Toon posts:

FTU in ruimte 1 met Router in ruimte 2, met elkaar verbinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-02 16:32
Ik ga overstappen van DSL naar GPON. Ik heb een cat5e bekabeld netwerk door loze buizen. Maar de centralerouter is nu in de woonkamer (komt ook koper aansluiting binnen).

Nu is de GPON glasvezel aangelegd in mijn meterkast. En ik zit te denken om de centrale (router) te plaatsen in de trapkast omdat ik van daaruit ook alle bekabelde netwerkaansluitpunten in huis kan bereiken.

Er moet dus vanuit de FTU/ONT in de meterkast een verbinding naar de trapkast (toilet zit er tussen). En ik heb een elektrabuis van meterkast naar trapkast lopen. Deze is niet loos...

Nu kan ik daar een shielded cat6 bijleggen (alles in een keer er doorheen trekken) maar dat is beperkt tot 1Gb.

Is er ook iets te bedenken met glasvezel? Voordelen: geen last van potentiele interferentie en gelijk klaar voor toekomst (10Gb XSGPON).

Ik kan zelf geen connectoren aan een glasvezel lassen. Daar zal ik wellicht een bedrijf voor moeten inschakelen. Maar dat is het mij wel waard als het met glasvezel kan.

De FTU/ONT die ik heb gekregen bevat enkel een ethernet kabelaansluiting (RJ45?) voor naar de router.

Kortom ideeen zijn welkom!

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

zuma schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:05:
...Kortom ideeen zijn welkom!
Je kunt KPN vragen om de FTU/ONT te verplaatsen naar de trapkast; dat gaat je geld kosten. Je kunt het ook zelf doen, maar dan vervalt de garantie van KPN.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-02 18:21
Waarom sneller dan 1Gbit willen? Glas zal (naar mijn idee) niet snel veel sneller worden. Overigens voldoet Cat6 kabel onder de 45 meter tot 10Gbit/s. Daarboven is pas de beperking tot gigabit

• zuma
Waarom sneller dan 1Gb? Omdat het vrij 'snel' opgekrikt gaat worden naar 10Gb en als je naar de toekomst kijkt (roadmap pon) gaat het naar 10/25 Gb.

Ik heb geen zin om iedere keer weer een nieuwe kabel te trekken van de ONT naar de router. Dus een toekomst vaste oplossing zou wel fijn zijn!

• zuma
Brahiewahiewa schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Je kunt KPN vragen om de FTU/ONT te verplaatsen naar de trapkast; dat gaat je geld kosten. Je kunt het ook zelf doen, maar dan vervalt de garantie van KPN.
Kost 300 euro. Dat zou nog kunnen maar ik wil geen risico lopen op het boren van een nieuw gat in mijn vloer in de trapkast. Die vloer ligt vol met vloerverwarming (verdeler zit in de trapst), electrabuizen om vaste lan kabels verder het huis in te brengen naar alle hoeken, waterleiding (buitenkraan achter) en die ene elektraleiding waar ik de verbinding tussen ONT en Router extra er bij kan doen. Is gewoon niet slim zonder eerst voorzichtig de dekvloer (en vloertegels eraf te tikken).

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:13
Cat6 UTP/STP kan gewoon 10Gbit doen hoor tot een max van 55 meter maar binnenshuis blijf je daar wel binnen.

Ik zou KPN afmonteren in de meterkast en Cat6 STP naar je trapkast leggen. In de trapkast kan je dan je router en switch plaatsen.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02 18:37

donny007

Try the Nether!

zuma schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:05:
Er moet dus vanuit de FTU/ONT in de meterkast een verbinding naar de trapkast (toilet zit er tussen). En ik heb een elektrabuis van meterkast naar trapkast lopen. Deze is niet loos...
Wat zit er nu in die buis? Als dat elektra (230v) is dan mag je er volgens de norm geen andere laagspanningskabels bijleggen, een (plastic) fiber aan (laten) leggen is dan een optie.

Anders gewoon CAT6 UTP gebruiken, dat is prima geschikt voor 10 Gbit. Shielded is verder niet zo nuttig in een thuissituatie, dat gebruik je alleen wanneer de kabels tientallen meters door een kabelgoot parallel aan krachtstroomkabels lopen (zoals in een fabriekshal), of voor andere missie-kritieke doeleinden.

/dev/null

• zuma
donny007 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:47:
[...]

Wat zit er nu in die buis? Als dat elektra (230v) is dan mag je er volgens de norm geen andere laagspanningskabels bijleggen, een (plastic) fiber aan (laten) leggen is dan een optie.

Anders gewoon CAT6 UTP gebruiken, dat is prima geschikt voor 10 Gbit. Shielded is verder niet zo nuttig in een thuissituatie, dat gebruik je alleen wanneer de kabels tientallen meters door een kabelgoot parallel aan krachtstroomkabels lopen (zoals in een fabriekshal), of voor andere missie-kritieke doeleinden.
Oké, inderdaad er ligt 230 in en ik weet dat het niet mag volgens norm. Maar een fiber zou dus wel kunnen. Dat vind ik dan wel weer interessant want dan kan ik de ONT ook in de trapkast hangen. Dus gewoon een fiber vanaf de FTU via de leiding waar 230V in ligt naar de trapkast waar ik dan de ONT weer hang. Hamvraag hoe doe je dat want ik kan geen connectoren lassen aan een fiber. Daar heb ik de spullen niet voor. Of iemand anders inschakelen?

• zuma
Ascension schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:24:
Cat6 UTP/STP kan gewoon 10Gbit doen hoor tot een max van 55 meter maar binnenshuis blijf je daar wel binnen.

Ik zou KPN afmonteren in de meterkast en Cat6 STP naar je trapkast leggen. In de trapkast kan je dan je router en switch plaatsen.
Dat is ook een optie, maar ik mag officieel niet de cat6 bij de 230V leggen. Hoewel het wel verleidelijk is omdat ik dan geen kabelgoten op mijn muren hoef te plakken.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Want een 10Gb aansluiting voor thuis is nuttig voor? Ik snap best ontwikkelingen gaan hard maar vergeet niet wat voor snelheden en bandbreedte er dan op een AM-X moeten liggen. Dat gaat niet werken en waarvoor zou het nuttig zijn. Nu is het al zo ja je kan het meten en bij grote windows/apple updates merk je het soms maar verder niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• zuma
Frogmen schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:57:
Want een 10Gb aansluiting voor thuis is nuttig voor? Ik snap best ontwikkelingen gaan hard maar vergeet niet wat voor snelheden en bandbreedte er dan op een AM-X moeten liggen. Dat gaat niet werken en waarvoor zou het nuttig zijn. Nu is het al zo ja je kan het meten en bij grote windows/apple updates merk je het soms maar verder niet.
Ik ga de GPON-aansluiting gebruiken. Als ik een vrije keuze wil maken wordt de aansluiting door KPN gewijzigd naar XGS-PON omgezet. Dus dat is een 10Gbit aansluiting. Niet dat mijn abo dat nu toelaat (max 1Gbit) maar ik wil graag een toekomst vaste oplossing voor de koppelkabel van de meterkast naar het centrale punt in de meterkast. Ik blijf geen draden trekken 8)7

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Gewoon cat6 utp gebruiken. Gaat tot 10GE, interferentie van elektra is niet van toepassing, heel andere frequentie.

Xgpon opereert op 10gbit, echter gaat dat spul zeker 10-15 jaar mee en deel je die 10gbit met nog een 64 of 128 huishoudens. Je gaat dus niet zelf naar 10gbit.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-02 21:43
geen oude coax kabel/telefoonkabel tussen je meterkast & woonkamer ?
geen kruipkelder onder het huis ?

• zuma
Nox schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:31:
Gewoon cat6 utp gebruiken. Gaat tot 10GE, interferentie van elektra is niet van toepassing, heel andere frequentie.

Xgpon opereert op 10gbit, echter gaat dat spul zeker 10-15 jaar mee en deel je die 10gbit met nog een 64 of 128 huishoudens. Je gaat dus niet zelf naar 10gbit.
10Gbit verwachte ik ook niet hoor, ben bekend met de shared network eigenschappen. Dank voor de uitleg dat de inteferentie van 230V wel losloopt. Is toch geen zwaar belaste stroomleiding (enkel de pompen van de verwarmingssysteem en de centrale afzuiging). Ik denk dat ik toch eigenwijs ga zijn en die cat6 kabel een stukje mee ga trekken in die leiding naar de centraaldoos in de trapkast.

• zuma
ijske schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:40:
geen oude coax kabel/telefoonkabel tussen je meterkast & woonkamer ?
geen kruipkelder onder het huis ?
Ik zou het via de kruipruimte kunnen doen ware het niet dat er langs de woningscheidende muur allerlei leidingen in de dekvloer liggen. Ik ga in de trapkast zeker niet in die vloer boren.... Oude telecomaansluitingen gebruiken zou kunnen, maar de coax-kabel is nog in gebruik voor TV en radio. De koper-kabel komt totaal aan de verkeerde kant van mijn huis binnen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:49
Ik vrees dat als er gewoon drie draden elektra in die buis zitten je niets meer erbij getrokken krijgt.

Bedenk ook dat het niet mag en dat je dus potentieel verzekering problemen krijgt als je ooit brand krijgen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• zuma
Ben(V) schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:44:
Ik vrees dat als er gewoon drie draden elektra in die buis zitten je niets meer erbij getrokken krijgt.

Bedenk ook dat het niet mag en dat je dus potentieel verzekering problemen krijgt als je ooit brand krijgen.
Als ik het doe trek ik eerst de bestaande elektradraden eruit (met de trekveer erachteraan). En dan hoppetee, drie draden en een cat 6 kabel erdoor raggen. Dus dat is het probleem niet. Het verzekeringsprobleempje wel uiteraard. Ik neem het zeker in overweging! Misschien toch een kabelgootje langs het plafond, het is immers alleen maar een stukje hal/gang.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:49
Drie draden en een cat 6 kabel krijg je niet door een 5/8 elektrabuis heen, ook niet als je ze gelijktijdig erin probeert te trekken.

[Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 02-02-2022 13:42]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• zuma
Ben(V) schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:41:
Drie draden en een cat 6 kabel krijg je niet door een 5/8 elektrabuis heen, ook niet als je ze gelijktijdig erin probeert te trekken.
Ok dan wordt het een kabelgoot langs het plafond

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-02 23:11
Je kan kijken maar POF
https://www.netwerkproduc...plastic-optical-fiber-pof

Mag in een elektra leiding erbij ennis dunner dan cat.
Wel erg prijzig.

• zuma
Kasper1985 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:54:
Je kan kijken maar POF
https://www.netwerkproduc...plastic-optical-fiber-pof

Mag in een elektra leiding erbij ennis dunner dan cat.
Wel erg prijzig.
Dat komt eigenlijk wel in de buurt van mijn ideale gewenste oplossing. Alleen de snelheid van 1Gb/s vind ik te beperkt voor een lange duurzame oplossing.

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-02 23:11
zuma schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:01:
[...]

Dat komt eigenlijk wel in de buurt van mijn ideale gewenste oplossing. Alleen de snelheid van 1Gb/s vind ik te beperkt voor een lange duurzame oplossing.
Klopt. Maar hoger komt op termijn wel beschikbaar. Het is erg kostbaar. Tot voor kort was de norm 100mbit bij dit systeem.
Dus op termijn zal
Hoger dan 1gbit ook wel komen

• zuma
Kasper1985 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:05:
[...]

Klopt. Maar hoger komt op termijn wel beschikbaar. Het is erg kostbaar. Tot voor kort was de norm 100mbit bij dit systeem.
Dus op termijn zal
Hoger dan 1gbit ook wel komen
Dan tijdelijk maar met wat tesa powerstripjes (makkelijk weer los te trekken zonder veel plakzooi dat achterblijft) kabelgootje ophangen voor cat6 en op het vinkentouw blijven zitten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee