Ondanks dat ik al tijden geïnteresseerd ben in zonnepanelen, tot nu toe nooit de stap genomen, mede omdat het financieel niet zo interessant leek en andere verbouwingsklussen voorgingen. Nu met de gestegen energieprijzen, wordt het steeds leuker, dus ben ik me erin gaan verdiepen en offertes aangevraagd. Voordat ik de knoop doorhak, wil ik graag jullie hulp op een aantal punten:
1) Parallel of serie? Ik ga uit van micro-omvormers of optimizers per paneel, vanwege verschillende invalshoeken en schaduw. Ik ben al overtuigd, maar als ik het verkeerd zie, hoor ik het graag.
2) Optimale oriëntatie? Ons huis heeft bijna geen Zuid-oriëntatie, dus ik ben een beetje zoekende naar optimale oriëntatie. Hieronder een uitdraai van zonatlas en foto’s van legplannen van de offertes. Ik neig zelf naar het platte garage dak + dak op westzijde
3) Beste offerte? Ik heb verschillende offertes met een Eur/Wp prijs van 1,06 tot 1,50. Ik zie zelf een paar verschillen in type omvormer en panelen, maar kan niet helemaal begrijpen waarom de beste offerte zoveel goedkoper is. Wat mis ik hier?
4) Kwaliteit panelen? Op basis van de offertes, zitten hier ‘slechte’ merken tussen? Ik heb zelf wat gegoogled, maar er zijn zoveel merken… Ik heb uitgevonden dat de Belinus en Hyundai Tier-1 panelen zijn, maar is dat per se beter?
5) Bijzonderheden? Wij hebben kruispannen op het dak, moeten we daar nog rekening mee houden?
Tot nu toe heb ik enkel ‘internet-only’ offertes, komende woensdag komt voor het eerst een lokale installateur langs voor een laatste offerte.
Huis voorzijde inclusief schaduwval boom in wintertijd om 10 uur
Huis voorzijde inclusief schaduwval boom in wintertijd om 13 uur
Platte dak garage in wintertijd om 13 uur
Westzijde dak in wintertijd om 13 uur
- Platte dak garage +/- 37 m2
- Dak westzijde +/- 15 m2 boven dakkapel
- Dak zuidzijde +/- 10 m2 boven dakkapel
Voor aan de straat staat een hoge boom. De hoop is dat deze gesnoeid wordt, maar dat is niet zeker. De gemeente heeft en beleid dat groen en zonne-energie hand -in-hand moeten gaan. Dat betekent dat bomen niet gesnoeid worden ten gunste van zonnepanelen.
Wat betreft het platte dak van de garage, dit ligt deels in de schaduw van ons eigen huis
Oost & West
Geen belemmeringen van omliggende gebouwen
Inschatting door zonatlas.nl
Legplan offerte 1
Legplan offerte 2
Legplan offerte 3
Legplan offerte 4
1) Parallel of serie? Ik ga uit van micro-omvormers of optimizers per paneel, vanwege verschillende invalshoeken en schaduw. Ik ben al overtuigd, maar als ik het verkeerd zie, hoor ik het graag.
2) Optimale oriëntatie? Ons huis heeft bijna geen Zuid-oriëntatie, dus ik ben een beetje zoekende naar optimale oriëntatie. Hieronder een uitdraai van zonatlas en foto’s van legplannen van de offertes. Ik neig zelf naar het platte garage dak + dak op westzijde
3) Beste offerte? Ik heb verschillende offertes met een Eur/Wp prijs van 1,06 tot 1,50. Ik zie zelf een paar verschillen in type omvormer en panelen, maar kan niet helemaal begrijpen waarom de beste offerte zoveel goedkoper is. Wat mis ik hier?
4) Kwaliteit panelen? Op basis van de offertes, zitten hier ‘slechte’ merken tussen? Ik heb zelf wat gegoogled, maar er zijn zoveel merken… Ik heb uitgevonden dat de Belinus en Hyundai Tier-1 panelen zijn, maar is dat per se beter?
5) Bijzonderheden? Wij hebben kruispannen op het dak, moeten we daar nog rekening mee houden?
Tot nu toe heb ik enkel ‘internet-only’ offertes, komende woensdag komt voor het eerst een lokale installateur langs voor een laatste offerte.
Foto's
Google Maps foto van bovenaf:Huis voorzijde inclusief schaduwval boom in wintertijd om 10 uur
Huis voorzijde inclusief schaduwval boom in wintertijd om 13 uur
Platte dak garage in wintertijd om 13 uur
Westzijde dak in wintertijd om 13 uur
Beschikbare (dak)ruimte
Hangt af van de beste oriëntatie. Tot nu toe ga ik uit van- Platte dak garage +/- 37 m2
- Dak westzijde +/- 15 m2 boven dakkapel
- Dak zuidzijde +/- 10 m2 boven dakkapel
Schaduw
ZuidVoor aan de straat staat een hoge boom. De hoop is dat deze gesnoeid wordt, maar dat is niet zeker. De gemeente heeft en beleid dat groen en zonne-energie hand -in-hand moeten gaan. Dat betekent dat bomen niet gesnoeid worden ten gunste van zonnepanelen.
Wat betreft het platte dak van de garage, dit ligt deels in de schaduw van ons eigen huis
Oost & West
Geen belemmeringen van omliggende gebouwen
Inschatting door zonatlas.nl
Jaarverbruik
We verbruiken op dit moment ongeveer 5000 kWh met ons samengestelde gezin met 4 kinderen. We verwachten geen grote sprong in vraag. Wellicht op termijn een electrische auto, maar dan wil ik wellicht op termijn gaan uitbreiden. Echter, dat zie ik pas over minimaal een jaar of 5 gebeuren. Daarom de keuze voor parallelle panelen, dat is eenvoudiger uitbreiden (ga ik vanuit).Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fasen groepenkast.Budget en doel
Budget is max 10 kEUR, doel is om vooral de electriciteitsrekening zoveel mogelijk te drukken. Zelfvoorzienend worden is geen must.Wie gaat het project uitvoeren
InstallateurBijhouden van data
Wens om te integreren in Home Assistant. Kan een bepalende factor zijn om voor offerte X of Y te kiezen.Reeds verkregen offertes
leverancier | # panelen | prijs (EUR) | Vermogen (Wp) | prijs per Wp (EUR/Wp) | Geschatte opbrengst (kWh) | prijs per kWh (geschat, EUR) | efficientie (geschat, %) | merk panelen | omvormer | garantie omvormer | bijzonderheden |
leverancier 1 | 15 | 6.032 | 5.700 | 1,06 | 4.734 | 1,27 | 83% | Belinus 380 BE-Wafer Ultra Black | Solar Edge 5000 | 12 evt 20 jaar voor Eur 150 extra | 25 jaar garantie op min 88% opbrengst panelen |
leverancier 2 | 14 | 8.137 | 5.530 | 1,47 | 4.503 | 1,81 | 81% | Hyundai Mono Shingled Full Black 395 | Enphase iQ7+ | 25 | zelf aan moeten geven dat dak westkant wellicht ook iets oplevert |
leverancier 3 | 15 | 6.219 | 5.775 | 1,08 | 4.464 | 1,33 | 81% | Trina Solar TSM-385DE09 | Solar Edge 5000 | 12 | |
leverancier 4 | 8 | 4.640 | 3.240 | 1,43 | 2.217 | 2,09 | 68% | Suntech Ultra V Mini 405 | Enphase iQ7+ | 25 | alleen panelen op platte dak garage aangeboden ivm kruispannen |
leverancier 5 | 17 | 8.05 | 6.375 | 1527 | 5.218 | 1,55 | 82% | JA Solar | Enphase iQ7+ | 25 | enige die thuis langs is geweest |
Legplan offerte 1
Legplan offerte 2
Legplan offerte 3
Legplan offerte 4
Regio
Drenthe[Voor 1% gewijzigd door B-Force op 21-01-2022 12:57. Reden: vragen verduidelijkt]