Toon posts:

TP122 vraag / advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gsm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:41
Ik heb het stopcontact van de trekhaak van de buscamper met TIP122 aangesloten en dat heeft 2 jaar goed gewerkt tot vorige week toen bleek dat er één TIP122 kapot was gegaan.
Deze heb ik vervangen en het werkt weer maar toen viel het mij op dat het aluminium hoeklijn waar de TIP122 op vast geschroefd zitten erg warm werd, ik hou die niet vast dus vermoedelijk is die TIP122 daardoor kapot gegaan.
Hoeklijn is 20 x 20 x 3 en is 115mm lang
Vraag is of dat te weinig is of dat er wat anders de oorzaak is of misschien een andere TIP ?
Graag jullie advies

Alle reacties

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:14

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

NPN Darlington kun je hier beter niet gebruiken. Er staat dan 3V over elke tor. Een 12W lampje zorgt er al voor dat hij loei heet wordt.
Veel beter om een relais te gebruiken.
Je lampen zullen ook niet zo vel branden. Is dat geen probleem?
Of door een gewone NPN te gebruiken wordt het al half zo warm.

Theo

• gsm
Dank voor je reactie.
Ik heb er eerlijk gezegd weinig verstand van maar heb het overgenomen van iemand anders en ja het werkt dus ik was tevreden maar nu ik voel hoe warm ze worden dan heb ik mijn twijfels of ik het zo houd.
Het is wel zo dat als alles uit staat dan nog worden de TIP´s loei heet incl. het alu hoeklijntje en schakel ik de 12V HHaccu spanning uit dan koelen ze af.
Welke gewone NPN wordt veel minder warm maar werkt goed in dit schema ?
Anders is inderdaad een relais de oplossing en dat was mijn eerste gedachte 2 jaar geleden maar met de TIP leek het mij compacter.
Relais dacht ik aan een 8way zoals deze https://nl.aliexpress.com...937460.0.0.57c42e0ebz1UMm

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Als alle lampen uit staan mag hij niet warm worden. Is dat wel zo, dan is er misschien een tor stuk (diegene die warm wordt). Meet ook even de basis van alle transistors. Die moet echt nul Volt zijn. Een klein beetje lek zorgt al voor een flinke stroom door de collector (dat is een eigenschap van een Darlington)
TIP41A is een voorbeeld van een normale NPN die meer geschikt zou zijn. Maar er is veel meer keuze.
Zo'n relais bord is een veel betere oplossing. Let ook op sluip stromen. Als je camper gestald is wil je mogelijk niet dat er nog stroom loopt. Of het contact schakelt ook uit?

Maar nog eenvoudiger, haal dit weg en sluit de draden direct door. Wat zou het moeten oplossen?

[Voor 7% gewijzigd door xah5kiDe op 17-01-2022 00:03]

Theo

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zou beginnen met een 1K pull up aan de basis
En darlington met een open basis is net een antenne.
Opvallend de keuze van de TIP122, dat zie je alleen bij mensen die wat met Arduino's knutselen omdat die transistor ook in de starterspakket zit.

En inderdaad zou ik geen darlington pakken maar een gewone zoals een good old MJE3055T (pin compatible)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• gsm
Ik neig naar relais maar kan de MJE3055T nog eerst even proberen.
Hopelijk worden die niet warm en functioneren die zoals de TIP.
Wat je al schreef aansluiting is het zelfde als de TIP (pin compatible) en ze passen in de huidige behuizing zodat ik dat niet hoeft te veranderen.
Gaat het weer fout m.a.w. worden ze weer heet dan ga ik de relais nemen.

Misschien dat dit nog wat zegt voor jullie maar zonder de 12V HHaccu spanning blijven ze koud en als ik de basis los haal maar de 12V HHaccu spanning er op laat dan blijven ze ook koud.
Ze worden allemaal heet incl. het alu hoeklijntje

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het helpt natuurlijk ook als je wat spanningen meet tov massa. Wat krijgt de Basis, wat doet de Emitter?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Haal alle transistoren los en verbind op het kroonsteentje de basis aansturing met de emitter.
Lijkt me zonder transistoren prima te moeten werken zonder dat er iets heet wordt.
Leg eens uit waarom de HH accu nodig is? Waarom heb je een aparte accu nodig voor de remlichten van je aanhanger? Wordt er zo niet veiliger op.

[Voor 28% gewijzigd door xah5kiDe op 17-01-2022 14:59]

Theo

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:08

Compizfox

Bait for wenchmarks

Waarom geen MOSFETs? Bijna geen drain-source weerstand/spanningsval als ie aanstaat en net zo compact als je huidige Darlingtons.

Relais lijken me overkill hier als je slechts een paar lampen wilt schakelen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Omdat je dan ook een inverter moet toepassen. Op zich niet moeilijk, maar je moet wel een printje frutselen. Maar als je dat doet is dat een veel betere oplossing. Een relaisbord is echter kant en klaar.

Theo

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

gsm schreef op zondag 16 januari 2022 @ 23:28:
...Het is wel zo dat als alles uit staat dan nog worden de TIP´s loei heet incl. het alu hoeklijntje en schakel ik de 12V HHaccu spanning uit dan koelen ze af...
Klinkt alsof je bij het vervangen van de transistor, een kortsluiting hebt gemaakt.
Als de transistor "open" staat zou er een lamp moeten gaan branden, wil er warmte ontwikkeld worden.
Niet toevallig de isolatie vergeten terug te zetten?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• gsm
Ik ga alle adviezen nalopen maar voor alsnog ga ik nu de MJE3055T bestellen dan heb ik die morgen in huis.
Ter aanvulling het betreft een zelf gebouwde buscamper die dus een eigen HHaccu heeft.
Ik heb het geheel nu in de garage liggen en ga vanavond even kijken en meten

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Bij een zelfbouw camper denk ik aan een bestaande bus met bestaande verlichting/accu/motor waar een camper van gemaakt is. Ik neem dan ook aan dat de aansturing (de basis pinnen zeg maar) gewoon op de bestaande bus verlichting zit aangesloten. Of is dat niet zo?

Theo

• gsm
Klopt, de hele elektra van de bus is niets aan gedaan behalve de draden naar de trekhaak toe wat bij ons een fietsdrager is. Die draden zijn afgetakt van de achterverlichting naar de basis van de TIP122
De voeding van de trekhaak verlichting komt van de huishoud accu af en zit op de collector.
Van de emitter gaat een draad naar de stekkerdoos.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Er is niets mis om de lampjes van de aanhanger/fietsendrager parallel aan te sluiten zodat ze de voertuig accu gebruiken. Ik kan me best voorstellen dat er een extra accu wordt gebruikt als je stilstaat voor binnenverlichting of een pompje. Maar de trekhaak verlichting staat dan toch uit? Je laat je knipperlicht toch ook niet branden?
De vorige eigenaar heeft zonder verstand van zaken iets in elkaar geknutseld wat je volgens mij het beste geheel kunt verwijderen. Nou ja de kroonsteentjes zijn nog wel handig.

Theo

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:13

AlphaRomeo

FP PowerMod
xah5kiDe schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:53:
Er is niets mis om de lampjes van de aanhanger/fietsendrager parallel aan te sluiten zodat ze de voertuig accu gebruiken.
Let op! Afhankelijk van de boordelectronica kan dat niet altijd. In veel moderne auto's moet de trekhaak aangemeld worden in de computer en wordt ook de spanning gemeten om in de gaten te houden of een lampje stuk is. Je zou dientengevolge ook een overstroombeveiliging of glaszekering kunnen trippen. Aan de andere kant denk ik dat als je moderne LED verlichting parallel schakelt het allemaal nog wel mee zou kunnen vallen.

