Hallo,
Graag had ik wat hulp en info voor het overklokken / undervolten van mijn AMD Ryzen 7 5800X processor. Dit vanwege WHEA cache errors en stuttering in games op Windows11. Dit met default BIOS settings waarbij de performance en temps flink schommelen op 1.44 (auto) volt naar 40-65 graden idle en 55-85 bij belasting. Nu weet ik dat dit met de 5800X vaak voorkomt, maar van 40 in een seconde ineens naar 65 graden idle vind ik toch een beetje te gek en vraag ik me af hoelang zo'n cpu dan meegaat op de lange termijn. Het blazen van de fans is dan ook niet zo prettig. In mijn systeem zat voorheen een AMD Ryzen 5 5600X met idle temp 27-32 graden en tijdens cinebench of gaming max 45-55 graden en daarom wil ik dit graag een beetje bijstellen.
Mijn huidige PC Specs:
Hierbij enkele aangepaste BIOS settings:
Cinebench & games: 65-78 graden (blijft meestal onder 80 graden)
Cinebench score: 15328 multicore en 1601 singlecore
3DMark score: 11925
Mijn GPU trekt vrijwel alle games op ultra settings stabiel 144 fps of meer op 1080p, daarentegen zet ik overbodige settings uit of lager voor meer fps en lagere input lag. Vanaf het begin merkte ik stuttering in alle games die ik speelde, dus willekeurige freezes / hiccups van 1 seconde net wanneer je bijv in een shooter de hoek omgaat of net wilt gaan schieten wat dus erg frustrerend is, grafische settings op low of ultra geeft hierbij geen verschil. Geen fouten, errors, waarschuwingen zichtbaar in Windows Event Viewer tijdens deze stutters.
Na onderstaande Windows11 optimalisatie geen/nauwelijks last meer gehad van stuttering in games: https://www.youtube.com/watch?v=J31Q8T-1eNk
Cinebench score: 15615 multicore (max 83,5 graden) en 1625 singlecore (max 63 graden), sommige cores halen soms over de 5000MHz.
Op -10 of -5 undervolt wordt de cpu tijdens cinebench 1 tot 5 graden warmer met weinig prestatieverschil.
Ook met PBO Limits manueel is er weinig verschil in temperatuur of prestaties tijdens cinebench merkbaar:
Enige tips?
Vraagje: De CPU 8-pin power connector is aangesloten, de 4-pin niet. De 8-pin connector is volgens het moederbord boekje voldoende. Klopt dit ook icm een 5800X? Dit is namelijk onduidelijk in het boekje.
:fill(white):strip_exif()/f/image/yM0Q8lzT0Da4IcAzfnUSLNNj.png?f=user_large)
Bijgaand wat screenshots:
:strip_exif()/f/image/8aUcdeYZV2Sg8189buWlQXVA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hWUAv97SHxuKRbAM2Yb0okGk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BVxg2LMzBXcQ1CWRs9LdlVFc.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/yeyLVWjAUfhGUQvQoJRmWS4B.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BWkttcPhkwaIgCMSkrhzpFLE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8n4rPyx5pRtCpxcCtHR01iMT.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k57Ke9jCEigtu9yibG3McqG5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7In5QQlCASeUxOEE3PccioLx.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/sV563BYHC2S47NoSl0HFrkXN.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w3p1HKRszxtPh9mbb6t098Sj.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/rTI4pQ3THLafzMDRbwkD1oSU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mCjAgtZWeuF0s2aBqTnecXNk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bxnXTbTczquOqH6Ip4d5U2Rw.jpg?f=fotoalbum_large)
Graag had ik wat hulp en info voor het overklokken / undervolten van mijn AMD Ryzen 7 5800X processor. Dit vanwege WHEA cache errors en stuttering in games op Windows11. Dit met default BIOS settings waarbij de performance en temps flink schommelen op 1.44 (auto) volt naar 40-65 graden idle en 55-85 bij belasting. Nu weet ik dat dit met de 5800X vaak voorkomt, maar van 40 in een seconde ineens naar 65 graden idle vind ik toch een beetje te gek en vraag ik me af hoelang zo'n cpu dan meegaat op de lange termijn. Het blazen van de fans is dan ook niet zo prettig. In mijn systeem zat voorheen een AMD Ryzen 5 5600X met idle temp 27-32 graden en tijdens cinebench of gaming max 45-55 graden en daarom wil ik dit graag een beetje bijstellen.
Mijn huidige PC Specs:
- NZXT H510 Elite Black
- AMD Ryzen 7 5800X 8-Core 16 threads
- NZXT Kraken Z63 RGB AIO liquid cooler icm Thermal Grizzly Kryonaut koeling pasta,
georienteerd op 15:00 uur met de kabels naar beneden. AIO pump aan de voorkant van de kast gemonteerd, aand de bovenkant was niet mogelijk met deze behuizing. - ASUS ROG Strix X570-E Gaming
- G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZN 32GB (16GBx2) 16-16-16-39 1.35V (Samsung B-Die), niet overclocked
- AMD Radeon™ RX 6700 XT, niet overclocked
- NVMe M.2: Samsung 980 Pro 1TB C: Systemdrive & Samsung 980 Pro 2TB D: Datadrive (Gen4 High performance mode @ 7000 mbps read & 5100 mbps write speed)
- Be Quiet! Straight Power 11 Platinum 750W
- AOC C27G1 2x Dual Monitor Curved 144Hz 1ms
- Resolutie: 1920x1080p @ 144 HZ, 100% schaal
- Windows 11 Pro 64-bit 21H2 Build 22000.434 (clean install)
- Win11 Energiebeheer op Balanced (op high performance weinig verschil), Processorstatus Min 10% & Max 100%
- Laatste WHQL AMD graphics driver V 21.10.2 (clean install) en grafische preset standard / e-sports
Hierbij enkele aangepaste BIOS settings:
- BIOS heeft de meest recente firmware versie 4021
- MCLK / FCLK / UCLK op auto: 1800Mhz (1:1 ratio)
- Core Voltage auto, gemiddeld rond 1.44V
- D.O.C.P staat aan op DDR4-3600Mhz @ 1.35V, Spread Spectrum [Disabled]
- PCI-e x16 op Gen 4, Above 4G decoding (Resizable BAR) [Enabled]
- AIO Pump op PWM mode full on, in Windows in NZXT Cam software ook op 100% en overige fans op performance mode
- Advanced/AMD CBS > Global C-state control: [Disabled] (uitgezet vanwege WHEA cache errors in Win11, drna geen last meer van gehad)
- Overige settings standaard / auto
Cinebench & games: 65-78 graden (blijft meestal onder 80 graden)
Cinebench score: 15328 multicore en 1601 singlecore
3DMark score: 11925
Mijn GPU trekt vrijwel alle games op ultra settings stabiel 144 fps of meer op 1080p, daarentegen zet ik overbodige settings uit of lager voor meer fps en lagere input lag. Vanaf het begin merkte ik stuttering in alle games die ik speelde, dus willekeurige freezes / hiccups van 1 seconde net wanneer je bijv in een shooter de hoek omgaat of net wilt gaan schieten wat dus erg frustrerend is, grafische settings op low of ultra geeft hierbij geen verschil. Geen fouten, errors, waarschuwingen zichtbaar in Windows Event Viewer tijdens deze stutters.
Na onderstaande Windows11 optimalisatie geen/nauwelijks last meer gehad van stuttering in games: https://www.youtube.com/watch?v=J31Q8T-1eNk
- ULPS [Uit] (Ultra Low Power State voor GPU)
- Game executables op Hoge prestaties
- Gamemodus [Aan] (schakelt automatisch achtergrond processen uit voor optimale gaming)
- Game Bar / GameDVR [Uit]
- Dynamic ticking / nauwkeurige gebeurtenistimer [Uit]
- Transparantie & visuele windows effecten [Uit]
- Hibernate mode [Uit]
- Overbodige achtergrond apps [Uit]
- Windows pagefile wisselbestandsgrootte aangepast naar min 16000 & max 32000 MB op C: drive
- Energiebeheer op Balanced, Processorstatus Min *100% & Max 100% (Hiermee wel hogere idle cpu temps)
- Precision Boost Overdrive: Advanced
- PBO Limits: Auto
- Precision Boost Overdrive Scalar: Manual
- Scalar: 1X
- Max CPU Clock override: +150 Mhz, want +175 en +200 resulteerde in crashes
- Platform Thermal Throttle Limit: Auto
- Vervolgens in het Curve Optimizer menu:
- Curve Optimizer: All Cores
- All Core Curve Optimizer Sign: Negative (Undervolt)
- All Core Curve Optimizer Magnitude (Undervolt): -15 (stabiel, tot nu toe geen crashes)
- op -28 > crashed
- op -25 > crashed
- op -20 > leek stabiel, crasht op lange termijn
Cinebench score: 15615 multicore (max 83,5 graden) en 1625 singlecore (max 63 graden), sommige cores halen soms over de 5000MHz.
Op -10 of -5 undervolt wordt de cpu tijdens cinebench 1 tot 5 graden warmer met weinig prestatieverschil.
Ook met PBO Limits manueel is er weinig verschil in temperatuur of prestaties tijdens cinebench merkbaar:
- Curve Optimizer: -15 allcore
- PPT: 120W
- EDC: 105A
- TDC: 95A
- Boost override:+100
Enige tips?
Vraagje: De CPU 8-pin power connector is aangesloten, de 4-pin niet. De 8-pin connector is volgens het moederbord boekje voldoende. Klopt dit ook icm een 5800X? Dit is namelijk onduidelijk in het boekje.
:fill(white):strip_exif()/f/image/yM0Q8lzT0Da4IcAzfnUSLNNj.png?f=user_large)
Bijgaand wat screenshots:
:strip_exif()/f/image/8aUcdeYZV2Sg8189buWlQXVA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hWUAv97SHxuKRbAM2Yb0okGk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BVxg2LMzBXcQ1CWRs9LdlVFc.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/yeyLVWjAUfhGUQvQoJRmWS4B.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BWkttcPhkwaIgCMSkrhzpFLE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8n4rPyx5pRtCpxcCtHR01iMT.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k57Ke9jCEigtu9yibG3McqG5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7In5QQlCASeUxOEE3PccioLx.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/sV563BYHC2S47NoSl0HFrkXN.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w3p1HKRszxtPh9mbb6t098Sj.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/rTI4pQ3THLafzMDRbwkD1oSU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mCjAgtZWeuF0s2aBqTnecXNk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bxnXTbTczquOqH6Ip4d5U2Rw.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/gPF8uBC6NnY7rHn2oZwY0AhE.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 255% gewijzigd door Aramiisz op 17-01-2022 10:09 ]