Autoradio en speakers inbouwen in (kajuit)boot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcticwolfx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-04 15:00
Hi allen, in de kajuit van onze zeilboot willen wij graag een nieuw geluidssysteem inbouwen.

Ik zat te denken aan een setje van Pioneer TS-G1330F speakers met een JVC KD-X451DBT radio voor DAB+ en bluetooth.

Omdat ik eigenlijk geen geschikte ruimte heb om de speakers in te bouwen, dacht ik een simpele en zo klein mogelijke behuizing van hout.

Daarmee zit ik ook aan de limiet van mijn kennis. Ik vraag me af of het zin heeft om een klein versterkertje er tussen te zetten voor beter geluid?

Ook moet ik nog overleggen hoe ik muziek op het dek kan krijgen, misschien een kabel naar buiten waar ik een goede speaker op aan kan sluiten. Deze speaker moet ik wel kunnen opbergen wanneer het regent of deze niet gebruikt wordt.

De bedoeling is dat het wel goed en mooi geluid is, wat eens in de zoveel tijd ook voor een klein feestje niet te zacht is, bluetooth speakers ben ik niet erg overtuigd van, zeker gezien de prijs voor een echt goede.

Ik sta erg open voor tips of advies. Ben me aan het inlezen over weerstand en noem maar op maar de theorie gaat vaak erg diep en is meer gericht op auto systemen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou beginnen met een setje speakers in een mooi kistje van een litertje of 8. Zoek daarvoor een setje 6x9 ovaaltjes op marktplaats ofzo, dan heb je ook nog beetje bas. Als je die kistjes aan haakjes/beugeltje hangt, kan je ze ook nog op dek zetten als het nodig is.

Versterker kan je altijd nog toevoegen mocht je wat tekort komen . :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcticwolfx
teacher schreef op maandag 17 januari 2022 @ 00:08:
Ik zou beginnen met een setje speakers in een mooi kistje van een litertje of 8. Zoek daarvoor een setje 6x9 ovaaltjes op marktplaats ofzo, dan heb je ook nog beetje bas. Als je die kistjes aan haakjes/beugeltje hangt, kan je ze ook nog op dek zetten als het nodig is.

Versterker kan je altijd nog toevoegen mocht je wat tekort komen . :Y
Dat is ook een idee inderdaad, met een lange kabel eraan.

Je bedoelt dan bijvoorbeeld deze?
JBL Stage2 (Mediamarkt)

Hebben deze veel meerwaarde ten opzichte van de andere denk je?

Zie ook kant en klare behuizing beschikbaar voor deze speakers.
Bol.com behuizingen

Nemen wel iets meer ruimte in, maar als het de moeite waard is...

[ Voor 18% gewijzigd door Arcticwolfx op 17-01-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:27
Wat voor boot hebben we het over? Want ik zie de combinatie zeilboot en feestje met bijbehorend extra volume niet zo voor me... Tenzij je het over een 14 meter platbodem hebt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcticwolfx
Charly schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:18:
Wat voor boot hebben we het over? Want ik zie de combinatie zeilboot en feestje met bijbehorend extra volume niet zo voor me... Tenzij je het over een 14 meter platbodem hebt ofzo.
Het is inderdaad wat tegenstrijdig inderdaad haha. Het is een vrij grote boot hoor. Wij houden van rust en natuur, maar ook van af en toe muziek met goede kwaliteit. Gaat in dat geval nog niet eens om het volume. Momenteel hangt er een hele oude radio in met een enkele speaker, prima om het nieuws te horen maar muziek is alleen maar irritant.

Een enkele keer is het ook leuk om een stukje op het meer te cruisen met een paar vrienden of familie en dan hoort goede muziek er ook wel eens bij, wij vinden dat leuk dus waarom niet, eigen investeringskeuze toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Arcticwolfx schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Dat is ook een idee inderdaad, met een lange kabel eraan.

Je bedoelt dan bijvoorbeeld deze?
JBL Stage2 (Mediamarkt)

Hebben deze veel meerwaarde ten opzichte van de andere denk je?

Zie ook kant en klare behuizing beschikbaar voor deze speakers.
Bol.com behuizingen

Nemen wel iets meer ruimte in, maar als het de moeite waard is...
Ja, zoiets. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:27
Arcticwolfx schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:26:
[...]

Het is inderdaad wat tegenstrijdig inderdaad haha. Het is een vrij grote boot hoor. Wij houden van rust en natuur, maar ook van af en toe muziek met goede kwaliteit. Gaat in dat geval nog niet eens om het volume. Momenteel hangt er een hele oude radio in met een enkele speaker, prima om het nieuws te horen maar muziek is alleen maar irritant.

Een enkele keer is het ook leuk om een stukje op het meer te cruisen met een paar vrienden of familie en dan hoort goede muziek er ook wel eens bij, wij vinden dat leuk dus waarom niet, eigen investeringskeuze toch?
Ik bedoelde meer dat en goede geluidskwaliteit en feestvolume en kleine speakers een uitdagende combinatie is. De spelregels van speakerontwerp suggereren dat je er 2 mag kiezen. :+

Ik denk dat je op een jacht van pak hem beet <12m met een fatsoenlijke bluetooth speaker verreweg het beste uit bent als je iets kan vinden wat je qua klank aan staat. Dan zou ik dus geen boombox zoeken maar meer iets gericht op binnengebruik van een "echt" audio merk. Die zijn er volgens mij ook die je kunt koppelen voor stereo effect, wat je op een groter schip nog zou kunnen overwegen.

Als je ze toch niet in gaat bouwen zie ik de meerwaarde van auto speakers niet zo. Voor binnen zou je ook nog een paar kleine boekenplank speakertjes kunnen overwegen. Al dan niet actief / met bluetooth. Bedrade speakers aan dek tijdens het zeilen moet ik -zeker met gasten aan boord- persoonlijk niet aan denken. Die mensen hebben op een boot al genoeg om over te struikelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 17-01-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nou, zo te horen wil je wel muziek maar eigenlijk niet investeren ;)

BT speakers zijn prima, zekler het JBL spul. Voor een waterbestendige radio en dito speakers ben je ook zomaar een paar 100 euro kwijt en dan moet je het spul nog inbouwen. Dan zou ik eerder naar een JBL Xtreme kijken.
DBA+ is leuk, maar waar jij vaart zal niet altijd bereik zijn gok ik

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcticwolfx
The Eagle schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:02:
Nou, zo te horen wil je wel muziek maar eigenlijk niet investeren ;)

BT speakers zijn prima, zekler het JBL spul. Voor een waterbestendige radio en dito speakers ben je ook zomaar een paar 100 euro kwijt en dan moet je het spul nog inbouwen. Dan zou ik eerder naar een JBL Xtreme kijken.
DBA+ is leuk, maar waar jij vaart zal niet altijd bereik zijn gok ik
Waterbestendigheid is gek genoeg geen bijzonder vereiste, in de kajuit wordt het niet echt nat en buiten zou alleen met droog weer gebruikt worden en niet tijdens sportief zeilen.

Als je een suggestie hebt voor een systeem van iets meer hoor ik het graag. Ik snap wel dat voor dek feestjes je het zo gek kan maken als je wilt maar te extreem is ook weer niet de eis. Goede Bluetooth speakers op 12/24 volt zie ik niet zo veel.
Pagina: 1