• gsm
Er was geen vorige eigenaar, ik ben de eerste eigenaar maar iemand anders had dit schema gemaakt met de TIP122 en zo heb ik dat ook gedaan en het werkte tot voor kort goed.
Een canbus kabel kost ±€250 en dit een paar centen, ik ben een hollander.
Parallel kan niet want dan ziet de canbus het en treed er gelijk een storing op. Lampje op het dashbord gaat dan branden dat er een lamp defect is en bv alle stadslichten gaan uit.
Voeding kan ook van de auto start accu maar dan moet ik een nieuwe kabel trekken terwijl er een voeding achterin zit van de HHaccu.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Duidelijk, hollander :)F
Het is dus al een wat nieuwere bus met can die de stroom meet. Ik heb dat ook wel eens gehad met een aanhanger waar het lampje er verkeerd om in was gezet (rem/achter licht). Gelijk storing melding inderdaad.
Zorg je er wel voor dat nul van de extra accu doorverbonden is met het chassis?
Als alle verlichting uit staat moet het koud blijven. Alle basissen en alle emitters moeten 0V zijn gemeten ten opzichte van de carrosserie.

Theo

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:09
Dit verdient inderdaad niet de hoofdprijs, de torren staan als emittervolger en daar valt aardig wat spanning over.

En als je 2e voeding een keer mist dan gaat de volle stroom door de basis van dat arme torretje.

Repareren doe je zo.

• gsm
Dat is inderdaad een keer gebeurd, ik moest de HHaccu vervangen en ben toen zonder de HHaccu even naar de garage gereden en dan rem je wel eens en stadslichten staan aan en de richtingaanwijzers gebruik je.
Zouden alle TIP´s daardoor kapot zijn gegaan ?
Dan ga ik alsnog de kabel vanaf de start accu trekken voor de voeding en de HHaccu voeding verwijderen.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ja. De maximale basis stroom is 120mA. Dus de TIP122 gaan dan stuk.
De MJE3055T kan zelfs 6A aan. Nog een voordeel van een gewone NPN.
Neem aan dat je ze wel allemaal vervangt?

Theo

• gsm
Bedankt weer wat geleerd.
Jazeker ik ga ze allemaal vervangen en een kabel trekken vanaf de startaccu.
Weer wat te doen en van de straat haha

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:09
Zelf zou ik waarschijnlijk iets met een paar P-fets fabrieken, wellicht met een paar opto's in de aansturing zodat je geen vreemde dingen krijgt bij een missende voeding en/of massa.

Maar dat freubel je niet meer op een stripje kroonstenen.

Repareren doe je zo.

• gsm
Ik wil iedereen bedanken voor alle adviezen en aanbevelingen en opmerkingen.
Ik heb de MJE3055T besteld en ga daar eerst mee aan de slag en zoals ik al schreef een voeding van de startaccu aanleggen voor het geval dat.
Ga ervan uit dat het me weer gaat lukken en laat het weten hoe het afloopt.
Nogmaals bedankt

• gsm
Even een update.
Van de week kreeg ik de MJE3055T binnen en gisteren een nieuwe 4mm2 kabel vanaf de startaccu aangelegd die nu als voeding gaat werken, dus de HHaccu voeding op het schema is nu startaccu geworden.
Vandaag alles ingebouwd en alles werkt weer perfect.
Bedankt weer

• gsm
Toch weer een vraagje, gisteren tijdens het rijden ging het storingslampje op het dashboard branden en was alle stadlichten waren uit.
Ook bleek dat de linker knipperlicht en de remlichten op de trekhaak stopcontact het niet deden
Geleerd van hier is dat als de spanning van de basis weg valt dat de MJE3055T kapot kan gaan en dat is waarschijnlijk gebeurd want de 5A zekering van de voeding op de basis was kapot.
Nieuwe zekering alleen hielp niet maar nadat ik 4 en 6 vervangen had werkte alles weer.
Mijn vraag is kan dit voorkomen worden ?
Ik heb inmiddels de 5A zekering vervangen door een 10A met de gedachte dat de kans is dat zowel 2 remlichten en 4 stadslichten en een richtingaanwijzer tegelijk kunnen branden dan denk ik al gauw over de 5A heen te gaan maar misschien is er een betere oplossing
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee