Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icedwarf
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:07
Mijn vraag:
Gisteren mijn nieuwe systeem in elkaar gezet bestaande uit:
Gigabyte Z590-UD-AC moederbord
Intel I5 112600 processor
2 x 16GB Corsair 3200 DDR 4 geheugen.
Samsung SDD 900Pro 250GB, NVMe.
Oude video kaart uit oude setup overgezet, Radeon HD6770, omdat de displayport van het nieuwe moederbord niet past op mijn huidige DVI aansluiting. Hiervoor wordt nog een DeLock verloop besteld.
Bij eerste startup komt er geen beeld maar wel 5 korte beeps en blijft de VGA led op het moederbord branden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nog niets want systeem komt niet door POST.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Getracht op te starten zonder iets te installeren, dus SSD verwijderd, DDR4 verwijderd. Systeem geeft foutmelding voor missend intern geheugen en DRAM led brand. Logisch wat mij betreft. Ziet er naar uit dat het moederbord correct functioneert.
Opstarten met 1 enkel DDR4 reepje, en ander slot proberen, geen resultaat.
CPU (met natuurlijk de geplaatste BeQuiet Dark Rock 4 koeler volledig verwijderd en alles opnieuw geïnstalleerd. Zelfde resultaat.
Zoeken naar oplossingen in het forum in op internet en eigenlijk weinig gevonden, anders dan dat dit mogelijk een defecte CPU zou kunnen zijn. (5 beeps schijnt CPU te zijn)
Oude systeem draait inmiddels weer als van ouds dus de oude video kaart sluit ik volledig uit.
Inmiddels RMA aangevraagd bij de leverancier.

Ondanks ik de processor als hoofdverdachte aanmerk lijkt me dat erg onwaarschijnlijk. Uit alles blijkt dat dit zeer zelden voorkomt. Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:08
welke cpu heb je nu?,de openingspost klopt biet helemaal geloof ik,want een112600 bestaat niet

Een 12600 past niet in een z590 bord,dus vandaar de verwarring,indien dit geval is, dan heb je gelijk het probleem te pakkenwant je bent dan een z690 bord nodig of b660

[ Voor 67% gewijzigd door freaky35 op 16-01-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icedwarf
Een Intel i5 11600 (last van type polio soms). Dus dat kan het probleem niet zijn volgens mij.

[ Voor 35% gewijzigd door icedwarf op 16-01-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:05
Krijg je ook een VGA led als je opstart zonder videokaart?

Merk en type van de monitor?

Welk merk en type voeding heb je?

[ Voor 40% gewijzigd door Uszka op 16-01-2022 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:12
Het kan zomaar zijn dat je videokaart geen UEFI ondersteuning biedt en daarom geen beeld weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:32

Nemesizz

Untouchable

Videokaart is ook erg oud, nog een van vóór UEFI, dus dikke kans dat de kaart niet wil werken met een UEFI BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:03
mischien hier iets mee te maken. PCIe 1 Slot Sets the graphics card on the PCIEX16 slot as the first display. (Default)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icedwarf
@Uszka Ja ook dan.

@lamaa1 OK, maar ik krijg helemaal gaan beeld, ook zonder video kaart komt de beep met VGA led al.

@Nemesizz Snap iki, kaart is maar tijdelijk en gaat er straks gewoon uit. Ook zonder de kaart komen de beeps en de VGA led en start het syteem niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icedwarf
@Toerq Heb ik ook al geprobeert om ander PCI slot te proberen maar dat loopt op het zelfde probeem vast. Zelfs zonde vidoe kaart, wat straks uiteindelijk de bedoeling wordt komt het systeem niet verder dan de beeps en de VGA led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icedwarf
Probleem is dat het syteem gewoon weigert verder te gaan in de POST en beeps en VGA led blijft geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icedwarf
@Uszka mijn "oude" monitor is een Samsung S22 B3 met DVI aansluiting. Voeding is een Coolermaster V650, lijkt met ruim voldoende voor dit systeem.

[ Voor 37% gewijzigd door icedwarf op 16-01-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icedwarf
Zou het kunnen dat wanneer ik mijn "oude" bestaande monitor middels een displayport naar DVI verloop aansluit het probleem weg is? Ik kan het zelf eerlijk gezegt niet echt geloven als ik alle rustig analiseer,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:05
icedwarf schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:36:
Zou het kunnen dat wanneer ik mijn "oude" bestaande monitor middels een displayport naar DVI verloop aansluit het probleem weg is? Ik kan het zelf eerlijk gezegt niet echt geloven als ik alle rustig analiseer,
Dat weet je alleen als je het probeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icedwarf
@Uszka Daar heb je helemaal gelijk in. Ik zou dat graag willen uittesten, echter heb ik op dit moment dat verloop nog niet in huis. Het lijkt me wel heel straf dat de 5 x beep en VGA led op het moederbord dan weg zijn, want die komen nu ook als ik geen enkele video kaart heb aangesloten. Ik ga voorlopig maar even de RMA aanvraag afwachten, mogelijk heeft de leverancier en spare CPU beschikbaar om het moederbord volledig uit te sluiten en te checken dat het echt de CPU is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00
icedwarf schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:06:
Een Intel i5 11600 (last van type polio soms). Dus dat kan het probleem niet zijn volgens mij.
Je hebt echt de i5-11600 en niet stiekem de i5-11600KF (dus zonder igp)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icedwarf
@Nielson Volgens de verpakking, die ik op dit moment voor me heb staan is dit toch echt een i5 11600 LGA1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icedwarf
Ik denk niet dat er nog iets naar boven komt wat dit gaat oplossen. Topic mag wat mij betreft dicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00
icedwarf schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:55:
Ik denk niet dat er nog iets naar boven komt wat dit gaat oplossen. Topic mag wat mij betreft dicht.
Topics gaan hier normaal gesproken niet dicht, is ook niet handig want dan kun je niet meer laten weten wat het nu was :)

Ik kon op de omschrijving 'Samsung S22 B3' niet echt vinden welke monitor je nu hebt, maar het klinkt als een relatief oude 22" monitor, gezien deze ook enkel DVI heeft? Misschien een idee om deze ook te upgraden zodat je 'm direct op de DP uitgang van het MB kan prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icedwarf
Zat ik inmiddels ook al aan te denken. Staat op de planning. Maar eerst dit systeem maar eens up and running zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icedwarf
Korte update om het verhaal af te sluiten. Moederbord met CPU is terug naar leverancier gegaan en daar uitgebreid getest. Werkte daar naar behoren dus besloten het maar weer mee te nemen. Uiteindelijk afgelopen week het bord opnieuw gemonteerd, echter zonder de speaker aan te sluiten om eens te kijken wat er nu gebeurt. Inmiddels ook een goede DisplayPort kabel in mijn bezit en aangesloten op het moederbord en zowaar het systeem start gewoon op !! 8)7 Alleen blijft de rode VGA led op het moederbord wel branden. Ik vermoed dat ook de piepjes nog wel aanwezig waren maar omdat ik de speaker uit voorzorg niet had aangesloten was dat natuurlijk niet hoorbaar. Uiteindelijk het BIOS gecheckt en Windows 10 geïnstalleerd. Dat liep allemaal vlekkeloos. Daarna de overige disks aangesloten en diverse updates en software geïnstalleerd. Na een poosje viel ook de rode VGA led weg (uit) en draaide het systeem stabiel. Inmiddels een week verder en dik tevreden ermee :) , alleen blijf ik met de prangende vraag wat die beeps en VGA led nu uiteindelijk veroorzaakt heeft en waarom ik in eerste instantie geen beeld kreeg. Voor een ieder die meegedacht heeft om een oplossing te vinden, bedankt.
Pagina: 1