Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aramiisz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-05 10:05
Hallo,

Graag had ik wat hulp en info voor het overklokken / undervolten van mijn AMD Ryzen 7 5800X processor. Dit vanwege WHEA cache errors en stuttering in games op Windows11. Dit met default BIOS settings waarbij de performance en temps flink schommelen op 1.44 (auto) volt naar 40-65 graden idle en 55-85 bij belasting. Nu weet ik dat dit met de 5800X vaak voorkomt, maar van 40 in een seconde ineens naar 65 graden idle vind ik toch een beetje te gek en vraag ik me af hoelang zo'n cpu dan meegaat op de lange termijn. Het blazen van de fans is dan ook niet zo prettig. In mijn systeem zat voorheen een AMD Ryzen 5 5600X met idle temp 27-32 graden en tijdens cinebench of gaming max 45-55 graden en daarom wil ik dit graag een beetje bijstellen.

Mijn huidige PC Specs:
  • NZXT H510 Elite Black
  • AMD Ryzen 7 5800X 8-Core 16 threads
  • NZXT Kraken Z63 RGB AIO liquid cooler icm Thermal Grizzly Kryonaut koeling pasta,
    georienteerd op 15:00 uur met de kabels naar beneden. AIO pump aan de voorkant van de kast gemonteerd, aand de bovenkant was niet mogelijk met deze behuizing.
  • ASUS ROG Strix X570-E Gaming
  • G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZN 32GB (16GBx2) 16-16-16-39 1.35V (Samsung B-Die), niet overclocked
  • AMD Radeon™ RX 6700 XT, niet overclocked
  • NVMe M.2: Samsung 980 Pro 1TB C: Systemdrive & Samsung 980 Pro 2TB D: Datadrive (Gen4 High performance mode @ 7000 mbps read & 5100 mbps write speed)
  • Be Quiet! Straight Power 11 Platinum 750W
  • AOC C27G1 2x Dual Monitor Curved 144Hz 1ms
  • Resolutie: 1920x1080p @ 144 HZ, 100% schaal
  • Windows 11 Pro 64-bit 21H2 Build 22000.434 (clean install)
  • Win11 Energiebeheer op Balanced (op high performance weinig verschil), Processorstatus Min 10% & Max 100%
  • Laatste WHQL AMD graphics driver V 21.10.2 (clean install) en grafische preset standard / e-sports
Ik draai op een clean Windows 11 Pro 64-bit installatie met de BIOS grotendeels op default settings.
Hierbij enkele aangepaste BIOS settings:
  • BIOS heeft de meest recente firmware versie 4021
  • MCLK / FCLK / UCLK op auto: 1800Mhz (1:1 ratio)
  • Core Voltage auto, gemiddeld rond 1.44V
  • D.O.C.P staat aan op DDR4-3600Mhz @ 1.35V, Spread Spectrum [Disabled]
  • PCI-e x16 op Gen 4, Above 4G decoding (Resizable BAR) [Enabled]
  • AIO Pump op PWM mode full on, in Windows in NZXT Cam software ook op 100% en overige fans op performance mode
  • Advanced/AMD CBS > Global C-state control: [Disabled] (uitgezet vanwege WHEA cache errors in Win11, drna geen last meer van gehad)
  • Overige settings standaard / auto
Idle temp: varieert tussen 37-65 graden
Cinebench & games: 65-78 graden (blijft meestal onder 80 graden)
Cinebench score: 15328 multicore en 1601 singlecore
3DMark score: 11925

Mijn GPU trekt vrijwel alle games op ultra settings stabiel 144 fps of meer op 1080p, daarentegen zet ik overbodige settings uit of lager voor meer fps en lagere input lag. Vanaf het begin merkte ik stuttering in alle games die ik speelde, dus willekeurige freezes / hiccups van 1 seconde net wanneer je bijv in een shooter de hoek omgaat of net wilt gaan schieten wat dus erg frustrerend is, grafische settings op low of ultra geeft hierbij geen verschil. Geen fouten, errors, waarschuwingen zichtbaar in Windows Event Viewer tijdens deze stutters.

Na onderstaande Windows11 optimalisatie geen/nauwelijks last meer gehad van stuttering in games: https://www.youtube.com/watch?v=J31Q8T-1eNk
  • ULPS [Uit] (Ultra Low Power State voor GPU)
  • Game executables op Hoge prestaties
  • Gamemodus [Aan] (schakelt automatisch achtergrond processen uit voor optimale gaming)
  • Game Bar / GameDVR [Uit]
  • Dynamic ticking / nauwkeurige gebeurtenistimer [Uit]
  • Transparantie & visuele windows effecten [Uit]
  • Hibernate mode [Uit]
  • Overbodige achtergrond apps [Uit]
  • Windows pagefile wisselbestandsgrootte aangepast naar min 16000 & max 32000 MB op C: drive
  • Energiebeheer op Balanced, Processorstatus Min *100% & Max 100% (Hiermee wel hogere idle cpu temps)
Nadat ik geen WHEA errors of stuttering meer ervoer ben ik aan de gang ben gegaan met het overklokken van de CPU en heb ik de settings aangepast als volgt:
  • Precision Boost Overdrive: Advanced
  • PBO Limits: Auto
  • Precision Boost Overdrive Scalar: Manual
  • Scalar: 1X
  • Max CPU Clock override: +150 Mhz, want +175 en +200 resulteerde in crashes
  • Platform Thermal Throttle Limit: Auto
  • Vervolgens in het Curve Optimizer menu:
  • Curve Optimizer: All Cores
  • All Core Curve Optimizer Sign: Negative (Undervolt)
  • All Core Curve Optimizer Magnitude (Undervolt): -15 (stabiel, tot nu toe geen crashes)
  • op -28 > crashed
  • op -25 > crashed
  • op -20 > leek stabiel, crasht op lange termijn
Idle temp: varieert tussen 37-65 graden
Cinebench score: 15615 multicore (max 83,5 graden) en 1625 singlecore (max 63 graden), sommige cores halen soms over de 5000MHz.

Op -10 of -5 undervolt wordt de cpu tijdens cinebench 1 tot 5 graden warmer met weinig prestatieverschil.

Ook met PBO Limits manueel is er weinig verschil in temperatuur of prestaties tijdens cinebench merkbaar:
  • Curve Optimizer: -15 allcore
  • PPT: 120W
  • EDC: 105A
  • TDC: 95A
  • Boost override:+100
Wat ik heel apart vind is dat sommige personen met de 5800X stabiel overgeclockt een cinebench score halen van over de 20000 met lage temps rond de 55-65. Hier kan ik alleen maar van dromen? Mijn geheugen set G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZN 32GB (16GBx2) 16-16-16-39 1.35V heeft Samsung B-Die, hiervan zou ik de timings eventueel nog wat strakker kunnen zetten of overclocken naar 3800 MHz en de MCLK / FCLK / UCLK handmatig op 1900 MHz voor een 1:1 ratio.

Enige tips?

Vraagje: De CPU 8-pin power connector is aangesloten, de 4-pin niet. De 8-pin connector is volgens het moederbord boekje voldoende. Klopt dit ook icm een 5800X? Dit is namelijk onduidelijk in het boekje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VS9JoGw9xlStupuhR5CRvImN2L4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yM0Q8lzT0Da4IcAzfnUSLNNj.png?f=user_large

Bijgaand wat screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgInPMcSuaRYbufiCGBaeTLZ34Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8aUcdeYZV2Sg8189buWlQXVA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-h6mge_ZXKv-PxG6QMX1MU4GMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWUAv97SHxuKRbAM2Yb0okGk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUVBp0yfgYaeooYoYOraZVEKuKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVxg2LMzBXcQ1CWRs9LdlVFc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7Lh1X-XclgYnFtwAoxBZT30PZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yeyLVWjAUfhGUQvQoJRmWS4B.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwyNjWE2Yy9u3yfbcPhelUa_2AU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BWkttcPhkwaIgCMSkrhzpFLE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dP21e1x6vxrPLA7QMK_XxWgYYxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8n4rPyx5pRtCpxcCtHR01iMT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdLuQQEw1DW4GHgc2EgMIHgpYp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k57Ke9jCEigtu9yibG3McqG5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vCiXH5eM9QVqJZi_Xkv3ueBb0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7In5QQlCASeUxOEE3PccioLx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zaP4lunmOanqnZmIR_Q7p_Xsio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sV563BYHC2S47NoSl0HFrkXN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bqh-Vap2Jbhl-24VkrfLC1iwkCw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w3p1HKRszxtPh9mbb6t098Sj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4Egl6FJ8Nk5ySPovo87DyS_Qng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTI4pQ3THLafzMDRbwkD1oSU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvPwjEYa1jhqTwyrZWzNRQr731A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCjAgtZWeuF0s2aBqTnecXNk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTy7mim8FM-Ev7SdCM3_RH-ezvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxnXTbTczquOqH6Ip4d5U2Rw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWc8KxCJUAQaz6SU85dFVn8PPPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gPF8uBC6NnY7rHn2oZwY0AhE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 255% gewijzigd door Aramiisz op 17-01-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Zet alles in de bios een terug naar default, en game dan eens opnieuw, heb je dan ook last van haperingen?

OvercloCken kan soms ook rare problemen geven en je overclock is blijkbaar niet stabiel, vandaar die WHEA fouten.

Meestal die WHEA fouten dat te maken met voltage,dat deze of te laag staan of soms ook te hoog.

Indien ie op default settings van het bios nog fouten geeft, dan is er wat anders aan de hand.
En bij overclocken altijd handmatig voltages instellen

1.44 vcore is wel erg veel

en de CPU draait nu op 5ghz en dat is wel een serieuse overclock

[ Voor 47% gewijzigd door freaky35 op 16-01-2022 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiisz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-05 10:05
freaky35 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:43:
Zet alles in de bios een terug naar default, en game dan eens opnieuw, heb je dan ook last van haperingen?

OvercloCken kan soms ook rare problemen geven en je overclock is blijkbaar niet stabiel, vandaar die WHEA fouten.

Meestal die WHEA fouten dat te maken met voltage,dat deze of te laag staan of soms ook te hoog.

Indien ie op default settings van het bios nog fouten geeft, dan is er wat anders aan de hand.
En bij overclocken altijd handmatig voltages instellen

Die WHEA fouten, crashes en stuttering in games had ik al met alle bios settings op default. Alle cpu, gpu, memtests, nvme m2 ssd tests en benchmarks functioneren wel gewoon naar behoren en laten de juiste configuratie zien. Geen errors zichtbaar in windows event viewer tijdens deze stutters. Naar mate ik wat aanpassingen heb gemaakt aan de bios en in windows11 zoals hierboven vermeld, had ik geen WHEA fouten en nauwelijks stuttering meer.

Met het overclocken / undervolten zou ik wat meer performance + wat lagere cpu temperaturen willen behalen, want de temperaturen vliegen wel snel op en neer. Is er een vcore voltage en handmatige pbo limieten (PPT, EDC, TDC) die je aanraad?

[ Voor 12% gewijzigd door Aramiisz op 17-01-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
negatieve curve van -15 om te beginnen?
hoogste mogelijk stabliele memclocks vinden en dan timings 15-15-15-15-36-360tfc ish

of ietsje strakker en een ronde cl15 met trfc 300 ;)

gezien je whea's moet je je geheugen eerst eens op 2t proberen en kijken f je whea's daarmee weggaan of dat je verder moet kijken

[ Voor 136% gewijzigd door maks11223344 op 19-01-2022 19:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommetjuh1989
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
freaky35 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:43:

Jij hebt denk ik geen Ryzen 5000 serie CPU. 1.5 volt op VID is niet ongewoon op default moederbord settings voor ryzen 5000 series op minimale loads. Dit dropt zodra je naar zwaardere loads gaat. Dit is echter op LAGE loads. Wat een CPU kapot maakt is de kracht die er doorheen gestopt wordt, niet het voltage alleen. Wat hij doet is UNDERVOLTEN en gebruik maken van het "boost-algoritme" van AMD. 1.44v is hoogstwaarschijnlijk LAGER dan wat zijn moederbord doet op default settings als hij hij curve per core ingesteld heeft.

@OP

Je idle-temps zijn wel echt heel raar. 37-65 graden idle, zegt mij dat je bloatware op de achtergrond hebt draaien die continue spikes blijven geven.

Die WHEA-Log errors kunnen zich ook gaan opstapelen wanneer je instabiele settings hebt gehad en dan lekker vrolijk door blijft gaan. Meestal is dit niet echt een probleem, maar het is ook niet vreemd.

Die BIOS defaulten gaat dan niet meer helpen en dan kan je alleen een OS her-installatie doen om er af te komen (of heel erg veel verstand hebben van de windows kernel).

Verder: geen ASUS bloatware installeren. Enige wat je nodig hebt zijn: Chipset drivers van AMD.com en je GPU drivers. Al het andere is meuk. Wil je met je RGB iets doen, gebruik dan OpenRGB (ook niet optimaal maar beter dan al die meuk die al die fabrikanten je geven).

