Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-05 09:09
Gisteren alles in elkaar gezet en geïnstalleerd.
Nu zat een spel bij het starten te zeiken dat secure boot aan moet staan (ding met windows 11 oid iig meer mensen last van)

Toen secure boot aangezet en nu blijft hij continu herstarten als de computer aan gaat.

Batterij er al 10min uitgehaald en de 2 cmos pinnentjes gebruikt om hem te resetten. Beide zonder resultaat

Zonder GPU start hij wel door, alleen is het mooie dat ik dit keer een CPU zonder gpu heb genomen (goedkoper en aangezien je het toch nooit gebruikt) en dus kan ik ook niet via moederbord de bios in komen.

Is er nog een mogelijkheid om erin te komen of iets te resetten?

I5 12400F
Asus prime z690

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence
Denk dat ik deze cpu maar retourneer en dan de 12400 neem met igpu, zodat ik wel in de bios kan komen zonder gpu en dan secure boot weer kan uitzetten

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_De_Tuinman
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:56
Ja, dit is een lastige. Ik begrijp alleen niet goed waarom de PC niet tot de bios kan komen met een geplaatste GPU. Dit zou in mijn beleving wel gewoon moeten lukken.

Ja, ik neem eigenlijk altijd een CPU met igpu. Zeker voor het troubleshooten erg handig, maar daar heb jij helaas nu niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:17
Als ik het goed begrepen heb wat ik er over lees moet je als je secure boot aan hebt gezet, de MBR van windows aanpassen naar GPT,a nders werkt het niet.

Volgens mij is dit niet hardware matig in de zin dat er wat niet wat kapot is

Zoek maar eens op google over het aanzetten van secure boot

[ Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 16-01-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence
freaky35 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:56:
Als ik het goed begrepen heb wat ik er over lees moet je als je secure boot aan hebt gezet, de MBR van windows aanpassen naar GPT,a nders werkt het niet.

Volgens mij is dit niet hardware matig in de zin dat er wat niet wat kapot is

Zoek maar eens op google over het aanzetten van secure boot
Ja het nadeel is alleen doordat secure boot is aangezet kan ik niet meer in de bios komen doordar hij blijft herstarten als mij gpu erin zit en zonder igpu kan ik niet veel

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
En met een andere boot schijf? een lege schijf bedoel ik dan

[ Voor 33% gewijzigd door freaky35 op 16-01-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence
freaky35 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:10:
En met een andere boot schijf? een lege schijf bedoel ik dan
Hij start alleen door als ik de gpu eruit haal, deze in andere pc getest en werkt gewoon nog, ook andere pci slof geprobeerd maar zelfde resultaat.

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:30
Welke videokaart is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence
Gtx 670

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
ow die word niet ondersteund door EUFI volgens mij, dan zit daar het probleem.

Dan wil die niet booten, want daarvoor is v die een GPU nodig die wel ondersteund word.
De 670gtx is daarvoor een nieuw bios nodig

[ Voor 50% gewijzigd door freaky35 op 16-01-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Oef, een niet-uefi supported GPU + een 12th gen machine waar W11 eigenlijk een must voor is.

Er zijn alternatieve GPU bios-en beschikbaar die GOP + UEFI support toevoegen aan die GPU (EVGA mailt ze nog wel eens), mara voor je specifieke GPU zou je moeten zoeken. (evga forums: https://forums.evga.com/E...FTW-UEFIGOP-m2339425.aspx)

Je hebt nu waarschijnlijk een MBR/CSM install, en tsja, dat verenigd niet met secureboot, daar wordt een uefi bootloader bij verwacht. Je zult óf je Windows naar GPT + UEFI-boot moeten converteren, of opnieuw moeten installeren (eigenlijk makkelijker).

Beetje de grens van "heel oud" en "heel nieuw" wat niet goed mixt (hoewel UEFI nu ook weer niet zó oud is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence
Umbrah schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:39:
Oef, een niet-uefi supported GPU + een 12th gen machine waar W11 eigenlijk een must voor is.

Er zijn alternatieve GPU bios-en beschikbaar die GOP + UEFI support toevoegen aan die GPU (EVGA mailt ze nog wel eens), mara voor je specifieke GPU zou je moeten zoeken. (evga forums: https://forums.evga.com/E...FTW-UEFIGOP-m2339425.aspx)

Je hebt nu waarschijnlijk een MBR/CSM install, en tsja, dat verenigd niet met secureboot, daar wordt een uefi bootloader bij verwacht. Je zult óf je Windows naar GPT + UEFI-boot moeten converteren, of opnieuw moeten installeren (eigenlijk makkelijker).

Beetje de grens van "heel oud" en "heel nieuw" wat niet goed mixt (hoewel UEFI nu ook weer niet zó oud is...)
Ja opnieuw installeren zou ik wel willen alleen hij boot niet met gpu dus kan ik ook niks. Verder werkte alles wel gisteren en meeste games die ik speel werken gewoon. Alleen door die secure boot optie is alles verziekt. Ik snap ook niet dat hij na het verwijderen van die batterij die settings ook niet reset.

Inventaris - Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Batterij is ook niet echt altijd nodig om een CMOS vast te houden tegenwoordig, een EEPROM kan best een behoorlijke tijd zonder. Dit is waarom er meestal reset-bios knoppen opzitten.

Vraag me af hoe je uberhaupt w11 hebt weten te installeren zonder secure boot/uefi mode op een 12th gen systeem, W11 moppert normaal als je dat probeert, dit is waarom er juist die workarounds zijn om het op oude hardware te laten werken.

Zou persoonlijk ook niet graag van die eisen afwijken, en anders op W10 blijven (maar dat is met 12th gen niet echt een optie...). Secure boot is iets wat overigens juist standaard aan staat op nieuwe moederborden, en CSM staat uit. Ook een van de redenen waarom een CMOS reset niets doet... wat alleen maar meer toevoegt aan het mysterie: "hoe heb je die rig ooit draaiend gekregen". Kan je op een andere PC niet de GPU flashen? Er zijn GPU-biossen te vinden waar UEFI support inzit voor 670 kaarten (net zoals de 30-serie BAR support kreeg in een videobios update).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:30
CPU uit het socket halen geeft doorgaans een volledige BIOS reset.
Umbrah schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:39:
een 12th gen machine waar W11 eigenlijk een must voor is.
12400F heeft geen E-cores dus dat loopt wel los.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silence
Umbrah schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:47:
Batterij is ook niet echt altijd nodig om een CMOS vast te houden tegenwoordig, een EEPROM kan best een behoorlijke tijd zonder. Dit is waarom er meestal reset-bios knoppen opzitten.

Vraag me af hoe je uberhaupt w11 hebt weten te installeren zonder secure boot/uefi mode op een 12th gen systeem, W11 moppert normaal als je dat probeert, dit is waarom er juist die workarounds zijn om het op oude hardware te laten werken.

Zou persoonlijk ook niet graag van die eisen afwijken, en anders op W10 blijven (maar dat is met 12th gen niet echt een optie...). Secure boot is iets wat overigens juist standaard aan staat op nieuwe moederborden, en CSM staat uit. Ook een van de redenen waarom een CMOS reset niets doet... wat alleen maar meer toevoegt aan het mysterie: "hoe heb je die rig ooit draaiend gekregen". Kan je op een andere PC niet de GPU flashen? Er zijn GPU-biossen te vinden waar UEFI support inzit voor 670 kaarten (net zoals de 30-serie BAR support kreeg in een videobios update).
Kaart geflasht op oude pc alles weer gemonteerd en heb weer beeld hoor. Echt hartstikke bedankt voor de feedback en ideeën.

Inventaris - Steam

Pagina: 1