nu de controller op zit kunnen plaatsen en kijken of de kleur veranderd.

• steun
De case beschrijft dat het ARGB is, de stekkers zijn dan ook allemaal 5v 3 pins vdg.
Dit geld voor zowel de stekkers rechtstreeks van de fans als die van de controller/hub naar het mobo.

Het heeft ook altijd prima gewerkt maar sinds kort dus niet meer.

Ik zal je tip even uitproberen, 1 vd fans rechtstreeks op het mobo aansluiten.

• steun
Als ik de 1 vd fans rechtstreeks op het mobo aansluit dan doet deze het wel.
Ik heb de hub nu over de 2e ARGB aansluiting op het mobo lopen en ook daar werkt deze niet.

Kan zo'n hub zomaar (na pakweg 8 maanden) de geest geven? Ik ben er na installeren niet meer aan geweest. Beetje raar.

• juulius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-01 23:16
nou eigenlijk niet, het is niks meer dan een doorgeef luik. daarin tegen heb ik wel meerdere ARGB (WS2812B) chips opgeblazen

wat ik vreemd vindt is dat je in je verhaal aangeeft dat de fans blauw flashen. dat zou betekenen dat de ARGB leds nog steeds data krijgen. als er geen data meer zou zijn, zouden de leds geen kleur meer moeten geven.

(beetje technisch info hier: ARGB leds houden hun kleur vast totdat er nieuwe data aangeleverd wordt, als er geen data aangeleverd wordt blijft de kleur statisch)

na dit geschreven te hebben schiet me in 1 keer wat te binnen, op de hub zie ik wat meer chips dan een doorgeef luik, ik denk dat er mode is waarmee je kunt kiezen of je mobo de leds aanstuurd of de case. ik denk dat je case nu de kleur bepaalt met een sync knop ofzo

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee