Toon posts:

Zonnepanelen advies (topic B-Force)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:08
Ondanks dat ik al tijden geïnteresseerd ben in zonnepanelen, tot nu toe nooit de stap genomen, mede omdat het financieel niet zo interessant leek en andere verbouwingsklussen voorgingen. Nu met de gestegen energieprijzen, wordt het steeds leuker, dus ben ik me erin gaan verdiepen en offertes aangevraagd. Voordat ik de knoop doorhak, wil ik graag jullie hulp op een aantal punten:
1) Parallel of serie? Ik ga uit van micro-omvormers of optimizers per paneel, vanwege verschillende invalshoeken en schaduw. Ik ben al overtuigd, maar als ik het verkeerd zie, hoor ik het graag.
2) Optimale oriëntatie? Ons huis heeft bijna geen Zuid-oriëntatie, dus ik ben een beetje zoekende naar optimale oriëntatie. Hieronder een uitdraai van zonatlas en foto’s van legplannen van de offertes. Ik neig zelf naar het platte garage dak + dak op westzijde
3) Beste offerte? Ik heb verschillende offertes met een Eur/Wp prijs van 1,06 tot 1,50. Ik zie zelf een paar verschillen in type omvormer en panelen, maar kan niet helemaal begrijpen waarom de beste offerte zoveel goedkoper is. Wat mis ik hier?
4) Kwaliteit panelen? Op basis van de offertes, zitten hier ‘slechte’ merken tussen? Ik heb zelf wat gegoogled, maar er zijn zoveel merken… Ik heb uitgevonden dat de Belinus en Hyundai Tier-1 panelen zijn, maar is dat per se beter?
5) Bijzonderheden? Wij hebben kruispannen op het dak, moeten we daar nog rekening mee houden?

Tot nu toe heb ik enkel ‘internet-only’ offertes, komende woensdag komt voor het eerst een lokale installateur langs voor een laatste offerte.
Foto's
Google Maps foto van bovenaf:

Huis voorzijde inclusief schaduwval boom in wintertijd om 10 uur

Huis voorzijde inclusief schaduwval boom in wintertijd om 13 uur

Platte dak garage in wintertijd om 13 uur

Westzijde dak in wintertijd om 13 uur
Beschikbare (dak)ruimte
Hangt af van de beste oriëntatie. Tot nu toe ga ik uit van
- Platte dak garage +/- 37 m2
- Dak westzijde +/- 15 m2 boven dakkapel
- Dak zuidzijde +/- 10 m2 boven dakkapel
Schaduw
Zuid
Voor aan de straat staat een hoge boom. De hoop is dat deze gesnoeid wordt, maar dat is niet zeker. De gemeente heeft en beleid dat groen en zonne-energie hand -in-hand moeten gaan. Dat betekent dat bomen niet gesnoeid worden ten gunste van zonnepanelen.
Wat betreft het platte dak van de garage, dit ligt deels in de schaduw van ons eigen huis

Oost & West
Geen belemmeringen van omliggende gebouwen

Inschatting door zonatlas.nl
Jaarverbruik
We verbruiken op dit moment ongeveer 5000 kWh met ons samengestelde gezin met 4 kinderen. We verwachten geen grote sprong in vraag. Wellicht op termijn een electrische auto, maar dan wil ik wellicht op termijn gaan uitbreiden. Echter, dat zie ik pas over minimaal een jaar of 5 gebeuren. Daarom de keuze voor parallelle panelen, dat is eenvoudiger uitbreiden (ga ik vanuit).
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fasen groepenkast.
Budget en doel
Budget is max 10 kEUR, doel is om vooral de electriciteitsrekening zoveel mogelijk te drukken. Zelfvoorzienend worden is geen must.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Wens om te integreren in Home Assistant. Kan een bepalende factor zijn om voor offerte X of Y te kiezen.
Reeds verkregen offertes
leverancier# panelenprijs (EUR)Vermogen (Wp)prijs per Wp (EUR/Wp)Geschatte opbrengst (kWh)prijs per kWh (geschat, EUR)efficientie (geschat, %)merk panelenomvormergarantie omvormerbijzonderheden
leverancier 1156.0325.7001,064.7341,2783%Belinus 380 BE-Wafer Ultra BlackSolar Edge 500012 evt 20 jaar voor Eur 150 extra25 jaar garantie op min 88% opbrengst panelen
leverancier 2148.1375.5301,474.5031,8181%Hyundai Mono Shingled Full Black 395Enphase iQ7+25zelf aan moeten geven dat dak westkant wellicht ook iets oplevert
leverancier 3156.2195.7751,084.4641,3381%Trina Solar TSM-385DE09Solar Edge 500012
leverancier 484.6403.2401,432.2172,0968%Suntech Ultra V Mini 405Enphase iQ7+25alleen panelen op platte dak garage aangeboden ivm kruispannen
leverancier 5178.056.37515275.2181,5582%JA SolarEnphase iQ7+25enige die thuis langs is geweest

Legplan offerte 1

Legplan offerte 2

Legplan offerte 3

Legplan offerte 4
Regio
Drenthe

[Voor 1% gewijzigd door B-Force op 21-01-2022 12:57. Reden: vragen verduidelijkt]

Beste antwoord (via B-Force op 20-02-2022 13:46)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:25
Aangezien op deze tekening niets staat wat niet al in het topic staat:

De complexiteit maakt dat zoals ik verwachtte SolarEdge moeite heeft om goed te draaien. 1-fase omvormer of SE5K-RWB gaan net op het randje...

(@B-Force heeft wat meer detail in de PM, incl link naar het SE ontwerp)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Alle reacties

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:23

Gerco-M

mijn tornado res.

Voor het hele plaatje en de planning is de boom inderdaad een groot “probleem”.
Weinig gemeenten (die ik ken) snoeien bomen ten bate van zonnepanelen, maar vaak luisteren ze wel naar bewoners die “overlast” hebben van een boom die vlak voor hun huis staat.
Als je vermeld dat je overlast hebt van de boom kwa takken en dergelijke en blad en meer en dat je de boom een “omval risico” vind kan het best zijn dat de gemeente luisterd en er wat aan doet!

Ik heb hier ook bij de gemeente een klacht ingediend over een boom voor mijn huis aan de Z kant, en had “geluk” dat de inspecteurs konden. bevestigen dat deze boom inderdaad veel takken aan het verliezen was omdat deze boom stervende was. Ik kreeg deze bevestiging, en nog geen 5 maand later was de boom weg. Ja het duurde even… ;)

Als de boom namelijk bij jou ook weg kan dan kan je veel besparen op optimizers en andere elektronica en heb je ook een veel hogere opbrengst. En kan je misschien af met een gewone string omvormer als je per dakvlak voldoende panelen hebt.

Of je vind de boom eigenlijk wel mooi en wil deze behouden. Die mensen heb je ook en daar is niks mis mee 8)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Je buurman aan de oostkant heeft eigenlijk hetzelfde probleem als jij. Als die ook PV overwegen kan je hen misschien zover krijgen om het samen te proberen bij de gemeente. 2 is zeker meer dan een in dit geval.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Offerte 1 en 3 zijn kwa prijs best netjes voor een SE systeem denk ik. En ook een leuk aantal panelen, als meer panelen niet mogelijk is? Meer is altijd beter tegenwoordig!

Of het aantal panelen per dakvlak voldoende is voor SE en of je clipping krijgt of andere problemen kan @Ronald vast beoordelen.

• B-Force
Thx,
Ik heb inderdaad vanavond ook een melding gemaakt bij de gemeente dat deze boom takken verliest. Afgelopen periode 2 grote takken gevonden in de voortuin op de trampoline van de kinderen. Daarnaast helt hij ook zwaar over de weg heen, dus ik hoop dat ze meegaan in mijn redenatie :)

Wat betreft de buurman aan de oostkant, die heeft panelen op de garageboxen aan de achterzijde van het perceel. Meer dan genoeg om de 4 appartementen te voeden, dus die gaat niet meer investeren in panelen op het dak helaas...

Meer panelen dacht ik zelf ook aan toen ik de verschillende legplannen zag. Wellicht dan toch nog een paar erbij plaatsen bij offerte 1 of 3 inderdaad. Neem ik mee!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-02 17:39
B-Force schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:49:
Thx,
Ik heb inderdaad vanavond ook een melding gemaakt bij de gemeente dat deze boom takken verliest. Afgelopen periode 2 grote takken gevonden in de voortuin op de trampoline van de kinderen. Daarnaast helt hij ook zwaar over de weg heen, dus ik hoop dat ze meegaan in mijn redenatie :)

Wat betreft de buurman aan de oostkant, die heeft panelen op de garageboxen aan de achterzijde van het perceel. Meer dan genoeg om de 4 appartementen te voeden, dus die gaat niet meer investeren in panelen op het dak helaas...

Meer panelen dacht ik zelf ook aan toen ik de verschillende legplannen zag. Wellicht dan toch nog een paar erbij plaatsen bij offerte 1 of 3 inderdaad. Neem ik mee!
Nu je al aantal offertes hebt en bij de desbetreffende leveranciers een offerte aanvraagt voor extra panelen kan je direct de marginale kosten van die leverancier achterhalen. De nieuwe offerte zou flink onder de euro/wp moeten zitten voor die extra panelen, ook als hij met een ietwat grotere omvormer komt.

• Ronald
Ik vermoed dat je naar S500B of eventueel de voorganger p505 optimizers moet om dit knap werkend te krijgen met SolarEdge.
Maar als je de diverse legplannen over elkaar legt, denk ik dat er teveel vermogen uit gaan komen voor een SE5000H. Op een SE-XK 3 fase omvormer wordt dit sowieso gezeur... en ik was al geen groot fan van 5kW op 1 fase.
Met goede reden raden we op het forum altijd aan om zoveel mogelijk uit je dak te halen als realistisch mogelijk is. En met een budget van 10K moet je echt heel ver kunnen komen.

Ik heb recent met een ander forumlid zitten prutsen om SolarEdge werkend te krijgen op een... iets minder complex dak... En APSystems DS3 of DS3-L kwam vrij hard als winnaar uit de bus.

Recent op de markt gekomen en met 90 euro per paneel erg competitief. Ze zitten ook nog eens enorm ruim in de jas op vermogen; de DS3 kan je met gerust hard 500W panelen aan hangen.. Maar de meeste gangbare panelen hebben genoeg aan DS3-L.

Dit is wat ik zou voorstellen aan installateur 1 en 3; ze hebben een behoorlijk nette prijs opgegeven voor SolarEdge systemen. Maar als ze dit niet willen: Prijsvechter-webshop Winkelman heeft deze en installeert in Drenthe.

[Voor 7% gewijzigd door Ronald op 16-01-2022 21:06]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• B-Force
Thx @Ronald en @Gerco-M ! Ik ben inmiddels ook met de laatste leverancier om tafel geweest, hij heeft rondgekeken en ook een offerte neergelegd. Basis hiervan zijn 17 panelen met Enphase iQ7 Plus voor in totaal EUR 8095 (heb ik toegevoegd in bovenstaande tabel als leverancier 5)

Wat mij nu opvalt en de vraag die ik daarmee ook heb:
- goedkoopste opties gaan uit van SolarEdge 5000. Volgens mij heb ik hier een minimaal aantal panelen voor nodig in dezelfde richting ivm minimale voltage. Klopt dat? Geldt dat ook voor Enpahse iQ7?
- ik ga deze leveranciers vragen nav antwoord Ronald voor andere omvormers, maar stel dat ze dat niet doen. Kan ik dan beter kiezen voor een iets duurder systeem met Enphase iQ7+ of toch voor een SolarEdge 5000?

inmiddels is mij wel duidleijk dat ik een 3-fasen groepenkast heb :)

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 21:32
Met meer dan 15 panelen kun je beter naar 3 fase gaan, die heb je ook in de meterkast dus waarom niet zou ik zeggen.
Tevens zijn er zat mogelijkheden voor een mooie oost west opstelling op het platte dak en op de woning, dan heeft zo'n micro omvormer of optimizer ook nog nut.

Bekijk eens of je niet al voldoende op alleen het platte dak in oost west kan krijgen, dan kun je het met een string omvormer af, veel goedkoper, eenvoudiger en vaak ook beter. Je kan de panelen ook afhankelijk van de breedte van het platte dak dan evt. in portret stand oost west doen, of een west oost west opstelling landscape.

• Ronald
B-Force schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:01:
Thx @Ronald en @Gerco-M ! Ik ben inmiddels ook met de laatste leverancier om tafel geweest, hij heeft rondgekeken en ook een offerte neergelegd. Basis hiervan zijn 17 panelen met Enphase iQ7 Plus voor in totaal EUR 8095 (heb ik toegevoegd in bovenstaande tabel als leverancier 5)

Wat mij nu opvalt en de vraag die ik daarmee ook heb:
- goedkoopste opties gaan uit van SolarEdge 5000. Volgens mij heb ik hier een minimaal aantal panelen voor nodig in dezelfde richting ivm minimale voltage. Klopt dat? Geldt dat ook voor Enpahse iQ7+
SolarEdge is normaal minder duur dan Enphase, maar in complexe systemen is het opletten. 1 fase en s500b gaat het snel goed, 3 fase is lastiger. Die is vrij goed te simuleren, maar dan moet de woning ingetekend worden in SolarEdge designer.
En deze woning is een wat grotere kluif dan de meesten ;)

Enphase heb je totaal geen belemmering met paneel aantallen. Dat is de kracht van een micro omvormer systeem.
- ik ga deze leveranciers vragen nav antwoord Ronald voor andere omvormers, maar stel dat ze dat niet doen. Kan ik dan beter kiezen voor een iets duurder systeem met Enphase iQ7+ of toch voor een SolarEdge 5000?

inmiddels is mij wel duidleijk dat ik een 3-fasen groepenkast heb :)
Lastig te zeggen zonder de simulatie.

• B-Force
Ronald schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 23:36:
[...]

SolarEdge is normaal minder duur dan Enphase, maar in complexe systemen is het opletten. 1 fase en s500b gaat het snel goed, 3 fase is lastiger. Die is vrij goed te simuleren, maar dan moet de woning ingetekend worden in SolarEdge designer.
En deze woning is een wat grotere kluif dan de meesten ;)

Enphase heb je totaal geen belemmering met paneel aantallen. Dat is de kracht van een micro omvormer systeem.

[...]

Lastig te zeggen zonder de simulatie.
We zijn een aantal weken en verdieping beter. Ook met dank aan Robert met een offerte, helaas bracht die net iets te weinig op.

Er blijven 2 opties over waar ik uit wil kiezen:
- offerte A met 17 panelen, totaal vermogen 6375 Wp (geschat vermogen 5.0 - 5.2 MWh) en gebaseerd op Enphase IQ7+ voor een prijs van EUR 8095 inclusief alles (shouw geweest)
- offerte B met 15 panelen, totaal vermogen 4743 Wp (geschat vermogen 4.7 MWh) en gebaseerd op SolarEdge 5K voor een prijs van EUR 6032 exclusief montage (verwacht 500-750 ex BTW extra)

Qua EUR/kWh is offerte B het beste, maar... Gezien complexiteit van het dak en twijfels hierboven, twijfel ik over het gebruik van SolarEdge itt Enphase. Geen van deze aanbieders wil over op APSystems DL-3 die hierboven genoemd wordt, omdat ze die (nog) niet kennen.

Mijn ononderbouwde voorkeur gaat uit naar Enphase,beter gevoel bij. Als ik echter bij offerte B vraag om Enphase toe te passen, komen ze met het antwoord dat ze dat niet doen omdat:

"Wij werken met SolarEdge. Wij hebben ervoor gekozen niet met micro omvormers te werken (Enphase) aangezien dit een duur aan te schaffen systeem is. Het systeem zelf valt mee, echter zit er op het kastje wat de micro-omvormers aanstuurt 5 jaar garantie en heeft deze een levensduur van 5 jaar. Dit zou betekenen dat je iedere 5 jaar zo’n €800 euro kwijt bent voor een nieuw kastje voor in de meterkast. Het Enphase systeem is te vergelijken met de SolarEdge, de opbrengst gaat namelijk hetzelfde zijn."

vraag 1a: Mijn vraag is of dit antwoord klopt? Waar hebben ze het dan over, welk kastje?
vraag 1b: In offerte B geven ze 25 jaar garantie op de omvormer,daar valt dit dan toch gewoon onder?

Als laatste:
- offerte A geeft 12 jaar productgarantie op zonnepanelen en 25 jaar vermogensgarantie
- offerte B geeft 30 jaar product- en vermogensgarantie op zonnepanelen

vraag 2: offerte A is de laagste in alle 'garanties' is deze termijn van 12 jaar herkenbaar? of zit iedereen op 25-30 jaar? Het gaat om JA Solar panelen.

• Ronald
'Het kastje' waar ze op doelen zal de Q-Relay (verplicht voor afschakelen bij afwezigheid netspanning) in 1 danwel 3 fase uitvoering en/of de Envoy S / S-Metered.

1a) Dat er 5 jaar garantie op een product zit betekend niet dat je het na 5 jaar moet vervangen...
En ze kosten verre van 800 euro.

1b) 25 jaar op het kastje onder het paneel. De Envoy en Relay zijn aparte componenten met eigen garantietermijn.

2) De grote grijze massa geeft 12 jaar paneelgarantie (functioneel), maar meer op opbrengst (Maar toon dat eens aan, met instralingsverschillen van jaar tot jaar die nogal groot kunnen zijn)

Kun je meer details over deze versies van de offertes delen? Legplannen?
De verhouding Wp vs Opbrengst ligt wel enorm uit elkaar.

Voor de SolarEdge offerte: rapport uit SolarEdge designer met opbrengstverliesdiagram, Optimizer model, typenummer SE5K?

Als ze geen rapport kunnen leveren is dat een beetje een waarschuwing. Ontwerpprogramma's van derden rekenen het zelden voldoende door voor de marginale situaties als deze.

In dat geval PM me je adres, en idealiter een plattegrond/bouwtekening (Op basis van alleen satelliet gaat deze woning lastig worden)

• B-Force
Ronald schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:44:
'Het kastje' waar ze op doelen zal de Q-Relay (verplicht voor afschakelen bij afwezigheid netspanning) in 1 danwel 3 fase uitvoering en/of de Envoy S / S-Metered.

1a) Dat er 5 jaar garantie op een product zit betekend niet dat je het na 5 jaar moet vervangen...
En ze kosten verre van 800 euro.

1b) 25 jaar op het kastje onder het paneel. De Envoy en Relay zijn aparte componenten met eigen garantietermijn.

2) De grote grijze massa geeft 12 jaar paneelgarantie (functioneel), maar meer op opbrengst (Maar toon dat eens aan, met instralingsverschillen van jaar tot jaar die nogal groot kunnen zijn)

Kun je meer details over deze versies van de offertes delen? Legplannen?
De verhouding Wp vs Opbrengst ligt wel enorm uit elkaar.

Voor de SolarEdge offerte: rapport uit SolarEdge designer met opbrengstverliesdiagram, Optimizer model, typenummer SE5K?

Als ze geen rapport kunnen leveren is dat een beetje een waarschuwing. Ontwerpprogramma's van derden rekenen het zelden voldoende door voor de marginale situaties als deze.

In dat geval PM me je adres, en idealiter een plattegrond/bouwtekening (Op basis van alleen satelliet gaat deze woning lastig worden)
Thx again!

Legplannen voor de de 2 offertes hieronder. Het legplan van offerte A is een vertegenwoordiger voor komen kijken en heeft dit ter plekke ingetekend in zijn software (weet even niet welke) en kwam tot een vermogen van 5798 kWH, echter hij gaf aan dat door schaduw van boom en buren hier zeker nog 10% van af zou gaan. Ik reken zelf met 10-15% hierboven.

offerte A legplan (met Enphase IQ7+)

offerte B legplan (met SolarEdge 5K)

Deze laatste heb ik nog een update van gevraagd met panelen op westzijde:

Hierbij schoot de prijs echter 1500 EUR omhoog en het vermogen maar met 600 kWh en is de omvormer vervangen door een SE6K 3-fase.

Ik heb bij de offerte geen rapport uit SolarEdge designer met opbrengstverliesdiagram gerkegen, ook geen extra informatie m.b.t. Optimizer model. Het typenummer gaat ook niet verder dan SE5000.

Ik PM je zo even het adres inclusief een bouwtekening. Thx voor de hulp, echt super!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Ronald
Aangezien op deze tekening niets staat wat niet al in het topic staat:

De complexiteit maakt dat zoals ik verwachtte SolarEdge moeite heeft om goed te draaien. 1-fase omvormer of SE5K-RWB gaan net op het randje...

(@B-Force heeft wat meer detail in de PM, incl link naar het SE ontwerp)

• B-Force
Nogmaals dank Ronald voor wat extra uitleg in deze complexe situatie!
Als gemeld; ik ga uit deze offertes voor de EnPhase offertes en op zoek naar iemand die ook APSystems installeert.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee