Vraag

• Domipost
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:44
Ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe TV, en wil graag een OLED paneel van 48" (groter past niet goed in de inrichting).

Daarbij twijfel ik tussen de LG A1 en de Philips 935. Die laatste is een paar honderd euro duurder, maar biedt als oud high-endmodel wel wat extra functies (m.n. ambilight en een fatsoenlijke speaker) waarvoor ik bereid ben extra te betalen.

Waar ik echter niet uitkom is in hoeverre er een verschil zit in het updatebeleid, en of dat überhaupt relevant is voor TVs. Ik ben van plan hem lang te gebruiken; functioneel geloof ik het wel maar het gaat me er vooral om dat ik niet na een aantal jaar grote beveiligingsrisico's loop of functies uitvallen omdat de OS versie helemaal niet meer ondersteund wordt. Weet iemand in hoeverre (en na hoeveel tijd) dat relevant is voor een televisie, en of er een groot verschil zit tussen het beleid van LG en Philips?

Beste antwoord (via Domipost op 16-01-2022 21:05)

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Major_ton schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:05:
Een TV kopen aan de hand van vermeende updates lijkt mij geen goed idee. Niemand weet voor hoe lang iets ondersteunt zal blijven, soms om de simpele reden dat er onder de motorkap van een streaming app nog wel eens wordt veranderd van codec. Als de TV die codec niet ondersteunt is het klaar. Baseer je keuze dus eerder op het design, de eigenschappen en de prijs. Voor wat het waard is, mijn LG TV uit 2016 doet alles nog goed. Alleen de YouTube app ondersteunt geen HDR (nooit gedaan, was net in opkomst), want missende codec.
Volgens mij heb jde openingspost niet goed gelezen: De TS wil juist weten wat het beleid tav beveiligingsupdates is, niet functionele updates...

Ik zou zelf in dat geval vooral denken: Ik gebruik het zolang het (veilig) kan en daarna schakel je over op losse device als een Google TV/Apple TV of andere speler die dat kan bieden. Hier een oude samsung van 8+ jaar waarvan de smart features nu vooral van allerlei zooi naar huis willen communiceren, daar is de netwerkkabel + wifi instellingen uit en we gebruiken behalve de HDMI poort en het scherm eigenlijk niks meer van het toestel.

[Voor 11% gewijzigd door Sander op 16-01-2022 20:21]

Alle reacties

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:41
Een TV kopen aan de hand van vermeende updates lijkt mij geen goed idee. Niemand weet voor hoe lang iets ondersteunt zal blijven, soms om de simpele reden dat er onder de motorkap van een streaming app nog wel eens wordt veranderd van codec. Als de TV die codec niet ondersteunt is het klaar. Baseer je keuze dus eerder op het design, de eigenschappen en de prijs. Voor wat het waard is, mijn LG TV uit 2016 doet alles nog goed. Alleen de YouTube app ondersteunt geen HDR (nooit gedaan, was net in opkomst), want missende codec.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - Bluesound N130 - Topping E30-II - JBL 4309 - SVS SB-2000 - LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Major_ton schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:05:
Volgens mij heb jde openingspost niet goed gelezen: De TS wil juist weten wat het beleid tav beveiligingsupdates is, niet functionele updates...

Ik zou zelf in dat geval vooral denken: Ik gebruik het zolang het (veilig) kan en daarna schakel je over op losse device als een Google TV/Apple TV of andere speler die dat kan bieden. Hier een oude samsung van 8+ jaar waarvan de smart features nu vooral van allerlei zooi naar huis willen communiceren, daar is de netwerkkabel + wifi instellingen uit en we gebruiken behalve de HDMI poort en het scherm eigenlijk niks meer van het toestel.

[Voor 11% gewijzigd door Sander op 16-01-2022 20:21]

• Domipost
Thanks guys!

Klinkt logisch wat jij zegt, Sander. Misschien hecht ik er inderdaad wat teveel waarde aan en kan ik beter op de gewenste hardware inzetten. Mijn gebruik is eenvoudig (voornamelijk Netflix/YouTube) en overschakelen op een externe device is ook een prima oplossing mocht dat nodig worden inderdaad :)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:05
Ken eigenlijk geen leverancier die echt goede support biedt op de meegeleverde software. Zeker na een aantal jaar.

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:41
Sander schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:19:
[...]

"functioneel geloof ik het wel maar het gaat me er vooral om dat ik niet na een aantal jaar grote beveiligingsrisico's loop of functies uitvallen omdat de OS versie helemaal niet meer ondersteund wordt."

Dat niet begrijpen valt wel mee toch? Eerst geef ik aan dat een TV uitkiezen op basis van een vermeend updatebeleid (alles omvattend) een slecht idee is en daarna geef ik een voorbeeld over de ondersteuning van apps wat slaat op het uitvallen van functies. Iets met begrijpend lezen dus :w En zijn er al gedupeerden te bekennen dankzij een beveiligingslek in het OS van een TV? Ik weet het, wat niet is kan nog komen, maar blijf dan maar gewoon weg van het internet.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - Bluesound N130 - Topping E30-II - JBL 4309 - SVS SB-2000 - LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

• Sander
  • Niet online
Major_ton schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:51:
[...]

"functioneel geloof ik het wel maar het gaat me er vooral om dat ik niet na een aantal jaar grote beveiligingsrisico's loop of functies uitvallen omdat de OS versie helemaal niet meer ondersteund wordt."

Dat niet begrijpen valt wel mee toch? Eerst geef ik aan dat een TV uitkiezen op basis van een vermeend updatebeleid (alles omvattend) een slecht idee is en daarna geef ik een voorbeeld over de ondersteuning van apps wat slaat op het uitvallen van functies. Iets met begrijpend lezen dus :w En zijn er al gedupeerden te bekennen dankzij een beveiligingslek in het OS van een TV? Ik weet het, wat niet is kan nog komen, maar blijf dan maar gewoon weg van het internet.
Er zijn al crypto-minende smart TV's, state actors die via smart TV's afluisteren. En dit is 2 mins googlen over dingen die ik toevallig heb gelezen.

En gedupeerden, tja wat is gedupeerd: Is een hogere stroomrekening omdat er een botnet op je TV draait OK? Moet je als journalist die regelmatig de energiesector van het midden-oosten verslaat maar accepteren dat je TV en telefoon worden afgeluisterd, je 3 uur bij de douane van de USA mag zitten etc? (en ja dit is real-life voorbeeld uit mijn directe omgeving)

Klinkt beetje als het argument dat het prima is dat iemand in je woonkamer meekijkt en luistert want als je wat te verbergen hebt ligt dat aan jou.

Leuke link waar wat dieper wordt ingegaan op privacy binnen verschillende producten: https://foundation.mozilla.org/en/privacynotincluded/ staan helaas voor de TS geen smart TV's bij.

• Domipost
Sethro schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:54:
Ken eigenlijk geen leverancier die echt goede support biedt op de meegeleverde software. Zeker na een aantal jaar.
Toch eigenlijk idioot, zeker bij high-end TVs. Je zou zeggen dat een platform als Android TV dat in principe aardig mogelijk zou moeten maken. Maar blijkbaar ligt daar geen prioriteit. Jammer dat dat zo werkt bij heel veel IoT devices en andere slimme apparaten die niet primair als computer-achtig device bedoeld zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee