Keuze voor nieuw Mesh netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerman1991
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-02 12:10
Mijn vraag:
Sinds een half jaar beschik ik over een asus Mesh netwerk. Echter is de router sinds het aanschaffen van de Mesh nodes instabiel. Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe router en Mesh nodes. Ik heb glasvezel en IPTV van KPN en heb de modem nu vervangen door de asus router. Dit zou ik graag in de nieuwe situatie ook weer willen. Prijs maakt niet uit, het moet een stabiel netwerk zijn.

Vereisten:
- KPN modem kunnen vervangen
- Beschikken over WiFi 6
- Mobiele apparaten moeten automatisch overschakelen naar sterkste wifi signaal
- Goede dekking geven in het hele huis
- Stabiel wifi netwerk geven
- Wifi signaal moet einde van de tuin kunnen bereiken (tuin is 18 meter diep)

Wat ik al gevonden heb:
Ubiquiti UniFi Security Gateway i.c.m. Ubiquiti UniFi 6 Professional.

Ook zag ik dat Netgear Orbi heeft, maar die kan volgens mij niet de KPN modem vervangen omdat ik ook IPTV heb.

Met vriendelijke groet

[ Voor 16% gewijzigd door Killerman1991 op 17-01-2022 06:31 ]

Beste antwoord (via Killerman1991 op 10-02-2022 16:07)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:01

dragonhaertt

@_'.'

Killerman1991 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 06:49:
[...]

Het enige voordeel wat mesh heeft is volgens mij dat je mobiele apparaten automatisch het sterkste signaal oppakken dacht ik. In het verleden heb ik ook met repeaters gewerkt. Maar dan schakelde me mobiel niet automatisch over op de repeater als dat signaal sterker was.

Misschien dat hier andere opties voor zijn behalve mesh?
Die functionaliteit heet roaming en heeft niks met Mesh te maken.
Mesh beschrijft hoe de verbinding tussen access points plaatsvind. Mesh is een gangbare term voor draadloze backhaul waarbij de overlap van het wifi bereik gebruikt wordt voor de onderlinge verbinding.

Roaming, of een eigen roaming-achtig protocol wat bijvoorbeeld ubiquity doet, gaat over het overschakelen tussen access points.

Hier zijn trouwens al genoeg topics over te vinden (inclusief exact dezelfde vraag en misconceptie vorige week)

[ Voor 6% gewijzigd door dragonhaertt op 17-01-2022 07:16 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je Ethernet backhaul hebt, ben je bij voorbaat niet op zoek naar mesh - mesh is niet meer of minder dan WiFi als backhaul gebruiken :o

Als je "tri-band" zegt, bedoel je 1x 2.4GHz en 2x 5GHz? Dat heeft bij Ethernet backhaul nul meerwaarde bij forse meerprijs.
Of bedoel je 2.4GHz, 5GHz en 6GHz? Dat kan wel zinnig zijn, maar is nog lang niet gangbaar.

Sowieso zou ik onderscheid maken tussen het vervangen van de router van KPN (modemfunctionaliteit is bij glas irrelevant, die gebruik je toch niet) en het vervangen van je huidige WiFI-oplossing. Ik vraag me af of het ook nodig is beide te doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:56
Wat zijn je functionele eisen ipv technische eisen?

Je stelt nu een aantal technische eisen die ik niet kan plaatsen (tri band en ethernet backhaul bv)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Killerman1991 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:39:
Mijn vraag:
het moet een stabiel netwerk zijn.
Kabels en ap's?

Mesh en stabiel horen naar mijn mening niet in 1 zin voor te komen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerman1991
dion_b schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:57:
Als je Ethernet backhaul hebt, ben je bij voorbaat niet op zoek naar mesh - mesh is niet meer of minder dan WiFi als backhaul gebruiken :o
Dat klopt inderdaad. Het voordeel wat mesh heeft t.o.v. repeaters is dat je mobiel automatisch overschakelt naar het sterkste signaal. Vandaar dat ik mesh heb, alleen wel bekabeld.
Als je "tri-band" zegt, bedoel je 1x 2.4GHz en 2x 5GHz? Dat heeft bij Ethernet backhaul nul meerwaarde bij forse meerprijs.
Of bedoel je 2.4GHz, 5GHz en 6GHz? Dat kan wel zinnig zijn, maar is nog lang niet gangbaar.
Ik heb nu 1x 2.4GHz en 2x 5GHz. Als ik jou goed begrijp is Tri-band zinvol als je wifi bakchaul hebt. Omdat je dan 1 band verliest daaraan en 2 overhoud? En aangezien ik ethernet backhand gebruik, blijf ik ze alle 3 vrij houden. Wat dus geen voordeel heeft.
Sowieso zou ik onderscheid maken tussen het vervangen van de router van KPN (modemfunctionaliteit is bij glas irrelevant, die gebruik je toch niet) en het vervangen van je huidige WiFI-oplossing. Ik vraag me af of het ook nodig is beide te doen.
Ok, dan zou je de experiabox van kpn gebruiken en dan wifi uitzetten bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerman1991
laurens0619 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:10:
Wat zijn je functionele eisen ipv technische eisen?

Je stelt nu een aantal technische eisen die ik niet kan plaatsen (tri band en ethernet backhaul bv)
Ik heb me bericht aangepast naar meer functionele eisen. Ik begrijp inderdaad dat tri-band i.c.m. ethernet backhaul geen toegevoegde waarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:21
Killerman1991 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 06:30:
[...]

Ik heb me bericht aangepast naar meer functionele eisen. Ik begrijp inderdaad dat tri-band i.c.m. ethernet backhaul geen toegevoegde waarde heeft.
Dat heeft mesh ook niet als je er een stekker in steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerman1991
jadjong schreef op maandag 17 januari 2022 @ 06:42:
[...]

Dat heeft mesh ook niet als je er een stekker in steekt.
Het enige voordeel wat mesh heeft is volgens mij dat je mobiele apparaten automatisch het sterkste signaal oppakken dacht ik. In het verleden heb ik ook met repeaters gewerkt. Maar dan schakelde me mobiel niet automatisch over op de repeater als dat signaal sterker was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Killerman1991 waarom wil je het kpn modem vervangen?

Verder is iedere wifi 6 multi ap set prima. Hoe technisch ben je?
Paar opties;
- ubiquiti unifi 6 lite
- deco x20
- aruba instant on R4W02A

Heb je dubbel glas? Zo ja heb je waarsch een outdoor accesspoint nodig. Kun je kabel naar buiten krijgen?

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 17-01-2022 07:13 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:01

dragonhaertt

@_'.'

Killerman1991 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 06:49:
[...]

Die functionaliteit heet roaming en heeft niks met Mesh te maken.
Mesh beschrijft hoe de verbinding tussen access points plaatsvind. Mesh is een gangbare term voor draadloze backhaul waarbij de overlap van het wifi bereik gebruikt wordt voor de onderlinge verbinding.

Roaming, of een eigen roaming-achtig protocol wat bijvoorbeeld ubiquity doet, gaat over het overschakelen tussen access points.

Hier zijn trouwens al genoeg topics over te vinden (inclusief exact dezelfde vraag en misconceptie vorige week)

[ Voor 6% gewijzigd door dragonhaertt op 17-01-2022 07:16 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 10:35

MeltedForest

Lenny-t

Als "de asus router" die je al hebt AI Mesh ondersteuning heeft kan je daar gewoon een andere asus router als AI Mesh node aan koppelen, met of zonder ethernet backhaul. Ik ben er hier tevreden over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Killerman1991 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 06:17:
[...]

Dat klopt inderdaad. Het voordeel wat mesh heeft t.o.v. repeaters is dat je mobiel automatisch overschakelt naar het sterkste signaal. Vandaar dat ik mesh heb, alleen wel bekabeld.
1) dat is niet uniek aan mesh, maar is het geval bij ieder netwerk waarbij instellingen correct (gelijk) op alle apparaten staan.
2) mesh is juist een ladig repeaters (met hipster-naam). Alternatief is simpelweg access points (AP's).
[...]

Ik heb nu 1x 2.4GHz en 2x 5GHz. Als ik jou goed begrijp is Tri-band zinvol als je wifi bakchaul hebt. Omdat je dan 1 band verliest daaraan en 2 overhoud? En aangezien ik ethernet backhand gebruik, blijf ik ze alle 3 vrij houden. Wat dus geen voordeel heeft.
Juist. Die tweede 5GHz zorgt ervoor dat bij repeater/mesh-situatie de backhaul en fronthaul gescheiden zijn en dus niet ten koste gaan van elkaars bandbreedte. Bij Ethernet backhaul gaat verkeer daarop sowieso niet ten koste van je fronthaul.
[...]

Ok, dan zou je de experiabox van kpn gebruiken en dan wifi uitzetten bijvoorbeeld?
Dat is zeker een optie. Keerzijde: als het echt de KPN router is die nu voor problemen zorgt kun je misschien beter overwegen huidige Asus AP's te behouden icm een andere router. Wel een grote "als...". Waarom denk je dat je KPN router instabiel zou zijn in huidige configuratie? Wat gebeurt er exact als het fout gaat?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerman1991
dion_b schreef op maandag 17 januari 2022 @ 07:57:

Dat is zeker een optie. Keerzijde: als het echt de KPN router is die nu voor problemen zorgt kun je misschien beter overwegen huidige Asus AP's te behouden icm een andere router. Wel een grote "als...". Waarom denk je dat je KPN router instabiel zou zijn in huidige configuratie? Wat gebeurt er exact als het fout gaat?
Ik heb de kpn modem/router vervangen voor een Asus AX11000 en gebruik 2x een Asus AX92U die via aimesh lopen en bekabeld angesloten zijn.

Ik had de router al langer en heb later de mesh nodes bij gekocht. Sindsdien valt ongeveer 1x per 2 weken het bedrade internet uit en is de snelheid van mijn wifi nog 10mbit i.p.v. de normale 200mbit. Na een restart van de router is het probleem weer weg. Dit issue had ik ook toen ik nog ziggo had en de ziggo modem in bridge stond. Toen draaide de Asus router nog op originele software. Nu voor KPN staat er Merlin op om aanpassingen te kunnen doen i.v.m. IPTV.

Wat ik dus zou kunnen doen is huidige apparaten behouden en mesh uitzetten. Vervolgens de nodes als accespoint weer toevoegen. Misschien is de instabiliteit dan ook wel verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Killerman1991 Maar waarom wil je het KPN modem vervangen?
Ik zou die kpn gewoon laten voor wat het is en die aimesh in accesspoint mode instellen :)

Je hebt nu al 700 euro uitgegeven aan wifi 6 hardware. Ik zou eerst proberen dat stabiel te krijgen, zou toch moeten lukken? Draai je nog merlin? Of originele software?

Ik ben geen AImesh expert (moet je even in apart asus topic vragen) maar ik weet wel dat asus de term mesh nogal misbruikt. Ik zou eerst:

- KPN terugzetten
- Asus aimesh originele firmware (geen merlin)
- Asus in AP mode

En dan kijken wat het doet

Anders die Asus dingen uit de mesh config halen en als losse AP's instellen. Zou hetzelfde resultaat moeten geven behalve dat je de config op iedere accesspoints los moet doen

[ Voor 42% gewijzigd door laurens0619 op 17-01-2022 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-05 19:12
Heb hier ook een set AX92U hangen, in combinatie met originele T-Mobile modem (waarvan Wifi nog aan staat ook). Werkt prima, bekabeld aangesloten en als AP geconfigureerd. Op alle 3 apparaten gewoon zelfde SSID + password + security ingesteld, apparaten roamen prima hier door het hele huis en snelheden (zowel bekabeld als wifi) zijn dik in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Killerman1991 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:07:
[...]

Ik heb de kpn modem/router vervangen voor een Asus AX11000 en gebruik 2x een Asus AX92U die via aimesh lopen en bekabeld angesloten zijn.
OK, de KPN router is dus al vervangen...
Ik had de router al langer en heb later de mesh nodes bij gekocht. Sindsdien valt ongeveer 1x per 2 weken het bedrade internet uit en is de snelheid van mijn wifi nog 10mbit i.p.v. de normale 200mbit. Na een restart van de router is het probleem weer weg. Dit issue had ik ook toen ik nog ziggo had en de ziggo modem in bridge stond. Toen draaide de Asus router nog op originele software. Nu voor KPN staat er Merlin op om aanpassingen te kunnen doen i.v.m. IPTV.

Wat ik dus zou kunnen doen is huidige apparaten behouden en mesh uitzetten. Vervolgens de nodes als accespoint weer toevoegen. Misschien is de instabiliteit dan ook wel verdwenen.
Je hebt heel veel dingen tegelijk gewijzigd hier. Dat maakt het lastig om te bepalen waar het probleem waarschijnlijk ligt. "Mesh uitzetten" is niet echt een zinnige want je draait al geen mesh aangezien de boel bedraad aangesloten is.

Wat wel interessant kan zijn:
- alsnog tijdelijk KPN router terug zetten om uit te sluiten dat de problemen met de Asus router zijn.
- als het aan de Asus router blijkt te liggen, tijdelijk originele firmware terugzetten om uit te sluiten of het aan de Merlin firmware build ligt.
- geen verschil met originele fw? Gezien je IPTV prominent noemt zou ik alle instellingen grondig doorlopen om te kijken of IGMP snoooping (AP's) en proxy (router) aan staat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerman1991
Nou dit probleem heb ik al heel lang. Zoals ik aangaf ook toen ik bij Ziggo zat. Toen de router nog standalone draaide was hij stabiel en had ik nooit problemen. Sinds het koppelen van de 2 nodes is het instabiliteits probleem er.

Heb meerdere AX11000 routers en ook 2 andere AX92U nodes geprobeerd. Ze hebben allemaal hetzelfde issue. Daarom hoop ik als de nodes in ap modes staan, dat het probleem verholpen is.

Aangezien het begon toen ik ze via het mesh systeem gekoppeld heb. Het verschil hierin is dat de nodes niet zelf instelbaar zijn via het aimesh systeem. Deze neemt automatisch instellingen van de router over. In ap mode kun je los inloggen per node.

• PhotograVik
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-11-2023
Killerman1991 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:29:
Nou dit probleem heb ik al heel lang. Zoals ik aangaf ook toen ik bij Ziggo zat. Toen de router nog standalone draaide was hij stabiel en had ik nooit problemen. Sinds het koppelen van de 2 nodes is het instabiliteits probleem er.

Heb meerdere AX11000 routers en ook 2 andere AX92U nodes geprobeerd. Ze hebben allemaal hetzelfde issue. Daarom hoop ik als de nodes in ap modes staan, dat het probleem verholpen is.

Aangezien het begon toen ik ze via het mesh systeem gekoppeld heb. Het verschil hierin is dat de nodes niet zelf instelbaar zijn via het aimesh systeem. Deze neemt automatisch instellingen van de router over. In ap mode kun je los inloggen per node.
Ik zit met een soortgelijk kwestie momenteel.

Heb zelf de witte Connect Box van Ziggo. Met daarachter bekabeld op 2 hogere verdiepingen een set AX92U, welke waren ingesteld als AP. Mede door het AP instelling kon ik de IPTV niet instellen in het User Interface.
Toen ik de hoofdunit had ingesteld als Draadloze router, kon ik weer bij het tabblad om IPTV in te stellen.
Hierin heb ik momenteel geselecteerd op welke LAN-poort de iptv bekabeld is aangesloten.
Als dit niet werkt, dan gaat daarna de ConnectBox in Bridge modus met een extra router erachter als behoudt van mesh.

Deze info heb ik van meerdere medewerkers van Asus klantenservice verkregen. Hopelijk dat het gauw stabiel wordt allemaal.

• Killerman1991
Inmiddels het bij mij stabiel door mesh uit te zetten en beide AX92U in AP modus te zetten. Ik had eerst oom ziggo en had het modem in bridge en de asus router als hoofdrouter met de AX92U in mesh via ethernet backhaul. Ook toen was het niet stabiel. Dus als je mesh uit kan zetten en de AX92U beide in AP modus bedraad kan aansluiten zou ik zeker voor die optie gaan. Zoals iemand al hier zei mesh en stabiel gaan niet samen.
Pagina: 1