Toon posts:

Is een soundbar in cinewall handig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• djartellie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-09-2022
Hi,
Ik wil een cinewall in mijn nieuwe woning met een uitsparing voor een soundbar erin. Nu werd mij geadviseerd dat je hiermee niet het optimale geluid uit je soundbar haalt omdat er ook uit de bovenkant van de soundbar geluid komt. Als je sound dus helemaal in de cinewall is verwerkt, mis je kwaliteit.
Is hier een oplossing voor? Ik vind het het mooiste als de sound wel in de cinewall is verwerkt.

Dit is hoe ik de cinewall wil hebben:

Alle reacties

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:47
Een goede oplossing is om geen soundbar, maar een echte speaker zoals een setje stereo speakers te gebruiken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:24

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

djartellie schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:08:
...omdat er ook uit de bovenkant van de soundbar geluid komt.
Dat verschilt per sound bar en gaat niet voor elk model op. Je ziet het wel meer en meer doordat er dan een mooi "ATMOS" stickertje op de doos geplakt kan worden. Enfin, speakers inbouwen die daar niet voor gemaakt zijn is mijns inziens nooit een goed idee. Is het geen omhoog gerichte speaker voor ATMOS die je dan blokkeert is het mogelijk wel een reflex poort die in wordt gebouwd. De oplossing? Geen sound bar of speakers gebruiken die bedoelt zijn om vrijstaand hun werk te doen en kiezen voor inbouw/in-wall speakers.

[Voor 24% gewijzigd door FeaR op 16-01-2022 17:46]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59
Ik zou een paar deftige in-wall speakertjes, evt met een ingebouwde sub overwegen. Evt met wit front.
Veel mooier dan een soundbar, en stukken beter qua geluid.

Bv de Sonos in-wall
pricewatch: Sonos In-wall (Wit)

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:45

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Inderdaad, in zon cinewall zou ik geen soundbar plaatsen, aangezien de baspoort vaak aan de achterkant zit.en aan de zijkanten speakers voor de bi directionele surround geluid, en dan nog de atmos speakers idd.

Inbouwspeakers kosten ook geen gods vermogen, b&w inbouwspeakers kosten €300 receivertje kost voor een 2.1/3.1 €500 heb je wel 100x beter geluid dan een soundbar.je hebt ook nog eventueel polk of focal die inbouw maken, tevens de subwoofer is mogelijk om inbouw te maken.
Of je moet een soundbar kiezen die alleen maar vooruitstaalt maar dan nog, ik zou voor echte speakers kiezen die voor inbouw gemaakt zijn.

Moet wel zeggen een cinewall is erg mooi om te zien hoor erg sjiek! Overigens als je een nieuwe tv koopt en de afmeting is ietsjes anders dan moet de cinewall aangepast worden.

[Voor 12% gewijzigd door Coldbullet op 16-01-2022 18:39]

• Coldbullet

Coldbullet

caspervc schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:37:
Ik zou een paar deftige in-wall speakertjes, evt met een ingebouwde sub overwegen. Evt met wit front.
Veel mooier dan een soundbar, en stukken beter qua geluid.

Bv de Sonos in-wall
pricewatch: Sonos In-wall (Wit)
Sonos is wel een dure oplossing, en dan moet er nog de sonos amp bij. Sonos is puur gericht op muziek streaming. Tv geluid is bijzaak en ook alleen interresant als je meer van sonos hebt of in het systeem zit.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59
't was maar een voorbeeld.
DALI heeft ook mooie in walls. Maar ik dacht dat die Sonos geen aparte amp nodig hadden. Wel dus.. Maar 't is meer voor TS als inspiratiebron bedoeld. 😉

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:25
Ik had mijn center speaker in de tv meubel gebouwd, na 1 week dacht ik wat is dit voor gebonk. Bleek de tv kast een grote klankkast geworden te zijn dus hij staat er nou weer boven op. Ik verwacht dat dit hier mee ook gaat gebeuren als je er geen rekening mee houdt.

• Coldbullet

Coldbullet

boeke209 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:05:
Ik had mijn center speaker in de tv meubel gebouwd, na 1 week dacht ik wat is dit voor gebonk. Bleek de tv kast een grote klankkast geworden te zijn dus hij staat er nou weer boven op. Ik verwacht dat dit hier mee ook gaat gebeuren als je er geen rekening mee houdt.
Licht eraan, als de gene die de cinewalle bouwt rekening houd met accoustiek, steenwol erin en je dempt al veel resonatie, en dat gezegt, inbouwspeakers zijn gemaakt om dit te voorkomen

• djartellie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-09-2022
Thanks all. Ik ga even researchen en brainstormen wat ik het beste kan doen.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
djartellie schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:08:
Hi,
Ik wil een cinewall in mijn nieuwe woning met een uitsparing voor een soundbar erin. Nu werd mij geadviseerd dat je hiermee niet het optimale geluid uit je soundbar haalt omdat er ook uit de bovenkant van de soundbar geluid komt. Als je sound dus helemaal in de cinewall is verwerkt, mis je kwaliteit.
Is hier een oplossing voor? Ik vind het het mooiste als de sound wel in de cinewall is verwerkt.

Dit is hoe ik de cinewall wil hebben:
[Afbeelding]
Doe je Soundbar op een lade in de nis.

(Jammer dat er geen Tweakers eerder hiermee kwam,…)

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:20
Toevallig. Wij spelen met exact dezelfde keuze. Ik had de huidige Heos Soundbar al afgeschreven en zat naar Sonos AMP icm een set Sonos in-walll speakers voor en twee play 1 of 3 voor achter als surround.

Probleem is alleen dat mijn breedte van de wand beperkt is en mijn vrouw haar zinnen op dit ontwerp heeft gezet.

Als ik onze 65 inch tv(1m45 breed) en haard (1m55) inbouw en dan aan beide kanten 30cm om de in-wall speakers in te bouwen. Dan blijft er maar weinig ruimte over voor de schappen/nisjes links en rechts.

Keuzes keuzes keuzes.

Edit. Ik denk dat wij voor deze opstelling gaan. De nisjes zijn iets minder diep omdat links een raam zit en andere de cinewall voor het raam uit komt. De frontjes van de in-wall boxen laat ik dan spuiten in een kleur die we kiezen voor de cinewall.

[Voor 24% gewijzigd door GAEvakYD op 16-01-2022 22:13]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-01 15:23
GAEvakYD schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:36:
Edit. Ik denk dat wij voor deze opstelling gaan. De nisjes zijn iets minder diep omdat links een raam zit en andere de cinewall voor het raam uit komt. De frontjes van de in-wall boxen laat ik dan spuiten in een kleur die we kiezen voor de cinewall.

[Afbeelding]
Wat is jouw overweging geweest om geen boekenplank luidsprekers in de nisjes te stoppen? Dan heb je ook nog wat upgrade/uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst en kunnen de nisjes weer even breed zijn als in het oorspronkelijke ontwerp.

[Voor 6% gewijzigd door itcrowd op 16-01-2022 22:49]

• Coldbullet

Coldbullet

Speakers kunnen ook inder de tv en boven de haard, horizontaal

• GAEvakYD
itcrowd schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:49:
[...]

Wat is jouw overweging geweest om geen boekenplank luidsprekers in de nisjes te stoppen? Dan heb je ook nog wat upgrade/uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst en kunnen de nisjes weer even breed zijn als in het oorspronkelijke ontwerp.
Goede vraag. Een vriend van mij kwam ook met die suggestie. Mijn eerste initiële gevoel is uiterlijk. Van die grote boxen in het zicht ziet er minder clean uit. Maar de vraag van mijn vriend en die van jou zet mij wel weer aan het twijfelen. Ook omdat als je een goed los setje boekenplank speaker kiest ben je wel flexibeler mbt opstelling en toekomst.

Wat bedoel je precies met het punt dat je nisjes dan even breed kunnen zijn? De nisjes links en rechts naast de tv/haard zijn even breed. Of bedoel je de diepte van de nisjes? Die kunnen niet dieper omdat de cinewall anders voor het raam komt die links zit.

Is een setje BOWERS & WILKINS 606/607 S2 inderdaad zoveel beter dan een inbouw in-wall set van Sonos?
Coldbullet schreef op zondag 16 januari 2022 @ 23:22:
Speakers kunnen ook inder de tv en boven de haard, horizontaal
De haardbouwer en leverancier zei dat dat niet mocht omdat de ruimte boven de haard vrij moet laten ivm de warmte. De TV moet ook best hoog hangen, OF je moet de tv iets terug te laten vallen in de nis. Dat laatste heb ik nu ingetekend.

EDIT:

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Deze twee opties geven dat denk ik mooi weer.

[Voor 22% gewijzigd door GAEvakYD op 17-01-2022 09:04]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:13
GAEvakYD schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:14:
[...]

Goede vraag. Een vriend van mij kwam ook met die suggestie. Mijn eerste initiële gevoel is uiterlijk. Van die grote boxen in het zicht ziet er minder clean uit. Maar de vraag van mijn vriend en die van jou zet mij wel weer aan het twijfelen. Ook omdat als je een goed los setje boekenplank speaker kiest ben je wel flexibeler mbt opstelling en toekomst.

Wat bedoel je precies met het punt dat je nisjes dan even breed kunnen zijn? De nisjes links en rechts naast de tv/haard zijn even breed. Of bedoel je de diepte van de nisjes? Die kunnen niet dieper omdat de cinewall anders voor het raam komt die links zit.

Is een setje BOWERS & WILKINS 606/607 S2 inderdaad zoveel beter dan een inbouw in-wall set van Sonos?
Ik denk dat een set in walls geluidstechnisch de beste oplossing is. Soundbars zijn inherent minder goed en bovendien niet optimaal te plaatsen. Boekenplank luidsprekers in een nis kan ook, maar zullen wel nog wat last hebben van reflecties uit de nis en van de wand. Dat voordeel bieden in walls: je bent een hoop vroege reflecties kwijt en daarmee is het akoestisch een mooie oplossing.

Als je "blind" wilt kopen zou ik het merk Revel aanraden: een no-nonsense merk wat technisch hele goede luidspreker ontwerpen maakt met veel aandacht voor directivity. Zij hebben ook een lijn inwall luidsprekers.

• GAEvakYD
Jag schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:47:
[...]

Ik denk dat een set in walls geluidstechnisch de beste oplossing is. Soundbars zijn inherent minder goed en bovendien niet optimaal te plaatsen. Boekenplank luidsprekers in een nis kan ook, maar zullen wel nog wat last hebben van reflecties uit de nis en van de wand. Dat voordeel bieden in walls: je bent een hoop vroege reflecties kwijt en daarmee is het akoestisch een mooie oplossing.

Als je "blind" wilt kopen zou ik het merk Revel aanraden: een no-nonsense merk wat technisch hele goede luidspreker ontwerpen maakt met veel aandacht voor directivity. Zij hebben ook een lijn inwall luidsprekers.
Nice, dank voor het meedenken. Revel heeft zo te zien inderdaad mooi in-wall spul zeg. Daar ga ik mij vandaag eens in verdiepen. Op het eerste oog ziet dit er wel uit als een mooie speaker:
https://www.soundgallery....253l-in-wall-luidspreker/

Zou dit nog wel een beetje klinken i.c.m. twee Sonos Play 1 die als rear/surround dienen? Of is de rear dan niet meer in balans met de front. Het doel is namelijk nog steeds om twee front in-wall speakers op een Sonos Amp aan te sluiten en die dan te combineren met de twee draadloze rears. Ik heb helaas geen optie om de rears met een speakersnoer te bedraden. Er ligt daar alleen een voeding.

[Voor 7% gewijzigd door GAEvakYD op 17-01-2022 09:56]

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:51
B&W 8" Speakers in verlaagd plafond hebben wij

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:13
GAEvakYD schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:18:
[...]

Nice, dank voor het meedenken. Revel heeft zo te zien inderdaad mooi in-wall spul zeg. Daar ga ik mij vandaag eens in verdiepen. Op het eerste oog ziet dit er wel uit als een mooie speaker:
https://www.soundgallery....253l-in-wall-luidspreker/

Zou dit nog wel een beetje klinken i.c.m. twee Sonos Play 1 die als rear/surround dienen? Of is de rear dan niet meer in balans met de front. Het doel is namelijk nog steeds om twee front in-wall speakers op een Sonos Amp aan te sluiten en die dan te combineren met de twee draadloze rears. Ik heb helaas geen optie om de rears met een speakersnoer te bedraden. Er ligt daar alleen een voeding.
Alles met een receiver en toch kabels naar achteren trekken geeft wel meer mogelijkheden en is goedkoper waarschijnlijk. Anders heb je evt nog de mogelijkheid met een setje van teufel de rears draadloos te maken (enigszins prijzig). Sonos ondersteunde eerder iig geen DTS. En de kalibratie mogelijkheden zijn misschien ook wat beperkter. Maar dat weten anderen wellicht beter.

Het combineren van verschillende merken speakers kan wmb prima. Speakers klinken door verschillende positionering sowieso al vrij verschillend en voor rears vind ik zelf de positionering belangrijker dan het type speaker.

• Skaffa Juice
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 08:13
Zal het zo niet al meer helpen?

[Voor 13% gewijzigd door Skaffa Juice op 15-02-2022 15:40]

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Een beetje, maar een soundbar is natuurlijk altijd een compromis. Als het budget het toe had gelaten was ik in dit geval voor in-walls gegaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:11
[...]

EDIT:

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Deze twee opties geven dat denk ik mooi weer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is het uiteindelijk geworden?
Ben zelf ook aan het kijken hiervoor, en mooie schets. Hoe heb je die gemaakt?

https://www.dolby.com/abo...peakers-setup-guide/#gref

Misschien heb je hier nog wat aan. Ik vind de speakers te dicht bij de tv. Maar of het echt daadwerkelijk iets uitmaakt geen idee.

Ben voor mijn nieuwe huis bezig met Dolby Atmos 5.1.2, waarvan 2 speakers in het plafond.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GAEvakYD
RMX schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:34:
[...]

Wat is het uiteindelijk geworden?
Ben zelf ook aan het kijken hiervoor, en mooie schets. Hoe heb je die gemaakt?

https://www.dolby.com/abo...peakers-setup-guide/#gref

Misschien heb je hier nog wat aan. Ik vind de speakers te dicht bij de tv. Maar of het echt daadwerkelijk iets uitmaakt geen idee.

Ben voor mijn nieuwe huis bezig met Dolby Atmos 5.1.2, waarvan 2 speakers in het plafond.
Uiteindelijk is het de opstelling van de tweede schets geworden. Helaas duurde het bestellen van de haard nog lang. Die komt pas deze week binnen en dan gaat de interieurbouwer de kast etc er omheen op maat maken. Ik kan dus nog geen eindresultaat laten zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gruys7
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-01 19:06
Interessant, je hebt dus gekozen voor de boekenkast speaker? Waarom heb je zo besloten.

Ik bezit momenteel 1 play:5 (eerste model), 2 sonos play:3 en een playbar. De playbar kan ik ook gebruiken voor een tv in de slaapkamer.

Inmiddels denk ik dat ik voor een 5.1 geluid ga met inbouw speakers. Als ik zoek naar cinewall zie ik wel zelden foto's van een front speaker (wel L + R voor). Daarnaast moet ik nog uitzoeken hoe ik het ga doen met bekabeling voor de rears. Dat is wel prettig aan Sonos enkel stroomkabel. Maar krijg vaak de mededeling dat niet wordt aanbevolen om te kiezen voor draadloze rears, gezien de kwaliteit.

[Voor 45% gewijzigd door gruys7 op 06-07-2022 18:24]

• gruys7
GAEvakYD schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:09:
[...]

Uiteindelijk is het de opstelling van de tweede schets geworden. Helaas duurde het bestellen van de haard nog lang. Die komt pas deze week binnen en dan gaat de interieurbouwer de kast etc er omheen op maat maken. Ik kan dus nog geen eindresultaat laten zien.
Is het inmiddels al klaar, ik ben benieuwd hoe het eruit ziet en of het voldoet aan je verwachtingen qua geluidbeleving.

• GAEvakYD
gruys7 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:21:
[...]

Is het inmiddels al klaar, ik ben benieuwd hoe het eruit ziet en of het voldoet aan je verwachtingen qua geluidbeleving.
Helaas. haard is wel geleverd en staat bij de interieurbouwer, alleen heeft hij nu pas na de zomer tijd om de cinewall te maken. Wel jammer omdat we er naar uit kijken, maar de warmte zullen we in de zomer wel even kunnen missen.

• gruys7
GAEvakYD schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:16:
[...]

Helaas. haard is wel geleverd en staat bij de interieurbouwer, alleen heeft hij nu pas na de zomer tijd om de cinewall te maken. Wel jammer omdat we er naar uit kijken, maar de warmte zullen we in de zomer wel even kunnen missen.
Dat is zeker jammer. Hoe is je ontwerp nou qua speakers in de cinewall, heb je ook een center speaker. Ik zie relatied weinig cinewalls die dit hebben, maar een center speaker lijkt mij zeer gewenst bij het kijken van films.

• GAEvakYD
[...]

[...]

De haardbouwer en leverancier zei dat dat niet mocht omdat de ruimte boven de haard vrij moet laten ivm de warmte. De TV moet ook best hoog hangen, OF je moet de tv iets terug te laten vallen in de nis. Dat laatste heb ik nu ingetekend.

EDIT:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heeft allemaal veel langer geduurd, maar vandaag eindelijk de haard en cinewall operationeel. Super blij met het eindresultaat.

Grootste probleem was dit nieuw type haard die uit Ukraine moest komen. De Sonos boxen werken als een speer i.c.m. een Sonos Amp die in één van de kastjes staat en twee Sonos One voor surround.

• gruys7
GAEvakYD schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:19:
[...]

Heeft allemaal veel langer geduurd, maar vandaag eindelijk de haard en cinewall operationeel. Super blij met het eindresultaat.

Grootste probleem was dit nieuw type haard die uit Ukraine moest komen. De Sonos boxen werken als een speer i.c.m. een Sonos Amp die in één van de kastjes staat en twee Sonos One voor surround.

[Afbeelding]

[YouTube: Cinewall]
Mooi, veel plezier ervan!

Ik zie je sonos one speakers niet?

En wat heb je verder voor audio installatie genomen?

• GAEvakYD
gruys7 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:06:
[...]

Mooi, veel plezier ervan!

Ik zie je sonos one speakers niet?

En wat heb je verder voor audio installatie genomen?
De Sonos One boxen hangen aan de achterkant van de bank, als real/surround speakers.

Verder heb ik geen audio installatie. Er komt vermoedelijk nog een Sonos Sub bij. Maar in de basis is het:

AppleTV of andere audio source -----> Sonos Amp----->Front speakers bedraad Rears draadloos

• CookiesMonster
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 07:45
Hoe bevalt dat met de ones zo hoog? Ik had juist begrepen dat ze gewoon ongeveer op oorhoogte moeten staan. Mijn soundbar komt in dezeflde nis als mijn TV, soundbar komt op zijn eigen beugel en ik hou de afmetingen aan geadviseerd door sonos om ervoor te zorgen dat hij zijn geluid kwijt kan.

• sdr85
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-12-2022
Ik weet dat dit mosterd na de maaltijd is, maar misschien voor toekomstige lezers die ook met probleem zitten. Het is te overwegen om de soundbar op een uitschuifbare plank in de nis te zetten. Wanneer je dan tv/film wil kijken schuif je de atmos soundbar naar buiten zodat het geluid ook naar boven en opzij kan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee