Warmtepompdroger: waarvoor te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:28
Sinds kort hebben we een warmtepompdroger. Van huis uit heb ik altijd meegekregen dat een droger de duivel is voor je kleding en je een droger beslist niet gebruikt voor overhemden, truien, t-shirts, dingen met elastiek (bijv. boxers) etc.

Nu lees ik op sommige sites dat een warmtepompdroger minder slecht voor je kleding zou zijn. Dus voordat ik er vanalles in ga gooien: waarvoor gebruiken jullie je droger?

NB: het viel ons na de 1e keer op dat de was zelfs bij de 'extra droog' stand nog niet kurkdroog was. Dit programma duurde maar liefst 3 uur. Is dat normaal voor zo'n droger?

[ Voor 17% gewijzigd door goldmemberf1 op 16-01-2022 16:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:02
Net nog de kussens in gegooid na het wassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-05 18:05
goldmemberf1 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:10:

NB: het viel ons na de 1e keer op dat de was zelfs bij de 'extra droog' stand nog niet kurkdroog was. Dit programma duurde maar liefst 3 uur. Is dat normaal voor zo'n droger?
Ja dat hebben wij ook. Sommige stukken komen droog eruit en de andere klam. Tijdens mijn zoektocht naar de juiste droger heb ik dit ook vaak terug gezien in de recensies.Vooral bij Beko bleek dat het geval te zijn als ik me dat goed herinner.

edit..

Oja waarom het minder slecht voor je kleding is, is denk ik omdat bij de ouderwetse een hitte bron word gebruikt. En warmtepomp droger is de warmte minder heet + de lucht gaat weer langsde koude radiator gaat waar de lucht condenseert.

[ Voor 18% gewijzigd door wauskoek op 16-01-2022 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-05 13:45
warmtepompdroger sloopt nog steeds kleding. Enige wat je er mee zal moeten drogen is handdoeken, tshirts, sokken en ondergoed (ook dit zal snel slijten, maar ik vervang het dagelijks). Na elke droogbeurt moet je laag pluis verwijderen.

Wij hebben er eentje van Miele. De trommel zal het slijten moeten voorkomen, maar sloopt kleding gewoon net zo hard. Groot voordeel van warmtepompdroger toen, was dat je water kon legen door de bak te legen. Een slang of afvoer was niet vereiste.

Als je merkkleding hebt, dan kan je beter drogen met droogrekje of hanger vlak bij een warm plekje (CV, of in badkamer met vloerverwarming).

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
wauskoek schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:19:
[...]

Ja dat hebben wij ook. Sommige stukken komen droog eruit en de andere klam. Tijdens mijn zoektocht naar de juiste droger heb ik dit ook vaak terug gezien in de recensies.Vooral bij Beko bleek dat het geval te zijn als ik me dat goed herinner.
Wij hebben een AEG T7DBAACHEN, die volgens de reviews erg goed zou moeten drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Monkeydancer schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:25:
warmtepompdroger sloopt nog steeds kleding. Enige wat je er mee zal moeten drogen is handdoeken, tshirts, sokken en ondergoed (ook dit zal snel slijten, maar ik vervang het dagelijks). Na elke droogbeurt moet je laag pluis verwijderen.

Wij hebben er eentje van Miele. De trommel zal het slijten moeten voorkomen, maar sloopt kleding gewoon net zo hard. Groot voordeel van warmtepompdroger toen, was dat je water kon legen door de bak te legen. Een slang of afvoer was niet vereiste.

Als je merkkleding hebt, dan kan je beter drogen met droogrekje of hanger vlak bij een warm plekje (CV, of in badkamer met vloerverwarming).
Jij vervangt je ondergoed dagelijks? :o
T-shirts hoor ik ook gemengde verhalen over. Witte shirts zouden grauw worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-05 18:05
goldmemberf1 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:27:
[...]

Wij hebben een AEG T7DBAACHEN, die volgens de reviews erg goed zou moeten drogen.
Oh wij hebben ook een AEG :P Deze geloof ik AEG T7DBNP612. Ik heb wel eens geprobeerd om de droger dan nog een keer aan te zetten maar die stopt dan binnen enkele minuten weer dus dat helpt helaas niet.

En inderdaad niet vergeten de cassette elke keer schoon te maken en onderin 1x in de zoveel tijd even de klep open maken en daar het pluis weg halen (oppassen dat je niet de aluminium vinnetjes kapot maakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
Los van warmtepomp of niet hebben veel moderne drogers er last van dat de sensor bij een kleine was of bij verschillende stoffen niet goed detecteren wanneer het droog is. Vooral de combinatie badstof -> glad katoen heeft me bij meerdere drogers problemen opgeleverd (handdoeken en beddegoed). Handdoeken zijn sneller droog en dan denkt de droger dat hij klaar is.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:32

Freakie1NL

Grote Baas

Hier sinds vorig jaar ook een AEG WP droger.

Ideaal, herken niet wat je zegt over 3 uur en nog niet droog. Hier is alles op katoen eco van 1,7 uur prima kastdroog. Herken wel wat @Makkelijk zegt, dus dat doen we altijd apart. Lees hier ook even goed de handleiding voor door want daar in staat precies uitgelegd welk programma wat doet.

Daarnaast doen wij wel alle baby kleding in de droger, ook wat niet in de droger mag. Gaat eigenlijk altijd goed. Zetten hem dan wel op een 1 bolletjes programma in plaats van katoen (2 bolletjes).

Word echt significant minder warm dan een condensdroger.

Toch doen we onze eigen delicate stukken er niet in.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als de was niet goed droogt kan je bij de meeste drogers een tijdprogramma kiezen, dan kan je zelf instellen hoe lang hij moet drogen.

Zelf gooi ik steeds minder was de droger in, veel kledingstukken kunnen er niet goed tegen en worden er zeker niet mooier van. Shirts, hemden, broeken en truien gaan gewoon aan de waslijn, enkel ondergoed, handdoeken en beddengoed gaan er in.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:45
AEG warmtepomp droger hier. Word meerdere malen in de week gebruikt, niet alleen voor kleding maar ook bijvoorbeeld handdoeken, knuffels, beddengoed en dergelijke. Kleding wat uit de wasmachine komt wat niet snel nodig is hangen we aan het rek, maar soms heb je het snel nodig of is het zo nat dat het gewoon de droger in gaat.
Gaat prima, zo lang je het maar niet te vaak met kleding of andere stoffen spullen doet, want dan gaat het idd krimpen of verkleuren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-04 14:13
Hier een heel andere ervaring. Al mijn kleding gaat in de warmtepompdroger. Ik draag nooit overhemden maar verder gaan ook spullen met elastiek hierin. Enkel wat tere kleding van m'n partner wordt op een rek gedroogd.

Een warmtepomp doet er wel langer over dan een reguliere droger, maar verbruikt ook een stuk minder energie. Wij hebben een Bosch WTW8756ENL/12 en daar komt alles droog uit (op stand kastdroog, niet eens kastdroog plus).

geen klachten van krimpen, verkleuren of anderszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN-IS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 10:15
Dit topic komt al geroepen, ik heb vandaag namelijk voor het eerst een droger besteld (een warmtepomp droger van Bosch).

Ik ben benieuwd waar jullie de wasdroger hebben geplaatst. Badkamer? Zolder? Kelder? Berging? :)

/edit @op niet de intentie om je topic te kapen, lees alle reacties met interesse :9

[ Voor 18% gewijzigd door EN-IS op 24-01-2022 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drmadi
Hier staat zowel de droger als wasmachine in de bijkeuken, die is daar volledig voor ingericht.

Let wel: bij onze droger komt nog redelijk wat condens vrij. De ruimte moet dus wel kunnen ventileren. Verder hebben we de opvangbak rechtstreeks aangesloten op de afvoer. Dat kunnen alle moderne modellen makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
drmadi schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:20:
Hier staat zowel de droger als wasmachine in de bijkeuken, die is daar volledig voor ingericht.

Let wel: bij onze droger komt nog redelijk wat condens vrij. De ruimte moet dus wel kunnen ventileren. Verder hebben we de opvangbak rechtstreeks aangesloten op de afvoer. Dat kunnen alle moderne modellen makkelijk.
Die condens loopt toch in de afvoer?

Als je die moet wegventileren ben je een deel van de besparing op electra alweer kwijt om de boel weer te verwarmen met gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wolly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:24:
[...]

Die condens loopt toch in de afvoer?

Als je die moet wegventileren ben je een deel van de besparing op electra alweer kwijt om de boel weer te verwarmen met gas.
De 'traditionele' condensdrogers gooien flink vochtigere lucht naar buiten dan dat er in gaat, dat je luchtvochtigheid in de kamer flink op kan lopen (met condens als resultaat). De luchtafvoer versies hebben daar dan weer geen last van, maar dan zit je met een luchtpijp naar buiten/afvoer.

Maar zelfs bij de mindere kwaliteit warmtepomp drogers kan je dit hebben, dat al het vocht wat uit de kleding komt simpelweg niet volledig kan worden gecondenseerd, netto hogere luchtvochtigheid. Geen enkel apparaat kan echter 100% in/uit filteren, en afhankelijk van de ruimte (temperatuur/vochtigheid/doorluchting) kan je condens krijgen.

Qua kleding, mijn regel is simpel: alles wat beweegt, slijt. Of je dit nu draagt, ronddraait in een trommel, zelfs buiten hangt in de wind, het is per saldo stukje stof dat niet gemaakt is eeuwig mee te gaan. Of het nu echt sneller gaat dan traditioneel buiten drogen? Dat denk ik wel, maar mijn kleding is in meeste gevallen al eerder toe aan vervanging dan dat de extra slijtage van de droger daar invloed op heeft, al blijft dat bij basisspul zoals t-shirts, spijkerbroeken, sokken, etc, overhemden gaan gewoon nog old-school.

[ Voor 22% gewijzigd door SinergyX op 25-01-2022 16:40 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Vooral handdoeken of dekbed overtrekken. Spijkerbroeken en katoenen truien binnestebuiten heel kort een beetje warmte erdoorheen om ze vervolgens uit te kloppen en aan de lijn te hangen zodat ze vanzelf mooi kreukel vrij zijn :)

[ Voor 15% gewijzigd door Zeehond op 25-01-2022 23:38 ]

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
SinergyX schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:36:
[...]Geen enkel apparaat kan echter 100% in/uit filteren, en afhankelijk van de ruimte (temperatuur/vochtigheid/doorluchting) kan je condens krijgen.
Dit is inderdaad zo, het is nooit 100%. Voor mijn droger (hierboven gepost) geldt het volgende:

Condensation efficiency 13 %
Average condensation efficiency at full load 87 %

Deze getallen kunnen zeker hoger, de prijs van het apparaat gaat echter ook snel omhoog. Voor ons niet erg want onze wasruimte is hier volledig op ingericht (ventilatie/verwarming).

edit: deze heeft een stuk betere getallen maar kost 1900 euro. Mijn droger was 'maar' 950 euro.

Vochtuitstoot 6 %
Gemiddelde condensatie-efficiëntie maximale belading 94 %

[ Voor 17% gewijzigd door drmadi op 26-01-2022 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

De hoeveelheid stof (en dus slijtage) is echt bizar bij een droger. Na halfjaar had ik al een kleine pedaalemmer vol met stof..
Wel goed droogresultaat met een WP droger (AEG).
Volgende keer ga ik wel voor een zelfreinigende, want wordt gek van het pluizenfilter elke keer leegplukken.

De slijtage komt volgens mij vooral doordat de stof onderling schuurt in de trommel.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-01-2022 12:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-04 14:54
Mijn warmtepomp droger staat in bijkeuken en ik gooi er alles in. Ding heeft tig programma’s en zelfs wol kan er in. Wij hebben de afvoer via de slang en niet via casette. Pluizen verwijder ik na ieder gebruik. Ik heb een Siemens iq700 variant. Ideaal. Hiervoor een aeg die het 12 jaar volhield

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredkroket2
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-11-2022
Deze post riekt naar spam en is daardoor niet toegestaan

[ Voor 84% gewijzigd door Standeman op 19-10-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:28

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

CyBeRSPiN schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:47:
De hoeveelheid stof (en dus slijtage) is echt bizar bij een droger. Na halfjaar had ik al een kleine pedaalemmer vol met stof..

De slijtage komt volgens mij vooral doordat de stof onderling schuurt in de trommel.
Kleding slijt natuurlijk ook bij het dragen of in de wasmachine, maar daar worden de pluizen niet zo geconcentreerd verzameld en valt het minder op. Ik maak me er in ieder geval niet druk om. Als je weegt wat die pluizen wegen vergeleken met de kilo's was die de droger in gaan lijkt het al een stuk minder.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@goldmemberf1 Een droger is een droger, en nog steeds niet goed voor je was.
Hier gaan er handdoeken in en beddengoed als het niet buiten kan drogen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-05 23:10
CyBeRSPiN schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:47:
Wel goed droogresultaat met een WP droger (AEG).
Volgende keer ga ik wel voor een zelfreinigende, want wordt gek van het pluizenfilter elke keer leegplukken.

Zelfreinigend slaat op de condensor (dat geribbelde element dat je af en toe moet kammen) en niet op je pluizenfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
internetinfo schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 05:52:
[...]

Zelfreinigend slaat op de condensor (dat geribbelde element dat je af en toe moet kammen) en niet op je pluizenfilter.
Let er wel op dat je de condensor nog makkelijk kan vervangen bij een zelfreinigende. Bij ons kan je zelf niet meer bij de condensor zonder hem helemaal uit elkaar te halen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaffel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 12:57
Wij hebben op dit moment de LG RC90V9AV3Q. Droogt erg goed, maakt kleding niet mega stuk maar het krimpt wel. Vind wel dat het drogen lang duurt, gemiddeld 2,5 uur.
Hiervoor hadden we de Samsung DV90TA240AE, maar de bouwkwaliteit vond ik zo ruk dat ik hem via Coolblue heb ingeruild voor die van LG. Geen enkele spijt van gehad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:26
Wij hebben thuis een Bosch warmtepompdroger waar je ook niet makkelijk de condensor kunt schoonmaken.
Na een aantal jaar gebruik werkt de droger niet goed en moet ik de condensor schoonmaken.
Dit resulteert meestal dat hij erg lang aan het drogen is en dat de tijd maar aan het oplopen is.
Het schoonmaken doe ik zelf met een compressor waarbij ik een luchtpistool heb waar je het verlengstuk eraf kunt schroeven.

Ook gebruik ik het service menu om hem daarna automatisch een aantal keren te laten spoelen.
(na het vullen van de water opvangbak)
De self cleaning functie lijkt hem dus niet voldoende schoon te houden ;)

Kleine tip.
Mocht je een goedkope warmtepompdroger zoeken vaak staan deze op marktplaats terwijl ze alleen maar een keer goed schoongemaakt hoeven te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

internetinfo schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 05:52:
[...]

Ah, ok. Dan is dat weinig meerprijs waard. Dat pluizenfilter vind ik altijd wel een gedoe en heb altijd het idee dat ik thuis degene ben die hem per keer 2x schoon maakt: vooraf en achteraf ;)
Die condensor heb ik nu 1x gereinigd in een jaar tijd. Heb er mn vinger aan opengehaald, vlijmscherp zijn die platen..
En idd een probleem als er meer vuil in zou komen, geen manier bij onze AEG droger om die condensor eruit te schuiven om de platen schoon te spoelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:51
thespeed schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:02:
Wij hebben thuis een Bosch warmtepompdroger waar je ook niet makkelijk de condensor kunt schoonmaken.
Na een aantal jaar gebruik werkt de droger niet goed en moet ik de condensor schoonmaken.
Dit resulteert meestal dat hij erg lang aan het drogen is en dat de tijd maar aan het oplopen is.
Het schoonmaken doe ik zelf met een compressor waarbij ik een luchtpistool heb waar je het verlengstuk eraf kunt schroeven.

Ook gebruik ik het service menu om hem daarna automatisch een aantal keren te laten spoelen.
(na het vullen van de water opvangbak)
De self cleaning functie lijkt hem dus niet voldoende schoon te houden ;)

Kleine tip.
Mocht je een goedkope warmtepompdroger zoeken vaak staan deze op marktplaats terwijl ze alleen maar een keer goed schoongemaakt hoeven te worden.
Zelfde situatie hier. Er zit zelfs een symbool dat de condensor voor stelt. Nooit 'aan' gezien. Bij de ledtest komt dat symbool naar voren. Ik gebruik ook het service menu. Binnenkort maar eens openen om te zien hoe vuil hij echt is. Hij staat op de wasmachine, dat betekent dat je de slang dan ook eerst moet omhoogvoeren naar 80 cm (en onder de 100) gemeten vanaf de bovenkant wasmachine natuurlijk 🫣

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Pagina: 1