Allereerst, die extra 4-PIN is alleen bedoeld voor extreem overclocken OF als je meerdere grafische kaarten gebruikt (hoewel dit meestal op 2 middenweg kaarten ook overbodig is, met 3 of 4 kaarten kan dit je bord wel stabieler maken). Weet niet helemaal zeker wat de M.2 sloten vullen doet met de power draw van je moederbord, maar ik verwacht niet dat dit zoveel is als met een videokaart.

De nieuwe 8 pin connector van ASUS is rated voor zo'n 385 watt (als het goed is zit die op alle nieuwe borden maar ik kan het mishebben), knappe jongen als jij die tijdens "normal" overclocken gaat bereiken.

Wil je er meer over weten, want het is mij nog een beetje vaag: Het is de PRO COOL II connector.

Je DIGI+ Power settings hoef je NIETS in te doen voor PBO 2.0 curve optimizer. Alles auto hier laten. Enige wat je moet doen is VRM Spread spectrum uitzetten.

Je hebt echt adequate koeling nodig, ik heb een custom CPU loop en kan mijn CPU onder de 70 graden houden op all core load op 4.7ghz. Single thread blijf ik onder de 60 graden. Kan je je systeem niet koel genoeg houden, ga je weinig tot geen gains halen uit curve optimizer.

Op deze subreddit is het beter uitgelegd

Deze video's zijn veruit de beste guides

Onderstaande weet je vast al, ik denk dat je je nodige onderzoeken hebt gedaan dus mijn excuus als ik je informatie geef die je zelf al wel weet

Overclocken/Undervolten kan je OS volledig corrupten als je te lang/te veel met instabiele settings bent blijven doorgaan.

Beste is: overclocken/tweaken op een kaal systeem zorgen dat je 100% stabiel bent en daarna opnieuw windows installeren (hoeft niet per se).

Eerst een goede balans vinden in je PPT/TDC/EDC limits voor je verder gaat, je wilt echt zoveel mogelijk onder 55-60 graden blijven want anders heeft het geen zin.

Persoonlijk vond ik het het makkelijkste om te beginnen op all core -30, en dan (alleen bij de eerste keer) je beste 2 cores eerst met 2 tikken verlagen bij instabiliteit.

Daarna corecycler testen en welke core crashed, 2 tikken omlaag doen. Dit herhalen tot je een ons weegt en de stabiele settings gevonden hebt.

Wanneer je je max curve hebt bereikt op normale settings, pas met de boostoverride gaan spelen.

Memory OC terugdraaien voor je de curve optimized, zodat je zeker weet dat je helemaal stabiel bent in PBO 2.0 + Curve.

Verwacht niet dat je dit ff in een uurtje doet, ik ben er een volledige week mee bezig geweest voor ik echt iets had gevonden waar ik tevreden mee was.

Het maximale wat ik kan boosten op 5900x is 5133 MHz op mijn preferred cores (dat is gemeten op EFFECTIVE core in HWinfo64). De rest boost net iets over 5000MHz maar vaak niet. Ik heb een gouden chip, ik kan all-core -30 stabiel draaien zonder boostoverride. Met boostoverride -20 op mijn prefered core en de rest op 30. Dit heeft een hele dag staan testen met corecycler en andere programma's en krijg geen errors. Ik besef me hoe veel geluk ik heb met mijn CPU, dus het kan ook echt zijn dat jouw CPU het gewoon niet leuk vind als je er mee loopt te kloten en in dat geval, pak je verlies en stop er mee :(

Maar dit verschilt per CPU en ik heb een 5900x en geen 5800x. Helaas heb ik nog steeds mijn GTX 970, maar daar komt gelukkig snel verandering in.

Tip 2:

Als je je limieten voor PPT/EDC/TDC wil vinden, kan je het beste dit via ryzen master doen.

Dit is heel tegenstrijdig, maar het staat toe makkelijker je limieten te vinden voor je ze toepast in je bios om verder te gaan en je hoeft niet elke keer opnieuw op te starten.

Ik ben zelf gestopt op:

PPT 225
TDC 140
EDC 165

Hierdoor kan je makkelijk de balans tussen performance en thermals vinden. Die limieten die je daarin vind, kan je dan later gebruiken voor je gaat spelen met je curve. Als je te agressief bent met je limieten doet je curve optimizer niet zoveel en kan juist een negatieve impact op je performance hebben.

Deze gast legt het heel goed uit.

[ Voor 121% gewijzigd door Tommetjuh1989 op 02-02-2022 22:02 ]

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS X570 Dark Hero | 4x8GB G.Skill Trident-Z RGB @ 3200CL16 | EVGA GTX 970 SC ACX 2.0 (helaas, binnenkort veranderen)