Toon posts:

CEC BD-3200 platenspeler draait niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ham043
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-01 21:10
Hallo,

Na vele jaren op de zolder neem ik de platenspeler over van mijn ouders. Ik heb de platenspeler aangesloten en deze zou, zodra de naald boven de plaat hangt, moeten draaien. Het probleem is alleen: hij draait niet.

Ik ben zelf nieuw in dit wereldje en ben benieuwd of ik dit probleem zelf kan oplossen. Heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem kan oplossen of waar ik moet beginnen om het probleem te achterhalen?

Het betreft een CEC BD-3200.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via ham043 op 16-01-2022 20:24)

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-02 01:52
Waarschijnlijk is inderdaad het riempje vergaan, dit kun je controleren door de mat te verwijderen. Ook de restanten van de oude riem met IPA schoonmaken.

Het is wel een mooie draaitafel, een service beurt bij een expert is ook aan te raden. Ook de naald even controleren en zonodig vervangen.

https://www.thakker.eu/ri...ik-bd-3200-riemen/a-2572/

[Voor 7% gewijzigd door Roderiktweaker op 16-01-2022 20:17]

Alle reacties

• MvanS
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-02 12:16
Het is er een met een snaaraandrijving. De snaar kan er naast liggen of versleten zijn.
Even checken door het plateau op te tillen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Roderiktweaker
Waarschijnlijk is inderdaad het riempje vergaan, dit kun je controleren door de mat te verwijderen. Ook de restanten van de oude riem met IPA schoonmaken.

Het is wel een mooie draaitafel, een service beurt bij een expert is ook aan te raden. Ook de naald even controleren en zonodig vervangen.

[Voor 7% gewijzigd door Roderiktweaker op 16-01-2022 20:17]

• ham043
Roderiktweaker schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:15:

Het was inderdaad een kapotte snaar! Nieuwe zojuist besteld. Ook even gecontroleerd maar het motortje draait wel zodra de naald boven de plaat hangt.

De naald is na de laatste vervangbeurt niet tot nauwelijks gebruikt. Slijt deze ook als de draaitafel 10 jaar stof heeft gevangen op zolder?

Enig idee wat een service beurt kost? Het is voor nu vooral een leuke hobby voor erbij dus ik wil er niet te veel aan uit geven.

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-02 12:09
Zat de stofkap er op? Zo ja, dan zal de naald nog even goed zijn als wanneer hij werd opgeborgen (mits niet in vochtige ruimte opgeslagen). Een nieuwe naald kost overigens niet de wereld maar een servicebeurt is voor een oude draaitafel met riemaandrijving waarschijnlijk niet de kosten waard, helaas.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:18
Op basis waarvan je die boude uitspraak doet snap ik niet, dat is hetzelfde als dat een fiets van 50 jaar het niet waard is om een nieuwe ketting op te leggen (of banden) Het is maar net wat de eigenaar vindt dat het nog waard is, en dat is vaak meer dan wat een ander ervoor geeft.

• ham043
itcrowd schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:52:
Zat de stofkap er op? Zo ja, dan zal de naald nog even goed zijn als wanneer hij werd opgeborgen (mits niet in vochtige ruimte opgeslagen). Een nieuwe naald kost overigens niet de wereld maar een servicebeurt is voor een oude draaitafel met riemaandrijving waarschijnlijk niet de kosten waard, helaas.
Deze zat er inderdaad nog op en de platenspeler stond op de zolder, dus die zal nog wel goed zijn.

Ik heb weinig zin om er honderden euro's aan uit te geven, maar voor een eurotje of 50 zie ik de servicebeurten al voorbij komen (excl vervangen van onderdelen) wat ik er wel voor over heb.

• Roderiktweaker
@ham043 Een service beurt kost tussen de 50 en 100 euro, wat belangrijk daarbij is dat de plateau lager en motor gesmeerd word als dit mogelijk is bij dit type draaitafel.

Je kan dit controleren door zonder snaar het plateau een slinger te geven. Als de lager goed is moet deze (soms) minuten blijven draaien. Als deze snel stopt met draaien heeft de lager onderhoud nodig.

Een goed adres in Utrecht is bijvoorbeeld Ronald van Eijk, deze draaitafel is in de huidige markt zo een paar honderd euro waard, dus wat investeren erin is niet erg.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee