Toon posts:

Droge lucht woonkamer d.m.v. verwarmen airco

Pagina: 1
Acties:

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-01 18:32

nitrodesign

There is more joy on a ...

Topicstarter
Beste mede Tweakers,

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met het volgende.

Sinds 2 jaar gebruik ik nu voor het verwarmen van mijn woonkamer een airco.
Dit gaat goed en binnen no time is de kamer ook lekker op temperatuur.

Het probleem wat ik sinds dit jaar (airco staat vaker aan) merk, is dat ik last begin te krijgen van mijn ogen.
Waarschijnlijk komt dit door de droge lucht uit de airco.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit oplossen?

Moet ik gebruik gaan maken van een luchtbevochtiger?
Zo ja, welke soort.

Of moet ik planten in mijn woonkamer zetten.

Of moet ik aanleren om toch ramen en deuren te openen.

Mijn oppervlakte is +/- 50m2.

De luchtvochtigheid van mijn woonkamer zit wel gemiddeld tussen 45/50%

Alvast bedankt.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:50
Luchtvochtigheid zit hier tussen de 40 en 45 de laatste dagen.
Geen last van overigens.
Als je de ramen open zet zal het waarschijnlijk nog droger worden in huis.
Als ik ze hier open zet dan duikt hij naar de 35 en dan wordt het wel minder aangenaam voor de luchtwegen.

Dus ja een paar knappe planten in huis of een luchtbevochtiger zal dan de oplossing zijn.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:14

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

45/50% is niet heel laag, hoe/waarmee heb je dit gemeten? Mijn ervaring is dat bijvoorbeeld haarhygrometers (zie plaatje van een goed merk) behoorlijk kunnen afwijken als ze niet goed zijn afgesteld. Niet dat het bij jou per se het geval hoeft te zijn maar om een juist uitgangspunt te hebben voor de zoektocht naar de oorzaak: goed meten is zeker weten. Mocht het zo'n meter betreffen kun je 'm ijken volgens deze methode:

Hoe ijk/kalibreer ik mijn hygrometer?
- Een zeer eenvoudige methode is de hygrometer gedurende een uur met een vochtige doek te omwikkelen. De meter zou dan ongeveer op 95% moeten staan. Zo niet, stel de hygrometer aan de achterzijde met een schroevendraaier bij.

[Voor 4% gewijzigd door Jan Workum op 16-01-2022 16:58]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:14
@nitrodesign
Gewoon een luchtbevochtiger kopen als je voor gemak gaat.
Anders helpt het ook om vaak je vloer nat te maken met een wisser. Heb je een enorm oppervlakte waar het water snel van verdampt.
En planten neerzetten is sowieso een goed idee :P

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
@Jan Workum ik gebruik een meter van xiaomi sensor (zal wel niet zo accuraat zijn) maar zowel mijn nest als deze meten niet meer als 2% verschil.

Maar het blijft een feit dat ik last heb droge en geïrriteerde ogen.

Als mijn volgende vraag is, wat is een goede luchtbevochtiger, waar moet ik op letten en wat is juist aan of af te raden?

Gekeken naar:
Venta lw45 comfort plus (60m2)
Standler form oskar big black (100m2)
Medisana ah675 (duo pack) (30m2)

Alvast bedankt.

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-01 14:51
Ventileer je wel? Buiten is het nu 90%+ luchtvochtigheid volgens het weerstation...

Memento mori

• Ronald.42
Bob-B190 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:22:
Ventileer je wel? Buiten is het nu 90%+ luchtvochtigheid volgens het weerstation...
Als je buitenlucht van 90% bij 4 graden opwarmt naar binnen 20graden blijft er nog maar ongeveer 33% luchtvochtigheid over. Dat gaat dus niet helpen.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
nitrodesign schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:48:
Beste mede Tweakers,

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met het volgende.

Sinds 2 jaar gebruik ik nu voor het verwarmen van mijn woonkamer een airco.
Dit gaat goed en binnen no time is de kamer ook lekker op temperatuur.

Het probleem wat ik sinds dit jaar (airco staat vaker aan) merk, is dat ik last begin te krijgen van mijn ogen.
Waarschijnlijk komt dit door de droge lucht uit de airco.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit oplossen?

Moet ik gebruik gaan maken van een luchtbevochtiger?
Zo ja, welke soort.

Of moet ik planten in mijn woonkamer zetten.

Of moet ik aanleren om toch ramen en deuren te openen.

Mijn oppervlakte is +/- 50m2.

De luchtvochtigheid van mijn woonkamer zit wel gemiddeld tussen 45/50%

Alvast bedankt.
Droge ogen kan ook van tocht komen. Airco's hebben nu eenmaal een stuk meer luchtverplaatsing dan de traditionele CV.
Als je een open keuken hebt kun je eventueel een pannetje water laten koken om de luchtvochtigheid op te krikken.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-01 11:30
Een misvatting is dat je droge lucht krijgt van een airco, met verwarmen. Met koelen ja, want daarmee ontvochtig je ook. Verwarmen niet.

Dus de oorzaak zit elders.

Hier zit de vochtigheid ook op 35-40 procent en dat is wel erg laag. Maar gewoon vloerverwarming, weinig ventilatie, koken, bakken, leven, was drogen, dweilen...

Het is het seizoen. Toch maar aan de bevochtiger?

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:50
Maak je airco eens open, er zitten filters in en die maak ik minstens 6* per jaar schoon. Stof, schimmel en gedoe kunnen anders je deel zijn en van stof en of schimmel in de uitgeblazen lucht krijg je ook jeukende ogen hoor!

Lees de handleiding even door om te zien hoe je die van jou het beste los krijgt en schoonmaakt

[Voor 18% gewijzigd door Lardman op 16-01-2022 18:59]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:24
Droogte kan niet aan verwarmen met de airco liggen - die droogt alleen de buitenlucht een beetje, waardoor je condens krijgt als het een beetje kouder is (of ijs zelfs) op de buitenunit.

45-50 RHV is een normale vochtigheid, daar zou je niks aan moeten doen.

Misschien komt het idd van de tocht, dat zou nog kunnen. Paar plantjes in de huiskamer kan sowieso geen kwaad.

Je moet wel ventileren, maar van in de winter deuren of ramen open zetten wordt de RHV binnen eerder lager dan hoger.

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
Lardman schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:59:
Maak je airco eens open, er zitten filters in en die maak ik minstens 6* per jaar schoon. Stof, schimmel en gedoe kunnen anders je deel zijn en van stof en of schimmel in de uitgeblazen lucht krijg je ook jeukende ogen hoor!

Lees de handleiding even door om te zien hoe je die van jou het beste los krijgt en schoonmaakt
Deze maak ik geregeld schoon idd, daar zal het niet aan liggen.

Mocht het aan tocht liggen, wat is hier aan te doen. Kijken vanuit waar het tocht en dat dan dichten?
Ik weet dat mijn voorraam "trekt", maar het raam heb ik al voorzien van een rolluik.

Vanuit de gang komt ook wel wat kou, maar dat is niet overdreven en vanuit mijn achter schuifpui komt nagenoeg geen tocht en geen "trek".

Maar ik merk het nu bijna een maand en dat in combinatie dat de airco nu veel meer aanstaat als eerst. Dus de enige verklaring die ik kan geven is dat door de airco ik last krijg van droge en geïrriteerde ogen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:43
Het kan best zijn dat je geïrriteerde ogen komen door een relatief lage Rv, al is 45-50% helemaal niet zo laag zoals anderen al aangaven. Maar goed, iedereen is anders, het zou kunnen.
Elke manier van verwarmen doet de Rv dalen, ongeacht of je dat nu met een CV, houtvuur, gaskachel, kernreactor of airco doet, dus daar ligt het an sich niet aan.

Een luchtbevochtiger kan wel helpen, wat je minder vaak hoort is dat het best veel energie kost om al dat water te verdampen (een serieuze luchtbevochtiger draait er op dagen dat er goed gestookt wordt meerdere liters doorheen) en daar wordt de omgevingswarmte voor gebruikt. Daarnaast ventileer je het er ook zo weer uit, het is weg voor je het in de gaten hebt. Heb er zelf ook één gebruikt een aantal seizoenen, (Venta) als het echt koud was ging er vaak wel 3-4 liter per dag doorheen, en het is dan een constante strijd om de Rv wat omhoog te krijgen. Zodra je even ventileert of het ding maar heel even uitstaat gaat de Rv weer heel rap omhoog. Het voelt een beetje alsof je een emmer met een gat in de bodem met water probeert te vullen.

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
ASW1 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:56:
Het kan best zijn dat je geïrriteerde ogen komen door een relatief lage Rv, al is 45-50% helemaal niet zo laag zoals anderen al aangaven. Maar goed, iedereen is anders, het zou kunnen.
Elke manier van verwarmen doet de Rv dalen, ongeacht of je dat nu met een CV, houtvuur, gaskachel, kernreactor of airco doet, dus daar ligt het an sich niet aan.

Een luchtbevochtiger kan wel helpen, wat je minder vaak hoort is dat het best veel energie kost om al dat water te verdampen (een serieuze luchtbevochtiger draait er op dagen dat er goed gestookt wordt meerdere liters doorheen) en daar wordt de omgevingswarmte voor gebruikt. Daarnaast ventileer je het er ook zo weer uit, het is weg voor je het in de gaten hebt. Heb er zelf ook één gebruikt een aantal seizoenen, (Venta) als het echt koud was ging er vaak wel 3-4 liter per dag doorheen, en het is dan een constante strijd om de Rv wat omhoog te krijgen. Zodra je even ventileert of het ding maar heel even uitstaat gaat de Rv weer heel rap omhoog. Het voelt een beetje alsof je een emmer met een gat in de bodem met water probeert te vullen.
Ja, dat gevoel heb ik dus dan ook. Want verwarmen met een airco is elke keer kort en hevig. Die staat te blazen, binnen 30 minuten is het 2 graden gestegen en hij gaat weer uit. En gebeurd dan 3 - 5 x per dag (als wij de hele dag thuis zijn).

Dus zou een betere oplossing zijn om te beginnen om een aantal grote planten te plaatsen?

• Ronald.42
nitrodesign schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:00:
[...]

Ja, dat gevoel heb ik dus dan ook. Want verwarmen met een airco is elke keer kort en hevig. Die staat te blazen, binnen 30 minuten is het 2 graden gestegen en hij gaat weer uit. En gebeurd dan 3 - 5 x per dag (als wij de hele dag thuis zijn).

Dus zou een betere oplossing zijn om te beginnen om een aantal grote planten te plaatsen?
Zoeke dan iets uit wat veel water nodig heeft, dat water verdampt de plant namelijk in je woonruimte.
Zoiets als een goudpalm ofzo en geen cactus dus :+

• ASW1
nitrodesign schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:00:
[...]

Nee dat helpt geen zak. Zoals ik al aangaf je moet echt serieuze volumes water gaan verdampen om de Rv wat omhoog te krikken, dat moeten dan planten zijn waar je liters water per dag bij kan gooien.

Los daarvan het klinkt als een behoorlijk pendelfeest, waarom moet de temperatuur 2 graden omhoog wanneer je de hele dag thuis bent en dan steeds aan en uit?

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Ga anders eens naar de huisarts met je klachten

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
ASW1 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:22:
[...]

Nee dat helpt geen zak. Zoals ik al aangaf je moet echt serieuze volumes water gaan verdampen om de Rv wat omhoog te krikken, dat moeten dan planten zijn waar je liters water per dag bij kan gooien.

Los daarvan het klinkt als een behoorlijk pendelfeest, waarom moet de temperatuur 2 graden omhoog wanneer je de hele dag thuis bent en dan steeds aan en uit?
Die 2 graden is fictief, als ik het koud heb zet ik de verwarming aan, ik neem aan dat jij het zelfde doet ?
Dus dan zet ik de airco aan, let daar niet op, op een gegeven moment vindt het aangenaam en dan gaat die weer uit.

Wat betreft waarom het 2 graden omhoog moet, is als het buiten 0 graden is zoals afgelopen dagen bij mij de woonkamer temperatuur met 1-2 graden zakt in de loop van de dag en tegen de avond 2-3 als ik niets doe.

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
eLScha schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:35:
Ga anders eens naar de huisarts met je klachten
Goede tip, maar ik heb alleen thuis hier last van sinds 1 maand elders niet.

• ASW1
nitrodesign schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:42:
[...]

Die 2 graden is fictief, als ik het koud heb zet ik de verwarming aan, ik neem aan dat jij het zelfde doet ?
Nee ik regel het niet met de hand daar heb je programmeerbare thermostaten voor.
Heel incidenteel een beetje bijregelen maar ik blijf er zoveel mogelijk vanaf.

• Ronald.42
ASW1 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:48:
[...]

Nee ik regel het niet met de hand daar heb je programmeerbare thermostaten voor.
Ja dat is voor iedereen anders, ik werk in ploegen mijn vriendin zit in de horeca.
Normaal gezien is het niet echt voorspelbaar waneer er iemand thuis is.
Dus wij draaien hier zelf de verwarming omhoog en naar beneden.
Staat overigens sinds 1 november op 14 graden.
Maar normaal als er iemand thuis komt gaat ie op 20 en een uurtje voor we op bed gaan terug naar 10 ofzo.

Op het moment stoken we hout :)

Maar ik zou wel denken dat @nitrodesign een thermostaat op zijn airco heeft welke hij op 20 kan zetten zodat dat ding het zelf regelt binnen een bepaalde grens zeg 19.8 aan en 20.2 uit of zoiets.

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
ASW1 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:48:
[...]

Daar is een goede rede voor, ik heb een Nest, dus daar zou ik mijn temperatuur kunnen regelen. Maar ik heb vloerverwarming, en deze gebruik ik niet. Vandaag dat ik een airco (in combinatie met zonnepanelen) gebruik om mijn woonkamer te verwarmen.

Klopt dat mijn airco in een temperatuur kan instellen, dan zou die dus gaan blazen tot 20 graden, gaat die op soort van stand by en als de temperatuur weer naar beneden gaat, dat die weer aanspringt.

Maar dat is dan geen oplossing op mijn initieel probleem, dat ik last heb van droge ogen sinds mijn gevoel zegt dat die airco veel vaker aan staat.

[Voor 26% gewijzigd door nitrodesign op 16-01-2022 22:06]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

Termy

valt er nog wat te fragge?

Je hebt vloerverwarming die je niet gebruikt. Waarom niet? Zou je tijdelijk de airco uit kunnen laten en kunnen verwarmen met vloerverwarming om te testen of het dan nog steeds een probleem is? Dat sluit iig de airco zelf als bron van het probleem uit.

Heb je ook al iets aan luchtkwaliteitmeting in huis? Hoe zit het met fijnstof en CO2 en zo?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:09
Luchtverwarming zorgt natuurlijk voor de nodige luchtverplaatsing, en in de wind droogt iets natuurlijk sneller op dan in stilstaande lucht. Mede doordat je luchtvochtigheid eigenlijk wel prima in orde is (45% is een prima waarde waarbij je nergens last van moet hebben), zou ik het zoeken in de luchtverplaatsing die gaande is.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
nitrodesign schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:43:
[...]

Goede tip, maar ik heb alleen thuis hier last van sinds 1 maand elders niet.
Die airco hangt er al 2 jaar, je luchtvochtigheid is goed. Vertel je huisarts dat je sinds een maand gezondheidsklachten hebt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee